شنبه 28 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام آيت الله خامنه ای به کنفرانس خلع سلاح در تهران: آمريکا هيچ اقدام جدی در اين مسير صورت نداده است و هرگز صورت نخواهد داد، ايلنا

ايلنا: نخستين کنفرانس بين‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه» با پيام حضرت آيت‌الله خامنه‌ای و با حضور بيش از ۱۴ وزير خارجه، ۱۰ معاون وزير و ۸ نماينده از سازمان‌های منطقه‌ای و بين‌المللی در تهران آغاز شد.
به گزارش ايلنا، متن پيام رهبر انقلاب اسلامی که توسط دکتر علی‌اکبر ولايتی در افتتاحيه اين کنفرانس قرائت شد، به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم ‌الله الرحمن الرحيم
به شما ميهمانان محترم که در اينجا گرد آمده‌ايد خوشامد می‌گويم. مايه خرسندی است که جمهوری اسلامی ايران امروز ميزبان اجلاس بين‌المللی خلع سلاح است، به اميد آنکه از فرصت فراهم آمده استفاده کرده، نتايج ماندگار و ارزشمندی را که از گفتگو و مشورت با يکديگر به دست می‌آوريد، تقديم جامعه‌ی بشری نمائيد.
اتم‌شناسی و علوم هسته‌ای يکی از بزرگترين دستاوردهای بشری است که می‌تواند و بايد در خدمت رفاه ملت‌های جهان و رشد و توسعه‌ی همه‌ی جوامع انسانی باشد. گستره‌ی کاربرد علوم هسته‌ای طيف وسيعی از نيازهای پزشکی، انرژی و صنعتی را پوشش می‌دهد که هر يک از اهميت شايسته‌ای برخوردار است. به اين دليل می‌توان گفت که فنآوری هسته‌ای جايگاه برجسته‌ای را در حيات اقتصادی به خود اختصاص داده است و با گذر زمان و افزايش نيازهای صنعتی، پزشکی و انرژی به طور فزاينده‌ای اهميت آن بيشتر خواهد شد و به همين ميزان، تلاش برای دستيابی به انرژی هسته‌ای و بهره‌گيری از آن نيز افزايش می‌يابد. ملّت‌های خاورميانه که مانند ديگر ملّت‌های جهان تشنه‌ی صلح و امنیّت و پيشرفت‌اند حق دارند که با بهره‌گيری از اين فنآوری، جايگاه اقتصادی و موقعیّت برتر نسل‌های آتی خود را تضمين کنند. شايد يکی از اهداف غبارآلود کردن فضا در مورد برنامه‌های صلح‌آميز هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران اين است که مانع از توجه جدی ملت‌های منطقه به اين حق طبيعی و ارزشمند خود شوند.
طَرفه آنکه، تنها مجرم اتمی جهان اينک به دروغ خود را مدعی مبارزه با گسترش سلاح اتمی معرفی می‌کند در حاليکه يقيناً هيچ اقدام جدی در اين مسير صورت نداده است و هرگز صورت نخواهد داد. اگر ادعای مبارزه با گسترش سلاح هسته‌ای آمريکا دروغ نبود، آيا رژيم صهيونيستی می‌توانست ضمن خودداری از پذيرش مقررات بين‌المللی در اين زمينه به ويژه ان.پی.تی، سرزمين اشغال شده‌ی فلسطين را به زرادخانه‌ای مبدل سازد که انبوهی از سلاح‌های هسته‌ای در آن ذخيره شده است؟
نام اتم به همان ميزان که بيانگر پيشرفت دانش بشری است، متأسفانه يادآور زشت‌ترين واقعه تاريخ و بزرگ‌ترين نسل‌کشی و سوء استفاده از دست آورد علمی انسان نيز است. هر چند که کشورهای متعددی اقدام به توليد و انباشت سلاح هسته‌ای کرده‌اند که فی‌نفسه می‌تواند مقدمه‌ی ارتکاب جرم تلقی شده و صلح جهانی را شديداً در معرض تهديد قرار داده است، اما فقط يک دولت مرتکب جرم اتمی شده است. تنها دولت ايالات متحده آمريکا است، که ملت مظلوم ژاپن در هيروشيما و ناکازاکی را در جنگی نابرابر و غير انسانی مورد هجوم اتمی قرار داد.
از زمانی که انفجار نخستين جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط دولت ايالات متحده در هيروشيما و ناکازاکی فاجعه‌ای انسانی با ابعاد بی‌سابقه در تاريخ آفريد و امنيت بشری را با تهديدی عظيم مواجه ساخت،‌ ضرورت نابودی کامل اين سلاح‌ها مورد اجماع قاطع جامعه جهانی قرار داشته است. استفاده از سلاح‌ هسته‌ای نه تنها به کشتار و تخريب گسترده منجر شد،‌ بلکه ميان آحاد ملت، نظامی و غير نظامی، کوچک و بزرگ، زن و مرد و کهنسال و خردسال تمايزی قائل نشد و آثار ضد بشری آن مرزهای سياسی و جغرافيايی را در نورديد، و حتی به نسل‌های بعدی نيز خسارت‌های جبران‌ناپذير وارد نمود و لذا هرگونه استفاده و حتی تهديد به استفاده از اين سلاح، نقض جدی مسلم‌ترين قواعد بشر دوستانه و مصداق بارز جنايت جنگی قلمداد می‌گردد. به لحاظ نظامی و امنيتی نيز به دنبال دست‌يابی چند قدرت به اين سلاح ضد بشری، ترديدی باقی نماند که پيروزی در جنگ هسته‌ای ناممکن و درگيری در چنين جنگی غير عقلانی و ضد انسانی است. ولی برغم اين بديهيات اخلاقی، عقلانی، انسانی و حتی نظامی، خواست مؤکد و مکرر جامعه‌ی جهانی برای نابودی اين سلاح‌ها توسط گروه انگشت‌شماری از دولت‌ها، که امنيت خيالی خود را بر ناامنی همگانی بنا کرده‌اند، ناديده گرفته شده است.
اصرار اين دولت‌ها بر نگهداری، افزايش و گسترش توان تخريبی اين سلاح‌ها، که هيچ کاربردی جز ارعاب و ترور دسته‌جمعی و ايجاد امنيت کاذب، مبتنی بر بازدارندگی ناشی از نابودی تضمين‌شده همگانی نداشته و ندارد، استمرار کابوس هسته‌ای جهان را به دنبال داشته است. منابع خارج از شمار اقتصادی و انسانی در رقابت غير عقلانی هزينه شده‌اند تا هر يک از ابرقدرت‌ها توان خيالی پيدا کنند که بيش از ده هزار بار رقيبان خود و ساير ساکنان کره خاکی منجمله خودشان را نابود کنند. بی‌دليل نيست که اين راهبرد بازدارندگی مبتنی بر نابودی تضمين‌شده متقابل، يا ديوانگی نام گرفته است.
برخی از دولت‌های هسته‌ای در سال‌های اخير از نظريه‌ی بازدارندگی در مقابل ساير قدرت‌های هسته‌ای بر مبنای نابودی تضمين‌شده متقابل هم فراتر رفته‌اند تا جائيکه در راهبرد هسته‌ای اين دولت‌ها، بر حفظ انتخاب هسته‌ای در برابر تهديدات متعارف از سوی ناقضين معاهده عدم اشاعه تأکيد شده است، در حاليکه بزرگترين ناقضين معاهده عدم اشاعه، قدرت‌هايی هستند که علاوه بر نقض تعهد خود در ماده ۶ معاهده برای خلع سلاح هسته‌ای، حتی در اشاعه عمودی و افقی اين سلاح‌ها گوی سبقت را از ديگران ربوده و منجمله با کمک به تسليح رژيم صهيونيستی به سلاح‌های هسته‌ای و حمايت از سياست‌های آن رژيم، در اشاعه‌ی واقعی اين سلاح‌ها نقش مستقيم و مغاير تعهدات خود بر مبنای ماده ۱ معاهده ايفا کرده و منطقه‌ی خاورميانه و جهان را با تهديدی جدی روبرو کرده‌اند و در رأس اين دولت‌ها، رژيم زورگو و متجاوز ايالات متحده آمريکا است.
جا دارد که کنفرانس بين‌المللی خلع سلاح، ضمن بررسی خطرهای توليد و انباشت سلاح هسته‌ای در جهان، بطور واقع‌بينانه راهکارهايی را برای مقابله با اين تهديد عليه بشريت ارائه کند تا بتوان گامی جدی در مسير پاسداری از صلح و ثبات به پيش نهاد.
به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، ديگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، نظير سلاح شيميايی و سلاح ميکروبی نيز تهديدی جدی عليه بشريت تلقی می‌شوند. ملت ايران که خود قربانی کاربرد سلاح شيميايی است، بيش از ديگر ملت‌ها خطر توليد و انباشت اين گونه سلاح‌ها را حس می‌کند و آماده است همه‌ی امکانات خود را در مسير مقابله با آن قرار دهد.
ما کاربرد اين سلاح‌ها را حرام، و تلاش برای مصونيت بخشيدن ابناء بشر از اين بلای بزرگ را وظيفه‌ی همگان می‌دانيم.

سيدعلی خامنه‌ای


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016