چهارشنبه 21 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير دفاع: اصل موضوع ويروس در برنامه هسته‌ای ايران تروريسم رايانه‌ای است، ايسنا

ـ مشکل اسرائيل با خريد تسليحات آمريکايی قابل حل نيست

وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران عصر روز سه‌شنبه در پايان سفر دو روزه خود به جمهوری آذربايجان، با موفق توصيف کردن ديدارهای خود با مقامات آذری، بر توسعه روابط دو کشور در همه زمينه‌ها از جمله در حوزه دفاعی تاکيد کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدی با شرکت در يک نشست مطبوعاتی، در پاسخ به سوالی در مورد نتايج ديدارهای خود با مقامات آذری، با اشاره به همکاری‌های سياسی و اقتصادی رو به رشد دو کشور گفت: در حوزه همکاری‌های دفاعی هم دو کشور از گذشته دارای قرارداد بودند که در اين سفر در مورد توسعه بيشتر روابط مذاکره شد که اين گفت‌وگوها نتايج خوبی داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وحيدی، در مورد زمينه همکاری ايران و آذربايجان در عرصه صنايع نظامی با اشاره به اين‌که هر دو کشور در اين بخش از پتانسيل خوبی برخوردار هستند، امکان بررسی کارشناسی جهت همکاری در اين حوزه را يادآور شد.

وزير دفاع ايران در پاسخ به سوالی در مورد ديدگاه ايران درمورد مسائل امنيتی دريای خزر گفت: جمهوری اسلامی ايران دريای خزر را دريای صلح و دوستی می‌داند و معتقد است که اين دريا بايد در حالت غيرنظامی باقی بماند و ما در اين چارچوب تلاش می‌کنيم.

وی روابط جمهوری اسلامی ايران را با همه کشورهای ساحلی دريای خزر در سطح بسيار خوب توصيف کرد.

وحيدی همچنين در مورد امکان همکاری ايران و آذربايجان در برگزاری تمرينات نظامی مشترک از جمله در خزر، گفت: اين امکان هم در چارچوب کشورهای ساحلی دريای خزر و هم در شکل دوجانبه ممکن است و با توجه به برگزاری اجلاس بررسی همکاری‌های امنيتی کشورهای حاشيه خزر که زمينه‌های مختلف ازجمله مبارزه با تروريسم، قاچاق مواد مخدر و موارد متعدد ديگر را در برمی‌گيرد، بحث برگزاری رزمايش‌های مشترک هم از نظر ما بلامانع است.

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح در پاسخ به سوالی در مورد خريد تسليحات و جنگنده‌های جديد آمريکايی از سوی رژيم صهيونيستی گفت: مشکل رژيم اسرائيل با خريد تسليحات قابل حل نيست چون اين رژيم در داخل و ماهيت خود دارای مشکل است که ناشی از عدم مشروعيت آن می‌باشد.

وی افزود: اين مشکل در کنار اختلافات درونی در مورد آينده اين رژيم موجب شده است که رژيم صهيونيستی برای سر پوش نهادن بر مشکلات و ضعف‌های خود به اينگونه اقدامات که جنبه تبليغاتی دارد، دست بزند.

وحيدی گفت: با توجه به اين‌که اين جنگنده‌ها در چند سال آينده قرار است به رژيم اسرائيل تحويل شوند، اقدام تبليغاتی در مورد آنها صرفا در راستای روحيه دادن به اين رژيم و در عين حال سرپوش گذاشتن بر شکست‌های آن در دو جنگ ۲۲ روزه و ۳۳ روزه است.

وی با اشاره به ماهيت تجاوزکارانه رژيم اسرائيل گفت: مقامات آمريکايی درخصوص تسليح اينچنين رژيمی بايد به افکار عمومی جهان توضيح بدهند.

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ايران در پاسخ به سوالی در مورد انجام برخی تبليغات منفی در مورد اين‌که دستاوردهای ايران در عرصه صنايع دفاعی تهديدی برای همسايگان است، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ايم که آنچه را در اين عرصه توليد می‌کنيم، آماده واگذارکردن به همه کشورهای همسايه مسلمان هستيم و خودمان را مدافع امنيت منطقه می‌دانيم.

وحيدی افزود: بر اين اساس هم آنچه که نظام سلطه در اين مورد انجام می‌دهد در چارچوب ايجاد جو اسلام هراسی، ايران هراسی و شيعه هراسی است و اين در حالی است که اسلام و شيعه همواره از موضع دوستی و محبت صحبت می‌کنند و تاريخ ۳۰ ساله انقلاب اسلامی هم گواه آن است.

وزير دفاع در بخشی از اين مصاحبه با اشاره به مناقشه قره باغ، به عدم کارآمدی گروه مينسک در قريب به ۱۸ سال فعاليت برای حل اين مناقشه اشاره و تاکيد کرد که نيروهای فرامنطقه‌ای خواهان حل اين مناقشه نبوده و برعکس بر تداوم بحران تاکيد دارند، چون وضعيت بحرانی منطقه زمينه‌ای برای حضور آنها فراهم می‌کند.

وحيدی تاکيد کرد که جمهوری اسلامی ايران همواره بر حل اين منازعه به شکل عادلانه و بر اساس منشور حقوق بين الملل و حفظ تماميت ارضی آذربايجان تاکيد کرده و اين موضع خود را در مجامع بين المللی هم اعلام نموده است.

وی با تاکيد بر اين‌که ما برای توسعه روابط در اينجا هستيم، گفت که جمهوری اسلامی ايران و جمهوری آذربايجان به عنوان دو کشور برادر، مسلمان، هم کيش با مرزهای مشترک طولانی و تاريخ مشترک هستند که اين مشترکات اين دو را به هم نزديکتر می‌کند.

وزير دفاع در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای مربوط به تاثيرات ويروس استاکس نت در برنامه هسته‌ای کشورمان، با تاکيد بر اينکه مسوولان ذيربط در سازمان انرژی اتمی ايران اين مساله را تکذيب می‌کنند، گفت: اصل اين موضوع هم به عنوان يک نوع تروريسم رايانه‌ای است که انجام آن از سوی کشورهايی که در نظام سلطه هستند، قابل انتظار است، ولی ما در اين زمينه مشکلی نداشتيم و مسوولان ذيربط پيش بينی‌های لازم را انجام داده بودند.

وی همچنين با اشاره به اهميت امنيت منطقه قفقاز گفت: پتانسيل‌های منطقه به لحاظ انرژی، حمل و نقل و ساير موارد زمينه اميدواری زيادی را برای توسعه اين منطقه فراهم می‌کند که اميد به توسعه در سايه امنيت فراهم می‌گردد.

وی با اشاره به اين‌که کشورهای سلطه طلب و فرامنطقه‌ای نمی‌خواهند که کشورهای اين منطقه رشد کرده و به اهداف خودشان برسند، گفت: بر اين اساس آنها به انحای مختلف در منطقه بحران ايجاد کرده و يا بحران‌های موجود را مديريت می‌کنند تا حل نشوند.

وی افزود: اين در حالی است که بايد با حل بحران‌های منطقه، زمينه تصميم گيری در مورد مسائل اين منطقه از سوی ملت‌های خودشان فراهم شود.

وحيدی همچنين با اشاره به اينکه به لحاظ امنيتی در خزر مشکلی وجود ندارد، همکاری‌های کشورهای حاشيه خزر را خوب توصيف کرد.

وی برگزاری اجلاس کشورهای ساحلی خزر در باکو و برنامه برگزاری اجلاس آتی وزرای امورخارجه اين کشورها در تهران را يادآور شد و گفت: در بين کشورهای ساحلی خزر هوشياری لازم در راستای عدم حضور نيروهای فرامنطقه‌ای در اين حوزه وجود دارد و بايد همچنان تلاش شود که با تداوم اين وضعيت، موقعيتی برای ورود نيروهای فرامنطقه‌ای که حضورشان باعث آشفتگی می‌گردد، در اين حوزه ايجاد نشود.

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه با دعوت همتای آذری خود برای انجام ديدار رسمی دو روزه از جمهوری آذربايجان در راس هياتی وارد باکو شده بود.

وی در باکو ضمن ديدار و مذاکره با سپهبد صفر ابی اف وزير دفاع با الهام علی اف رييس جمهوری، المار محمد ياراف وزير امورخارجه و ياور جمال اف وزير صنايع آذربايجان دفاعی ديدار کرد و از چند واحد توليدی محصولات نظامی اين کشور بازديد کرد.

سفر وزير دفاع کشورمان به باکو عصر روز سه‌شنبه به پايان رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016