پنجشنبه 18 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: مقدمات فتنه از ۲۰ سال پيش آغاز شده بود، فارس

خبرگزاری فارس: رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) گفت: فتنه ۸۸ دارای برنامه درازمدت بود و دانش‌آموختگان طرح ولايت نقش اصلی در خاموش کردن اين فتنه داشتند و مقدمات آن از ۲۰ سال گذشته آغاز شده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آيت‌الله محمد‌تقی مصباح يزدی پيش از ظهر امروز در ديدار با دانشجويان بسيجی شرکت کننده در اردوی طرح ولايت از سراسر کشور با بيان اينکه از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون دو نسل عوض شده است و به طور طبيعی نسل جديدی که سرکار می‌آيد از نتايج کار گذشتگان و سير فکری و عملی آنها و تجارب آنها درست اطلاع ندارد، اظهار داشت: آگاهی اين نسل از گذشته و حرکت در مسير آن بستگی به شنيدن جريانات و مطالعاتی دارد که آنها به طور غير مستقيم با آن آشنايی يافته‌اند و وظيفه ما اين است که شناخت درستی را به آنها ارائه کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه سه دهه از پيروزی انقلاب و برقراری نظام حکومتی خاصی که نمونه روشنی در عالم ندارد، می‌گذرد، گفت: در طول اين سه دهه تحولاتی درون کشور و خارج از کشور انجام گرفته که بسيار قابل تامل است و جای بررسی فراوان دارد.
عضو خبرگان رهبری گفت: در طول اين سه دهه نوساناتی ديده شد که گاهی حرکت صعودی و گاهی حرکت نزولی داشته است.
آيت‌الله مصباح يزدی تصريح کرد: اين تحولات و اختلافات فکری و سليقه‌ای که در طول اين چند دهه مشاهده شده است، ايجاب می‌کند نسبت به مسائل مورد اختلاف، تحقيق و داوری صورت پذيرد.
رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) با تاکيد بر اينکه بايد افکار صحيح و پايه‌های فکری صحيحی از انقلاب ارائه کرد، ادامه داد: دشمنی استکبار جهانی و دشمنان اسلام روز به روز با اين نظام و انقلاب عميق‌تر و ريشه دارتر شده و از يک طرف به طور دائم بر تجربيات آنها برای مبارزه افزوده می‌شود و از سوی ديگر امکاناتشان برای مبارزه با نظام بيشتر شده است.
استاد حوزه علميه قم افزود: امروزه آنها با اساس اسلام مبارزه می‌کنند و به طور طبيعی اين تصميم استکبار جهانی بر مبارزه و به قول خود آنها نابودی و تضعيف اسلام است که وظيفه مضاعفی را برای ما ايجاد می‌کند که موضع مستحکمی در برابر آنها ارائه کنيم.
وی بعضی از اين وظايف را مختص دولت، بعضی را مختص مردم و بعضی ديگر را مختص هر دو برشمرد و يادآور شد: از دستاوردهای انقلاب و ارزش‌های اين انقلاب بايد به خوبی نگهداری و پاسبانی کرد.

* صيانت از انقلاب يک وظيفه عمومی است
آيت‌الله مصباح يزدی صيانت از انقلاب را يک وظيفه عمومی دانست که نمی‌توان برای آن منطقه خاصی را مشخص کرد و بيان داشت: انقلاب اسلامی ايران، انقلابی مردمی و برخاسته از توده‌های مختلف مردم و بدون دخالت عامل خارجی است و هيچگونه حزب و گروه خاصی نمی‌تواند مدعی رهبری اين انقلاب باشد.
رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) با بيان اينکه مخاطبان حفظ اسلام و ارزش‌های اسلامی همه مردم هستند و هيچکس از اين امر مستثنی نيست، اظهار داشت: همه بايد احساس مسئوليت کنيم تا اين انقلاب دوام پيدا کند و اگر کمبودهايی دارد آن کمبودها برطرف شود.
عضو خبرگان رهبری همچنين تصريح کرد: تجارب اين انقلاب بايد از نسلی به نسل ديگر به طور صحيح منتقل شود‌ چراکه اين انقلاب برخاسته از مردم است و تا آخر هم بر دوش همين مردم خواهد بود.

*اسلام يک مقوله اعتقادی و ارزشی است
آيت‌الله مصباح يزدی با اشاره به اينکه روح همه ابعاد اين انقلاب، بعد فرهنگی آن است، خاطرنشان کرد: آنچه موجب شد مردم دعوت امام خمينی (ره) را اجابت کنند آن باورهايی بود که مردم نسبت به ارزش‌های اسلامی داشتند و آن را در معرض خطر ديدند.
وی مهم‌ترين و آخرين سخن امام را مقوله اسلام دانست و ادامه داد: اسلام يک مقوله اعتقادی و ارزشی دارای ابعاد سياسی و اجتماعی است که همه آنها زير مجموعه‌ای از همين مقوله اعتقادی و ارزشی هستند.
استاد حوزه علميه قم افزود: امروزه هزاران سايت و نشريه به طور مستمر تلاش می‌کند که مبانی اعتقادی اسلام را تضعيف کرده و در چنين شرايطی وظيفه ما اين است که به اين نقطه اصلی و اساسی بيشتر اهميت دهيم.
رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) ادامه داد: بر ای انجام اين امر بايد فعاليت‌های مختلفی در سطوح مختلف صورت پذيرد اما آنچه ضرورت بيشتری دارد برنامه‌های کوتاه مدتی است که برای خطرهای نزديک بايد اجرا کرد.

* فتنه ۸۸ دارای برنامه‌های درازمدت بود
آيت‌الله مصباح يزدی با بيان اينکه مقدمات فتنه سال ۸۸ از ۲۰سال قبل شروع شده بود، تصريح کرد: کمک‌های مالی، کار فکری و کار تشويقی که برای اين اقدام در نظر گرفته شده بود دارای برنامه‌های دراز‌مدتی بود که ما به خوبی با آنها آشنا نيستيم.
وی اين عقب افتادگی را حاصل عقب ماندگی دانست که طی دو قرن اخير به آن مبتلا شده‌ايم و گفت: کشورهايی که سابقه طولانی در استعمار دارند برای زندگی خود و کشور‌گشايی خود برنامه‌های دراز مدت دارند.
عضو خبرگان رهبری افزود: آنچه برای ما مقدور است و همين اندازه هم ضرورت دارد، تهيه و تدوين برنامه‌های کوتاه مدت در مسائل اقتصادی است.
آيت‌الله مصباح يزدی با بيان اينکه از آغاز پيروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، اسلامی کردن دانشگاه‌ها مطرح شده و مسئله تهاجم فرهنگی ۲۰ سال است که مورد تاکيد مقام معظم رهبری است، خاطر‌نشان کرد: ضمن اينکه بايد در طرح‌های بلند‌مدت حوصله داشت بايد در کنار طرح‌های درازمدت از فرصت‌ها برای برنامه‌های کوتاه‌مدت بهره گرفت.

* خاموش‌کنندگان فتنه بعد از انتخابات دانش آموختگان طرح ولايت بودند
استاد حوزه علميه قم افزود: کسانی که در تحولات سياسی قبل از انتخابات و در خاموش کردن فتنه سال ۸۸ سهيم بودند، همين دانش‌آموختگان طرح ولايت بودند.
عضو خبرگان رهبری همچنين يادآور شد: اين طرح با توجه به اينکه بيش از انتظارها ثمر بخش بوده است، اما ضعف‌ها و نقايصی دارد که بايد در زمينه تکميل و رفع آن اقدام شود.

* موتور انقلاب اسلامی ايران از دين سرچشمه می‌گيرد
آيت‌الله مصباح يزدی يکی از اهدافی که بايد در طرح ولايت دنبال شود را آشنا کردن مردم با جهت‌گيری‌ها و اهداف انقلاب توسط دانش آموختگان اين طرح خواند و تصريح کرد: اين اقدام از آن رو ضروری است که هنوز گروه‌ها و جماعتی هستند که فکر می‌کنند اين انقلاب فقط عکس‌العملی به ظلم‌های حکومت پهلوی و اسقاط آن بوده و آن را در اهداف سياسی و اقتصادی خلاصه می‌‌کنند.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: اينگونه افراد بايد به اين توجه کنند که موتور اين انقلاب از دين اسلام سرچشمه گرفته است و اسلام خيلی بزرگ‌تر و ارزشمندتر از فعاليت‌های اقتصادی است.
وی با تاکيد براينکه اگر بخواهيم انقلاب پايدار باشد بايد به روشنگری و آموزش‌ها برای نسل جوان انقلاب توجه داشت، خاطرنشان کرد: برنامه‌هايی که برای نسل جوان انتخاب می‌شود با توجه به تکنولوژی‌های جديد نبايد خشک و خسته کننده باشد و بايد برنامه‌هايی را پيدا کرد که موجب جذب جوانان شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016