پنجشنبه 25 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: برای در امان ماندن از توطئه‌ها بايد از ولايت فقيه تبعيت کرد، سياست بدون دين انحراف است، مهر

قم - خبرگزاری مهر: رئيس مجلس شورای اسلامی راه صحيح برای در امان ماندن از توطئه‌های داخلی و خارجی را تمسک به ولايت فقيه دانست.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، علی لاريجانی عصر چهارشنبه همزمان با تاسوعای حسينی‌(ع) با شرکت در يادواره شهدای روستای خاوه از توابع بخش کهک قم در سخنانی با بيان اينکه راه درست برای در امان ماندن از توطئه‌های داخلی و خارجی تمسک به عمود خيمه، که همان ولايت فقيه است، افزود: ولايت فقيه چراغ و راهنمايی برای جامعه است که به فرموده امام خمينی(ره) می‌تواند کشور را از هر گونه آسيبی حفاظت کند و ما اين را در عمل تجربه کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اينک مردم قم رکن رکين صيانت از معارف اهل بيت و اسلام هستند، افزود: مردم قم در عزاداری امام حسين‌(ع) سر آمدند چرا که شعارهای اصلی قيام امام حسين‌( ع) را درک و همين امر باعث عزت و سربلندی يک کشور می‌شود.

رئيس قوه مقننه با بيان اينکه همين غيرت دينی مردم باعث شد تا تفکر امام راحل اشاعه يابد، خاطرنشان کرد: انقلاب حسينی يک نهضت تک بعدی نبود و وجوه گوناگونی داشت.

وی يک وجه از قيام امام حسين‌(ع) را وجه انقلابی و جهادی آن عنوان کرد و افزود: سيد الشهدا با قيام خود آيات قران را تفسير عملی کرد و شعارهايش نيز در اين راستا بود و همواره می‌فرمود من مرگ را بهتر از ننگ می‌دانم‌.

وی عنوان کرد: اگر عزت و شرف در زندگی فردی و اجتماعی را می‌خواهيم‌، نبايد شمشير جهاد از زندگی حذف شود.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه امروز برخی از کشورهای منطقه به دليل اينکه جهاد را به فراموشی سپرده‌اند در زير سلطه استکبار قرار دارند، افزود: آمريکايی‌ها به برخی از کشور‌های منطقه دستور می‌دهند و اين بخاطر آن است که آنها لباس جهاد را از تن بيرون کرده و دچار ذلت شدند.

وی با بيان اينکه امام علی‌(ع) فرمودند کسانی که از جهاد رويگردان باشند خداوند بصيرت را از آنها خواهد گرفت، افزود: بصيرت تنها با خواندن درس در حوزه و دانشگاه بدست نمی‌آيد بلکه اينها مقدماتی است که بايد در عمل بدنبال آن بود و آنچه که فتوحات قلبی را ايجاد می‌کند جهاد است.

لاريجانی با بيان اينکه اگر امروز دنيای اسلام بصيرت نداشته باشد اميدی به آينده خود نخواهد داشت، خاطر‌نشان کرد: ايران اسلامی به خاطر اينکه لباس جهاد و شهادت را به تن کرده است هيچگاه زير بار ظلم نخواهد رفت و همواره سرفراز خواهد بود.

وی ادامه داد: ايران در اين مسير هزينه‌های فراونی داده است و امروز قبله آزادگان جهان شده است و اين افتخار بزرگی است که حماسه حسينی برای ما به ارمغان آورده است‌.

سياست بدون دين انحراف است

لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به روايتی از سيد الشهدا عنوان کرد: امام حسين‌(ع) در اين روايت فرمودند هر کس پنج چيز را نداشته باشد از زندگی بهره‌ای نخواهد داشت که عقل ، دين ، حيا ، ادب و خوش خلقی از جمله آنها است.

وی اضافه کرد: کشورهای زيادی در جهان وجود دارند به دليل اينکه عقل خود را به کار نمی‌اندازند و در مسير حقانيت حرکت نمی‌کنند دچار انحراف شده‌اند.

رئيس مجلس در ادامه ادب را عامل آرامش در جامعه عنوان کرد و افزود: بی ادبی جامعه‌، خانواده و کشور را دچار ناآرامی می‌کند و اگر مناسبات در هر سطحی بر اساس ادب نباشد هوای نفس‌ها خود را نشان و بروز می‌دهند و افراد در برابر يکديگر قرار می‌گيرند‌.

لاريجانی با بيان اينکه داشتن شرم و حيا بسيار مهم است که گاهی در زندگی از آن غفلت می‌شود، افزود: اگر پرده‌ها دريده شوند انسانها نمی‌توانند ارتباطات و زندگی متعارفی با هم داشته باشند.

وی همچنين خوش خلقی را از نشانه‌های انسان‌های با ايمان دانست و اظهار داشت: تدبير در امور بسيار مهم است و بايد در تصميمات کشوری با مشورت و تدبير عمل کرد که اين امر مورد تأکيد پيامبر اکرم بود.

لاريجانی سياست بدون در نظر گرفتن دين را انحراف دانست و ابراز داشت: عده‌ای در دوران اصلاحات شعارهای سکولاريسمی مطرح می‌کردند و می‌گفتند جمهوريت با ديانت سازگار نيست در حالی که کامل کننده جمهوريت دين است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به حوادث عاشورای سال گذشته اشاره کرد و افزود: عده‌ای با بی‌شرمی می‌خواستند حيثيت امام حسين‌(ع) را لکه دار کنند که وجدان‌های بيدار جامعه برافروخته شد و در برابر اين حرکت ايستادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016