سه شنبه 25 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزير کشور: ‌ترويج فرهنگ عفاف و حجاب را از ادارات آغاز می‌کنيم، فارس

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی و اجتماعی وزير کشور گفت: برنامه‌های فرهنگی را در راس طرح عفاف و حجاب قرار داديم و تاکيد بر اين است که ترويج فرهنگ عفاف و حجاب را در ادارات آغاز کنيم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پايگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عليرضا افشار معاون فرهنگی و اجتماعی وزير کشور در چهارمين نشست کميسيون سياسی امنيتی شورای هماهنگی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرايی گفت: مباحث فرهنگی به ويژه آسيب‌های اجتماعی جزو مباحث کليدی است اما متاسفانه به دليل ضعف‌هايی که در اين حوزه وجود دارد، موفقيت‌های ساير بخش‌ها هم زير سوال می‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: حوزه‌های فرهنگی همواره از دغدغه‌های اصلی مسئولان، علما و به ويژه مقام معظم رهبری بوده است که ايشان به دولت تاکيد دارند که در مباحث فرهنگی فعاليت‌های خود را گسترده‌تر کند.
معاون فرهنگی وزير کشور تصريح کرد: در اصل اين موضوع که يک دولت اصولگرا با رويکرد فرهنگی انتخاب شده نبايد ترديد داشت و مديرانی در دولت به کار گرفته شده‌اند که از نظر تدين و تعهد بهتر از دوره‌های گذشته فعاليت می‌کنند.
افشار ادامه داد: دولت هم از بخش فرهنگی حمايت‌های گسترده‌ای را به عمل آورده است اما متاسفانه امکان رسانه‌ای شدن اين فعاليت‌های فرهنگی تاکنون ميسر نشده است زيرا تبليغات در حوزه‌های فرهنگی مستقيم و آشکار است اما در حوزه‌های فرهنگی ملموس و قابل ذکر نيست.
وی اضافه کرد: دولت حمايت‌های خود را از بخش فرهنگ چند برابر کرده است و بخش‌های مختلفی برای پيگيری مباحث فرهنگی وارد عرصه شده‌اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزير کشور خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی دولت به ويژه در دور سوم رويکرد فرهنگی به عنوان محور اصلی اين سفرها تعيين شده است و تاکيد رئيس جمهور هم بر اين مسئله است که عملکرد دستگاه‌های اجرايی در حوزه فرهنگی با بودجه‌ای که در اختيارشان قرار می‌گيرد، بر پايه برنامه‌های محتوايی و نرم‌افزاری باشد.
افشار يادآورشد: در بخش عفاف و حجاب يک تحقيق ميدانی در مناطق ۲۰ گانه تهران صورت گرفته است که اين تحقيق نشان می‌دهد مردم نسبت به اين موضوع آگاه‌تر شده‌اند و ارزش‌ها بيشتر مورد توجه قرار می‌گيرد. اما در بحث آسيب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتياد به خوبی عمل نشده است و آمارها افزايش اين دو آسيب اجتماعی را نشان می‌دهد.
وی تصريح کرد: در حوزه‌های فرهنگی در اين مدت علی رغم ضعف‌هايی که وجود دارد، بهبود نسبی حاصل شده اما در بخش توجه به ارزش‌ها و مسائل اخلاقی شاخص‌سازی خوبی صورت نگرفته است و بايد کارهای بيشتری انجام شود و در حال حاضر نمی‌توانيم آمار درستی در اين زمينه داشته باشيم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزير کشور به نقش مباحث فرهنگی در کاهش آسيب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: حوزه‌های فرهنگی نقش تعيين کننده‌ای در کاهش آسيب‌های اجتماعی دارند که متاسفانه در اين حوزه عملکرد چندان مثبتی صورت نگرفته است.
افشار افزود: در دستگاه‌های فرهنگی انسجام لازم برای اجرای برنامه‌ها کمتر وجود دارد و اين دستگاه‌ها برنامه‌های خود را يکپارچه انجام نمی‌دهند و ارتباط سيستماتيک بين آنها وجود ندارد. در حالی‌ که اين نهادها لازم است برای موفقيت در اجرای برنامه‌های فرهنگی با يکديگر تعامل داشته باشند‌ و اين يکی از آسيب‌هايی است که متاسفانه گريبانگير برنامه‌های فرهنگی است.
وی اظهار داشت: يکی از دلايلی که برنامه‌های فرهنگی در اين حوزه موفق عمل نمی‌کنند، عدم انسجام آنها و هماهنگ نبودن دستگاه‌های فرهنگی با يکديگر است.
معاون فرهنگی وزير کشور به برنامه‌های وزارت کشور در بحث مباحث فرهنگی و اجتماعی اشاره و تأکيد کرد: در طول سال ۸۸ طرح تحول اجتماعی و عفاف و حجاب را در دستور کار قرار داديم و اين دو طرح به تصويب رسيد. دراين دو حوزه برنامه‌های دستگاه‌های فرهنگی، نيروی انتظامی و غيره مشخص و به آنها برای برنامه‌ريزی ابلاغ شد. البته رويکرد فرهنگی دولت دهم هم به ما در پيشبرد اهدافمان کمک قابل توجهی کرد. ما سعی کرديم در اين برنامه‌ها رابطه آسيب‌های اجتماعی را با فرهنگ مشخص کنيم.
افشار افزود: ما در طرح تحول اجتماعی توانستيم در ۷ محور آسيب‌های اجتماعی را هم تعريف و هم به رابطه آن با مباحث فرهنگی دست پيدا کنيم.
وی تصريح کرد: برنامه‌های فرهنگی را در راس طرح عفاف و حجاب قرار داديم. تاکيد بر اين است که ترويج فرهنگ عفاف و حجاب را در ادارات آغاز کنيم. حتی مباحث اقتصادی هم وارد اين موضوع کرده‌ايم تا در زمينه طراحی مد و لباس نيز اقداماتی صورت گيرد و بتوانيم الگوهای خوبی برای اجرای اين طرح به جامعه ارائه دهيم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزير کشور تاکيد کرد: در بحث حجاب و عفاف بايد به سمت رويکردی برويم که اقدامات ايجابی را گسترش دهيم و تنها با قوه قهريه نمی‌توان در اين زمينه موفق عمل کرد. بايد اين بحث را در مکان‌هايی که به طور رسمی برای عنادورزی و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ايران اقدام به ترويج فرهنگی بی حجابی می‌کنند، اجرا کرد.
همچنين در ادامه اين جلسه احسان جهانديده‌ دبير شورای اطلاع رسانی دولت گفت: بحث حجاب و عفاف موضوع جديدی نيست و از سال‌های گذشته نيز بوده است. در شورای اطلاع رسانی دولت هم بارها به اين موضوع پرداخته شده است.
وی افزود: در تحليل شرايطی که وجود دارد اين است که به نظر می‌رسد که در بحث عفاف و حجاب موجی در رسانه‌ها ايجاد می‌شود و کاملا هم مشخص است که يک مبدا هماهنگی در اين زمينه وجود دارد که عملکرد دولت را در اين زمينه زير سوال ببرند و اين در حالی است که افرادی که در بدنه دولت بر روی مباحث عفاف و حجاب مشغول کار هستند، متدين و دارای اعتقادات بالای دينی هستند.
دبير شورای اطلاع رسانی دولت تصريح کرد: به نظر می‌رسد بايد برای رسانه‌ها جلسه‌های توجيهی برگزار شود و آنها نسبت به چگونگی اجرای اين طرح اگاه شوند تا آنها وارد عمل شده و دولت و دستگاه‌های اجرايی را برای فرهنگ‌سازی در اين حوزه ياری کنند.
جهانديده افزود: اطلاع‌رسانی درست و مناسب در اجرای طرح عفاف و حجاب و فرهنگ سازی در اين حوزه می‌تواند تاثيراتی بيشتری داشته باشد.
در ادامه جلسه اعضای کميسيون سياسی و امنيتی شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرايی به ارائه اخبار مربوط به وزارتخانه‌های متبوع خود پرداختند و همچنين درباره بند ۱۸، ۵۲ و ۵۳ ضوابط اجرايی قانون بودجه کل کشور در سال ۱۳۸۹ بحث و تبادل نظر شد و حاضران نقطه نظرات خود را در اين حوزه ارائه کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016