پنجشنبه 4 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله خامنه‌ای در ديدار با شاعران: شعرا در بيان عواطف حدود را نگه دارند و حالت عفاف و حجاب را در حفظ کنند، ايرنا

ـ شايسته است شاعر قريحه و استعداد را در جايی که خداوند متعال توقع دارد به کار بگيرد

تهران - در شب ميلاد کريم اهل بيت، امام حسن مجتبی (ع) جمعی از شعرای پيشکسوت و جوان و اهالی فرهنگ و ادب، ميهمان رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، در اين ديدار ۳۰ نفر از شاعران سروده های خود را با مضامين دينی، اجتماعی، حماسی و اخلاقی قرائت کردند.
حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به حرکت کاملاً رو به رشد و در حال کمال «دوره جديد شعر در ايران»، خاطرنشان کردند: شعر امروز در کشور ما از لحاظ «زبان و تخيل، قوی» و دارای نگاه روشن به مرزهای دور، و دقت ريزبين در امور جاری زندگی است، به همين دليل سبک جديدی از لحاظ زبان، مضمون و محتوا در حال ظهور و بروز است که در آينده ابعاد آن بهتر شناخته خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب اسلامی، گرايش شعرای ورزيده و قديمی به سبک جديد شعر امروز را يادآور شدند و افزودند: اين سبک جديد روز به روز تکامل و رشد پيدا می کند و خوشحاليم که شعرای برجسته و خوبی در اين حرکت شعری در حال هنرنمايی هستند.
حضرت آيت الله خامنه ای در اين ديدار چند موضوع را يادآوری و بر آن تأکيد کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت اهتمام ويژه به شعر در بين هنرهای موجود و معاصر خاطرنشان کردند: کشور ما با داشتن سوابق تاريخی کهن و برخورداری از ميراث متراکم و باارزش شعری، از جمله کشورهای درجه اول در اين زمينه محسوب می شود.
حضرت آيت الله خامنه ای رشد و ارتقای شعر در کشور را زمينه ساز بروز و تأمين ديگر هنرها دانستند و افزودند: ايران از استعداد ريشه ای و توانايی پيشرفت در عرصه هنر برجسته شعر برخوردار است و هرچه در اين زمينه فکر، طراحی، مديريت، مطالعه و پژوهش شود با توجه به اين استعداد فراوان، زياد نيست.
ايشان با اشاره به ضرورت ايجاد انجمن های ادبی خاطرنشان کردند: انجمن ادبی يعنی گردهم آمدن تعدادی از علاقمندان، که با انگيزه شعر دور هم جمع می شوند و اين، مستلزم حمايت دولت يا سازمانی نيست همچنانکه در دورانی، بهترين شعرای ايران در انجمن های ادبی مشهد که در خانه های اساتيد شعر تشکيل می شد، رشد پيدا کردند و وارد جامعه شدند.
رهبر انقلاب اسلامی با تشبيه انجمن ادبی به گلخانه ای که زمينه پرورش گل را فراهم می کند خاطرنشان کردند: در انجمن ادبی شاعران جوان در کنار اساتيد پيشکسوت، نقطه ضعفهای خود را برطرف می کنند و در اين صورت هر روز شعر آنان پخته تر و کمال يافته تر می شود.
حضرت آيت الله خامنه ای بر ضرورت حمايت از شعر و انجمن های ادبی از سوی وزارت ارشاد، حوزه هنری و شاعران پيشکسوت تأکيد کردند.
استفاده از طبع شعر در راهی که خداوند متعال رضايت دارد دومين موضوعی بود که حضرت آيت الله خامنه ای در اين ديدار بيان کردند.
ايشان افزودند: طبع شعر و شاعری عطيه بزرگ الهی و نعمت برجسته خداوند است و قابل مقايسه با نعمتهای ظاهری نيست لذا شايسته است شاعر اين قريحه و استعداد را در جايی که خداوند متعال توقع دارد به کار بگيرد.
رهبر انقلاب اسلامی در تشريح اين موضوع با اشاره به روح لطيف شاعران خاطرنشان کردند: استفاده از شعر در راه احساسات و عواطف انسانی اجتناب ناپذير است اما علاوه بر مضامين دينی بايد سهمی هم برای جامعه و مهمترين مسائل انقلاب و کشور قرار داد.
حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره ای گذرا و سريع بر تاريخ ۱۴۰۰ ساله بعد از ورود اسلام و آمد و رفت حکومتها و احوال اجتماعی و سياسی ايران خاطرنشان کردند: کشور ما در تمام اين مدت، حادثه ای به عظمت حادثه انقلاب اسلامی به خود نديده و هيچگاه ملت ايران نتوانسته مثل امروز همه حصارهای گوناگون و مصنوعیِ کشيده شده به دور يک ملت را بشکند و قد بکشد و سربلند راه رشد و تعالی را در پيش بگيرد.
رهبر انقلاب اسلامی در همين زمينه افزودند: هوشياری، شجاعت و دلاوری مردم ايران در ورود به ميدانهای سياسی و نظامی و رشد اجتماعی ملت پس از انقلاب اسلامی در هيچ کجای تاريخ ايران نظير ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی تصوير اين زمانه را وظيفه هنر و شعر دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی زمينه خوبی برای رشد فرهنگ، انديشه و هنر است و هنر هم می تواند با تصويرگری، مستحکم، متين و مفيد، بر غنای زمانه بيفزايد و ارزش و محتوای آن را افزايش دهد.
رعايت عفاف در بيان عواطف موضوع ديگری بود که در اين ديدار به آن اشاره شد.
حضرت آيت الله خامنه ای به شعرا توصيه کردند در بيان مسائل دل و عواطف حدود را نگه دارند و حالت عفاف و حجاب را در شعر حفظ کنند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنين با اشاره به شعرهايی که در آن نشانه اضطراب و حيرت ديده می شود خاطرنشان کردند: وجود اين دغدغه در شعر برخی جوانان مقدس است اما بايد با تقويت مبانی فکری و معرفتی اين حيرت و اضطراب را از بين برد.
رهبر انقلاب اسلامی به ضرورت بيان واضح تر مطالب در شعر شعرا خصوصاً پيشکسوتان اين عرصه اشاره کردند و افزودند: نبايد شعر، بگونه ای باشد که حتی انسانهای مأنوس با شعر نتوانند آن را بفهمند و مخاطب در حيرت فرو برود چرا که اين نقص شعر محسوب می شود.
حضرت آيت الله خامنه ای اين جلسه را لذت بخش توصيف کردند و از همه شعرا و برگزار کنندگان جلسه تشکر و قدردانی کردند.
پس از اين گفتگوی صميمانه و ۴ ساعته ، حاضران نماز جماعت مغرب و عشاء را به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه و روزه خود را همراه با ايشان افطار کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016