سه شنبه 23 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسرين ستوده روز ششم دی ماه با اتهامی جديد محاکمه خواهد شد، گفتگو با رضا خندان، همسر نسرين ستوده، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - در حالی که مدت زيادی از برگزاری دادگاه نسرين ستوده نگذشته و حکم دادگاه هنوز ابلاغ نشده است، رضا خندان همسر نسرين ستوده در گفتگو با کميته گزارشگران حقوق بشر از تفهيم اتهام جديد به همسرش خبر داد و گفت بر اساس ابلاغيه کتبی جديد، وی روز ۶ دی ماه در دادگاه محاکمه خواهد شد.

خندان گفت: «از عنوان دقيق اتهام جديد خبر ندارم اما اطلاع دارم که اين اتهام در خصوص عدم رعايت حجاب رسمی در فيلم سخنرانی او است که در پی ممانعت از خروج وی از کشور برای شرکت در مراسم اهدای جايزه‌ی حقوق بشر ايتاليا پخش شد».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای خندان ضمن ابراز نگرانی از وخامت حال جسمی همسرش، از تماس تلفنی نسرين ستوده خبر داد و گفت: «عصر امروز، دوشنبه نسرين از زندان تماس گرفت. صدای او مثل بار قبل حاکی از ضعف شديد جسمی بود ولی همچنان بر خواست خود و ادامه اعتصاب غذا اصرار دارد. نسرين در اين تماس تلفنی گفت از پشتيبانی های دوستان، خانواده و افکار عمومی داخل و خارج کشور دلگرم شده و انتظار اين همه حمايت را نداشته است. اما اعتصاب غذای خود را نخواهد شکست».

نسرين ستوده از روز سيزدهم شهريورماه در سلول انفرادی زندان اوين در بازداشت است. دادگاه او ۲۴ آبان ماه، در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب، به رياست قاضی پيرعباسی و با تفهيم اتهامات «اقدام عليه امنيت ملی» و «تبليغ عليه نظام» برگزار شد. او پس از تمديد قرار بازداشت خود، برای سومين بار دست به اعتصاب غذا زد و اين بار با تاکيد بر اين که هيچ خواسته ی شخصی ندارد اعلام کرد که تا «لغو کليه احکام ناعادلانه بعد از انتخابات» به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

کسی آقای لاريجانی را برای اظهار نظر و مصاحبه بازخواست نمی کند!

رضا خندان درخصوص اظهارات اخير آقای لاريجانی دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در خصوص پرونده نسرين ستوده که جرم وی را پيش از صدور رای دادگاه «تماس با گروه های تروريستی» عنوان کرده است، اين اظهارات را عجيب خواند و گفت:«هيچ سند و مدرکی برای اثبات اين ادعای دروغ در پرونده ی نسرين وجود ندارد. او دليل اين اظهار نظرها را افزايش حساسيت افکار عمومی در خصوص وضعيت نسرين ستوده دانست و ادامه داد:«به موازات افزايش فشارهای بين المللی و اظهار نظر مقامات رسمی ساير کشورها، به نظر می رسد دستگاه قضايی که از سوی کانال‌های رسمی مورد سوال قرار گرفته است به هر حال بايد پاسخی داشته باشد. آقای لاريجانی هم چون کسی از او در خصوص اين اظهار نظرها بازخواست نمی کند خود را آزاد می بيند که بدون مدرک و سند چنين اتهاماتی را وارد کند».

محمد جواد لاريجانی که در حاشيه‌ی همايش بررسی حقوق بشر در دوران معاصر در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در خصوص بازداشت نسرين ستوده گفته است:«نسرين ستوده به علت امر وکالت مورد پيگرد قضايی قرار نگرفته است بلکه به خاطر تبليغات عليه اسلام، نظام و همچنين تماس با گروه‌های تروريستی مورد پيگرد قانونی قرار گرفته است. البته دادگاه بايد به اتهامات وی رسيدگی کند. هيچ فردی به عنوان وکيل نه تنها مورد پيگرد قرار نمی‌گيرد بلکه مورد احترام ماست. بايد توجه داشت زمانی که فردی وکيل يک متهم می‌شود، تمام رفت‌وآمدش بايد در راهروهای دادگاه باشد نه اينکه از پايتختی به پايتخت کشور ديگری رفته و عليه نظام و حکومت مصاحبه کند. اين را سوءاستفاده حرفه‌ای از وکالت می‌گويند».

همسر نسرين ستوده تاکيد کرد:«اولا که نسرين ممنوع الخروج بوده و در کل ۴۷ سال زندگی‌اش تنها سه بار به سفر خارجی رفته که ارتباطی به حرفه‌ی وکالت و پرونده‌های حقوقی وی نداشته است و حتا برای دريافت جايزه حقوق بشر کشور ايتاليا نيز به وی اجازه خروج از کشور داده نشد».

خندان در ادامه با اشاره به اين که در روند دادگاه نيز چنين اتهاماتی به هيچ وجه مطرح نشده است گفت:«آقای لاريجانی مشابه اين اظهارات را دو هفته پيش نيز در يکی از شبکه های خبری امريکا مطرح کرد. برخلاف گفته‌ی ايشان اتهام تبليغ عليه اسلام حتا در پرونده دادگاه ايشان نيز مطرح نيست و بيشتر مفاد پرونده مرتبط با مصاحبه‌های نسرين و همچنين همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر است. نسرين در اين مصاحبه‌ها عليه نظام و اسلام صحبتی نکرده است و اظهارات ايشان همواره خالی از توهين و در دفاع از موکلان خود و در چارچوب قوانين بوده است. حتا در دادگاه نيز بيشترين تاکيد بر مصاحبه‌های او بود. طرح اين موضوع که مصاحبه با رسانه‌ها در ايران عنوان مجرمانه دارد، در پاسخ به افکار عمومی جهانی خنده دار است بنابراين از عناوين ديگری برای توجيه ادامه بازداشت خانم ستوده استفاده می‌کنند که در پرونده ايشان نيز وجود ندارد».

نسرين ستوده حقوقدان، وکيل دادگستری و برنده جايزه حقوق بشر "سازمان حقوق بشر بين الملل"، ضمن عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر، کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز عليه زنان، و انجمن حمايت از کودکان، وکالت پرونده‌های بسياری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانیِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. ستوده در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸م) برنده جايزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بين‌الملل» شد. او پيش از بازداشت، بارها به‌خاطر فعاليت‌های حقوقی‌اش مورد تهديد قرار گرفته بود و به وی هشدار داده بودند که از وکالت شيرين عبادی دست بردارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016