جمعه 31 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک شوک تازه؛ نفت تا ۶۸ دلار عقب نشينی کرد، ايلنا

همين چند روز پيش که هر بشکه نفت به ۹۰ دلار نزديک می‌شد، برخی از اوپکی‌ها آنقدر شادمان بودند که دوباره از رويای نفت سه رقمی سخن بگويند، اما حالا بازی تغيير کرده است و نفت به ۶۸ دلار بازگشته است؛ اين يعنی يک گره نفتی.


ايلنا: اين حتما يک اتفاق بزرگ است که باعث شده تا اوپکی‌ها يکبار ديگر دچار کابوس نفت شوند. يعنی وقتی وزير نفت ليبی به روزيترز می‌گويد که حادثه‌ای بزرگ رخ داده است، بايد بپذيريم که اين حادثه اهالی نفت را دوباره در تنگنا قرار داده است. طلای سياه بدون تعارف بازهم ديوانه شده است و تنها در عرض دو هفته توانسته است تا قيمت‌ها را ۱۷ دلار به عقب باز گرداند. همين چند روز پيش که هر بشکه نفت به ۹۰ دلار نزديک می‌شد، برخی از اوپکی‌ها آنقدر شادمان بودند که دوباره از رويای نفت سه رقمی سخن بگويند، اما حالا بازی تغيير کرده است. نفت به ۶۸ دلار بازگشته است و يکبار ديگر کابوس طلای سياه، به گره‌ای برای بازار جهانی نفت تبديل شده است. اين البته تنها بخشی از ماجرا است. سقوط ناگهانی بهای نفت سرمايه‌گذاری‌های نفتی را نيز با مشکل مواجه می‌کند که اين شايد تلخ‌ترين بخش از ماجرای کاهش بهای نفت باشد. در اين ميان اما سعودی‌ها با خيالی آسوده‌تر از ساير اعضای اوپک از کاهش بهای نفت سخن گفته‌اند. آنها بر اين باورند که سقوط ۱۵ دلاری بهای نفت تاثيری بر برنامه‌های نفتی آنان ندارد. اين موضوع البته شايد تا حد زيادی از نوع تبليغاتی باشد که هميشه سعودی‌ها در بازار جهانی نفت از آن استفاده می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير دارايی عربستان می‌گويد که اين کشور نگران افت اخير قيمت‌های جهانی نفت خام نيست.
ابراهيم بن عبدالعزيز العصاف، وزير دارايی کشور پادشاهی عربستان سعودی، در حاشيه يک کنفرانس اقتصادی در رياض اعلام کرد: کشورش درباره کاهش اخير قيمت‌های جهانی نفت خام، که در طول ماه جاری ميلادی با ۱۷ درصد کاهش همراه بوده است، نگران نيست.
وی تصريح کرد: ما در باره افت اخير بهای نفت نگران نيستيم و به تعهدهای خود در زمينه توسعه پروژه‌های نفتی ادامه می‌دهيم.
با اين حال اما ساير اوپکی‌ها دچار ترس و لرز شدند. آنها قرار است تا در ۲۲ مهر ماه دور يکديگر جمع شوند اما هيچ دور از ذهن نيست که اوپک فراخوانی برای مقابله با کاهش ناگهانی بهای نفت را امضا کند. در اين باره خوزه ماريا بوتهلودی واسکنسيلوس، وزير نفت آنگولا، می‌گويد: افت شديد و ناگهانی قيمت‌های جهانی نفت خام می‌تواند به برگزاری نشست فوق‌العاده اعضای اوپک منجر شود، اما ما همچنان برای بررسی دقيق تحولات بازارهای جهانی زمان لازم داريم.
در اين ميان وزير نفت ليبی پيکان انتقاد را به سمت اعضای اوپک می‌گيرد. او می‌گويد: گرچه بحران اقتصاد اروپا تاثير زيادی در کاهش قيمت نفت طی دو هفته اخير داشته، ولی عدم پايبندی برخی اعضای اوپک به سهميه‌های توليد نيز در کاهش قيمت نفت موثر بوده است. شکری غانم تصريح کرد، اوپک بايد پيش از هر گونه تصميم گيری در خصوص سقف توليد خود شرايط بازار جهانی نفت و عرضه و تقاضا را بررسی و سنجش کند.
وی افزود: ما در حال بررسی شرايط بازار نفت هستيم. بازار نفت با شرايط نوسانی زيادی روبرو است. قيمت نفت دو هفته پيش ۸۷ دلار بود ولی تا امروز بيش از ۱۷ دلار کاهش داشته است. اين يک نوسان بزرگ است.
غانم گفت: البته عوامل زيادی مثل افزايش ارزش دلار، کاهش تقاضای نفت و سفته بازی و بحران اقتصادی اروپا در کاهش قيمت نفت دخيل بوده ولی در اينجا نبايد از عدم پايبندی برخی اعضای اوپک به سهميه های توليد غافل شد. من از کليه اعضای اوپک می‌خواهم به سهميه های توليد احترام بگذارند.
وی افزود: بازار نفت به شدت نوسان دارد و مهمترين عامل تعيين کننده در چنين شرايطی برای قيمت نفت وضعيت اقتصاد جهانی و تحولات اقتصاد اروپا است.
بدون شک يکبار ديگر منحنی‌های نفتی دچار واهمه شده‌اند و طبق معمول توليدکنندگان اوپکی در صدر دلهره نفتی ايستاده‌اند. البته اين يک رسم قديمی است. هميشه کاهش بهای نفت کشورهای وابسته به طلای سياه را در تنگنا قرار می‌دهد و از سوی ديگر افزايش بهای نفت نيز زمينه فرو رفتن هر چه بيشتر در اقتصاد دولتی را برای آنها فراهم می‌سازد. در اين بازی اين بار دوباره توليدکنندگان نفت در سراشيبی درآمدهای نفتی قرار گرفته‌اند. يعنی دوباره شوک از راه رسيده است و قيمت‌ها را در مدت زمان کوتاهی به اندازه ۱۷ دلار بر زمين زده است. آيا يکبار ديگر دوران نفت ارزان و دلهره سياه فرا رسيده است؟


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016