چهارشنبه 17 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: اجرای کامل سياست های اصل ۴۴ حلال بسياری از مشکلات است، مهر

حضرت آيت الله خامنه ای اجرای «کامل، دقيق، همه جانبه و مستمر» سياستهای اصل ۴۴ را حلال بسياری از مشکلات خواندند و دولت را به دو کار اساسی " مديريت دقيق و عالمانه منابع مالی " و " بهبود فضای کسب و کار" موظف کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز سه شنبه در ديدار صدها نفر از کارآفرينان عرصه های مختلف توليدی – صنعتی – معدنی – کشاورزی – بهداشتی و درمانی، کارآفرينی را نوعی عبادت و ارزش آفرينی خواندند و افزودند: ايران بزرگ امروز بيش از هر زمان ديگر به کار و کارآفرينی نياز دارد تا همچون عقابی تيز پرواز، در فضای پيشرفت و آبادانی و افتخار اوج گيرد.

ايشان با اشاره به اهميت کار و کارآفرينی از ديدگاه اسلام ايجاد اشتغال، را علاوه بر جنبه مهم ثروت آفرينی، نوعی زمينه سازی برای به کارگيری گنجينه استعدادهای انسانی دانستند و افزودند: ايران، امروز به کارگاه بزرگ تلاش و ابتکار و نوآوری تبديل شده است اما اين واقعيت، تنها گام اول از روند پيشرفت و سرافرازی کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب اسلامی، با تأکيد به نياز اساسی کشور به کار و کارآفرينی خاطرنشان کردند: دو دليل اساسی يعنی «آمادگی کشور برای جهش» - و «فشار اقتصادی دشمنان»، ثابت می کند که ايران، بيش از هر دوره ديگر به کار و کارآفرينی احتياج دارد.

حضرت آيت الله خامنه ای در تبيين آمادگی کشور برای حرکتی جهشی به فراهم شدن زيرساختهای مختلف – پيشرفتهای چشمگير علمی فناوری و بوجود آمدن مديريتهای قوی و سالم در پرتو ۳۰ سال تجربه مديريتی اشاره کردند: در پرتو شناخت ملت از تواناييهای خود و جوانانش، فصل توانايی و جهش کشور فرارسيده است و طبعاً در اين فصل، کار و کارآفرينی اهميتی به مراتب فراوان تر دارد.

ايشان، با اشاره به تحريم ها و فشار اقتصادی نظام سلطه افزودند: برای مقابله با اين فشارها بايد «اقتصاد مقاومتی واقعی» بوجود آوريم که معنای واقعی کارآفرينی نيز همين است.

حضرت آيت الله خامنه ای، هدف نهايی سلطه گران از تحريم ايران را بازگشت سلطه اهريمنی قبل از انقلاب دانستند و خاطرنشان کردند: دشمنان ملت تلاش می کنند مردم را با فشارهای اقتصادی به ستوه بياورند تا مردم اين فشارها را ناشی از عملکرد دولت بدانند و رابطه دولت و ملت قطع شود اما آنها، همچون ۳۰ سال گذشته اين ملت را نشناخته اند و در محاسباتشان، کاملاً اشتباه کرده اند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: ملت و مسئولان، بدون ترديد اين تحريم ها را نيز دور می زنند و همچون سه دهه گذشته تحريم ها را ناکام می گذارند و به کار و پيشرفت و بالندگی ادامه می دهند.

حضرت آيت الله خامنه ای در جمع بندی اين بخش از سخنانشان، همه دلسوزان و مسئولان کشور را به تلاش و توليد و کارآفرينی مکلف و موظف دانستند و افزودند: دست به دست هم، کارگاه عظيم ايران را هر روز پررونق تر سازيد.

ايشان همچنين با اشاره به برخی گله هايی که کارآفرينان در اين جلسه بيان کردند، اجرای «کامل، دقيق، همه جانبه و مستمر» سياستهای اصل ۴۴ را حلال بسياری از مشکلات خواندند و دولت را به دو کار اساسی موظف کردند: ۱- مديريت دقيق و عالمانه منابع مالی ۲- بهبود فضای کسب و کار.

حضرت آيت الله خامنه ای، بسياری از ايرادها و گله های کارآفرينان را ناشی از مديريت نشدن کامل منابع مالی دانستند و افزودند: بايد منابع را در مسيری که برای کشور ارزش افزوده مالی و غيرمالی دارد تخصيص دهيم تا توليد و اشتغال افزايش يابد و «کسب و کار» رونق گيرد.

ايشان، اصلاح برخی مقررات، رفع پيچ و خمهای اداری و ارائه صحيح تسهيلات را از جمله راههای بهبود فضای کسب و کار برشمردند و افزودند: رونق کسب و کار، از مسائل عمده اقتصادی است و تحقق آن، نيازمند اهتمام بيشتر دولت است.

رهبر انقلاب اسلامی، به موازات موظف دانستن دولت به «مديريت منابع مالی و بهبود فضای کسب و کار»، کارآفرينان را نيز به تلاش مستمر و همه جانبه برای مرغوبيت بخش و افزايش کيفيت کالاهای ساخت داخل فراخواندند و افزودند: مردم می دانند که مصرف هر کالای خارجی يعنی بيکاری يک کارگر ايرانی، اما کارآفرينان هم بدانند که رغبت مردم به مصرف کالاهای داخلی با شعار تحقق نمی يابد بلکه نيازمند افزايش کيفيت اين کالاهاست.

حضرت آيت الله خامنه ای همچنين بار ديگر واردات بی رويه و بی منطق را «ضرر و خطری بزرگ» خواندند و افزودند: مسئولان ذيربط بايد با توجه به اهداف و نيازهای واقعی کشور، واردات را مديريت کنند.

رهبر انقلاب اسلامی توسعه مهارتهای فنی را از طريق توجه به «هنرستانهای فنی – صنعتی، دانشگاههای علمی – کاربردی و آموزشکده های فنی – حرفه ای» ضروری برشمردند و افزودند: کشور به موازات نياز به علم، به پنجه های کارآمد هم نياز دارد.

حضرت آيت الله خامنه ای، کارآفرينان را به استمرار نوآوری و ابتکار در توليدات داخلی توصيه و خاطرنشان کردند: در توليد کالاها به اشباع حس زيبايی طلبی مصرف کننده توجه کافی کنيد.

رهبر انقلاب اسلامی در پايان سخنانشان افزودند: فضای پرواز ملت بسيار با استعداد ايران، آسمان لايتناهی پيشرفت و افتخار است و انشاءالله اين کشور روزی به مرجع علمی جهان - مصداق افتخار مسلمانان و منبع تأمين نيازهای مردم جهان به توليدات و کالاها تبديل خواهد شد.

در ابتدای اين ديدار آقايان:
- دکتر اعتماديان – رئيس بيمارستان شهيد هاشمی نژاد
- دکتر محمد قنادی معاون سازمان انرژی اتمی و رئيس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای
- علاءالدين ميرمحمدصادقی – نايب رئيس اتاق ايران و رئيس اتاق معدن
- رضا تازيکی - شرکت زعفران خراسان
- دکتر هادی غنيمی فر – رئيس هیأت مديره خانه های صنعت و معدن
- مصطفی وعيدی – کارآفرين برتر استانی – فعال در بخش توليدات پليمری
- حسام الدين مدنی – مديرعامل شرکت آنژی پارس
- دکتر بهاروند – عضو پژوهشکده رويان
- خانم سهيلا ابوالحسنی – کارآفرين برتر
- و دکتر حسين عطار – مدير فنی شرکت گروه صنعتی شفا

در سخنان خود بر اين محورها تأکيد کردند:
- بهينه سازی روشهای مديريتی و بهره وری به عنوان زمينه ساز کاهش هزينه ها و بهبود خدمات بهداشتی – درمانی بيمارستانها
- ضرورت توجه کامل همه وزارتخانه ها و دستگاهها به سند چشم انداز و سياستهای اصل ۴۴
- آمادگی کامل بخش خصوصی برای مقابله با تحريم ها و تهديدات به فرصتی برای خوداتکايی و پيشرفت
- توجه ويژه به بخش صنعت در روند هدفمند کردن يارانه
- تقويت مدل خوشه های صنعتی برای افزايش برنامه ريزی شده اشتغال آفرينی بنگاههای کوچک
- تشکيل زنجيره بنگاههای «توليدی، بازارياب و صادراتی»
- اختصاص تسهيلات لازم بانکی به توليد کنندگان همراه با نظارت جدی برای جلوگيری از انحراف وامهای اخذ شده
- تهيه نقشه جامع توسعه صنعتی کشور
- پيشنهاد تأسيس بانک توسعه صنايع کوچک
- قدردانی از تلاشهای دولت در حل مشکلات بخش خصوصی
- افزايش مشوقهای مالياتی و صادراتی برای بنگاههای فعال اشتغال آفرين
- حضور نمايندگان بنگاههای اقتصادی در چرخه تصميم گيريهای اقتصادی مسئولان
- توجه به فرهنگ کار و کارآفرينی در رسانه ملی
- تلاش برای تبديل سند بسيار مهم چشم انداز ۲۰ ساله به نوعی فرهنگ عمومی در عرصه کار و تلاش و پيشرفت
- جلوگيری از ورود کالاهای مشابه کالاهای ايرانی و بازنگری در تعرفه ديگر کالاهای وارداتی
- تلاش توليدکنندگان برای افزايش کيفيت و کاهش قيمت کالاهای ساخت داخل
- ضرورت اقدام دولت در پرداخت طلب بنگاههای خصوصی
- تشکيل ستادی برای توسعه کارآفرينی علمی با توجه به پيشرفتهای چشمگير کشور در بخشهای پزشکی
- پيشنهاد تأسيس بيمارستان تخصصی و فوق تخصصی سلول درمانی
- ايجاد مجتمع های مسکونی کارگران و کارکنان در کنار واحدهای بزرگ صنعتی
- حمايت بيشتر از صنعت داروسازی

در اين ديدار همچنين آقای شيخ الاسلام وزير کار و امور اجتماعی گزارشی از اقدامات اين وزارتخانه برای بهبود فضای کسب و کار و تشويق صاحبان سرمايه برای سرمايه گذاری ارائه کرد و گفت: توجه جدی به اصلاح فرهنگ کار، برنامه ريزی برای بازنگری در قانون کار، تصويب نظام ملی مهارت و تلاش برای تأسيس سازمان مهارت، توجه به بخش تعاون، و شناخت مزيت های منطقه ای و کسب سهم از بازارهای منطقه ای از جمله اقدامات انجام شده است.

وی همچنين شکل گيری پنجره واحد برای خدمات رسانی به کارآفرينان را از ديگر اقدامات وزارت کار و امور اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات لازم و ضروری تکميل زنجيره توليد و توجه به توليدات صادرات گرا است.

در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب افطار کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016