پنجشنبه 6 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: افرادی که قانون‌ و رأی اکثريت را نمی‌پذيرند ‌صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست می‌دهند، ايسنا

ـ بايد ازمخالفان نظام اعلام برائت ‌و مرزها روشن شود

حضرت آيت الله خامنه‌ای، نظام اسلامی را نظامی مبتنی بر اطاعت از پروردگار و «نقشه و هندسه» الهی خواندند و با اشاره به فتنه پس از انتخابات تأکيد کردند: مساله اساسی، حفظ هويت نظام و مرزها و شاخص‌های آن است و کسانی که هندسه و هويت نظام را که در قانون اساسی و حکميت و داوری قانون متبلور شده است قبول دارند جزو مجموعه نظام به‌شمار می‌آيند اما افرادی که با حرف و عمل و تحريک، اين مبانی را زير پا می‌گذارند به دست خودشان صلاحيت حضور در مجموعه عظيم نظام را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنج‌شنبه در ديدار رييس و اعضای مجلس خبرگان، آيه شريفه «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول» را اساس و مبنای نظام اسلامی دانستند و افزودند: اطاعت از" خط و نقشه پروردگار برای سعادت جوامع انسانی"، مرتبه‌ای بالاتر از اطاعت در مسائل و عبادات فردی دارد و تحقق آن نيازمند تلاش جمعی يک ملت است و «جمهوری اسلامی ايران» نيز نتيجه و تبلور اطاعت از راه و هندسه الهی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان، در تبيين اهميت حياتی اطاعت از راه و برنامه پروردگار در سرنوشت يک ملت خاطرنشان کردند: در نظام‌های اجتماعی غلط و غيرالهی، اقدامات فردی نمی تواند کشور و جامعه را به سعادت برساند اما در نظام‌های متکی بر نقشه الهی، تخلفات فردی قابل اصلاح و مشکلات و نقائص قابل رفع است و اين واقعيت، اهميت بی‌نظير تشکيل نظام مبتنی بر نقشه الهی را در سعادت ملت‌ها اثبات می کند.

حضرت آيت الله خامنه‌ای حفظ اصل نظام و مرزهای هويتی آن را، چالش واقعی و اصلی ملت ايران با زورگويان جهانی در سی و يک سال اخير برشمردند و افزودند: وجود نظام اسلامی و آثار پربرکت آن در بيداری و تحرک دنيای اسلام، منافع مستکبران عالم را به خطر انداخته و همه ظالمان و مستبدان جهان را به همدستی و معارضه شديد با جمهوری اسلامی کشانده است بنابراين همه بايد در حفظ و تحکيم نظام و ارکان آن، تمام تلاش خود را به کار گيرند.

ايشان با تأکيد بر «توحيد» به عنوان پايه اصلی نظام، عدالت و «کرامت انسان و خواسته‌ها و آرای مردم» را پايه‌های ديگر نظام اسلامی خواندند و افزودند: در پرتو اين نگاه اسلامی، نقش و حضور مردم و مظهر مهم آن يعنی انتخابات، از مسائل اصلی جامعه و کشور به شمار می‌آيد و به همين علت انتخابات در جمهوری اسلامی، امری واقعی است نه صوری و تقليدی.

رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر درباره ترجيح دادن رضايت عامه بر خواست خواص افزودند: اساس انتخابات، حضور مردم و دخالت دادن آرای عامه در مسائل کشور است که اين مساله آثار پربرکتی از جمله نااميدی روزافزون دشمن از مقابله با نظام را به همراه می‌آورد.

رهبر انقلاب اسلامی اساس فتنه پس از انتخابات را، نفی آرای مردم، خدشه وارد آوردن به حضور ملت و اتهام و تهمت به نظام برشمردند و تأکيد کردند: افرادی با ارتکاب اين گناه بزرگ حاضر نشدند در مقابل قانون، "داور و شيوه داوری که قانون تعيين کرده است"، تسليم شوند.

ايشان در تشريح آثار مثبت انتخابات در نظام اسلامی، آرای مردم در انتخابات را نتيجه تشخيص خود آن‌ها دانستند و افزودند: در نظام اسلامی برخلاف غالب کشورهای مدعی دمکراسی، باندهای قدرت و ثروت تعيين کننده آرای مردم نيستند و ملت به تشخيص خود تصميم می‌گيرد البته ممکن است اين تشخيص در موردی غلط باشد اما به‌هرحال تصميم مردم است و بايد در مقابل آن تسليم بود.

ايشان، رقابت سالم، افزايش نشاط جامعه، قدرت بيش‌تر نظام و تحول در مديريت را از ديگر برکات حضور مردم در انتخابات نظام اسلامی برشمردند و افزودند: بهترين شکل استمرار يک نظام اجتماعی تحول در عين ثبات است و بر همين اساس در جمهوری اسلامی ضمن حفظ ثبات و هندسه اصلی، رقابت‌های انتخاباتی و تحولات ناشی از آن در چارچوب نظام صورت می گيرد و طبعاً اگر کسی در اقدامی غلط، با شکستن اين چارچوب وارد رقابت‌های انتخاباتی شود از قواعد صحيح انتخاباتی خارج شده است.

حضرت آيت الله خامنه‌ای، مرزبندی شفاف و صريح با دشمنان نظام را از ديگر ضروريات حضور در رقابت‌های انتخاباتی خواندند و افزودند: کمرنگ کردن مرزها خطايی فاحش است و باعث سردرگمی مردم می‌شود بنابراين بايد از مخالفان نظام اعلام برائت شود و مرزها کاملاً روشن باشد.

ايشان در همين زمينه خاطرنشان کردند: اگر مرزها شفاف نشود عده‌ای می‌توانند با قصد خيانت و بدون اين که شناخته شوند وارد چارچوب شوند ضمن اين که عده‌ای ديگر نيز بدون آن که متوجه باشند از مرزها خارج می‌شوند؛ بنابراين مرزبندی نکردن اشتباهی بزرگ است.

حضرت آيت الله خامنه‌ای ترجيح مصالح و منافع ملی بر منافع شخصی و حزبی را از ديگر ضروريات برگزاری انتخابات سالم برشمردند و تأکيد کردند: انتخاباتی که با اين ويژگی‌ها انجام شود بدون شک موجب رضايت و نشاط مردم و پيشرفت کشور خواهد بود.

ايشان موقعيت کنونی نظام را در موارد فراوانی، به مراتب بهتر از گذشته خواندند و خاطرنشان کردند: امروز نفس گرم امام راحل عظيم الشأن در ميان ما نيست و حادثه‌ای مانند دفاع مقدس نيز که موجب غيرت و جوشش مردم و جوانان می‌شد، وجود ندارد اما ۳۱ سال پس از پيروزی انقلاب، مردم و به‌ويژه جوانان در کمال پاکی و آراستگی روحی، حماسه بی‌نظير ۲۲ بهمن امسال را به‌وجود می‌آورند و روز بزرگ و فراموش نشدنی نهم دی را می‌آفرينند.

ايشان با تجليل از احساس مسووليت، بصيرت تحسين برانگيز، غيرت، همت و آمادگی ملت به‌خصوص جوانان در دانشگاه‌ها و در جامعه افزودند: مردم امسال گرم‌تر و متراکم‌تر از هر زمان به ميدان شتافتند چرا که احساس خطر کردند و فهميدند کسانی به بهانه انتخابات و مسائل بعد از آن، بر چهره نظام پنجه می‌کشند و افرادی که گاهی نام امام و انقلاب و نظام اسلامی را هم می‌آورند با حرف و عمل و تحريک، درست نقطه مقابل اهداف نظام ايستاده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر لزوم قدرشناسی مسوولان از مردم افزودند: بايد مبنای اين حضور تعيين کننده ملت يعنی دينداری و اطاعت از خدا را درک کنيم و با خدمت و جديت بيش‌تر آن را قدر بشناسيم.

حضرت آيت الله خامنه‌ای با اشاره به جبهه گسترده دشمنان ملت ايران افزودند: مراکزی که عمدتاً به دست صهيونيستها و کمپانی‌های بين‌المللی کنترل می‌شود با همه امکانات به مقابله با نظام اسلامی ادامه می‌دهند و در داخل هم کسانی با تکرار حرف‌های آنان، مورد اعتماد دشمنان قرار می‌گيرند و زمينه ضربه به نظام اسلامی را برای آنان فراهم می‌کنند اما بيداری عظيم و شوق آفرين ملت، ايمان آنان و علاقه‌مندی و پايبندی مردم به مبانی نظام، پشتيبانی پروردگار را به همراه آورده است و ملت و کشور در زمينه‌های مختلف به پيش رفته‌اند.

ايشان با تأکيد مجدد بر مرزبندی با دشمنان نظام اسلامی، در مسائل اصلی و هويتی، اختلاف نظر در مسائل فرعی را حتی موجب پيشرفت دانستند و افزودند: هر حرفی و هر اقدامی ابتدا بايد با وظيفه اصلی يعنی حفظ و تقويت نظام اسلامی سنجيده و سپس بيان يا انجام شود.

رهبر انقلاب اسلامی در تشريح علت تکرار مکرر ضرورت بصيرت خواص به غفلت برخی خواص در دوران مشروطه اشاره کردند و افزودند: در آن هنگام ماهيت حقيقی توطئه‌های غربزده‌ها کشف نشد و آن انحراف اساسی به‌وجود آمد اما اين اشتباه نبايد تکرار شود.

حضرت آيت الله خامنه‌ای با اشاره به حساسيت امام خمينی (ره) و برخورد بسيار قاطع ايشان در مقابله با جريان‌های مخالف قانون قصاص اسلامی افزودند: امام جامع الاطراف ما، ماهيت حقيقی آن مساله را درک کرد و به همين علت آن گونه برخورد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، حساسيت برروی کليت نظام را اصل شمردند و با تاکيد بر لزوم تفکيک مسائل درجه دو با مسائل اصلی افزودند: در مسائل فرعی اختلاف نظر مهم نيست و قابل حل است اما بايد با مرزبندی روشن در مسائل اصلی، صف کسانی که پايبند هويت نظام هستند با کسانی که مخالف دينداری مردمند و با قانون معارضه می‌کنند مشخص شود.

ايشان نظام اسلامی را کشتی نجات خواندند و با تأکيد بر دعوت از همه افراد و عناصر برای حضور در چارچوب نظام افزودند: افرادی که حاضر نيستند قانون و رأی اکثريت را قبول کنند و نقطه قوتی هم‌چون انتخابات افتخارآفرين چهل ميليونی را تبديل به نقطه ضعف می‌کنند عملاً خود را از اين کشتی نجات خارج می‌کنند و صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامی را از دست می دهند؛ که از دست داده‌اند.

حضرت آيت الله خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنانشان، مساله مجلس خبرگان را بسيار مهم و استثنايی خواندند و افزودند: خبرگان مجموعه علمای صاحب نام و مورد اعتماد مردم در همه قضايا به ويژه مساله بسيار مهم انتخاب رهبری و مسائل مربوط به آن هستند.

رهبر انقلاب اسلامی هم‌چنين با تشکر از اعضای خبرگان و رييس محترم آن ابراز اميدواری کردند تلاش‌های آنان مورد رضای پروردگار قرار گيرد.

در ابتدای اين ديدار آيت الله هاشمی رفسنجانی رئيس مجلس خبرگان گفت: اين اجلاسيه خبرگان تحت تأثير حضور گسترده مردمی در راهپيمايی ۹ دی و ۲۲ بهمن، از نشاط و آمادگی بيشتری برخوردار بود و جلسات طولانی مجلس خبرگان در فضايی آرام و توأم با انگيزه بالا برگزار شد.

آيت الله هاشمی رفسنجانی افزود: علاوه بر اعضای مجلس خبرگان، دو ميهمان، اوضاع داخلی و سياست خارجی را تشريح کردند.

آيت الله هاشمی شاهرودی نايب رئيس مجلس خبرگان در گزارشی از دو روز اجلاس خبرگان گفت: هفتمين اجلاسيه دوره چهارم مجلس خبرگان با سخنان رياست مجلس آغاز شد و در ادامه چند تن از اعضای مجلس خبرگان به طرح ديدگاه‌های خود پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016