شنبه 28 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پنج پيشنهاد احمدی‌نژاد برای تحقق خلع سلاح هسته‌ای و جلوگيری از اشاعه آن در کنفرانس تهران، ايلنا

- تهديد به استفاده از سلاح هسته‌ای، فقط آبروی دولتمردان آمريکا را بيش از پيش برد و سياست‌های تجاوزگرانه آنان را برملا کرد
- از بزرگترين خيانت‌های دارندگان انحصاری سلاح اتمی، يکسان معرفی کردن سلاح اتمی با انرژی اتمی است.


ايلنا: رئيس‌جمهور خواستار تشکيل يک گروه مستقل بين‌المللی برای برنامه‌ريزی و نظارت بر خلع سلاح اتمی و جلوگيری از اشاعه با اعطای اختيارات کامل از سوی مجمع عمومی سازمان ملل شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در نخستين کنفرانس بين‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه که در سالن همايش‌های صدا و سيما در حال برگزاری است با تشکر از مهمانان شرکت‌کننده در اين همايش گفت: شعار اين اجلاس يک شعار بسيار پرمعنا و در صورت تحقق ضامن امنيت پايدار و صلح برای همگان است.
وی با بيان اينکه به خوبی می‌دانيد که امنيت از پايه‌های اصلی زندگی شرافتمندانه و مقدمه لازم برای پيشرفت و رفاه عمومی است، تاکيد کرد: صلح و امنيت خواست اوليه همه ملت‌ها و دولت‌های مستقل و صلح‌طلب است و بدون امنيت پايدار و احساس امنيت امکان برنامه‌ريزی همه‌جانبه برای پيشرفت و رفاه وجود ندارد. امروز علی‌رغم اينکه بخش وسيعی از منابع ملت‌ها به جای توسعه رفاه، صرف تامين امنيت ملی می‌گردد نشانه‌ای از بهبود وضعيت و کاهش فضای تهديد مشاهده نمی‌شود.
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: شورای امنيت و سازمان ملل متحد نيز طی بيش از ۶۰ سال نتوانسته‌اند امنيت پايدار و احساس امنيت را بر روابط بين‌المللی حاکم نمايند و شرايط امروز به مراتب نامناسب‌تر از ده‌های قبل است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: جنگ‌ها، تجاوز و اشغالگری‌ها و بالاتر از آنها سايه تهديد و مهمتر از اينها انباشت سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و بدتر از همه سياست‌های اعمالی از ناحيه چند دولت توسعه‌طلب، چشم‌انداز امنيت در مقياس ملی، منطقه‌ای و بين‌المللی را برای همه کشورها و ملت‌ها مبهم ساخته است و فضای ذهنی امروز جوامع به شدت متاثر از احساس تهديد و ناامنی است. شعار خلع سلاح هسته‌ای محقق نشده است و آژانس انرژی اتمی در انجام وظايف خود موفق نبوده است. زرادخانه‌های هسته‌ای و شيميايی و بيولوژيک هر روز انباشته‌تر می‌شود و رقابت تسليحاتی گسترش می‌يابد.
احمدی‌نژاد با طرح اين پرسش که ”علت اين مساله چيست؟“ به بيان سياست توليد و به کارگيری سلاح هسته‌ای پرداخت و گفت: اولين سلاح‌های هسته‌ای توسط دولت آمريکا ساخته و به کارگيری شدند. اين اقدام ضد بشری به ظاهر دست برتر را برای آمريکا و متحدينش در جنگ دوم پديد آورد ليکن خود عامل و مشوق اصلی توسعه سلاح هسته‌ای توسط ديگران شد. نفس توليد سلاح هسته‌ای در يک کشور بهترين توجيه و عامل توسعه توسط ديگران است.
رئيس‌جمهور به استفاده از سلاح هسته‌ای به عنوان ابزار بازدارندگی اشاره کرد و تصريح کرد: اين سياست عامل اصلی توسعه رقابت تسليحاتی است، چرا که بازدارندگی، مستلزم داشتن دست بالا در کيفيت و کميت سلاح است و اين خود به رقابت خانمان‌برانداز هسته‌ای دامن زده است.
وی خاطرنشان کرد: می‌دانيد که امروز بيش از ۲۰ هزار کلاهک هسته‌ای در دنيا وجود دارد که حدود نيمی از آن در آمريکا انبار شده است که از اين تعداد حدود ۲۵۰۰ کلاهک، استراتژيک بوده و به سوی اهداف حياتی دنيا نشانه‌گيری شده است. در طرف رقيب آمريکا نيز بالاجبار و به بهانه بازدارندگی، توسعه سلاح اتمی ادامه دارد.
احمدی‌نژاد تهديد به استفاده از سلاح هسته‌ای در مناسبات بين‌المللی را از ديگر عوامل دانست و گفت: متاسفانه دولت آمريکا هم از سلاح هسته‌ای استفاده کرده است و هم به طور رسمی تهديد به استفاده از آن کرده است؛ يک کشور ديگر اروپايی نيز چند سال قبل به بهانه‌ای همين تهديد را تکرار کرد. وقتی دارندگان و تهديدکنندگان و استفاده‌کنندگان از سلاح اتمی با برخورداری از حق ناعادلانه وتو در بالاترين مرجع مسوول امنيت جهانی حضور دارند، آيا اين به معنای تشويق ديگران به توليد سلاح اتمی برای تامين امنيت ملی‌شان نيست؟
وی استفاده ابزاری و يک‌جانبه از شورای امنيت و آژانس انرژی اتمی را برشمرد و ادامه داد: متاسفانه اين رفتار ناپسند و ناعادلانه بر اثر تکرار به يک روند تبديل شده است؛ شورای امنيت آشکارا به ابزار اعمال سياست‌های چند دولت زورگو تبديل شده و تاکنون نتوانسته است از حقوق و امنيت ملی کشورها صيانت نمايد. توجيه حمله به عراق و افغانستان، رفتار در جنگ صدام عليه ملت ايران و در موضوع فلسطين مويد اين معنا است.
رئيس دولت دهم گفت: آژانس انرژی اتمی نيز به جای خلع سلاح دارندگان سلاح اتمی، به عنوان فلسفه وجودی‌اش و کمک به اعضا برای استفاده مناسب و صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای طبق وظيفه ماده ۴ اساسنامه، متاسفانه به ابزار فشار بر اعضا فاقد سلاح و جلوگيری از بهره‌مندی آنان از حقوق هسته‌ای قانونی تبديل شده است. تاکنون هيچ‌يک از اعضا فاقد سلاح هسته‌ای نتوانسته‌اند به راحتی و بدون تحمل فشارها و تهديدها از حقوق قانونی خود در استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای برخوردار شوند.
وی ادامه داد: اين در حالی است که علی‌رغم صراحت ماده ۶ اساسنامه، حتی يک گزارش از نظارت بازرسان آژانس از تاسيسات هسته‌ای دولت آمريکا و متحدانش منتشر نشده است و هيچ برنامه مصوبی برای خلع سلاح آنها وجود ندارد. در مقابل، تحت فشار همان دارندگان سلاح هسته‌ای و به بهانه‌های گوناگون، ده‌ها قطعنامه عليه اعضای فاقد سلاح هسته‌ای صادر شده است.
رئيس‌جمهور اعمال معيارهای چندگانه را از ديگر عوامل برشمرد و خاطرنشان کرد: در حالی که رژيم صهيونيستی بيش از ۲۰۰ کلاهک اتمی ذخيره کرده، مسبب چندين جنگ گسترده بوده و همواره ملت‌ها و کشورهای منطقه را تهديد به ترور و حمله نظامی می‌کند، از سوی دولت آمريکا و متحدانش به طور مطلق حمايت می‌شود و کمک‌های لازم برای توسعه سلاح اتمی نيز دريافت می‌کند. ولی همين دولت‌ها به بهانه احتمال کذب انحراف در فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای ديگران و بدون ارائه حتی يک سند معتبر، سنگين‌ترين فشارها و جنگ‌های روانی را بر اعضا آژانس اعمال می‌نمايند. آنان در توجيه اين سياست دوگانه می‌گويند که رژيم صهيونيستی عضو آژانس نيست.آيا اين به معنای تشويق ديگران به خروج از آژانس و تعليق تعهدات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نيست؟!
احمدی‌نژاد يکسان معرفی کردن سلاح اتمی با انرژی اتمی را خيانت برشمرد و گفت: می‌دانيد که انرژی اتمی جزو پاکترين و ارزان‌ترين انرژی‌هاست. تغييرات آب و هوايی و آلودگی‌های ناشی از سوخت فسيلی و تجديدناپذيری آن ضرورت توسعه به کارگيری انرژی اتمی را دوچندان می‌کند. به علاوه فناوری هسته‌ای در توليد دارو، در شناخت و درمان بيماری‌های صعب‌العلاج، در صنعت و کشاورزی و بسياری از زمينه‌های مورد نياز کاربرد گسترده و بسيار مفيد و موثری دارد.
وی تصريح کرد: از بزرگترين خيانت‌های دارندگان انحصاری سلاح اتمی، يکسان معرفی کردن سلاح اتمی با انرژی اتمی است. اصولا مسير ساخت سلاح با مسير استفاده از انرژی هسته‌ای را به صورت انحصاری در اختيار داشته باشند و از اين طريق اراده خود را بر جامعه جهانی تحميل نمايند. آيا اين رفتار زمينه توسعه و توليد سلاح هسته‌ای نيست؟!
احمدی نژاد ادامه داد: معلوم شد که توليد و انباشت سلاح هسته‌ای و سياست‌های اعمالی توسط دارندگان انحصاری آن بزرگترين عامل ناامنی و مشوق توسعه سلاح‌های هسته‌ای است. انهدام سلاح هسته‌ای و رفع تهديد هسته‌ای بزرگترين خدمت به ايجاد امنيت پايدار و صلح و دوستی است.
وی در ادامه سخنان خود گفت: اما سوال اين است که آيا سپردن امر مهم خلع سلاح و جلوگيری از اشاعه، به خود دارندگان اين سلاح روش درستی است؟ پيگيری اين روش طی ۶۰ سال گذشته به نتايج عکس منجر شده است. انتظار اقدام داوطلبانه از سوی دارندگان سلاح هسته‌ای انتظاری غيرمنطقی و ساده‌لوحانه است، چراکه آنان سلاح اتمی را عامل برتری خود می‌دانند. ضرب‌المثل ايرانی می‌گويد: «چاقو دسته خودش را نمی‌برد»
رئيس‌جمهور با بيان اينکه انتظار برقراری امنيت از صاحبان حق وتو و بزرگترين فروشندگان سلاح در جهان، انتظاری غيرمنطقی است، به ارائه پيشنهادات مدنظر خود پيرامون خلع سلاح هسته‌ای و جلوگيری از اشاعه پرداخت و تشکيل يک گروه مستقل بين‌المللی برای برنامه‌ريزی و نظارت بر خلع سلاح اتمی و جلوگيری از اشاعه با اعطای اختيارات کامل از سوی مجمع عمومی را خواستار شد.
وی در اين باره افزود: اين گروه به گونه‌ای عمل کند که همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل در مديريت کار مشارکت موثر داشته باشند.
احمدی‌نژاد تعليق عضويت دارندگان، استفاده‌کنندگان و تهديدکنندگان به سلاح هسته‌ای از آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام را به عنوان پيشنهاد ديگر خود مطرح کرد و افزود: تاکنون حضور و فشار آنان و تسلط سياسی بر آژانس مانع از انجام وظايف قانونی خصوصا در مواد ۴و۶ اساسنامه و موجب انحراف آژانس از انجام ماموريت‌های قانونی شده است. به خصوص دولت آمريکا که در جنگ عراق از سلاح ساخته شده از زباله هسته‌ای استفاده کرده و موجب گسترش بيماری‌های صعب‌العلاج در عراق و منطقه شده است نبايد عضو شورای حکام باشد.
احمدی‌نژاد در بيان ديگر پيشهاد خود‏، مبنی بر بازنگری در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای پرداخت و تصريح کرد: اين بازنگری بايد توسط کشورهای مستقل و فاقد سلاح هسته‌ای صورت گيرد. حضور دارندگان سلاح اتمی به خصوص دولت آمريکا مانع از تنظيم يک قرارداد و تعهد عادلانه است. دولت آمريکا خود متهم به توليد و اشاعه و استفاده ظالمانه است. او نمی‌تواند مدعی باشد. اين پيمان بايد جامع و مانع و عادلانه و به قدری مستحکم باشد که از بالاترين کارآيی برخوردار گردد.
وی تلاش جمعی برای اصلاح ساختار شورای امنيت را لازم برشمرد و گفت: ساختار فعلی به شدت ناعادلانه و ناکارآمد است و از عوامل اصلی حمايت از دارندگان سلاح هسته‌ای است.
احمدی نژاد توصيه کرد: يا بايد حق وتو که ناعادلانه و غيرانسانی و غيردموکراتيک است لغو شود و يا اگر عده‌ای اصرار دارند همچنان از اين حق ظالمانه برخوردار باشند برای کاهش تبعات منفی آن کشورهای ديگری از آمريکای لاتين، از اروپا، از آفريقا و از آسيا نيز دارای حق وتو شوند تا حداقل اعتماد به شورای امنيت ايجاد گردد.
احمدی‌نژاد با بيان اين پيشنهاد که بايد کارگروهی از حاضرين برای پيگيری مصوبات و پيشنهادات تشکيل گردد، تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران به عنوان کشوری که با تلاش دانشمندان بومی از فناوری صلح‌آميز هسته‌ای برخوردار شده است، آمادگی دارد که همه تجربيات خود را تحت نظر آژانس در اختيار اعضا قرار دهد. ما علی‌رغم حداکثر همکاری با آژانس و انجام کامل تعهدات، نه‌تنها از کوچکترين مساعدت و همکاری اعضا دارنده فناوری و آژانس استفاده نکرده‌ايم بلکه به صورت ناعادلانه، تحت سنگين‌ترين فشارها بوده‌ايم. با اين حال با اعتقاد راسخ به ضرورت خلع سلاح جهانی آماده مشارکت سازنده در مديريت خلع سلاح جهانی و تنظيم مقررات جديد هستيم و همکاری خود با آژانس را در چارچوب قوانين ادامه می‌دهيم.
رئيس‌جمهور خطاب به دولتمردان آمريکايی و متحدانشان تاکيد کرد: بدانند دوران اتکا به بمب اتمی گذشته است. تهديد به استفاده از سلاح به خصوص سلاح هسته‌ای مخصوص کسانی است که فاقد منطق روشن و انديشه انسانی هستند. اينکه در مقابل منطق قوی از تهديد استفاده شود متعلق به گذشته و فاقد کارآمدی در مناسبات است.
احمدی‌نژاد گفت: تهديد به استفاده از سلاح هسته‌ای، فقط آبروی دولتمردان آمريکا را بيش از پيش برد و سياست‌های ضدانسانی و تجاوزگرانه آنان را برملا کرد. دوران، دوران ملت‌ها و دوران انديشه و فرهنگ است و تکيه بر سلاح در مناسبات بين‌المللی ميراث دولت‌های بی‌فرهنگ و عقب‌مانده از تاريخ است.
وی با تاکيد بر اينکه سياست‌های تسلط بر خاورميانه و انرژی و منابع ارزان آن آشکارا شکست خورده است و خواب‌های برپايی امپراطوری‌های جديد آشفته است و تعبير نخواهد شد، تصريح کرد: بهتر است به جای ادامه راه پيشينيان که به زباله‌دانی تاريخ پيوسته است، به جاری زلال ملت‌ها و دولت‌های مستقل و فرهنگ و منطق انسانی بپيوندند. اين برای خود آنان بهتر و مفيدتر است. آينده از آن ملت‌هاست و امنيت و صلح و عدالت با کمک صالحان و انسان کامل در تمام جهان مستقر خواهد شد و زورگويی در آينده جايی نخواهد داشت.
احمدی‌نژاد در پايان سخنان خود گفت: با همکاری و همراهی و همدلی اين آرزو تحقق يافتنی است که «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هيچکس».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016