یکشنبه 29 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ايسنا از دومين جلسه دادگاه "کيهان"

نيکبخت: اين ره که تو می‌روی به ترکستان است!
شريعتمداری: جای آن است که خون موج زند در دل لعل...!

دومين جلسه‌ رسيدگی به پرونده روزنامه‌ کيهان به مديرمسوولی حسين شريعتمداری، صبح امروز در شعبه‌ ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی مدير خراسانی و با حضور هيات منصفه‌ مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ابتدای اين جلسه، رييس شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران اعلام کرد که روز گذشته صالح نيکبخت به وکالت از انجمن دفاع از حقوق زندانيان تقاضا کرد که به بيان شکايت خود بپردازد.

صالح نيکبخت با بيان اين‌که من به عنوان سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانيان از تمام اقدامات اين انجمن در طول چهار سال مطلع بودم، اظهار کرد: در مصاحبه‌ای که در جلسه‌ی گذشته آقای حسين شريعتمداری به آن اشاره کردند، اين‌جانب وکالت شش نفر از متهمان پرونده بمب‌گذاری اهواز را بر عهده داشتم که مصاحبه‌ی مذکور مربوط به اين پرونده بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نيکبخت يادآور شد: در کجای اين مصاحبه ما قوانين کشور را ناديده گرفته‌ايم که حسين شريعتمداری در اين خصوص اتهاماتی را برای ما مطرح کرده است.

وی با اشاره به مطلب منتشره در روزنامه‌ی کيهان با عنوان «انجمن دفاع از حقوق زندانيان با صدور اطلاعيه‌ای از افرادی که مردم را در اهواز به خاک و خون کشيدند حمايت کرد»، اظهار کرد: آقای شريعتمداری هر زمانی تريبونی بيابند فقط به يک مورد اکتفا نمی‌کنند و از ابتدا به طرح مسائل ديگر نيز می‌پردازند.

وکيل مدافع انجمن دفاع از حقوق زندانيان يادآور شد: ادعای آقای حسين شريعتمداری مربوط به مواردی چون حمايت از تروريست‌ها و ارتباط با بيگانگان و دريافت بودجه از آمريکا می‌شود و بايد بگويم آن‌چه بيان کرده‌اند در قالب حدس و گمان است که در روزنامه منتشر شده است.

در اين ميان رييس شعبه‌ی ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران با بيان اين‌که در موضوع پرونده به طرح شکايت بپردازيد و توضيحات خود را ارايه دهيد، تذکر داد: مطالب مطرح شده از سوی شما نبايد منجر به توهين به فرد يا افرادی شود که در اين ميان حسين شريعتمداری گفت: اجازه دهيد کامل مسائل خود را مطرح کنند.

نيکبخت خطاب به حسين شريعتمداری گفت: سوال من اين است که چه دليل و مدرکی برای توجه اتهامات داريد و چرا تا کنون به دادگاه ارايه نداده‌ايد و اگر موجود است امروز به دادگاه ارايه دهيد.متهم نه تنها دليلی ارايه نکرده بلکه در جلسه‌ قبل نيز به جای دفاع، به بيان اتهامات ديگری پرداخت.

وی با يادآوری اينکه طبق قانون مطبوعات تا زمانی که پرونده در مرحله‌ تحقيقات و رسيدگی است، نشريه حق ندارد مطالبی را در اين رابطه منتشر کند از رييس دادگاه تقاضا کرد که از حسين شريعتمداری پرسيده شود که دليل وارد کردن اتهامات مندرج در پرونده به اين انجمن چيست؟

نيکبخت ادامه داد: علاوه بر اين موارد روزنامه‌ی کيهان اتهام حمايت از ريگی را نيز در مورد ما مطرح کرده است. در اينجا اين سوال مطرح می‌شود که کداميک از اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانيان از عبدالمالک ريگی حمايت کرده‌اند؟ چگونه آقای شريعتمداری به اين اطلاعات دست يافته ولی مسوولان اطلاعاتی و امنيتی اين اطلاعات را نداشته و يا اينکه از اين اطلاعات استفاده نکرده‌اند؟

وکيل مدافع انجمن دفاع از حقوق زندانيان، ادامه داد: بر اساس گفته‌های ايشان ما از تروريست‌ها حمايت کرده‌ايم. چرا ايشان تا روز مصاحبه چنين چيزی را مطرح نکرده بودند و در زمان انتشار آن مصاحبه اين مسئله را مطرح کردند. آقای شريعتمداری تاکنون چند نفر را با اين اتهام ضربه کرده‌ايد؟ شما که اين اطلاعات را داريد چرا تاکنون به مسوولان امنيتی و اطلاعاتی اطلاع نداده‌ايد و آن را بر روی کاغذ سياه کرده‌ايد؟

بر اساس اين گزارش، قاضی سيامک مديرخراسانی به تذکر يکی از اعضای هيات منصفه مطبوعات اشاره کرد و گفت: در موضوع پرونده صحبت کنيد و در مقام طرح شکايت به متهم اهانت نکنيد و خوراکی را برای رسانه‌های جهت‌دار فراهم نسازيد.

نيکبخت با ارايه‌ی لايحه‌ی دفاعيه‌اش به دادگاه گفت: علی‌رغم اينکه انجمن دفاع از حقوق زندانيان قائل به پاسخگويی به آقای شريعتمداری نبوده اما به دليل ادامه‌ی اين روند ناگزير به پاسخگويی شديم و خطاب به شريعتمداری گفت: ترسم نرسی به کعبه‌ ای اعرابی، اين ره که تو می‌روی به ترکستان است.

به گزارش ايسنا، در ادامه حسين شريعتمداری در جايگاه قرار گرفت و با بيان اينکه هيچيک از فحاشی‌های آقای نيکبخت چيز جديدی نبوده و قبلا اين موارد را راديو اسراييل، راديو فردا بيان کرده‌اند، گفت: به جرات می‌توانم بگويم که حتی يک کلمه از خودشان نداشته‌اند. من سند دارم که آقايان از آمريکا بودجه دريافت کرده‌اند. شيرين عبادی نيز بودجه گرفته است.

در اين ميان نسرين ستوده يکی از وکلای مدافع شيرين عبادی از رييس دادگاه خواست که آقای شريعتمداری مدارک را در خصوص اين صحبت‌ها به دادگاه ارايه دهد.

شريعتمداری گفت: آنها می‌گويند ارتباط نداشتيم بلکه ما سند آن را ارايه خواهيم کرد. چون آقايان به تحصيلات‌شان نازيدند می‌گويم که من دانشجوی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران بودم که سال چهارم توسط ساواک دستگير شده و به حبس ابد محکوم شدم.

مديرمسوول روزنامه‌ی کيهان درباره‌ی شکايت شيرين عبادی اظهار کرد: در جلسه‌ی قبل يکی از وکلای خانم شيرين عبادی مطرح کردند که موکلش يکی از شخصيت‌های بين‌المللی است و پرونده را ملی مطرح کردند. اين ادعا که موکلش يکی از شخصيت‌های بين‌المللی است مصداق بزرگنمايی است. اين‌جانب نه وی را در حد و اندازه‌ای می‌دانم که گفتارش در روزنامه منتشر شود و نه خود و همکارانم را فارغ‌البال می‌دانم که تنها به موضوعات وی پرداخته شود.

وی افزود: بنده شيرين عبادی را برانگيخته‌ی بيگانگان می‌دانم که تنها شناسنامه‌ی ايرانی دارد. هيچ‌يک از اسنادی که در اين دفاعيه به آن استناد می‌کنم بيرون از گفته‌های وی و همکاران وی نيست.

به گزارش ايسنا، در اين هنگام پراکند يکی از وکلای شيرين عبادی گفت: در جلسه‌ی دادگاه بند به بند شکايت مطرح شد و درخواست من اين است که دفاعيات نيز در چارچوب موضوع بيان شود. مطالب جديدی را مطرح نکنند که اين مطالب موضوع پرونده‌ی جديد ديگری شود.

مدير مسوول روزنامه‌ی کيهان با طرح اين پرسش‌ها که گناه کيهان چيست؟ و من به چه جرمی در جايگاه متهم ايستاده‌ام؟ گفت: آيا اطلاع‌رسانی کيهان در مورد هويت شيرين عبادی مصداق افزايش آگاهی عمومی نيست؟ آيا شکايت وی از من و احضار و محاکمه‌ی اين‌جانب مصداق اين بيت نيست که جای آن است که خون موج زند در دل لعل، زين تغابن که خزف می شکند بازارش.

شريعتمداری خاطرنشان کرد: شکايت ديگری از شيرين عبادی نسبت به روزنامه صورت گرفته که درخصوص مطلبی با عنوان «اراذل و اوباش چه کسانی هستند؟ است. در اين مقاله به برخی سوابق شيرين عبادی اشاره شده بود.

نسرين ستوده يکی از وکلای مدافع شيرين عبادی با بيان اين‌که درخواست ما اين بوده که آقای حسين شريعتمداری به بيان دلايل و مدارک خود بپردازند و با توجه به اين‌که اعضای هيات منصفه و مستشاران دادگاه اعتنايی به حقوق بنده و موکلم نمی‌کنند، بنده جلسه‌ی دادگاه را ترک می‌کنم.

پس از ترک جلسه‌ی يکی از وکلای مدافع شيرين عبادی، حسين شريعتمداری گفت: می‌دانم برای چه جلسه را ترک می‌کنند؛ چون طاقت شنيدن چنين سخنانی را ندارند.

ديگر وکيل مدافع شيرين عبادی در ادامه گفت: تاکيد می‌کنيم که آقای حسين شريعتمداری بايد اسناد خود را ارايه دهند که مديرمسوول روزنامه‌ی کيهان با طرح اين سوال که چرا دلايل و اسناد روشن را رد می‌کنيد؟ گفت: شما که سوابق خانم شيرين عبادی را نمی‌دانيد برای چه وکالت او را قبول می‌کنيد؟

شريعتمداری خاطرنشان کرد: شخص خانم شيرين عبادی همراهی و همکاری با سرويس‌های بيگانه را به صراحت نفی نمی‌کنند بلکه فقط می‌گويند کيهان اسناد و مدارک خود را ارايه دهد. کيهان برای همه‌ی آن‌چه درباره‌ی شيرين عبادی نوشته و به مردم هشدار داده دلايل و مدارک غير قابل انکار دارد.

وی در ادامه به بيان چگونگی اعطای جايزه‌ی صلح نوبل به شيرين عبادی پرداخت.

بر اساس اين گزارش، در اين ميان يکی از اعضای هيات منصفه تذکری را به رييس دادگاه ارايه داد که وی گفت: يکی از اعضای هيات منصفه بيان کرده که ترک جلسه‌ی دادگاه از سوی وکيل شيرين عبادی کار تبليغاتی بوده و در حقيقت به همه‌ی حاضرين توهين کردند.

تذکر ديگری نيز به آقای حسين شريعتمداری داده شد با اين مضمون که متهم به تکرار مطالب طرح شده در روزنامه‌ی کيهان می‌پردازد.

شريعتمداری در ادامه‌ی دفاعيات خود با اشاره به مصاحبه‌ی شيرين عبادی با يکی از رسانه‌های بيگانه در مورد همجنس‌بازی گفت: وی در اين مصاحبه اعلام کرد اکنون در ايران به موجب قانون برای همجنس‌گرايان مجازات سنگينی وجود دارد که اين جايز نيست.

وی افزود: جرم بزرگ‌تر شيرين عبادی اين است که همه جا در مجامع بين‌المللی خود را نماد زنان مسلمان ايرانی معرفی می‌کند و می‌توانم به صراحت بگويم که يکی از دلايل اعطای جايزه‌ی صلح نوبل به شيرين عبادی، تحقير شخصيت زن ايرانی است.

مديرمسوول روزنامه‌ی کيهان يادآور شد: شکايت ديگری که شيرين عبادی مطرح کرده اين است که چرا وی را به حمايت از بهاييان متهم کرده‌اند. حمايت وی از بهاييان و بهاييت غير قابل ترديد است. آن‌قدر کميته‌ی صلح نوبل به حمايت از بهاييت نياز داشته که در بيانيه‌ی خود به واژه‌ی کلی آزادی مذهبی اکتفا نکرده بلکه تاکيد کرده اين آزادی شامل بهاييت و بهاييان می‌شود. چگونه اين خانم حمايت خود را از بهاييان و بهاييت انکار می‌کند؟

شريعتمداری افزود: برخلاف تصور رايج، بهاييت يک فرقه نيست بلکه تمامی اسناد نشان می‌دهد که يک حزب سياسی صهيونيستی است که از آغاز تا کنون در خدمت آژانس بين‌المللی صهيونيست بوده است.

وی در ادامه به مطلب مورد شکايت ديگری تحت عنوان «صهيونيست‌ها برای اعطای صلح نوبل به عبادی تلاش گسترده‌ای داشتند» اشاره کرد و گفت: انتظار ندارند که بنده برای تلاش بی‌وقفه‌ی صهيونيست‌ها برای اعطای نوبل به شيرين عبادی سندی کاملا سری و طبقه‌بندی شده ارايه کنم. آيا شيرين عبادی و وکلای وی می‌توانند در ميان عملکرد چند ساله‌ی شيرين عبادی فقط يک نمونه آدرس دهند که در آن سياه‌نمايی و تکرار دروغ‌های شاخداری که صهيونيست‌ها عليه مردم مظلوم ايران مطرح می‌کردند، نباشد؟ سياه‌نمايی‌های خانم شيرين عبادی آن‌قدر خصمانه بوده که رسانه‌های تابلودار برای حفظ پرستيژ خود بعضی از آنها را تغيير دادند.

به گزارش ايسنا، پراکند وکيل مدافع شيرين عبادی از رييس دادگاه درخواست کرد برای جلوگيری از اتلاف وقت دادگاه، آقای شريعتمداری از طرح مطالبی که ارتباطی با پرونده ندارند خودداری کند.

در ادامه، وکيل مدافع اسفنديار رحيم‌مشايی ديگر شاکی پرونده‌ی کيهان گفت: ما درخواست داريم که افراد از چارچوب کيفرخواست خارج نشوند؛ زيرا دادگاه برای حفظ حقوق طرفين است. بايد در چارچوب آيين دادرسی دفاع صورت گيرد. در مورد شکايت موکل اين‌جانب نيز آقای شريعتمداری مدت زمان زيادی توضيحات زيادی را ارايه دادند. نظرات وی دارد جای دفاعياتش را می‌گيرد.

بر اساس اين گزارش، وکيل مدافع شريعتمداری تاکيد کرد: موضوعات ارايه شده از سوی موکلش در چارچوب دفاعيات است.

مديرمسوول روزنامه‌ی کيهان در ادامه تاکيد کرد: موارد مطرح شده از سوی اين‌جانب به عنوان سند محسوب می‌شود.

در اين ميان يکی از اعضای هيات منصفه به قاضی مديرخراسانی اعلام کرد: متهم می‌تواند دفاعيات خود را بيان کند. شريعتمداری در موضوع صحبت می‌کند و اجازه دهيد که به صحبت‌هايش ادامه دهد و قاضی مديرخراسانی آن را اظهاراتی از سوی کليه‌ی اعضای هيات منصفه‌ی مطبوعات عنوان کرد که در اين هنگام بعضی از اعضای هيات منصفه با بالا بردن دست خود نشان دادند که همه، اين گفته‌ها را تاييد نمی‌کنند و برخی از اعضا اين مطلب را بيان کردند.

مديرمسوول روزنامه‌ی کيهان عنوان کرد که تمامی اسناد و مدارک ارايه شده که فقط مشتی از خروارها هستند، مستقيما برگرفته از صحبت‌های شيرين عبادی است و حتی يک برگ آن نيز از منابعی نيست که مورد تاييد آنها نباشد.

قاضی سيامک مديرخراسانی رييس شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به دليل طولانی شدن دومين جلسه‌ی رسيدگی به پرونده‌ی روزنامه‌ی کيهان، ادامه‌ی رسيدگی را به جلسه‌ی بعد موکول کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016