دوشنبه 13 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل سخنان احمدی‌نژاد در اجلاس بازنگری ان‌.پی‌.تی در نيويورک: آمريکا نمی تواند عضو شورای حکام باشد، ايسنا

‌۱۱ پيشنهاد احمدی‌نژاد برای خلع سلاح هسته‌يی

دکتر محمود احمدی‌نژاد رييس جمهور ايران در سخنان خود در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش تسليحات اتمی NPT که در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک برگزار شده است، به ارائه پيشنهادات جمهوری اسلامی ايران در مورد بازنگری ان‌.پی‌.تی و مشکلات کنونی معاهده ان‌.پی‌.تی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سياسی ايسنا، رييس‌جمهور با اشاره به اهميت کنفرانس بازنگری ان‌.پی‌.تی گفت: بدون ترديد کنفرانس بازنگری ان‌.پی‌.تی از مهمترين نشست‌های بين‌المللی محسوب می‌شود.

رييس جمهور با اشاره به اهميت تامين امنيت گفت: پيامبران الهی در پرتو ايمان به خدا به دنبال دستورالعمل‌هايی بودند که اجرای آن ضامن زندگی آرام و امن در دو جهان باشد و از ديدگاه آنان جامعه‌ آرمانی جامعه‌ای است که مبتنی بر توحيد، عدالت و مملو از امنيت، عشق و برادری باشد.

وی با بيان اينکه بدون احساس امنيت پايدار، امکان برنامه‌ريزی همه‌جانبه برای پيشرفت و رفاه وجود ندارد، ‌گفت: امروز نشانه‌ای از بهبود امنيت و کاهش فضای تهديد مشاهده نمی‌شود و به دليل دور شدن برخی از دولت‌ها از تصميمات انبيای الهی و توحيد، تهديدهای هسته‌يی بر تمام جهان سايه افکنده است و هيچ کس احساس امنيت نمی‌کند و برخی از دولت‌ها در راهبرد خود بمب هسته‌يی را عامل ثبات خود مطرح می‌کنند که اين يکی از اشتباهات آنان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهور افزود: بمب هسته‌يی به هر بهانه‌ای توليد و نگهداری شود، اقدامی خطرناک است؛ چرا که اولا کشور محل توليد را ناامن می‌کند، به خاطر داريد که جابجايی يک موشک مجهز به کلاهک هسته‌يی با هواپيما از يک پايگاه به پايگاه ديگر در خاک آمريکا چقدر مخاطره‌آميز بود و موجب نگرانی مردم آمريکا شد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه تنها کاربرد سلاح هسته‌يی، نابودی تمام موجودات زنده و محيط زيست است و اثرات مخرب آن بر روی نسل‌های بعد و تا صدها سال باقی می‌ماند، گفت: بمب هسته‌يی آتشی عليه بشريت است نه سلاح دفاعی و دانش بمب هسته‌يی نه تنها افتخارآميز نيست، بلکه زشت و شرم‌آور است و در واقع تهديد به استفاده‌ی آن شرم‌آور و کاربرد آن با هيچ جنايت تاريخی قابل قياس نيست و کسانی که از بمب اتم عليه کشورها استفاده کرده‌اند منفورترين افراد تاريخ در نزد ملت‌ها محسوب می‌شوند. سازمان ملل متحد و خصوصا شورای امنيت طی بيش از ۶۰ سال نتوانستند امنيت پايدار و احساس امنيت را بر روابط بين‌الملل حاکم کنند.

رييس‌جمهور گفت: سايه‌ی تهديد و انباشت سلاح هسته‌يی و بدتر از همه، سياست‌های اعمالی از ناحيه چند دولت توسعه‌طلب، چشم‌انداز مناسبات بين‌المللی را برای همه مبهم ساخته است و فضای عمومی جوامع متاثر از فضای تهديد و ناامنی است. خلع سلاح و عدم اشاعه محقق نشده است. آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در انجام وظايف خود موفق نبوده است. در ۴۰ سال اخير برخی از دولت‌ها از جمله رژيم صهيونيستی به سلاح اتمی مجهز شده‌اند، علت چيست؟ علت را بايد در سياست‌ها و اقدامات چند دولت خاص و ناکارآمدی و عدم توازن در ارکان ان‌.پی‌.تی جستجو کرد.

رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود در اجلاس بازنگری معاهده منع گسترش تسليحات اتمی NPT در مقر سازمان ملل متحد به ناکارآمدی و عدم توازن در ارکان ان‌.پی‌.تی و سياست‌ها و اقدامات چند دولت خاص اشاره کرد و گفت: يکی از اين عوامل ناکارآمدی، برتری‌جويی است. از نگاه پيامبران الهی و تمام انديشه‌های انسانی، برتری و سعادت و کمال انسان به اخلاق، پاکی و خدمتگزاری به هم‌نوع است. ولی متاسفانه برخی از دولت‌ها با تکيه بر تئوری تنازع برای بقاء، برتری خود را در داشتن سلاح‌های هسته‌يی، تهديد و سرکوب ديگران و رقابت تسليحاتی می‌دانند و در واقع بزرگترين اشتباه آنان اين است که قدرت را منشاء حق می‌دانند.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور عامل دوم را سياست توليد و بکارگيری سلاح هسته‌يی عنوان کرد و گفت: اولين سلاح‌های هسته‌يی توسط دولت آمريکا ساخته شد و اين اقدام به ظاهر باعث برتری آمريکا و متحدانش در جنگ جهانی شد، وليکن خود عامل توسعه‌ی سلاح‌های هسته‌يی و مسابقه تسليحاتی شد و در واقع توليد و انباشت و ارتقای کيفی سلاح‌های هسته‌يی در يک کشور بهترين توجيه برای توسعه‌ی سلاح‌هايی هسته‌يی از سوی ديگران است که ما در ۴۰ سال اخير شاهد اين موضوع بوديم.

وی عامل سوم را، استفاده از سلاح‌های هسته‌يی به عنوان عامل بازدارندگی عنوان کرد و گفت: اين خود عامل توسعه‌ی رقابت‌های تسليحاتی است و در واقع بازدارندگی با اين ديدگاه مستلزم داشتن دست برتر در کيميت و کيفيت اين سلاح است که خود به رقابت‌های هسته‌يی دامن زده است. بنابر اخبار منتشر شده بيش از ۲۰هزار کلاهک هسته‌يی در دنيا وجود دارد که نيمی از آن متعلق به آمريکاست.

احمدی‌نژاد مسئله چهارم را تهديد به استفاده از سلاح هسته‌يی توسط برخی از کشورها عنوان کرد و گفت: متاسفانه دولت آمريکا هم از سلاح هسته‌يی استفاده کرده و برخی از کشورها را نيز به استفاده از اين سلاح عليه‌شان تهديد کرده است. رژيم صهيونيستی نيز دائم کشورهای خاورميانه را تهديد می‌کند.

رييس‌جمهور استفاده ابزاری و يک‌جانبه از شورای امنيت و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را يکی ديگر از اين موارد عنوان کرد و گفت: برخی دولت‌ها با امتيازات ويژه در بالاترين سطح تصميم‌گيری حضور دارند و عليه روح ان‌.پی‌.تی و اعضای فاقد سلاح اتمی و اعضايی که به دنبال استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌يی هستند، تصميم‌گيری می‌کنند و از اين امتياز بهره‌برداری می‌کنند و اين رفتار ناعادلانه بر اساس تکرار به يک روند تبديل شده و تاکنون هيچ يک از اعضای آژانس که فاقد سلاح هسته‌يی هستند، نتوانستند بدون تحمل فشارها و تهديدات از حقوق قانونی خود جهت استفاده صلح‌آميز هسته‌يی استفاده کنند و عليرغم صراحت ماده شش معاهده و اساسنامه آژانس، تاکنون يک گزارش در مورد تاسيسات سلاح‌های هسته‌يی آمريکا و متحدانش از سوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی منتشر نشده است و برنامه مصوب و جامعی برای خلع سلاح وجود ندارد و تحت فشارهای اين دولت‌ها به بهانه‌های گوناگون قطعنامه‌های متعددی عليه اعضای فاقد سلاح هسته‌يی که به دنبال استفاده صلح‌آميز از اين انرژی هستند، با قصد تضييع حقوق آنها صادر شده است.

احمدی‌نژاد عامل ششم را اعمال معيارهای چندگانه نسبت به اين موضوع عنوان کرد و گفت: از طرفی می‌بينيم که رژيم صهيونيستی کلاهک‌های هسته‌يی ذخيره می‌کند، آغاز کننده چندين جنگ بوده، مردم و کشورهای منطقه را تهديد می‌کند، عامل ناامنی است و از سوی دولت آمريکا و متحدانش به صورت مطلق حمايت می‌شود و به آن کمک‌های لازم برای توسعه‌ی سلاح صورت می‌گيرد؛ اما همان دولت‌ها به بهانه‌ کذب انحراف در فعاليت‌های صلح‌آميز ديگران و بدون ارائه يک سند مفيد انواع فشارها را به اعضای آژانس وارد می‌کنند.

رييس‌جمهور عامل هفتم را يکسان معرفی کردن سلاح اتمی با انرژی اتمی عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی از کشورها سعی دارند که اين دو مقوله را يکسان معرفی کنند.

وی با اشاره به کاربرد انرژی صلح‌آميز هسته‌يی در عرصه‌هايی مانند پزشکی، کشاورزی و صنعت،‌گفت: بزرگترين ظلمی که دارندگان سلاح‌های هسته‌يی انجام می‌دهند،‌ اين است که آنها می‌خواهند انرژی صلح‌آميز هسته‌يی با بمب اتم يکسان جلوه دهند و در واقع آن‌ها می‌خواهند علاوه بر اينکه سلاح هسته‌يی را در انحصار دارند، انرژی صلح‌آميز هسته‌يی را در انحصار خود داشته باشند و اين موارد عليه روح ان‌.پی‌.تی است.

احمدی‌نژاد علت آخر را عدم توازن در مواد ان‌.پی‌.تی و ماموريت‌های آژانس عنوان کرد و گفت: گرچه ماموريت مهم ان‌.پی‌.تی، جلوگيری از مسابقه تسليحاتی،‌ خلع سلاح و منع اشاعه است و استفاده‌ بدون قيد و شرط اعضا از انرژی صلح‌آميز هسته‌يی است، ولی می‌بينيم که برای خلع سلاح‌ هسته‌يی هيچ ساز و کار موثری تدوين نشده است و صرفا به گفت‌وگو برای اقدامات موثر اشاره شده است که فاقد تضمين هم است و از طرف ديگر به بهانه منع اشاعه، بيشترين فشارها به کشورهای اعضای فاقد سلاح که قصد دارند از انرژی صلح‌آميز هسته‌يی استفاده کنند، وارد شده است ولی دارندگان سلاح‌ اتمی از مصونيت و حقوق کامل اعضا برخوردارند.

رييس‌جمهور ادامه داد: توليد و انباشت سلاح هسته‌يی و سياست‌های اعمالی توسط برخورد دارندگان سلاح اتمی و عدم توازن در ان‌.پی‌.تی،‌ بزرگترين عامل ناامنی و توسعه اين سلاح است. خلع سلاح هسته‌يی، رفع تهديد هسته‌يی و جلوگيری از اشاعه بزرگترين خدمت برای ايجاد امنيت و دوستی است.

رييس‌جمهور گفت: دادن اختيارات فوق‌العاده در آژانس و سپردن امر خلع سلاح به دارندگان سلاح‌ هسته‌يی و انتظار انجام اقدام داوطلبانه در خلع سلاح و منع اشاعه، کار و انتظار غيرمنطقی است چرا که آنان سلاح هسته‌يی را عامل برتری خود می‌دانند و ما در ايران ضرب‌المثلی داريم که می‌گويد "چاقو دسته خود را نمی‌برد".

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه توقع برقراری امنيت از سوی بزرگترين توليدکنندگان و فروشندگان سلاح در جهان، توقع غيرمنطقی است، گفت: دولت آمريکا متهم اصلی در توليد، اشاعه و استفاده از سلاح هسته‌يی و تهديد به وسيله‌ی آن است و از سوی ديگر اصرار دارد که رهبری اصلاحات ان‌.پی‌.تی را بر عهده بگيرد.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه دولت آمريکا در راستای توجيه حفظ و ارتقای زرادخانه‌های هسته‌يی خود، سعی می‌کند افکار و اراده جهانی را از خلع سلاح منحرف کند و به سمت موضوعات موهوم سوق دهد، گفت: آمريکا در سياست جديد خود اعلام کرده است که سلاح‌های هسته‌يی خود را توسعه نمی‌دهد ولی آنها را ارتقای کيفی می‌دهد، اين ارتقای کيفی به منزله افزايش کشتار و تخريب است و اين خود به معنای اشاعه است و همين سياست نيز قابل راستی‌آزمايی نيست، چون نظارتی از ناحيه سازمان‌های مستقل بر آن وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، وی گفت: در نشست واشنگتن تلاش بر حفظ سلاح اتمی شد ولی در نشست تهران همه بر سياست انرژی صلح‌آميز هسته‌يی برای همه و سلاح هسته‌يی برای هيچ کس تاکيد کردند.

رييس جمهور گفت:‌ برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌يی و جلوگيری از اشاعه و استفاده عمومی از انرژی هسته‌يی پيشنهادات زيرا را ارائه می‌کنم.

احمدی‌نژاد اولين پيشنهاد خود را اصلاح و تکميل ان‌.پی‌.تی. عنوان کرد و گفت: به اعتقاد ما بايد NPT به DNPT معاهده خلع سلاح و منع اشاعه سلاح هسته‌يی تغيير يابد و در واقع محور ماموريت و ساز و کارهای روشن و با تضمين‌های لازم ديده شود.

رئيس جمهور دومين پيشنهاد را تشکيل يک گروه مستقل بين‌المللی برای تهيه دستور العمل اجرايی ماده ۶ معاهده و برنامه‌ريزی و نظارت کامل بر خلع اتمی و جلوگيری از اشاعه با اعطای اختيارات کامل از سوی کنفرانس عمومی عنوان کرد و اظهار داشت: اين گروه به گونه‌ای عمل کند که همه دولت‌ها و ملت‌های مستقل در مديريت کار مشارکت مؤثر داشته باشند با تعيين يک ضرب العجل يک برنامه زمانی فوری و حداکثر تمام سلاح‌های هسته‌ای خنثی شود.

احمدی نژاد در سومين پيشنهاد خود ارائه تضمين‌های جامع امنيتی الزام آور حقوقی، بدون تبعيض و بدون شرط تا حصول خلع سلاح کامل هسته‌ای از ناحيه دارندگان سلاح هسته‌ای را ارائه کرد.

وی افزود: چهارمين پيشنهاد توقف فوری هرگونه تحقيق و توسعه و نوسازی سلاح‌های هسته‌ای و تاسيسات مربوطه و طراحی راستی آزمايی مندرج در پيشنهاد ۲ است.

رئيس جمهور در پنجمين پيشنهاد "تدوين دستورالعمل الزام آور حقوقی برای ممنوعيت کامل توليد، توسعه، انباشت، ارتقاء، اشاعه و حفظ و نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای " را مطرح کرد.

احمدی نژاد در ششمين پيشنهاد را تعليق استفاده کنندگان و تهديد کنندگان به سلاح هسته‌ای از عضويت در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد و گفت: تاکنون حضور و فشار آنها و تسلط سياسی بر آژانس مانع از انجام وظايف قانونی خصوصاً در مواد ۴ و ۶ معاهده و موجب انحراف آژانس از انجام مأموريت‌های قانونی شده است و به خصوص دولت آمريکا که علاوه بر اقدام اتمی عليه ژاپن در جنگ عراق نيز از اورانيوم ضعيف شده استفاده کرده چگونه می‌تواند عضو شورای حکام باشد.

وی قطع هرگونه همکاری هسته ای با کشورهای غير عضو معاهده ان پی تی و تدوين اقدامات تنبيهی موثر برای کشورهايی که به همکاری خود با غير اعضاء ادامه می‌دهند، به عنوان هفتمين پيشنهاد خود مطرح کرد.

رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: تهديد به حمله و يا هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای يا حمله به تاسيسات هسته‌ای به عنوان نقض صلح و امنيت بين المللی و لزوم واکنش سريع سازمان ملل و قطع همکاری کشورهای عضو ان پی تی با کشور تهديد و يا حمله کننده هشتمين پيشنهاد ايران است.

احمدی نژاد در مورد نهمين پيشنهاد جمهوری اسلامی ايران نيز گفت: اجرای هرچه سريعتر و بدون قيد و شرط قطعنامه کنفرانس ۱۹۹۵ درباره منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورميانه يکی ديگر از پيشنهادات ايران برای تحقق هدف انسانی خلع سلاح هسته‌ای و جلوگيری از اشاعه و همچنين استفاده عمومی و صلح آميز از انرژی هسته‌ای است.

وی افزود: برچيده شدن سلاح‌های هسته‌ای در پايگا‌ه‌های نظامی آمريکا و متحدانش مستقر در ساير کشورها از جمله آلمان، ايتاليا و ژاپن و در هلند دهمين پيشنهاد ايران است.

رئيس جمهور يازدهمين پيشنهاد جمهوری اسلامی ايران را تلاش جمعی برای اصلاح ساختار شورای امنيت عنوان کرد و ادامه داد: ساختار فعلی به شدت ناعادلانه و ناکارآمد است و از عوامل اصلی اين ناکارآمدی حمايت از دارندگان سلاح هسته‌ای است.

احمدی نژاد افزود: اصلاح ساختار شورای امنيت و تکميل N.P.T لازم و ملزوم يکديگر و برای تحقق اهداف آژانس انرژی اتمی ضروری‌اند.

رييس‌جمهور با بيان اينکه به نمايندگی از ملت بزرگ و فرهنگ‌ساز ايران که همواره منادی خداپرستی، عدالت و صلح در جهان است، آمادگی مشارکت جمهوری اسلامی ايران را در تحقق پيشنهادات ذکر شده و برنامه‌ريزی عادلانه جهت خلع سلاح و منع اشاعه و بهره‌مندی صلح‌آميز از انرژی پاک هسته‌يی اعلام می‌کنم. با صدای بلند می‌گويم ملتی که در دامن خود بزرگانی چون فردوسی، حافظ، مولانا، وحشی بافقی، سنايی، ابوريحان، شهريار و رهبر آزاده و آزادی‌خواه و حکيمی چون امام خمينی (ره) را تربيت کرده و به بشر هديه کرده و ملتی که منادی عشق و صلح برای بشريت است و شعر شاعر نامی ايران سعدی بر سر در سازمان ملل متحد می‌درخشد، ملتی که حدود ۲۵۰۰ قبل برده‌داری را ضد بشر و ملقا اعلام کرده، يعنی ملت بزرگ ايران برای پيشرفت خود به بمب اتم نيازی ندارد و آن را باعث افتخار نمی‌داند.

رييس‌جمهور گفت: تمام ملت‌های مستقل معتقدند که انرژی هسته‌يی برای همه و سلاح هسته‌يی برای هيچ کس و اين شعار ما در برگزاری اجلاس تهران بود.

رييس‌جمهور خطاب به کشورهايی که دارنده سلاح هسته‌يی نيز هستند، گفت: آنها نيز بايد بدانند که دوران اتکا به بمب اتم گذشته است و اکنون دوران ملت‌ها، انديشه و فرهنگ است و در واقع تکيه بر سلاح هسته‌يی در مناسبات بين‌المللی و تهديد به استفاده آن مربوط به دولت های است عقب مانده از تاريخ است .

رييس‌جمهور گفت: به اين دولت‌ها توصيه می‌کنيم که به راه ملت‌ها و منطق انسانی بپيوندند چرا که اين راه مفيدتر است. آينده از آن ملت‌هاست و امنيت و صلح و عدالت با همکاری صالحان و انسان کامل در جهان مستقر می‌شود و قدرت منطق بر منطق قدرت پيروز می‌شود. از آقای اوباما رييس‌جمهور آمريکا نيز دعوت می‌کنيم چنانکه هنوز بر شعار تغيير پايبند هستند به اين نهضت انسانی بپيوندند چرا که فردا برای اين کار دير خواهد بود.

رييس‌جمهور ادامه داد: در اينجا لازم است از همه کسانی که برای استقرار صلح و عدالت در جهان تلاش می‌کنند سپاسگزاری کنم و با همکاری و همدلی،‌آرزوی برپايی جهانی پر از عدالت و صلح دست يافتنی است و شعار انرژی صلح‌آميز هسته‌يی برای همه و سلاح هسته‌يی برای هيچ کس، مبنای تعامل انسان با انسان و انسان با طبيعت خواهد بود.

احمدی‌نژاد در پايان گفت: سلام بر عدالت، ‌آزادی و انسان عاشق انسان.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016