چهارشنبه 9 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير نفت: امکان تغيير قيمت بنزين ۴۰۰ تومانی در زمان هدفمند کردن يارانه‌ها وجود دارد، فارس

خبرگزاری فارس: وزير نفت گفت: قيمت ۴۰۰ تومان اعلام شده برای بنزين با توجه به قانون جمهوری اسلامی ايران، قيمت نهايی نيست و ممکن است در طرح هدفمند کردن يارانه‌ها قيمتی متفاوتی برای بنزين اختصاص داده شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، مسعود ميرکاظمی وزير نفت در حاشيه جلسه امروز چهارشنبه هيئت دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص ميزان توليد بنزين در کشورمان گفت: شرکت‌های پتروشيمی ما آمادگی دارند روزانه ۱۴.۵ ميليون ليتر بنزين توليد کنند بنابراين به محض اينکه اعلام کنيم، می‌توانند خط توليد را به سمت توليد بنزين سوپر ببرند.
وی افزود: الان هيچ مشکلی برای تامين بنزين نداريم و به راحتی می‌توانيم از بازار بنزين تهيه کنيم و قرارداد و ذخاير خوبی داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير نفت با بيان اينکه از پايان امسال و سال آينده واحدهای پالايشگاهی خودمان که بحث بهينه سازی و افزايش توليد را داشتند به بهره‌برداری می‌رسند، تصريح کرد: انشاء الله سال ۹۰ و ۹۱ صادر کننده بنزين خواهيم بود.
مير کاظمی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال افزايش قيمت بنزين در ۶ ماهه دوم ۸۹ خاطرنشان کرد: اين بحثی که در مورد افزايش قيمت بنزين در ۶ ماه دوم امسال مطرح است به بحث هدفمند کردن يارانه‌ها برمی‌گردد. زمانی که پولی در هدفمند سازی يارانه‌ها به حساب مردم ريخته می‌شود بايد از جايی تامين شود که تکليف بنزين نيز بايد مشخص شود.
وی با بيان اينکه افزايش قيمت بنزين بستگی به نظر کارگروه طرح تحول دارد، در خصوص سرانجام تاسيس بانک صنعت نفت نيز گفت: بانک صنعت نفت، بانک خصوصی است که شرکت‌های ايرانی جمع شده و در حال ثبت در بانک مرکزی هستند و اميدواريم کارهای اداری آن تسريع شود.
خبرنگاری از وزير نفت در خصوص توانمندی مؤسسان بانک صنعت نقت پرسيد که ميرکاظمی در پاسخ گفت: شرکت‌های ايرانی توانمند بالايی دارند و ميزان سرمايه‌ای که در قانون برای تاسيس بانک است را تامين می‌کنند.
مير کاظمی در پاسخ به اين سؤال که گفته می‌شود هنوز طرح و اساسنامه‌ای در خصوص تاسيس بانک صنعت نفت به بانک مرکزی ارائه نشده است، گفت: اين گونه نيست، بلکه فرآيند طی شده و شرکت‌ها اطلاعات لازم را جمع‌بندی کرده‌ و جلساتی خوبی را بانک مرکزی دارند حتی برخی از افراد بازنشسته بانک مرکزی به اين بخش خصوصی مشورت می‌دهد.
وی در عين‌حال در پاسخ به اين سؤال که سرانجام ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت به مجلس به کجا رسيده است، اظهار داشت: در نوبت است و انشاالله در دولت که تصويب شود به مجلس می‌رود.
وزير نفت در پاسخ به سؤال ديگری مبنی بر اينکه دليل قطع سواپ نفت در خليج فارس چيست، افزود: سواپ يعنی از شمال کشور نفت را بياوريم و در جنوب کشور سواپ کننده، نفت را تحويل بگيرد. اما روندی گذشته روند منطقی نبوده، يعنی نفت را می‌آورند و در جنوب تحويل نمی‌شد. يعنی می‌توانستيم بگويم يک نوع خريد انجام می‌گيرد و از طرف ديگر ميزان پرداختی که به شرکت ملی نفت انجام می‌شد بسيار پايين بود. از همين رو با پيگيری‌های انجام شده توانستيم اين عدد را که قبلا حدود يک دلار بود به ۵ دلار هم برسانيم.
ميرکاظمی ادامه داد: در پالايشگاه‌های شمال و مرکز نفت تحويل گرفته می‌شد که می‌بايست در جنوب معادل آن تحول داده می‌شد که عملا اين فرآيند به اين شکل انجام نمی‌شده است که بايد اصلاح می‌شد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه آيا با سرمايه گذاری‌های جديد در پارس جنوبی زمستان امسال قطعی گاز خواهيم داشت، تصريح کرد: سرمايه‌گذاری‌های پارس جنوبی يکساله جواب نمی‌دهد و بهره برداری آن طی ۳۵ ماه به مرور انجام می‌شود.
وزير نفت در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اينکه يکی از معاونين شما چندی پيش اعلام کرده بود که بنزين ۴۵۰ تومانی بنزين نيمه آزاد است و هنوز آزاد سازی بنزين را انجام نداديم. آيا مردم بايد در انتظار بنزين ۹۰۰ تومانی باشند، گفت: در قانون ماليات بر ارزش افزوده، بنزين چه توليد داخل باشد و چه وارداتی، مالياتی حدود ۳۰ درصد بر آن تعلق می‌گيرد که اين قيمت تمام شده را بالا می‌برد، بنابراين يا بايد به اين بخش معافيت داده شود تا قيمت را بالا نبرد يا اينکه بايد در محاسبات شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالايش و پخش محاسبات قيمت تمام شده طبق قانون بايستی در نظر گرفته شود.
وی تاکيد کرد: قيمت ۴۰۰ تومان اعلام شده برای بنزين با توجه به قانون جمهوری اسلامی ايران، قيمت نهايی نيست و ممکن است در طرح هدفمند کردن يارانه‌ها قيمتی متفاوتی برای بنزين اختصاص داده شود. هنوز برای بنزين تصميم قطعی گرفته نشده است.
مير کاظمی در خصوص اپک گازی نيز گفت: اپک گازی در واقع همان مجمع صادر کنندگان گاز است؛ اپک و مجمع صادر کنندگان گاز تشکيل و دبيرکل آن انتخاب شده و کار را شروع کرده‌اند که مسير تکاملی خود را طی می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016