سه شنبه 24 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: آماده تبادل يک تن اورانيوم‌٥/٣ درصد با ‌١٠٠کيلو اورانيوم ‌٢٠ درصد هستيم، ايسنا

- اعتمادمان رابه غرب از دست داده‌ايم
- آماده‌سازی سوخت راکتور تهران چندماه طول می‌کشد


رييس سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر پيشنهاد تبادل سوخت برقرار است و صحبت‌هايی شده که ما اين آمادگی را هم داريم که ميزان يک تن اورانيوم ۵/۳ درصد را در ازای يکصد کيلو اورانيوم ۲۰ درصد بدهيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی اکبر صالحی ـ رييس سازمان انرژی اتمی ـ صبح سه‌شنبه در حاشيه افتتاحيه نخستين نمايشگاه دستاوردهای زيست فن‌آوری ايران در جمع خبرنگاران درباره تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران گفت: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گونه‌ای برنامه‌ريزی‌ شده است که هم قدرت راکتور در حدی نگهداشته شود که توليد راديودارو برقرار باشد و هم اين که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به واردات دارو اقدام کند. ما نيز در سازمان انرژی اتمی به گونه‌ای حرکت می‌کنيم تا سوخت مورد نياز راکتور تهران در زمانی آماده شود که هيچ وقت دچار وقفه کاری نشود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اين که زمان اين موضوع کی است، اجازه دهيد بر روی آن صحبتی نکنيم و اين زمان را با ماه‌ها شمارش کنيم ، چرا که اين موضوع چندين ماه طول خواهد کشيد، البته با وزارت بهداشت هماهنگی شده تا راديو داروهای عمده مورد نياز از خارج تامين شود، هم‌چنين اقداماتی صورت گرفته است تا بتوانيم چنان چه قدرت راکتور را پايين بياوريم (که هم اکنون پايين نيامده است) و در توليد راديو داروها اثرگذاشت، نيازمان را از خارج وارد کنيم.

رييس سازمان انرژی اتمی در خصوص تبادل و تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران گفت: در حال حاضر پيشنهاد تبادل سوخت برقرار است و صحبت‌هايی شده که ما اين آمادگی را هم داريم که ميزان يک تن اورانيوم ۵/۳ درصد را در ازای يکصد کيلو اورانيوم ۲۰ درصد بدهيم، البته اين تبادل بايد به گونه‌ای انجام شود که ضمانت کافی ، لازم و عينی داشته باشيم.

او تصريح کرد: جای تاسف دارد؛ چرا که ما اعتمادمان را نسبت به غرب از دست داده‌ايم که به بی‌دليل نيست، اين موضوع را بارها گفته‌ايم ، ما در حال حاضر ۵۰ تن اورانيوم در فرانسه داريم که بيش از ۳۱ سال است (که در‌ آنجا) قرار دارد، همچنين آمريکای‌ها قرار بود سوخت راکتور تهران را بدهند که پول آن نيز پرداخته شده است، اما در حال حاضر نه پول و نه سوخت را داده‌اند.

صالحی تاکيد کرد: اين بی‌اعتمادی موجب شده برای اين تبادل يک ضمانت عينی، کافی و لازم را داشته باشيم و مطمئن باشيم که در اثر اين تبادل سوخت را به دست می آوريم ، البته اگر اين بی اعتمادی نبود ما مشکلی در تبادل نداشتيم .

وی خاطرنشان کرد: حتی اين موضوع را با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مطرح و اين آژانس نيز پذيرفته است که يک تن اورانيوم ۵/۳ درصد را در ايران به صورت پلمپ شده در اختيار آژانس قرار دهيم تا زمانی که ۲۰ درصد سوخت را دريافت نکرده کسی به اين اورانيوم دست نزند و خود آژانس نيز می‌تواند به عنوان ضامن اين امر پيش برود.

او درباره دستاوردهای انرژی هسته‌يی در حوزه کشاورزی گفت: يکی از کاربردهای فن‌آوری هسته‌يی در عرصه‌های کشاورزی، صنعتی و پزشکی است، دانشمند‌ان در حوزه کشاورزی سعی می‌کنند از طريق اين فن‌آوری ابتدا فراورده‌های کشاورزی را مانند سيب زمينی پرتو داده تا عمر آن طولانی و نگهداشت آن را راحت کنند، همچنين از طريق اين فن‌آوری در بحث ژنتيک گندم و برنج دستکاری کرده تا آن را در مقابل بسياری از آفات مقاوم کنند.

رييس سازمان انرژی اتمی درباره طرح کلان راکتور توضيح داد: خوشبختانه با همکاری معاونت علمی و فن‌آوری رياست جمهوری در اواخر سال گذشته قرارداد تهيه اين راکتور بسته شد، اين کار به دست چند گروه در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌يی سازمان انرژی اتمی و با همکاری پژوهشکده‌های ليزر و گداخت آغاز شده است، هم‌چنين از تمامی فرهيختگان و انديشمندان اين حوزه فراخوان شده تا در اين امر مهم فعاليت کنند .

وی اضافه کرد: در بحث گداخت اگر هسته آن به درستی ايجاد شود، اميدواريم در يکی دو دهه آينده که اين تکنولوژی به جايگاه خود رسيده و نويد توليد برق را می‌دهد آمادگی لازم را داشته باشيم.

به گفته صالحی، در بحث گداخت هسته‌يی ايران دارای تجربه ۲۰ ساله است ، اما حرکت آن تاکنون کند بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016