سه شنبه 15 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تکذيب عدم تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی از سوی آلمان، بريتانيا و امارات، دويچه وله

کشورهای آلمان، بريتانيا و امارت متحده عدم تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی را تکذيب کردند. بنا به خبرهای رسيده تنها شرکت بريتيش پتروليوم به خاطر پايان مدت قرارداد خود از فروش سوخت به هواپيماهای ايرانی خودداری کرده است.

پس از انتشار خبر عدم تحويل سوخت به هواپيماهای مسافربری ايرانی در سه کشور آلمان، امارات متحده عربی و بريتانيا، وزارت راه و ترابری آلمان در برلين اين خبر را تکذيب کرد. سخنگوی اين وزارتخانه گفت: «تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی مغايرتی با تحريم‌های سازمان ملل متحد و تحريم‌های يکجانبه اتحاديه اروپا ندارد». وی افزود: «در آينده نيز چنين اقدامی محتمل نيست».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش از اين مهدی علياری، دبير انجمن صنفی شرکتهای هواپيمايی ايران اعلام کرده بود که از روز پنج‌شنبه (۱ ژوئيه) از تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی خودداری شده است. اما وزارت راه و ترابری و سازمان هواپيمايی کشوری ايران اين خبر را تائيد نکرده بودند.

از سوی ديگران مسئولان امور هوايی بريتانيا و امارات متحده نيز ادعاهای مقامات ايرانی مبنی بر خودداری از تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی را رد کردند. شرکت هواپيمايی ايران اير در برلين نيز اعلام کرد که مانعی بر سر تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی در فرودگاه‌های آلمان مشاهده نشده است. محمدرضا رجبی مسئول ايران اير در آلمان، خبر امتناع از تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی در فرودگاهای آلمان را «نادرست» خواند.

به گفته مسئولان هوانوردی در آلمان، هواپيماهای ايرانی در فرودگاه‌های اين کشور همچنان سوخت مورد نياز خود را بدون هيچ مشکلی دريافت می‌کنند. در روز دوشنبه (۵ ژوئيه) نيز يک هواپيمای ايرانی از فرودگاه فرانکفورت بدون هيچ مشکلی به مقصد ايران پرواز داشته است.

اتمام مدت قرارداد بريتيش پتروليوم با ايران

سخنگوی دولت بريتانيا اعلام کرد تاکنون هيچ‌گونه موردی از عدم تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی در اين کشور ديده نشده است. در دوبی نيز يکی از مسئولان فرودگاه اين شهر اظهارات مقامات ايرانی را به شدت رد کرد.

اين مسئول اماراتی افزود: «يک شرکت ‌بين‌المللی سوخت» در برخی از فرودگاه‌های جهان از تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی خودداری کرده است، اما ايران اير و هواپيماهای ديگر ايرانی می‌توانند سوخت خود را به راحتی از شرکت‌های ديگر تهيه کنند. گرچه اين مسئول فرودگاه دوبی از ذکر نام اين شرکت سوخت‌رسانی خودداری کرد، اما ظاهراَ منظور وی شرکت بريتيش پتروليوم (BP) بوده است.

روزنامه آلمانی "فاينانشال تايمز دويچلند" در همين رابطه گزارش داد که مدت قرارداد شرکت بريتيش پتروليوم با ايران در پايان ماه ژوئن بطور عادی به سر رسيده و ظاهراَ اين قرارداد تمديد نشده است.

به گفته اين روزنامه تحريم‌های آمريکا عليه ايران در عدم تمديد قرارداد موثر بوده است. اين روزنامه می‌نويسد که در فرودگاه هامبورگ يک هواپيمای مسافری متعلق به شرکت ايران اير در روز يک‌شنبه (۴ ژوئيه) موفق به دريافت سوخت از بريتيش پتروليوم نشده و مجبور به پرواز به وين شده است.

در پايان گزارش اين روزنامه آمده است که شرکت توتال فرانسه و کنسرن کويتی "کيو۸" (Q۸) همچنان به هواپيماهای ايرانی در فرودگاه‌های بين‌المللی سوخت می‌رسانند و هيچگونه محدوديتی از سوی کشورهای خارجی و يا فرودگاه بين‌المللی برای هواپيماهای ايرانی مقرر نشده است.

استقبال آمريکا از قطع مناسبات تجاری با ايران

در پی ادعاهای مقامات ايرانی و ابهام درباره‌ی تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی، يک مقام ارشد دولت آمريکا از قطع معاملات اقتصادی شرکت‌های خصوصی با جمهوری اسلامی استقبال کرد.

خبرگزاری رويترز به نقل از اين مقام آمريکا، که نخواست نامش فاش شود، می‌نويسد: «تصميم شرکت‌های بين‌المللی در قطع روابط بازرگانی با ايران اقدامی درست است. هم‌اکنون اين جمهوری اسلامی است که بايد به تعهدات بين‌المللی خود عمل کند.»

به گفته اين مقام آمريکايی، ايران همچنان به فعاليت‌های غيرقانونی خود ادامه می‌دهد بدين دليل هزينه و مجازات برای معامله‌ی اقتصادی با ايران بايد فزونی گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016