دوشنبه 23 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سلطانيه: ايران به همه تعهداتش عمل کرده‌است، اگر می‌خواهند با عقلانيت برخورد کنند، به ميز مذاکره بيايند، ايسنا

*شورای امنيت به تخلف آمريکا در تهديد کشورها رسيدگی کند

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاکيد کرد که تصميم‌های کنفرانس واشنگتن برای ديگر کشورها الزام‌آور نيست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اصغر سلطانيه با اشاره به اين که در کنفرانس واشنگتن تعداد محدودی از کشورها به صورت گزينشی دعوت شده‌اند، گفت: اين امر موجب اعتراض بسياری از کشورها به ويژه کشورهای غيرمتعهد شده است و در جلسه‌ای که ما با سفيران در وين داشتيم کشورها از اين مساله انتقاد کردند و به يوکيا آمانو تاکيد کردند که او فقط بايد به عنوان ناظر حضور يابد و حق اظهارنظر از طرف سفيران ديگر کشورها را ندارد.


نشست واشنگتن برای کشورهای ديگر لازم الاجرا نخواهد بود

سلطانيه افزود: نتيجه کنفرانس واشنگتن از قبل روشن است و هر تصميمی که در آن اتخاذ شود برای کشورهای عضو آژانس و ديگر کشورها نخواهد بود چون آن کشورها حضور نداشته و دعوت نشده‌اند، بنابراين تصميمات اين کنفرانس قابل اجرا نخواهد بود.

وی تاکيد کرد: نشست واشنگتن برای کشورهايی که در آن شرکت نمی‌کنند لازم الاجرا نخواهد بود.

سلطانيه خاطرنشان کرد: نکته اين‌جاست که آمريکا از فضای موجود به‌خصوص پس از ۱۱ سپتامبر سوء‌استفاده می‌کند تا افکار عمومی را از تهديد سلاح هسته‌يی منحرف کند.

نماينده دائم ايران در آژانس تاکيد کرد: تهديد واقعی امنيت بين‌الملل، سلاح‌های هسته‌يی است، به خصوص از سوی آمريکا.

وی گفت: دکترين جديدی که اخيرا توسط آمريکا اعلام شد، اظهارات جمهوری اسلامی ايران را که آمريکا به هيچ نوع از ضوابط و قوانين بين‌المللی پايبند نيست، ثابت می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شورای امنيت به تخلفات آمريکا درباره تهديد کشورهای ديگر رسيدگی کند

سلطانيه خاطرنشان کرد: از نظر قوانين بين‌المللی هرگونه تهديد به استفاده از سلاح هسته‌يی مطابق تصميم و رای دادگاه بين‌المللی ديوان عالی دادگستری ای سی جی تخلف است، پس آمريکا در واقع از مصوبات ای سی جی تخلف کرده است.

او افزود: علاوه بر آن تهديد کشورهای ديگر مخالف منشور سازمان ملل است و بالاخره در چارچوب آژانس عرض می‌کنم که مطابق قطعنامه ۱۹۹۰ هرگونه حمله و يا تهديد يک کشور که دارای تاسيسات انرژی هسته‌يی صلح‌آميز است، تخلف آشکار از منشور سازمان ملل، اساسنامه آژانس و قوانين بين‌المللی است.

سلطانيه تاکيد کرد: شورای امنيت بايد به سرعت وارد عمل شده و به تخلفات آمريکا در اين تهديد رسيدگی کند.

به گزارش ايسنا، نماينده دائم ايران در آژانس درباره کنفرانس بين‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه که قرار است اين هفته در تهران برگزار شود، گفت: جمهوری اسلامی ايران بارها اعلام کرده است که به هيچ وجه از حق خود در استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌يی نمی‌گذرد و به اين فعاليت‌ها ادامه می‌دهد و هم‌زمان مخالف سلاح هسته‌يی و اشاعه سلاح‌های هسته‌يی است بنابراين، اين کنفرانس در واقع به نمايش گذاشتن عزم سياسی جمهوری اسلامی ايران و صداقت گفتار و عمل است.

وی افزود: بيش از ۶۰ کشور جهان و نمايندگان ارشد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و سازمان منع جامع آزمايش هسته‌يی و ديگر سازمان‌ها و نماينده ارشدی از مصر به عنوان رييس جنبش غيرمتعهدها (نم) در کنفرانس تهران حضور خواهد داشت و با اين کنفرانس ما در واقع داريم به آمريکا ثابت می‌کنيم که شما دنبال سلاح هسته‌يی هستيد، ولی ايران و اين کشورهای جهان با شما مخالفند و ما اين پيام سياسی را از تهران به واشنگتن می‌دهيم که بايد هرچه زودتر سلاح‌های هسته‌يی خود را تخريب کند.

سلطانيه خاطرنشان کرد: موافقت‌نامه‌هايی مثل موافقت‌نامه روز جمعه در پراگ، نمی‌تواند افکار عمومی را منحرف کند، زيرا کاهش چند سلاح هسته‌يی خواست جامعه بين‌المللی نيست.

وی تصريح کرد: مطابق ماده شش ان. پی. تی،کشورهای دارای سلاح هسته‌يی ۴۰ سال قبل متعهد شده بودند که سلاح‌های هسته‌يی را نابود کنند در حالی که نسبت به ۴۰ سال قبل چند هزار کلاهک هسته‌يی افزايش پيدا کرده است.

او گفت: سخنان اوباما در پراگ، يادآور سخنان آيزنهاور در سال ۱۹۵۳ بود که در آن افکار عمومی را فريب داد و شعار اتم برای صلح را سر داد، ولی بعد از ۵۰ سال ثابت شد که آمريکا صادق نبود و شاهد بوديم نسبت به سال ۱۹۵۳ آمريکا چند هزار کلاهک هسته‌يی بيش‌تر توليد کرد.

وی تاکيد کرد: اکنون هم تنها راه برای اثبات ادعای آمريکا درباره دنيايی عاری از سلاح هسته‌يی آن است که با تعيين ضرب‌الاجل زمانی، آمريکا و کشورهای دارای سلاح هسته‌يی متعهد شوند که در آن زمان همه سلاح‌های هسته‌يی خود را متوقف کنند.

سلطانيه ادامه داد: نکته بسيار مهم، فقدان يک مکانيسم بين‌المللی برای بازرسی از کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌يی است، يعنی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هيچ گاه اجازه نداشته است از کشورهای دارای سلاح هسته‌يی بازرسی کند؛ بنابراين تا زمانی که اين سازمان بين‌المللی بر معاهدات دوجانبه مثل آمريکا و روسيه يا کشورهای سلاح هسته‌يی نظارت ندارد، مردم جهان به اين معاهدات اعتماد نخواهند کرد.


ايران به همه تعهدات خود عمل کرده است

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ادعاهای برخی طرف‌ها درباره وجود فعاليت‌های پنهان هسته‌يی در ايران را کاملا بی‌اساس خواند و تاکيد کرد که جمهوری اسلامی ايران به موازات فعاليت‌ها و دستاوردهای بزرگ در برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌يی به تعهدات بين‌المللی خود نيز عمل می‌کند.

وی با اشاره به اين‌که در هيچ يک از سندهای بين‌المللی مربوط به آژانس، حتی محدوديتی برای سطح غنای اورانيوم معين نشده است، تاکيد کرد که غنی‌سازی حق هر کشوری است.

او تصريح کرد: در اساسنامه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و معاهده منع سلاح‌های هسته‌يی و حتی مداخله جويانه‌ترين سند بازرسی يعنی پروتکل الحاقی و هيچ سند بين‌المللی ديگر، غنی‌سازی محدود و ممنوع نشده است.

سلطانيه افزود: هر کشوری حق دارد مطابق نيازهايی که در کشورش دارد غنی‌سازی انجام دهد و تنها بر اساس معاهده ان. پی. تی بايد به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گزارش دهد که چه تصميمی دارد و بازرسان صحت اظهارات را بررسی می‌کنند.

وی گفت: اگر کشوری اعلام کند که قصد دارد تا پنچ درصد يا ۲۰ درصد يا حتی بيش‌تر غنی‌سازی انجام دهد؛ نه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و نه هيچ سازمان بين‌المللی حق ندارد که آن کشور را زير سوال ببرد و تنها بايد بازرسی را انجام دهد.


ايران درچارچوب تعهدات ان. پی. تی عمل می کند

سلطانيه تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران کاملا در چارچوب تعهدات ان. پی. تی عمل کرده و همه فعاليت‌های غنی‌سازی زير پوشش دوربين‌های ۲۴ ساعته است.

نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی افزود: بازرسان آژانس تقريبا به صورت مستمر در حال بازرسی هستند و هم‌اکنون هم بازرسان در ايران هستند که اين امر بيانگر نهايت شفافيت فعاليت جمهوری اسلامی ايران است.

وی گفت: به موازات فعاليت‌ها و دستاوردهايی که داريم به تعهدات خودمان هم عمل می‌کنيم.

او تاکيد کرد: به دليل آنکه ما می‌خواهيم به همه کشورها و به ويژه کشورهای درحال توسعه نشان دهيم که جمهوری اسلامی ايران به رغم ۳۰ سال تحريم توانسته است موفق شود، بنابراين هر نوع فعاليت را بلافاصله به جهانيان اعلام می‌کنيم که به کشورهايی مثل آمريکا ثابت شود تحريم و فشارها نتيجه ندارد و ما دليلی برای پنهان کردن نداريم.

سلطانيه با تاکيد بر اين‌که مطابق معاهده ان.پی.تی ما با آژانس متعهدانه همکاری می‌کنيم افزود: بايد ۱۸۰ روز قبل از آن که مواد هسته‌يی وارد يک تاسيسات شود، آژانس را مطلع کنيم، در ارتباط به سايت فردو حتی ما به مراتب زودتر آژانس را مطلع کرديم که اين نهايت شفافيت و همکاری بوده است.

وی اضافه کرد: برخی کشورها مانند آمريکا، انگليس و فرانسه با برخورد غيرمنطقی موضع عجولانه‌ای گرفتند و اعتبار خود را زير سوال بردند؛ زيرا بلافاصله آژانس بازرسی انجام داد و تا به حال ۵ بار بازرسی انجام داده و اين بی‌اساس بودن ادعاهای آنها را ثابت می‌کند.

نماينده دائم ايران در آژانس درباره بهانه‌های مطرح شده در مسير فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران افزود: موضوع هسته‌يی ايران بهانه‌ای برای آمريکا و چند کشور غربی است که می‌خواهند ساختار آژانس را دگرگون کنند، زيرا مطابق اساسنامه آژانس حتی بازرسی‌ها داوطلبانه است، مگر کشورهايی که به ان. پی. تی می‌پيوندند و توافق می‌کنند که مورد بازرسی قرار بگيرند.

وی خاطرنشان کرد: آمريکا و چند کشور ديگر تلاش می‌کنند تا آژانس را از استقلال خودش خارج کنند و زير نظر شورای امنيت قرار دهند و دستوراتی را از نيويورک برای وين صادر کنند.

سلطانيه گفت: با مقاومت جمهوری اسلامی ايران بيش از ۱۰۰ کشور غيرمتعهد که بيش‌تر و اکثريت اعضای آژانس هستند؛ نزديک به هفت سال بی‌وقفه از ايران حمايت کردند‌ به دليل آن که می‌دانند موضع تهران اصولی است.


اتهامات بی‌اساس مثل موضوع لپ تاپ، آمريکايی است

وی که با شبکه خبری العالم مصاحبه می‌کرد،افزود: ما نمی‌خواهيم به بهانه ايران آژانس را به يک سازمان بازرسی و کنترل تبديل کنند، هدف تاسيس آژانس کمک به کشورها برای استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌يی است.

سلطانيه خاطرنشان کرد: از نظر فنی و تخصصی ما به سوالات مطرح شده آژانس پاسخ داده‌ايم و يک سری اتهامات بی‌اساس مثل موضوع لپ تاپ آمريکايی است که خودشان خسته شده‌اند و می‌دانند که بايد هرچه زودتر به اين بازی سياسی خسته کننده پايان دهند.

او درباره تهديدها برای اعمال تحريم‌های جديد عليه ايران گفت: اين موضوع يک بهانه سياسی است و آن‌ها شورای امنيت را هم درگير کرده‌اند تا بتوانند از آن‌جا کنترل آژانس را برعهده بگيرند.

وی گفت: نزديک به ۴ سال در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی هيچ قطعنامه‌ای عليه ايران تصويب نشد و بعد از مدت‌ها آن‌ها متوجه شدند که ايران هم با آژانس همکاری می‌کند و هم فعاليت‌های غنی‌سازی خودش را ادامه می‌دهد. قطعنامه‌ای در جلسه قبلی شورای حکام تصويب شد که موفق نشدند اجماع بياورند و اين امر موجب آبروريزی برای آنها شد؛ بنابراين اين‌بار در جلسه اخير قطعنامه‌ای را مطرح نکردند.

نماينده دائم ايران در آژانس تصريح کرد: اين قطعنامه‌ها بر عزم جمهوری اسلامی ايران خواهد افزود و ما هيچ‌گاه از حق غيرقابل انکار که در اساسنامه آژانس است نمی‌گذريم.

سلطانيه با اشاره به اين‌که در کليه گزارش‌های آژانس هيچ نوع شواهدی از انحراف مواد و فعاليت‌های هسته‌يی به اهداف نظامی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: برخلاف آن چه که می‌گويند پس از بازرسی‌هايی که در تاريخ آژانس سابقه نداشته، تا به حال هيچ شواهدی پيدا نکرده‌اند که موادی به سوی اهداف نظامی منحرف شده باشد و اين موضوع در همه گزارش‌های مديرکل قبل و حتی در گزارش آمانو هم مطرح شده است.

وی افزود: بنابراين به همين دليل بود که کشورهای غيرمتعهد در بيانيه‌های خود که در تاريخ و اسناد آژانس ثبت شده، از مواضع جمهوری اسلامی ايران حمايت کرده و گفته‌اند که بايد هر چه زودتر برنامه هسته‌يی ايران و بحث‌ها در آژانس عادی شود.

او گفت: آن‌ها سعی می‌کنند با اعمال فشار در واقع افکار عمومی را از تخلفات خودشان منحرف کنند، بنابراين می‌خواهند قبل از کنفرانس نيويورک فضا‌سازی کنند و نگذارند تخلفات آنها منعکس شود.


رژيم صهيونيستی مانع اصلی عار‌ی‌سازی خاورميانه از سلاح هسته‌يی است

سلطانيه تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران همواره خواستار خاورميانه عاری از سلاح‌های هسته‌يی بوده است و در سال ۱۹۷۴ نيز ايران اولين کشوری بوده که اين پيشنهاد را داده است. مشکل اصلی و عامل بن‌بست در برابر اين مساله رژيم صهيونيستی است که به هيچ يک از ضوابط و قوانين بين‌المللی پايبند نيست و معاهده ان. پی. تی را قبول نکرده و بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را راه نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که اين رژيم به هيچ يک از ضوبط بين‌المللی پايبند نيست، کماکان نمی‌توانيم شاهد عاری‌سازی خاورميانه از سلاح هسته‌يی باشيم.

او افزود: نشست اين هفته تهران يک همايش بسيار بزرگ و مهم و تاريخی است، به‌خصوص با توجه به برگزاری آن قبل از نشست ان. پی. تی در نيويورک، پيام‌آور سياسی عزم کشورها برای نابودی سلاح‌های هسته‌يی به‌خصوص در خاورميانه است.

نماينده ايران در آژانس تصريح کرد: قطعا اين نشست فشار سياسی بسيار زيادی را بر رژيم صهيونيستی و آمريکا وارد خواهد کرد. در کنفرانس ماه سپتامبر در آژانس خوشبختانه پس از ۲۰ سال با وجود فشارهای آمريکا قطعنامه‌ای در محکوميت رژيم اسراييل تصويب شد که اين امر يک پيروزی برای کليه کشورهای صلح دوست و به‌خصوص کشورهای مسلمان بود که اميدواريم که اين حرکت ادامه پيدا کند.

سلطانيه درباره همکاری کشورهای سازمان کنفرانس اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ايران و کشورهای برادر مسلمان در طول چند سال گذشته همکاری بسيار نزديکی با هم داشته‌اند، به صورتی که درهمين کنفرانس سپتامبر گذشته، ايران و کشورهای مسلمان به‌خصوص کشورهای عضو کنفرانس اسلامی چندين بار جلسه داشتند و توانستيم خوشبختانه با همکاری يکديگر موفقيت‌هايی را به ثبت برسانيم و از آن به بعد هم سفرای کشورهای اسلامی در اين زمينه کاملا هماهنگ بودند.

سلطانيه گفت: به ياد داريد هفته گذشته هم که در واقع برای بزرگداشت حمايت از فلسطين بود، جمهوری اسلامی ايران و کشورهای مسلمان در وين با حمايت از فلسطين، رژيم صهيونيستی را محکوم کردند. به هر حال ما در کنفرانس تهران در پی يک اجماع کلی و جهانی بر عليه کل سلاح‌های هسته‌يی در جهان هستيم و در واقع اين پيام سياسی از تهران به اجلاس نيويورک و به همه پايتخت‌های کشورهايی است که می‌خواهند به گسترش سلاح‌های هسته‌يی ادامه دهند.


ان.پی تی تبعيض‌آميز است اما...همکاريمان را با آژانس ادامه می‌دهيم

وی در ادامه معاهده ان. پی. تی را تبعيض‌آميز دانست و گفت: در اين معاهده کشورها به دو گروه کشورهای دارای سلاح هسته‌يی و کشورهای عاری از سلاح‌های هسته‌يی تقسيم شده‌اند، و در ماده شش اين معاهده کشورهای دارنده سلاح هسته‌يی عضو ان. پی. تی تعهد کرده بودند که مذاکره کنند و سلاح‌های هسته‌يی خود را از بين ببرند، اما آن‌ها به اين تعهد خود عمل نکردند و از ماده شش تخلف کردند. به همين دليل کنفرانس نيويورک بهترين فرصت برای مورد سوال قرار دادن کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌يی است. بنابراين ما در اين کنفرانس در واقع آمريکا و کشورهای متخلف از معاهده ان. پی. تی را به سوال خواهيم کشيد که البته ايران در اين مساله تنها نيست و کشورهای عاری از سلاح‌های هسته‌يی عضو ان. پی. تی در واقع کاملا بسيج شده‌اند.

سلطانيه با بيان اين‌که جمهوری اسلامی ايران همواره در آژانس از امنيت هسته‌يی حمايت کرده است گفت: ما خود فعاليت هسته‌يی داريم و کاملا مواد هسته‌يی‌مان را کنترل می‌کنيم و مخالف هستيم که تروريست‌ها و يا کسانی که صلاحيت ندارند به مواد هسته‌يی دسترسی پيدا کنند.

نماينده دائم ايران در آژانس اظهار کرد: در واقع اين آرزوی رييس‌جمهور پيشين بوش و شايد اوباما باشد که ايران از ان. پی. تی خارج شده و يا مانع از بازرسی‌های آژانس شود، ولی ما اين کار را نکرديم و در ضمن غنی‌سازی و فعاليت خود را حتما زير نظارت آژانس ادامه خواهيم داد.

سلطانيه افزود: توصيه و نصيحت ما به آمريکا و کشورهای ديگر اين است که خود را با اين واقعيت مطابقت دهند و قبول کنند ايران مسلط به غنی‌سازی است و همکاری خود را با آژانس ادامه می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: مذاکرات سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران که اهداف صلح‌آميز برای استفاده پزشکی دارد، فرصتی بود برای آن‌ها تا از اين بن بست خارج شوند.

سلطانيه ادامه داد: ما می‌دانيم که آن‌ها در وين به بن‌بست رسيدند، بنابراين می‌خواهيم به آ‌ن‌ها کمک کنيم تا از مسير تقابل به همکاری روی بياورند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ايران ثابت کرد که کشورهای درحال توسعه می‌توانند روی پای خود بايستند.


اگر می‌خواهند با عقلانيت برخورد کنند به ميز مذاکره بيايند

نماينده ايران در آژانس با اشاره به اين که جمهوری اسلامی ايران رسما در شورای حکام اعلام کرد هم‌چنان برای تبادل هم‌زمان سوخت در ايران آماده است و اين پيشنهاد روی ميز قرار دارد گفت: بديهی است اگر تهديدی صورت بگيرد اين برگه پيشنهادی از روی ميز برداشته خواهد شد و در هر حال ما اين پيشنهاد را روی ميز گذاشتيم و اگر آن‌ها بخواهند با عقلانيت برخورد کنند، به ميز مذاکره بيايند و در همکاری‌های هسته‌يی در چارچوب آژانس ثابت کنند که برای همکاری آماده‌اند و نمی‌خواهند تقابل کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016