دوشنبه 7 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مدير عامل شرکت ملی گاز: افزايش توليد نداريم، ‌به هدفمندی ‌يارانه‌ها دل بسته‌ايم، ايلنا

- از تعهدات سفرهای استانی دولت و مقام معظم رهبری ۶۲۴۰ روستا و ۱۶۴ شهر باقی مانده که بايد گازرسانی شود
- امسال اگر سرما باشد با کمبود گاز روبرو خواهيم بود
- گاز ايران ارزان‌ترين سوختی است که در اختيار مصرف‌کننده قرار می‌گيرد.


ايلنا: برای ايجاد توزان در توليد و مصرف گاز در کشور به هدفمندی شدن يارانه‌ها دل بسته‌ايم.
مدير عامل شرکت ملی گاز ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرگزاری ايلنا افزود: تا سه سال آينده حجم توليد گاز کشور هيچ افزايشی را تجربه نمی‌کند از اين رو بايد برای ايجاد توازن، توليد فعلی را برای مصرف همه مشترکين مديريت کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جواد اوجی گفت: ارزانی قيمت گاز در کشور سبب شده است ميزان مصرف رشد غير منتظره‌ای را تجربه کند. در حال حاضر قيمت هر متر مکعب گاز تحويلی به نيروگاه ها ۷۳.۳ريال، قيمت گاز تحويلی به جايگاه‌دارانCNG معادل ۱۱۰ريال و قيمت گاز خانگی ۱۳۰ريال است. همين امر سبب شده است که گاز ايران ارزان‌ترين سوختی باشد که در اختيار مصرف‌کنندگان قرار می‌گيرد.
او با اشاره به اين که گاز ۶۲ درصد سبد انرژی را از آن خود کرده است گفت: وقتی سهم سبد را اعلام می‌کنيم اصلا به اين رقم افتخار نمی‌کنيم چرا که بايد ديگر سوخت‌ها نيز در اين سبد سهم داشته باشند که متاسفانه سهم آنها بسيار اندک است.
او با اشاره به اين که در هيچ کجای دنيا روزی ۵۳۰ ميليون متر مکعب گاز مصرف نمی‌شود گفت: کشوری با جمعيت ۷۴ ميليون نفر نبايد در بخش خانگی و تجاری‌اش با اين حجم مصرف روبرو باشد. از اين رو ما برای کنترل وضعيت به هدفمندی شدن يارانه‌ها دل بسته‌ايم و معتقديم با اين کار مصرف گاز بين ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش يابد.
اوجی گفت: سناريوهای مختلفی طراحی و به دولت ارائه شده است و هدف بر اين متمرکز شده است که نرخ گازبها طوری باشد که يارانه کمتری به کسانی که گاز بيشتر مصرف می‌کنند تعلق بگيرد.
او گفت: با اين روند ما امسال يا سال آينده دچار چالش می‌شويم و بايد حتما با اتخاذ تدابيری اين مشکل را حل کنيم.
او با تاکيد بر اين که افزايش قيمت‌ها فعلا فقط به گاز مصرفی در بخش خانگی محدود می‌شود گفت: فعلا ما در مورد صنايع رشد قيمتی را پيش‌بينی نکرده‌ايم. به هر حال هر سال ما مجبوريم در فصل سرما گاز صنايع را برای رساندن به بخش خانگی قطع کنيم و اين مشکلاتی را برای کشور ايجاد می‌کند.
اوجی گفت: البته در سال گذشته هيچ محدوديتی برای صنايع مطرح نبود. پيش از اين حمدالله محمدنژاد، معاون وزير نفت گفته بود زمستان گذشته بهاری بود و امسال اگر سرما از راه برسد با کمبود گاز روبرو خواهيم بود.
او در پاسخ به اين سئوال که ميزان افزايش قيمتی که در پيشنهادات ارائه شده به دولت پيش‌بينی کرده‌ايد چقدر است، گفت: من هيچ رقمی را تا زمانی که دولت مصوب نکند اعلام نمی‌کنم. فقط می‌گويم برنامه‌ريزی‌ها طوری است که اهرم قيمت بتواند بين ۲۰ تا ۲۵ درصد حجم گاز مصرفی را کاهش دهد.
او در جواب اين پرسش که اگر تا زمستان طرح هدفمندی شدن يارانه‌ها اجرايی نشود، چه خواهيد کرد گفت: ما منتشر بررسی دولت هستيم و اميدواريم که اين طرح پيش از زمستان ابلاغ شود.
او گفت: در قالب‌های جديد ما سال را به دو دوره تقسيم کرده‌ايم. يک دوره ۵ ماهه فصل سرد و يک دوره ۷ ماهه فصل گرم و تعرفه گاز در اين دو دوره متفاوت خواهد بود.
معاون وزير نفت هر چند ما در سه سال آتی افزايش توليد گاز نخواهيم داشت اما عمليات گاز رسانی متوقف نمی‌شود.
او در توضيح اين مطلب افزود: در حال حاضر ۸۸۰۰ روستا از گاز طبيعی برخوردارند اما از تعهدات سفرهای استانی دولت و سفرهای مقام معظم رهبری ۶۲۴۰ روستا و ۱۶۴ شهر باقی مانده که بايد گازرسانی شود.
او اعتبار مورد نياز برای اين کار را ۸۸۰۰ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: ايران دومين کشور دارنده منابع گاز، سومين کشور مصرف کننده گاز در جهان و چهارمين توليد کننده گاز دنياست و ما برای افزايش امکان صادرات و حضور در بازارهای جهانی بايد تدبيری برای کاهش مصرف گاز در داخل بينديشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016