دوشنبه 10 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دست‌کم ۱۰ کشته به دنبال حمله اسرائيل به کاروان کمک‌رسانی غزه، راديو فردا

ميترا فرهمند (اسرائيل) - حمله نيروی دريايی اسرائيل به کاروان بين‌المللی کمک‌رسانی به غزه در آب‌های دريای مديترانه در نزديکی ساحل غزه به رخدادی خونين تبديل شد و بر اساس گزارش‌ها بين ۱۰ تا ۱۶ کشته و چندين زخمی بر جای گذاشت.

ارتش اسرائيل تاکنون کشته شدن ده نفر از افراد حاضر در اين کاروان و زخمی شدن ده‌ها نفر از جمله چند نيروی خود را تاييد کرده است.

رسانه‌های اسرائيلی و عربی، از جمله شبکه الجزيره، صبح دوشنبه اين احتمال را مطرح کردند که در ميان کشته‌ها شيخ رائد صلاح، يکی از رهبران مهم عرب نزديک به اسرائيل، و حتی برخی از نمايندگان پارلمان‌های خارجی نيز باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين حال اسرائيل می‌گويد که چند کشتی در اين کاروان «در اقدامی تحريک‌آميز و با هدف برخورد عمدی» در نخستين ساعات روز دوشنبه به سوی کشتی‌های نيروی دريايی اسرائيل آمده و افرادی در اين کاروان «با سلاح گرم و سرد» به سوی افراد نيروی دريايی اسرائيل حمله‌ور شده‌اند.

اسرائيل مدعی است که فعاليت نيروهايش «دفاع از خود» بوده است. اين کشور از هفته قبل اعلام کرده بود که اجازه نخواهد داد اين کشتی‌ها وارد غزه شوند.

ارتش اسرائيل همچنين اعلام کرده است که کشتی‌های اين کاروان را به سوی بندر اسرائيلی اشدود منتقل خواهد کرد.

اين کاروان دريايی از سوی نهاد خيريه اسلامی کشور ترکيه و با حمايت رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، و شماری از نهادهای مستقر در اروپا که برای کمک به فلسطينی‌ها فعاليت می‌کنند ترتيب داده شده است.

در اين ميان جنبش «غزه را آزاد کنيد» فعال‌ترين نهاد در تدارک اين کاروان دريايی بوده و کشتی‌های کاروان مذکور شامل هزاران تن کمک، از جمله مصالح ساختمانی،‌است.

تدارکات برای ارسال کاروان بزرگ دريايی کمک‌رسانی به بندر غزه از ماه‌ها قبل در ترکيه و اروپا در جريان بوده است. حدود چهل کشور در اين حرکت سهم دارند که در کنار فعالان مدنی و جنبش‌های چپ اروپايی، سازمان‌ها و نهادهای کشورهای عربی و اسلامی، مانند ترکيه و مالزی، چند کشتی را بارگيری کرده‌اند.

غزه از چهار سال پيش در محاصره است و تاکنون بارها کاروان‌های خارجی برای کمک‌رسانی به غزه تلاش کرده و موفق هم بوده‌اند، اما اين نخستين بار است که ماجرا به مرگ و مير و مجروحيت افراد می‌انجامد.

در حالی که وزارت خارجه ترکيه بامداد دوشنبه سفير اسرائيل را برای ابراز اعتراض خود فراخوانده است، راديوی اسرائيل می‌گويد که اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، در ساعات اخير با همتای ترک خود تماس تلفنی داشته است.

در همين حال از نخستين ساعات بامداد دوشنبه تظاهرات گسترده مردم استانبول عليه اسرائيل با شعارهای «مرگ بر اسرائيل» در جريان است.

رسانه‌های ترک نيز می‌گويند که رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، که در سفر رسمی به شيلی به سر می‌برد سفر خود را ناتمام گذاشته و به کشورش بازمی‌گردد.

از سوی ديگر رسانه‌های اسرائيل اعلام کرده‌اند که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، که در سفر رسمی به کانادا به سر می‌برد در حال رايزنی با مقامات اسرائيلی و بين‌المللی درباره رخداد غزه است.

محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، نيز بامداد دوشنبه با حضور در تلويزيون فلسطينی با خشم زياد رفتار نيروی دريايی اسرائيل را قاطعانه محکوم کرد و اعلام داشت که هر اقدامی را در واکنش به اين رخداد محتمل می‌داند.

به دنبال رخداد امروز در بندر غزه سه روزعزای عمومی در مناطق تشکيلات فلسطينی برقرار شده و همه کاسبان فلسطينی دست به اعتصاب کامل زده و آنها که مغازه‌های خود را باز کرده بودند با خبردارشدن از اين رخداد محل کسب و کار خود را به قصد راه‌پيمايی تعطيل کردند.

در حالی که اعراب شهروند اسرائيل نيز از بامداد دوشنبه دست به اعتصاب کامل زده‌اند، پليس اسرائيل به حال آماده‌باش درآمده و تظاهرات و سنگ‌پرانی فلسطينی‌ها را پيش‌بينی می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016