چهارشنبه 8 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: افرادی با دور زدن قانون و خريد برخی کارخانه‌ها کارگران را بيکار می‌کنند، ايلنا

- بايد بسيار مراقب بود که اجرای سياست‌های اصل ۴۴، زمينه ساز نفوذ قانون‌دان‌های قانون شکن، نشود
- ما نه همچون ديدگاه سوسياليستی کارفرما را مطرود و نه همچون ديدگاه سرمايه‌داری کارفرما را صاحب اختيار می‌دانيم.


ايلنا: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار با هزاران نفر از کارگران سراسر کشور، پيشرفت را منوط به دو عنصر علم و توليدِ دانش بنيان دانستند و با اشاره به پيشرفت‌های خيره کننده و ظرفيتهای فوق العاده انسانی، طبيعی و علمی کشور، تأکيد کردند: جبران عقب ماندگی‌های تاريخی، نيازمند همت مضاعف و چند برابر و حرکت شتابان برای به فعليت درآوردن ظرفيت های بسيار بالای کشور است و اين همت مضاعف هم با صحبت کردن و تمجيد و تعريف بوجود نمی آيد بلکه لازمه آن، ورود حقيقی به ميدان کار و ابتکار است.
به گزارش ايلنا، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در اين ديدار که همزمان با هفته کارگر برگزار شد،در تبيين ديدگاه اسلام نسبت به قشر کارگر خاطرنشان کردند: برخلاف ديدگاه مادی که کارگر را فقط يک ابزار می‌داند، اسلام کارگر را يک مجاهد فی سبيل الله می داند و برای کار و تلاش او هم ارزش و پاداش الهی قائل است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حضرت آيت‌الله خامنه‌ای حفظ شأن و جايگاه کارگر در چارچوب ديدگاه اسلام را بسيار مهم خواندند و افزودند: قشر کارگر از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی تاکنون امتحان بسيار خوبی داده که دوران دفاع مقدس فقط يک نمونه آن است.
ايشان با اشاره به تلاش دشمنان از اول انقلاب برای استفاده از قشر کارگر و مسائل کارگری به عنوان اهرم فشار سياسی بر ضد نظام اسلامی، خاطرنشان کردند: اين موضوع در سی سال گذشته در دستور کار دشمنان نظام اسلامی قرار داشته است، اما قشر کارگر نيز سی سال است که اين طراحی را ناکام گذاشته اند.
رهبر انقلاب اسلامی ارتباط صميمی ميان کارگر و نظام اسلامی را ناشی از پايه مستحکم ايمانی نظام دانستند و افزودند: بر همين اساس حرکت مجموعه کشور در جهت توليد و با محوريت کارگر و توليد کنندگان پيش خواهد رفت و بدخواهان نخواهند توانست اخلالی در آن بوجود آورند.
حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه پيشرفت مادی کشور بر دو پايه علم و توليد استوار است، خاطرنشان کردند: در دوران حکومت طواغيت در ايران، نه به علم اهميت نداده می‌شد و نه به توليد متکی بر علم، بنابراين ملت ايران برای سال‌های متمادی دچار عقب ماندگی شد و جبران اين فاصله نيازمند توجه بيش از پيش به علم و توليد است.
ايشان پيگيری موضوع علم در مراکز علمی و تحقيقاتی با استفاده از روشهای نو و مدرن را بسيار با اهميت برشمردند و افزودند: به لطف خداوند پيشرفت علمی در کشور آغاز شده است، اما سرعت اين حرکت بايد دو چندان شود زيرا ما در اول راه هستيم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جايگاه بی بديل توليد دانش بنيان در عرصه های صنعت و کشاورزی تأکيد کردند: دست يابی به توليد دانش بنيان بوسيله کارگر و کارفرما محقق می شود و مديريت اين موضوع نيز بر عهده دولت است که بايد سازماندهی مناسب آن را انجام دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه ای اجرای کامل سياست‌های اصل ۴۴ را در شکل‌گيری توليد دانش بنيان مهم ارزيابی و در عين حال خاطرنشان کردند: بايد بسيار مراقب بود که اجرای سياست‌های اصل ۴۴، زمينه ساز نفوذ قانون دان های قانون شکن، نشود.
ايشان در همين خصوص افزودند: افرادی با دور زدن قانون، برخی کارخانه‌ها را می خرند و بعد هم با فروش تجهيزات و زمين آن به ميلياردها آلاف و الوف می رسند و در نهايت کارگران کارخانه را بيکار می شوند، لذا همه مسئولان بايد مراقب باشند.
رهبر انقلاب اسلامی به رابطه کارگر و کارفرما هم اشاره و خاطرنشان کردند: در نظام اسلامی مبنای رابطه کارگر و کارفرما، التيام، همکاری و همسويی است و همه طراحان و سياست پردازان بايد در اين جهت حرکت کنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: ما نه همچون ديدگاه سوسياليستی کارفرما را مطرود و نه همچون ديدگاه سرمايه‌داری کارفرما را صاحب اختيار می‌دانيم، بلکه معتقديم با رابطه تعريف شده انسانی و اسلامی و همکاری اين دو عنصر شريف، پيشرفت کشور محقق خواهد شد.
ايشان پيشرفتهای کنونی کشور را در مقايسه با دوران قبل از انقلاب، بسيار شگرف خواندند و با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی، جايگاه برجسته کشور در سدسازی و ساخت نيروگاه، و راه اندازی خطوط توليد در کشورهای مختلف، تأکيد کردند: با وجود همه اين پيشرفت‌ها، اما هنوز با جايگاهی که در شأن ايران و ميراث تاريخی ايران است، فاصله زياد داريم و بايد با همت مضاعف عقب ماندگی ها را جبران کنيم.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همت مضاعف يعنی همت برای رسيدن به قله و اين هدف نيز با حرف زدن و تمجيد کردن بدست نمی‌آيد بلکه نيازمند ورود حقيقی به ميدان کار و ابتکار است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه ظرفيت کار و تلاش و پيشرفت کشور بسيار بيشتر از ظرفيت کنونی است و بايد همت همه چند برابر شود، خاطرنشان کردند: ملت ايران همانند جوان با استعدادی است که ظرفيتهای فراوانی دارد و اگر تلاش لازم را انجام دهد، قطعاً به قله خواهد رسيد و به يک ستاره تبديل خواهد شد.
ايشان با تأکيد بر اينکه ملت ايران در سال‌های گذشته و در عمل، بخشی از توانايی‌ها و ظرفيت‌های خود را نشان داده است افزودند: دانشمندان ملت ايران در شرايط تحريم و بدون کمک هيچ کشوری، توانستند نسل دوم و سوم سانتريفيوژها را توليد و همه دارندگان صنعت هسته ای را مبهوت کنند. جوانان با استعداد ايرانی در حوزه علوم زيستی توانستند از سلولهای بنيادی، حيوانِ توليدی بوجود آورند و در رديف چند کشور معدود دارنده اين توانايی و فناوری قرار گيرند و فرزندان اين کشور با وجود سی سال تحريم، اکنون موشک های پيشرفته و ماهواره بَر می‌سازند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: اين موارد بخشی از توانايی‌های ملت ايران است، بنابراين بايد از همه ظرفيت های انسانی، علمی، و طبيعی کشور استفاده کرد که لازمه به فعليت رساندن اين ظرفيتها، همت مضاعف است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به غيرقابل تحمل بودن پيشرفت ملت ايران برای استکبار افزودند: اين پيشرفت‌ها خارج از قاعده قدرت‌های استکباری است و به همين دليل در مقابل ملت ايران صف آرايی و دشمنی می‌کنند اما همانگونه که در سی سال گذشته نتوانسته اند کاری انجام دهند، قطعاً بعد از اين هم هيچ کاری نمی توانند بکنند.
ايشان پشت گرمی ملت ايران را الطاف الهی و ايمان، و عمل صالح ناشی از اين ايمان دانستند و خاطرنشان کردند: همانگونه که خداوند متعال وعده فرموده نتيجه ايمان و عمل صالح، پيروزی و عزت در دنيا، و فلاح و نجاح در آخرت است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه پيشرفت حقيقی کشور در گرو ادامه راه ايمان و عمل صالح است، افزودند: رحمت و سلام خدا بر امام بزرگوار (ره) که اين راه را به ما نشان داد و با آن ايمان الهی خود، ملت ايران را بيدار و به اين راه هدايت کرد.
در اين ديدار آقای شيخ الاسلامی وزير کار و امور اجتماعی در سخنانی، با اشاره به سياستهای کلان اين وزارتخانه گفت: بومی سازی، بهبود و گسترش فرهنگ کار، تدوين الگوی ايرانی – اسلامی کار، منشور سه جانبه‌گرايی اسلامی درخصوص رابطه کارگر و کارفرما، و تدوين پيوست‌های فرهنگی برای برنامه های اجرايی از جمله جهت گيری‌ها و برنامه‌های در دست اجرا است.
وی پيگيری و تصويب قوانين، آيين نامه و مقررات حمايتی از کارگران، اصلاح قانون بيکاری، تدوين آيين نامه مشاغل سخت و زيان آور، افزايش پوشش يارانه ای بيمه های اجتماعی کارگران، تأمين مسکن مهر و حذف شرکتهای خدمات نيروی انسانی را از ديگر برنامه های وزارت کار و امور اجتماعی برشمرد.
گفتنی است در ابتدای اين ديدار به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها مراسم مرثيه سرايی برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016