جمعه 29 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صديقی، خطيب نماز جمعه تهران: سراغ کسانی که از نظام جدا شده‌اند برويم و ببينيم مشکل آن ها کجاست، ايلنا

- آيا مانند پيامبر بوده‌ايم که منتظر بود تا کسانی که او را آزار می‌دادند ابراز پشيمانی کنند و برگردند؟
- کارگروه‌هايی راه بيفتند و مسائل را حل کنند
- کسی نمی‌تواند دم از امام زمان بزند اما فقاهت، مرجعيت و رهبری را قبول نکند.


ايلنا: امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌که سراغ کسانی که از نظام جدا شده‌اند برويم و ببينيم درد و مشکل آنها کجاست، پيشنهاد داد تا کارگروه‌هايی راه بيفتند و اين مسائل را حل کنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام کاظم صديقی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام در مورد ماه مبارک رمضان و موضوع تسلط بر غضب که در دعاهای مربوط به اين ماه بر آن تاکيد شده است، اظهار داشت: سياستمداران بايد کمی خود را پايين بکشند و خشم خود را به جامعه نکشانند تا سعادت جامعه به خاکستر تبديل نشود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به مسئله نبود همدلی در ميان قشری از جامعه افزود: ما اهل يک خانواده هستيم و بايد کينه‌ها و بغض‌ها را از دل بيرون کرد و الفت ايجاد نمود. در احاديث هم نقل شده است که وقتی خداوند می‌خواهد به جامعه‌ای چوب بزند آنها را دسته دسته می‌کند. از سوی ديگر وحدت جزو نعمت‌های بزرگ خدا است و برای حفظ آن بايد از خداوند کمک بخواهيم.
صديقی با بيان اين‌که بايد کمک کنيم تا رميده‌ها را برگردانيم، تصريح کرد: در ماه رمضان، مهمان خداوند هستيم و اوست که ما را دعوت کرده و در را نبسته است لذا سراغ کسانی که از نظام جدا شده‌اند برويم و ببينيم درد و مشکل آنها کجاست. آيا تاکنون مانند پيامبر بوده‌ايم که منتظر بود تا کسانی که او را آزار می‌دادند و زير پايش خار می‌گذاشتند ابراز پشيمانی کنند و برگردند؟ وقتی همديگر را تحمل نمی‌کنيم چگونه می‌توان انتظار داشت که مسيحيان و ديگران ما را تحمل کنند؟
امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌که خداوند می‌گويد هر چه در گذشته بوده فراموش کنيد، گفت: من به سياسيونی که خود را از مردم و پرچم ولايت جدا کردند می‌گويم که آمريکا آنها را قبول ندارد، بلکه فقط برای آن دولت يک پل هستند. لذا دوباره بيايند که در اين صورت مردم هم آنها را قبول می‌کنند و نظام هم سعه‌صدر خواهد داشت و کارگروه‌هايی راه بيفتند و اين مسائل را حل کنند و اصولا چرا چرا خودی را دشمن تلقی کنيم و ‌نتوانيم يک دشمن خودی را به دوست تبديل کنيم.
صديقی در ادامه با تاکيد بر نقش مرجعيت و روحانيت در جامعه تصريح کرد: در بعضی ها دم زدن از امام زمان تنها لقلقه زبان آنهاست، در حالی که کسی نمی‌تواند دم از امام زمان بزند اما فقاهت و مرجعيت و رهبری را که مرجع جهان است قبول نکند، زير پوشش او قرار نگيرد و دار و دسته درست کند و مقابل رهبری قرار گيرد. امام زمانی که اين افراد قبول دارند، جدا از امام زمانی است که برای هدايت، بيداری و امربه معروف و نهی از منکر آمده است.
وی گفت: دم زدن از امام زمان کاری نمی‌کند بلکه حرکت در خط ايشان مهم است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به مواضع رهبر انقلاب در برخورد با استکبار و اسرائيل گفت: در عين اين‌که تضاد ما با استکبار عميق است عقلانيت را در نظر داريم لذا مذاکره در جای خود مورد قبول است اما مذاکره با کسی که می‌خواهد يک‌طرفه خود را تحميل کند، قابل قبول نيست. همان‌گونه که امام فرمودند رابطه ما با آمريکا رابطه گرگ و ميش است بر همين اساس در حال حاضر پاسخ ما به مذاکره با آمريکا”خير“ است.
صديقی در پايان با اشاره به سيل پاکستان از مردم و مسئولان خواست از اين فرصت استفاده کنند. خطيب نماز جمعه تهران در خطبه نخست نيز درباره فضايل ماه مبارک رمضان و همچنين سالروز رحلت حضرت خديجه کبری(س) مطالبی را ذکر کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016