سه شنبه 6 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: وجود چندين ميليون کارتن خواب و ده‌ها ميليون انسان در زير خط فقر بخشی از حقايق تلخ جامعه آمريکا است، ايلنا

ـ هيچ‌کس منکر برخی‌ کوتاهی‌ها نيست ، اما نبايد وجود دشمن را ناديده گرفت
ـ بايد همواره نسبت به تحرک دشمن هوشيار بود و شيوه مقابله با آن را دانست.


ايلنا : رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه به طراحی و توطئه دشمن را از جمله وظايف مهم ائمه جمعه دانستند اظهار داشتند : در سال‌های اخير برخی قلم‌ها، تلاش فراوانی کردند تا موضوع دشمن شناسی را از ذهن جامعه و مردم خارج ، اين حرف از اساس نادرست است، زيرا کسی نمی‌تواند منکر کوتاهی‌ها، غفلت‌ها و سهل انگاری‌های مسئولان در بروز برخی مشکلات در سی سال گذشته باشد، اما اين موضوع نبايد به معنای ناديده گرفتن دشمن باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا ، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای امروز در ديدار ائمه جمعه سراسر کشور، با تبيين جايگاه بسيارمهم و تأثيرگذار نماز‌جمعه در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، سياسی، دينی و بين‌المللی تأکيد کردند: مهمترين وظايف ائمه جمعه، توجه بيش از پيش به اين جايگاه والا، آگاهی از واقعيت‌های روز‌جامعه، غافل نشدن از طراحی‌های دشمن، ارتباط نزديک و صميمی با جوانان و استفاده از ابتکار و توانايی‌های آنان است.
رهبر‌انقلاب اسلامی در بيان جايگاه والای نماز جمعه، به ويژگی‌های منحصر به فرد نماز‌جمعه از جمله تکرار هفتگی آن اشاره کردند و افزودند: نماز‌جمعه همچون نشانه‌های راهنما است که هر جمعه در مقابل ديدگان آحاد مردم قرار می‌گيرد و به آنان مسير صحيح حرکت را نشان می‌دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای شرايط فقهی اقامه نماز جمعه، جايگزينی خطبه ‌های نماز جمعه به جای دو رکعت نماز، نحوه بيان خطبه‌ها به وسيله امام جمعه و مضمون خطبه‌ها را از جمله ويژگی‌های نماز‌جمعه و جايگاه بسيار برجسته آن برشمردند و خاطرنشان کردند: در چنين جايگاهی، قطعاً ‌حرکات، سخنان، اشارات و حتی سکوت امام جمعه می‌تواند الهام بخش باشد، بنابراين از جمله وظايف مهم ائمه جمعه، حفاظت از اين جايگاه و مراقبت مضاعف از خود است.
رهبر‌انقلاب اسلامی، ذکر کثير را از ديگر ويژگی‌های نماز‌جمعه دانستند و افزودند: برکات نماز جمعه منحصر در امام جمعه و نمازگزاران نيست، بلکه اين تفضلات الهی در طول هفته، در ميان جامعه و مردم سرريز می‌شود که اين، همان ذکر کثير نماز جمعه است.
حضرت آيت الله خامنه‌ای در تبيين آثار ذکر کثير در جامعه، يکی از نتايج آن را استحکام ايمان و نهراسيدن از دشمنان برشمردند و تأکيد کردند: کسانی که از برکات ذکر کثير بهره‌مند می‌شوند، هياهوها و تهديدهای دشمنان، برای آنان ترس‌آفرين و غيرمنتظره نخواهد بود، زيرا ظالمان و مستکبران که براساس رويه زياده طلبی خود همواره به دنبال در انحصار گرفتن و بلعيدن همه امکانات و ذخاير مادی کشورها هستند، فرياد عدالت‌طلبی و آزادی انسان‌ها و دفاع از مظلوم را هيچگاه برنمی تابند.
ايشان افزودند: مستکبران و زياده طلبان دنيا برخلاف شعارهايشان، تمام قدرت و ثروت را برای عده‌ای معدود و اطرافيان خود می‌خواهند که نمونه بارز آن مقايسه وضعيت زندگی مردم عادی با حاکمان، در امريکا است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی آمارهای تکان دهنده از وضعيت زندگی مردم امريکا، خاطرنشان کردند: البته رئيس‌جمهور محترم بخشی از اين حقايق و آمارها را در سفر پرمغز و پرکار خود به سازمان ملل متحد بيان کردند و وجود چندين ميليون کارتن خواب و ده‌ها ميليون انسان در زير خط فقر بخشی از حقايق تلخ جامعه امريکا است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تأکيد کردند: در‌مقابل چنين تفکر زياده طلب خواهانه‌ای که به دنبال سلطه بر همه دنياست، يک ملت با همه وجود ايستاده است و زير بار حرف زور نمی‌رود و در حمايت از ملت‌های مسلمان و مظلوم به ويژه مردم فلسطين نيز صريحاً اعلام نظر می‌کند.
ايشان افزودند: خشم، تهديد، و دندان گرگ نشان دادن سلطه طلبان در مقابل چنين ملتی، غيرمنتظره و غيرطبيعی نيست، اما در مقابل اين تهديدها يا بايد تسليم شد يا اينکه با استحکام ايمان و ارتباط با خداوند، در مقابل زياده خواهان ايستاد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: مقاومت و ايستادگی خواسته اسلام و قرآن است و اين ايستادگی از خصوصيات ذکر کثير نماز‌جمعه است و اگر اين ذکر کثير، همه ابعاد درونی، اجتماعی، سياسی و بين المللی را دربر بگيرد، قطعاً جامعه مقاوم و استوار خواهد بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، آگاهی از مسائل روز و واقعيت جامعه و هوشياری را از ديگر وظايف ائمه جمعه برشمردند و تأکيد کردند: در طول سی سال گذشته، لغزش‌ها، خطاها، انحراف‌ها و از مسير خارج شدن برخی افراد به دليل بی‌اطلاعی از واقعيت‌ها بوده است.
ايشان توجه به طراحی و توطئه دشمن را از جمله وظايف مهم ائمه جمعه دانستند و افزودند: در سال‌های اخير برخی قلم‌ها، تلاش فراوانی کردند تا موضوع دشمن شناسی را از ذهن جامعه و مردم خارج کنند و حتی در برخی موارد مغالطه می‌کردند که نظام برای فرار از مسئوليت برخی مشکلات داخلی، دائماً موضوع دشمن خارجی را طرح می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: اين حرف از اساس نادرست است، زيرا کسی نمی‌تواند منکر کوتاهی‌ها، غفلت‌ها و سهل انگاری‌های مسئولان در بروز برخی مشکلات در سی سال گذشته باشد، اما اين موضوع نبايد به معنای ناديده گرفتن دشمن باشد.
حضرت آيت الله خامنه‌ای با تأکيد بر اينکه همواره بايد مراقب کنيد و طراحی دشمن بود، افزودند: چرا عده‌ای اصرار داشته و دارند که حضور دست توطئه گر خبيث و فعال دشمن را در حوادث گوناگون کشور ناديده بگيرند.
ايشان تأکيد کردند: بايد همواره نسبت به تحرک دشمن هوشيار بود و شيوه مقابله با آن را دانست.
رهبر انقلاب اسلامی سپس با طرح اين سؤال که امروز مهمترين نقطه‌ای که دشمن بر آن متمرکز شده، کدام است؟ افزودند: جوانان که اکثريت جمعيت کشور را تشکيل می‌دهند، اصلی ترين هدف دشمن هستند، زيرا جوان موتور پيش برنده کشور است.
ايشان با اشاره به برنامه‌ريزی دشمن از همان ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به اين سرمايه گرانبها، خاطرنشان کردند: بايد جوانان را از آسيب خطرهای دشمن حفظ کرد که يکی از راه‌های آن، ارتباط مستمر و هدايتگر ائمه جمعه با جوانان است
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: بايد با جوانان رفيق بود و حرف و سخن آنان را شنيد و راه را برای حضور آنان در عرصه های مختلف باز کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه ای با اشاره به اهميت نقش جوانان، ائمه جمعه را به شنيدن و برطرف کردن شبهات دينی، اجتماعی و سياسی جوانان توصيه کردند.
در اين ديدار حجت الاسلام تقوی رئيس شورای سياستگذاری ائمه جمعه ضمن تشريح اهداف برگزاری بيست و يکمين گردهمايی ائمه جمعه، به برگزاری نماز جمعه در ۶۴۳ شهر اشاره کرد و گفت: در طول يکسال گذشته برنامه های مختلفی برای افزايش آگاهی و بصيرت مردم، آرامش بخشی جامعه، همکاری ائمه جمعه با آموزش و پرورش و ارتباط بيشتر آنان با نسل جوان اجرا شده است.
در پايان اين ديدار نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آيت الله خامنه‌ای اقامه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016