سه شنبه 28 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آزادی قاتل بختيار؛ جايزه فرانسه به تروريسم دولتی، علی کشتگر

علی کشتگر
حاکمان جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد کودتای انتخاباتی به پياده‌کردن نقشه حساب شده‌ای دست زده‌اند که اعدام زندانيان سياسی، آزادی کلوتيلد رايس و توافق نامه هسته‌ای تهران، اجزاء به‌هم پيوسته آن است. مطابق اين نقشه فشار روبه افزايش جهانی عليه جمهوری اسلامی بايد کاهش پيدا کند، تا انرژی و توان رژيم بر سرکوب هرچه بيش‌تر در داخل متمرکز شود

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دولت فرانسه قاتل شاپور بختيار را با يک دانشجوی بيگناه که جمهوری اسلامی به گروگان گرفته بود معاوضه کرد. پيش از خروج کلوتيلد رايس از ايران، دولت فرانسه مجيد کاکاوند که متهم به خريد و ارسال سلاح های غيرمجاز برای جمهوری اسلامی بود و ايالات متحده استرداد وی را از فرانسه طلب کرده بود به جمهوری اسلامی تحويل داد. حالا درست يک روز پس از آزادی کلوتيد وزارت کشور فرانسه وکيلی راد که به حبس ابد محکوم شده بود، آزاد می کند.
دولت فرانسه البته مدعی است که هم زمانی آزادی قاتل بختيار با اجازه خروج کلوتيلد رايس يک امر اتفاقی است. اما کمتر کسی اين ادعا را باور می کند. ماهها پيش جمهوری اسلامی از فرانسه خواسته بود که به ازای خروج کلوتيلد از ايران وکيلی راد را آزاد کند. اما وقتی خبر تماسهای پنهانی دو طرف و اين درخواست جمهوری اسلامی به بيرون درز کرد و خبرنگاران را واداشت که در اين باره از رئيس جمهور پرسش کنند، نيکلاسرکوزی با عصبانيت پاسخ داد که او هرگز يک قاتل را با يک دختر بيگناه معاوضه نخواهد کرد. اين معاوضه يا به عبارت بهتر اين معامله ننگين اينک انجام شده است.
متاسفانه دولت فرانسه در زمينه اين گونه معاملات که همواره مايه و موجب تشويق تروريسم دولتی جمهوری اسلامی بوده، پيشينه شرم آوری از خود در تاريخ "ديپلماسی" به جای گذاشته است.
در گذشته، تحويل تروريستهايی که متهم به قتل کاظم رجوی بودند به جمهوری اسلامی، آزادی وحيد گرجی و همدستان او که در پاريس بمب گذاری کرده بودند و مهمتر از همه آزادی انيس نقاش که در توطئه ترور نافرجام بختيار دستگير شده بود، جمهوری اسلامی را به گسترش عمليات تروريستی در اروپا تشويق کرد که طبعا قتل دکتر بختيار و بسياری از ترورهای ديگر از جمله ترور رهبران حزب دمکرات کردستان از پيامدهای آن بود. اگر فرانسه و برخی از دولت های ديگر اروپايی از آغاز به اين گونه معاملات کثيف با تروريسم دولتی تن نمی دادند، چه بسا بسياری از جنايات بعدی از جمله قتل دکتر شاپور بختيار اتفاق نمی افتاد. با همين استدلال امروز نير می توان گفت که آزادی وکيلی راد تروريسم دولتی جمهوری اسلامی که امروز کاملا بر ارکان نظام حاکم بر ايران غلبه دارد، را به خشونت و ترور هرچه بيشتر تشويق خواهد کرد. حاکمان جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد کودتای انتخاباتی به پياده کردن نقشه حساب شده ای دست زده اند که اعدام زندانيان سياسی، آزادی کلوتيلد رايس و توافق نامه هسته ای تهران اجزاء به هم پيوسته آن است. مطابق اين نقشه فشار روبه افزايش جهانی عليه جمهوری اسلامی بايد کاهش پيدا کند، تا انرژی و توان رژيم بر سرکوب هرچه بيشتر در داخل متمرکز شود. رژيم بيش از هر زمان نيازمند آن است که به مردم ايران القاء کند که جامعه جهانی و دولت های غربی در بحبوحه سرکوب های وحشيانه و اعدام های تکان دهنده پنج زندانی سياسی به آسانی با جمهوری اسلامی معامله می کنند و حتی قاتلان مخالفان سيا سی رژيم را آزاد می کنند.
آزادی وکيلی راد در تقويت روحيه تروريسم دولتی و مزدوران آدم کش که جنبش دموکراسی خواهی سبز تخم ترديد و ترس در آنها ايجاد کرده است دست کم در کوتاه مدت موثر است و رژيم از آن در دايره محافل خودی برای ارتقاء روحيه شبکه های سرکوب بهره برداری خواهد کرد.
وکيلی راد يک قاتل معمولی نيست که پس از هجده سال زندان مشمول عفو می شود. او نماد تروريسم دولتی جمهوری اسلامی است. آزادی او از زندان هيچ مفهومی بجز قربانی کردن حقوق بشر در مسلخ تروريسم دولتی نيست. اين اقدام که مايه دلگرمی پرچمداران خشونت و سرکوب در جمهوری اسلامی است نمی تواند خشم و تاسف مدافعان حقوق بشر در ايران و جهان را برنيانگيزد. فرانسه در معامله ننگينی که به آزادی انيس نقاش انجاميد در ترور شاپور بختيار مسوول است.
امروز فرانسه به جای جبران گذشته، با آزاد کردن وکيلی راد مسوول عواقب آن از جمله ترورها و خشونت های بعدی رژيم ايران خواهد بود.
منافع صلح و دموکراسی ايجاب می کند که در شرايطی که مردم ايران برای رهايی از چنگال حکومت خودکامه و خون ريزمذهبی به مبارزه ای تحسين آميز و حماسی برخاسته اند،دولت های دموکراتيک از اين پيکار حمايت کنند و از معامله با حکومت ايران بويژه آنجا که پای قربانی کردن حقوق بشر در ميان است، بپرهيزند.

۲۷ ارديبهشت ماه ۸۹
علی کشتگر

• همراه با بالا گرفتن اعتراضات عليه آزادی وکيلی راد برخی از محافل نزديک به حکومت فرانسه برای توجيه اقدام ننگين خود شايع کرده اند که کلوتيلد رايس همکار سازمان جاسوسی فرانسه (RG) بوده است. خانواده اين دانشجوی ۲۳ ساله فرانسوی با تکذيب اين ادعا گفته اند که عليه شايعه کنندگان اين دروغ به دادگاه شکايت خواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016