چهارشنبه 26 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی در نماز عيد قربان: دروغ گفتن در عرصه سياسی از جانب هر کس، گناه است، ايلنا

ايلنا: خطيب نماز عيد قربان دروغ گفتن و تهمت زدن در عرصه سياسی را از جانب هر کس که باشد گناه بزرگی دانست و گفت: از عجايب اين است که کسانی تهمت به نفيس‌ترين سرمايه‌های مردم که اين نظام است زده و بعد فريادهای وا اخلاق سرمی‌دهند.
به گزارش خبرنگار ايلنا آيت‌الله سيداحمد خاتمی در خطبه‌ اول نماز عيدقربان، اين عيد را عيدموفقيت حضرت ابراهيم و اسماعيل در امتحان بزرگ ايثار و وفاداری عنوان کرد و گفت: راز موفقيت اين پدر و پسر در سخت‌ترين امتحان الهی، تسليم در برابر ذات مقدس ربوبی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خطيب نماز عيدقربان در ادامه صحبت‌های خود به عرصه‌های مختلف تکليف محوری اشاره کرد و گفت: يکی از اين عرصه‌ها تکليف محوری در عرصه فردی بوده و در آن فرد بايد واجبات خود را به جا آورده و از محرمات دوری کند.
وی بر تکليف محوری در عرصه سياسی و اجتماعی تاکيد کرد و ادامه داد:تکليف محوری در عرصه سياسی عملکرد مومنانه است که فرد بايد با آيين‌نامه دين جلو برود.
خاتمی دروغ گفتن و تهمت زدن در عرصه سياسی را از جانب هر کس که باشد گناه بزرگی دانست و ادامه داد: گاهی دروغ به شخص و گاهی دروغ به يک نظام است و از عجايب اين است که کسانی تهمت به نفيس‌ترين سرمايه‌های مردم که اين نظام است زده و بعد فريادهای وا اخلاق سرمی‌دهند. اگر اين افراد دلشان برای اخلاق سوخته پس اين چه کاريست که در هر سخن و بيانيه به اين نظام که حاصل خون بيش از ۲۰۰ هزار شهيد است، تهمت می‌زنند.
عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تکليف‌ محوری سرمايه صبر را می‌خواهد و نمی‌شود بدون هزينه‌ کردن دين را نگه داشت. در اين راستا بايد گاهی از آبرو، مال، رفاه ،شهوت و جان خود گذشت.
وی با بيان اينکه در قاموس فرد تکليف‌ محور، شکست وجود ندارد تصريح کرد: کسی که تکليف‌محور است در هر صورت خود را پيروز می‌داند چرا که به وظيفه‌ خود عمل کرده‌ است.
خاتمی در خطبه دوم نماز عيدقربان ۲۵ آبان را سالگرد حماسه مردم اصفهان در سال ۶۱ عنوان کرد و گفت: مردم اصفهان در اين روز ۳۷۰ شهيد را بالای دستان خود تشييع کرده که از افتخارات تشيع و مردم اصفهان است.
خطيب نماز عيدقربان با اشاره به عيدغدير در پنجشنبه هفته آينده به يکی از سخنان پيامبر اکرم مبنی بر اينکه عيدغدير برترين اعياد امت من است اشاره کرد و اظهار داشت:چهار اتفاق در تاريخ اسلام رخ داده و خواهد داد که سرنوشت بشريت با آن بستگی داشته و با آن تغيير می‌کند که اولين مورد آن بعثت نبی‌اکرم است که بشريت با بعثت ايشان معنا پيدا کرد.
وی حادثه دوم را حادثه غدير خم دانست و افزود: حادثه غديرخم متمم بعثت پيامبر اکرم بوده و به تعبير برخی عرفا، غديرخم روح و جان بعثت است.
خاتمی حادثه سوم را حادثه عاشورا عنوان کرد و گفت: اگر عاشورا نبود ديگر نه از بعثت و نه از غديرخم خبری بود. اسلام با بعثت نبی‌اکرم به‌وجود آمد اما به برکت عاشورا تداوم پيدا کرد.
خطيب نماز عيدقربان چهارمين حادثه سرنوشت‌ ساز جهان بشريت را مهدويت و ظهور امام زمان عنوان کرد و گفت: عيدغدير روز شادی امت مسلمان بوده و روز عيدی دادن است و کشور بايد با شکوه تمام به سمت شادی مقدس برود و همانگونه که مردم کشورمان در حزن و اندوه اهل بيت سنگ تمام می‌گذارند بايد در اعياد اسلامی نيز تمام تلاش خود را برای بهتر برگزار کردن آن انجام دهند.
وی پيام اخير رهبری را پيامی کوتاه و مانند گذشته پرمغز عنوان کرد و گفت: به برکت پيروزی انقلاب اسلامی ۲ پديده در جهان شکل گرفته که اولين مورد آن بوجود‌امدن موج بيداری اسلام و خيزش مسلمانان است که امان دشمن را بريده است.
خاتمی دومين پديده بعد از پيروزی انقلاب اسلامی را درهم شکستن قدرت ابرقدرت‌ها عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی دو تز مارکسيست و ليبرال دموکراسی بر تمام جهان حکومت می‌کرد که مارکسيست در همان سال‌های اوليه پيروزی انقلاب در هم فروپاشيد و از سوی ديگر نيزانقلاب اسلامی آبروی ليبرال دموکرات‌ها را هم برد.
خطيب نماز عيدقربان خاطرنشان کرد: آمريکا فکر می‌کرد يکه تاز خاورميانه است اما اکنون شاهديم که در باتلاق افغانستان و عراق گير افتاده و هر روز نزد ملت عراق منفورتر می‌شود.
ويبا بيان اينکه با پيروزی انقلاب اسلامی تز شکست ناپذير صهيونيست‌ها نيز در هم شکست،‌افزود: مقاومت ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ روزه غزه نشان داد که ابرقدرت‌ها و نوچه‌های آنها در کاخ شيشه‌ای نشسته و با مقاومت مردم شکستنی هستند.
عضو هيات ريئسه مجلس خبرگان رهبری تشکيل دولت عراق را به ملت و فرهيختگان و روشنفکران اين کشور تبريک گفت و اظهار داشت: از ناامنی عراق آمريکا بهره می‌برد و متاسفانه برخی کشورهای منطقه منافع نامشروع خود را بر منافع مشروع ملت عراق ترجيح می‌دهند.
وی خطاب به دولت‌هايی که به دنبال ايجاد ناامنی در کشور عراق هستند گفت: دود ناامنی‌ها به چشم خود شما خواهد رفت و روزی اين مسائل افشا شده و مشخص خواهد شد که چه کسانی در پشت پرده جنگ ۳۳ روزه حامی رژيم صهيونيستی بوده و برملا خواهد شد که چه دولت‌هايی پول‌هايی را برای تضعيف کشورهای اسلامی خرج کردند.
خاتمی ابراز اميدواری کرد که مردم عراق و ساير ملت‌های مسلمان بدانند که راه موفقيت‌ آنها در همدلی و صميميت است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016