شنبه 8 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازار اجاره مسکن در تهران؛ رو به گرانی و در انتظار هدفمندی، خبر

تابستان هم تمام شد اما تب اجاره مسکن فروکش نکرد. بيش از يک ماه از فصلی که همگان آن را فصل رونق جابه جايی می دانند، می گذرد اما بازار مسکن همچنان در تب و تاب گرانی است.

تب و تابی که به نظر می رسيد با پايان تابستان کمی به آرامش برسد، اما اينچنين نشد و فعالان بازار نيز برای نشان دادن تداوم اين وضعيت از مثلی استفاده می کنند که چند سالی است جای خود را در بين ضرب المثل های ايرانی باز کرده ” آنچه که گران می شود، ارزان نمی شود “.

هر چند که فعالان بازار مسکن با اشاره به تجربه سال های گذشته اين جمله را بيان می کنند، اما در عين حال به وضعيت آشفته ای که اين روزها بازار مسکن با آن دست و پنجه نرم می کند نيز نگاهی داشته و می گويند: معلوم نيست، قرار است چه اتفاقی بيفتد. مالکان بهای اجاره ملک خود را کاهش نمی دهند، آنها معتقدند با اجرای طرح هدفمندی يارانه ها بهای مسکن افزايش خواهد يافت و به همين دليل اجاره ملک خود را بالاتر اعلام می کنند و حتی حاضرند ملک خود را خالی نگه دارند تا وضعيت مشخص شده و به اصطلاح ملک خود را به قيمت اجاره دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين بی ميلی مالکان برای کاهش ندادن بهای اجاره ملک و اعتقاد به گرانی مسکن در آينده ای نه چندان دور، جو روانی را بر بازار حاکم کرده است که تنها به گرانی گرايش دارد. فضايی که مالکان رقم زده اند و فعالان بازار اجاره بها به آن اشاره کرده و می گويند: مالکان به انتظار نشسته اند، بسياری از مالکان که تا چندی پيش ملک خود را برای فروش گذاشته بودند، به پشتوانه اين پيش بينی که پس از هدفمندی يارانه ها بهای مسکن افزايش می يابد پشيمان شده و منتظرند تا وضعيت بازار مشخص شود.

اين به انتظار نشستن در حالی رقم خورده است که يکی از فعالان بازار در اين خصوص می گويد: هيچ گونه پيش بينی از آينده بازار نمی توان داشت. افرادی هم که در اين شرايط، آينده بازار را پيش بينی می کنند با اهداف خاصی که به سود خودشان تمام خواهد شد، دست به پيش بينی می زنند.

وی ادامه می دهد: نبايد فراموش کرد که هر اتفاقی ممکن است بهای مسکن را افزايش دهد اما پايين آوردن قيمت آنچه که گران شده زمان بر و بسيار سخت است. چرا که اجاره مسکن امری توافقی است بين موجر و مستاجر. بر اين اساس حتی اگر بهای ملک کاهش پيدا کند، موجر ملک خود را کمتر از اجاره قبلی اجاره نخواهد داد يا حاضر به فروش ملک خود نيست. به اين ترتيب می بينيم که کاهش اجاره بها زمان بر و سخت خواهد بود.

در چنين شرايطی که فعالان بازار، گرانی و عدم اشتياق به کاهش قيمت را در بازار اجاره بهای مسکن پايتخت به نمايش می گذارند، بهای اجاره مسکن در پايتخت لبخند تلخی به مستاجران می زند و انتظار گرانی را می کشد و اين درحاليست که در اين روزهای پايتخت يک واحد آپارتمان ۴۰ متری در خيابان جمهوری ۵ ميليون تومان وديعه با اجاره ماهيانه ۳۰۰ هزار تومان قيمت داده می شود.

آپارتمان ۴۵ متری در بلوار مرزداران نيز با ۶ ميليون تومان وديعه و ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهيانه، اجاره داده می شود. اين متراژ آپارتمان در ميدان سپاه ۳ ميليون تومان پول پيش می خواهد و ۳۳۰ هزار تومان اجاره ماهيانه.

در خيابان شريعتی- قدوسی، آپارتمان ۵۰ متری با قيمت ۴ ميليون وديعه و ۴۰۰ هزار تومان اجاره ماهيانه قيمت داده می شود و اين در حاليست که اجاره آپارتمان ۵۰ متری در سعادت آباد ۱۳ ميليون پول پيش می خواهد وماهی ۶۸۰ هزار تومان اجاره. در فلکه اول تهرانپارس نيز آپارتمان ۵۲ متری با ۶ ميليون وديعه و ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهيانه، اجاره داده می شود.

آپارتمان ۵۵ متری در فاطمی نيز با ۵ ميليون وديعه و ۵۵۰ هزار تومان اجاره ماهيانه قيمت دارد.

بهای اجاره ها در زير ۶۰ نوسان زيادی ندارد اما با رسيدن متراژ ملک به بالای ۶۰ متر، قيمت اجاره بها تکانی می خورد و قيمت ها، نگاه ها را بر روی خود نگه می دارند. اجاره آپارتمان ۶۰ متری که امکان استفاده تجاری از آن ممکن نيست و مالک آن را تنها به زوج اجاره می دهد ۴۰ ميليون تومان رهن کامل است. در نارمک نيز آپارتمان ۶۰ متری ۸ ميليون تومان وديعه و ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهيانه می خواهد. آپارتمان ۶۰ متری در گيشا نيز ۱۰ ميليون پول پيش می خواهد با ماهی ۶۰۰ هزار تومان اجاره.

اين در حاليست که آپارتمان ۷۰ متری در اميرآباد خيابان سيندخت با وديعه ۱۵ ميليون تومان و اجاره ماهيانه ماهی ۵۰۰ هزار تومان قيمت داده می شود. اين متراژ در شريعتی ترکمنستان نيز ۱۰ ميليون و ماهی ۵۰۰ هزار تومان قيمت دارد.

آپارتمان ۷۵ متری در سعادت آباد نيز ۱۰ ميليون پول پيش از سوی مالکان را طلب می کند با ماهی ۶۰۰ هزار تومان اجاره ماهيانه و اين در حاليست که اين متراژ در دروس ۱۲ ميليون تومان پول پيش می خواهد با اجاره ای يک ميليون و ۱۰۰ هزار تومانی.

هر چند که به گفته فعالان بازار مسکن اجاره ملک در متراژهای پايين به دليل تقاضای بيشتر همواره نوسان قيمت بيشتری داشته و ميل به گرانی را بيش از ساير متراژها به خود ديده است اما اجاره بها برای املاکی با متراژ های بالاتر، تب گرانی دربازار اجاره بها را بيش از ساير متراژ ها به نمايش می گذارد، نمايش گرانی در بازار.

بر همين اساس اجاره آپارتمان ۸۰ متری در جنت آباد شمالی به ۱۰ ميليون وديعه نياز دارد و ۶۵۰ هزار تومان اجاره ماهيانه می خواهد. در بهار شمالی نيز اين متراژ آپارتمان همين قيمت ها را با خود همراه کرده است و اين در حاليست که در سيدخندان اجاره اين متراژ آپارتمان ۵۰ هزار تومان گران تر است.

اما در فرمانيه آپارتمان ۸۳ متری با ۲۶ ميليون تومان پول پيش و ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره ماهيانه قيمت داده می شود و در قيطريه اين متراژ آپارتمان ۱۰ ميليون تومان وديعه می خواهد با يک ميليون و ۱۰۰ هزار تومان اجاره ماهيانه . آپارتمان ۸۲ متری در پونک نيز ۴۶ ميليون تومان رهن داده می شود.

رسيدن با متراژهای ۹۰ متری دنيای ديگری از قيمت ها را در بازار اجاره پايتخت رقم می زند. آپارتمان ۹۰ متری در شهرک غرب ۲۰ ميليون تومان وديعه می خواهد با ماهی ۴۰۰ هزار تومان اجاره.

در اشرفی اصفهانی نيز اين متراژ آپارتمان با ۲۰ ميليون تومان پول پيش و ۵۵۰ هزار تومان اجاره ماهيانه قيمت داده می شود. همچنين آپارتمان ۹۲ متری در خواجه عبدالله ۵ ميليون وديعه و ماهی ۸۵۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

۱۰۰ متر آپارتمان در پونک نيز ۲۰ ميليون تومان پول پيش با ماهی ۷۰۰ هزار تومان اجاره قيمت دارد و حال آنکه در تهرانپارس اين متراژ آپارتمان ۴۵ ميليون تومان رهن می شود. در جلال آل احمد نيز اين متراژ آپارتمان ۲۰ ميليون پول پيش با ماهی ۷۰۰ هزار تومان اجاره ماهيانه را از سوی مالکان طلب می کند.

به اين ترتيب هر چند که دولتی ها همواره تاکيد می کنند، بهای مسکن افزايش نخواهد يافت و دارندگان خانه های خالی متضرر خواهند شد، اما جوی از انتظار بر بازار مسکن پايتخت سايه انداخته و موجران را برای نشستن در انتظار آينده تشويق کرده است. اين امر منجر شده است تا بازار هيچ گرايشی به کاهش اجاره بها نداشته باشد و موجران به پشتوانه پيش بينی خود مبنی بر گران شدن بهای ملک با هدفمندی يارانه ها، حاضر به اجاره آپارتمان خود کمتر از قيمت های تابستان نيستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016