چهارشنبه 25 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توافق واشنگتن در باره تهديدهای هسته‌ای تروريستی، موضوع ايران در حاشيه کنفرانس، دويچه وله

پيش‌نويس بيانيه پايانی کنفرانس واشنگتن خواهان اعمال کنترل بيشتر بر اورانيوم و پلوتونيوم غنی‌شده است. شرکت کنندگان اما اعلام کرده‌اند که اين کنترل نبايد جلوی فعاليت کشورها برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته‌ای را بگيرد.

در کنفرانس امنيت اتمی در واشنگتن نمايندگان ۴۷ کشور جهان به دعوت باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۲ و ۱۳ آوريل) در واشنگتن گرد هم آمدند و از جمله در مورد خطرات تروريسم هسته‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کوشش برای امن کردن طرح های اتمی

کشورهای شرکت کننده خواستار همکاری بيشتر برای ممانعت از دستيابی تروريست‌ها به مواد هسته‌ای شدند. در پيش‌نويس بيانيه پايانی آمده است که بر اورانيوم و پلوتونيوم غنی‌شده موجود در جهان، به عنوان دو ماده ضروری برای تهيه بمب اتمی کنترل بيشتری اعمال شود. کشورهای شرکت کننده اما اعلام کرده‌اند که اين کنترل نبايد جلوی فعاليت کشورها برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته‌ای را بگيرد.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا در اين کنفرانس اعلام کرد که اگر بمب اتمی به طور نمونه در دست تروريست‌های شبکه تروريستی القاعده بيفتد، فاجعه‌ای جهانی رخ خواهد داد. او خواستار آن شد که تا چهار سال آينده در عملی مشترک کليه مواد خطرناکی که در حال حاضر در معرض دسترسی گروه‌هايی چون القاعده است ضبط و در مکانی امن جمع‌آوری شود. اوباما در بخش ديگری از سخنانش گفت در حالی که احتمال برخورد اتمی ميان کشورهای جهان کاهش يافته، به احتمال انفجارهای هسته‌ای افزوده می‌شود. در حال حاضر در سراسر جهان ۱۵۰۰ تن اورانيوم غنی‌شده و همچنين ۶۰۰ تن پلوتونيوم وجود دارد.

خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نيز اعلام کرد که اين کنفرانس اولين قدم مهم را برای واکنش به تهديدهايی که تاکنون نامعلوم بوده‌اند برداشته است. او در ادامه گفت که اين فرايند بايد ادامه يابد، زيرا راهی طولانی و مهم در پيش است که بايد پيموده شود تا سرانجام تروريسم اتمی زير کنترل قرار گيرد.

به نظر دولت آلمان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ارگانی است بسيار مهم برای نظارت بر امنيت طرح‌های اتمی. اين ارگان است که بايد در بانک اطلاعاتی خود کليه مواد راديواکتيو در سراسر جهان را ثبت کند و مراقب امنيت طرح‌های اتمی باشد.

موضوع ايران در حاشيه کنفرانس

اگرچه ايران به اين کنفرانس دعوت نشده بود، اما بحث بر سر برنامه‌های هسته‌ای ايران موضوع حاشيه‌ای کنفرانس امنيت هسته‌ای بود. ايالات متحده‌ی آمريکا سعی بر آن داشت تا در حاشيه کنفرانس، فشار بر ايران و طرح‌های اتمی اين کشور افزايش يابد. چين که تاکنون مخالف هر گونه طرح‌های تنبيهی عليه ايران بود، نشان داد که حاضر به همکاری در تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه اين کشور است. خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که او منتظر است هر چه زودتر نتايجی از گفت‌و‌گوهای گروه پنج بعلاوه يک به دست آيد و شورای امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در اين مورد عليه ايران تصويب کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016