یکشنبه 28 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله لاريجانی: اعدام و قصاص درجايی که ثابت شد بايد اجرا شود، ايسنا

- جريانی انحرافی و ضدروحانيت درپی تضعيف قوه قضاييه است

رييس قوه قضاييه عزاداری مردم در تاسوعا و عاشورای حسينی را«عظيم و باشکوه» خواند و آن را نشانه‌ای از ولايتمداری و ارادت ايرانيان به اهل بيت (عليهم‌السلام) دانست.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله آملی لاريجانی در جلسه مسوولان عالی قضايی گفت: جا دارد از مردم شريف ايران به خاطر عزاداری‌های باشکوهی که اقامه کردند، تشکر صميمانه بشود. بحمدالله شاهديم که هر روز عزاداری‌ها و پاسداشت ‌ولايت در اين کشور و کشورهای ديگر و حتی در مجامع اهل سنت بيش از پيش رونق پيدا می‌کند.

رييس قوه قضاييه اقامه عزای حسينی را نشانه‌ای از تجلی و ظهور حق و بطلان شرک و ظلم برشمرد و افزود: در فاصله زمانی‌ حادثه عاشورا تا به امروز جريان‌هايی در مقابل حق ايستاده‌ است اما اهل حق و بزرگان دين و مردم ولايت مدار در همه مراحل و در همه زمان‌ها با همه مشکلات اين حق را نگاه داشتند و بازار اين حق مداری همچنان گرم و پويا است چرا که اقامه عزای اباعبدالله الحسين (سلام الله عليه) نه فقط اظهار محبت به اهل‌بيت بلکه اقامه توحيد و اقامه حق است و در واقع تجلی بزرگ توحيد در طول تاريخ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت الله آملی لاريجانی به عزاداری مردم ديگر کشورها از جمله ترکيه اشاره و گفت: اين نمونه‌های عظيم نشان می‌دهد که عزاداری‌های مردم نه تنها در ايران که در ديگر کشورها دائماً پرشورتر و با محتواتر می‌شود .

وی تاکيد کرد: اَجر اين عزاداری‌ها از ناحيه حق تعالی محفوظ است و بايد گفت که خود اين اقامه عزا، نحوه‌ای از شکرگزاری حق تعالی است و در روايات نيز داريم که اگر کسی به او اين موقعيت داده شده که دعا بکند، اين خودش پاسخ حق تعالی است که يک چنين حالی در او پديد آمده که دعا می‌کند و در واقع اينکه عده‌ای از مومنين قلوبشان، جذب حقيقت ولايت و جذب توحيد واقعی بشود اين خودش جزای بالفعل است که اميدواريم هر روز بيش از پيش اين جريان ولايی و توحيدی گسترش يابد.

آيت الله آملی لاريجانی در ادامه با اشاره به فعاليت دستگاه قضايی در طول يک‌سال گذشته گفت: ارزيابی بنده اين است که قوه قضاييه در طول يکسال گذشته تلاش‌های خيلی خوبی داشته و هم به لحاظ اصلاح برخی ساختارها، هم به لحاظ سياست گذاری‌ها و راهبردهای کلان، و هم به لحاظ عزم مديران عالی دستگاه قضايی برای اجرای عدالت و برخورد با مفاسد در مظاهر مختلفش بسيار مناسب و درخور تقدير بوده است.

وی افزود: دستگاهی که در اقامه عدالت به او اتکا می‌شود اگر بتواند حتی قدمی برای اصلاح بردارد بايد آن را به فال نيک گرفت و از عزم مديران آن برای بهبود وضعيت تقدير کرد.

رييس قوه قضاييه مبارزه با مفاسد اقتصادی، بريدن دست کار چاق‌کن‌ها ، مقابله با اشرار و مقابله با قاچاقچيان بزرگ مواد مخدر را بسيار موثر دانست و گفت: البته ما تبليغات چندانی نداريم و شايد اين اقدامات بروز و ظهور چندانی نداشته اما اين يک واقعيت است و آنهايی که دست‌اندرکار اين جريانات هستند می دانند که چه تلاش هايی صورت گرفته است؛ فی المثل نيروی انتظامی خوب می داند که آيا زحماتی که در دوره‌های قبل می‌کشيد بهتر اجابت شده يا در اين دوره بهتر اجابت می‌شود.

آيت الله آملی لاريجانی با تقدير از زحمات دادستانی کل کشور تاکيد کرد: دادستان کل و ديوان عالی کشور با اين مسائل قاطعانه برخورد کردند وحتی ديوان عالی که گاهی به بی‌عملی متهم می‌شود در تاييد قصاص ها و اعدام ها بسيار خوب عمل کرده است. ما البته هيچ علاقه‌ای به اعدام و قصاص نداريم ولی اعدام و قصاص در جايی که ثابت شد بايد اجرا بشود و اگر اوليا دم پافشاری دارند بر اجرای قصاص، وجهی برای تاخيرش نيست.

وی برخورد با واسطه‌گران و کارچاق‌کن‌ها را نيز موثر دانست و گفت: در قطع کردن ايادی دخالت کننده در دستگاه قضايی در اين مدت کوتاه اين دستگاه بسيار موفق بوده است و ما کسانی را رديابی کرديم که کارشان فقط واسطه‌گری بوده و بحمدالله آرام آرام اين افراد شناسايی و با آنها برخورد قاطع می شود و ما از تقلای عده‌ای برای رها ساختن همين واسطه‌ها می‌فهميم که اينها چه مقدار در اين دستگاه برای خودشان ريشه دوانيده بودند.

رييس دستگاه قضا افزود: در مقابله با مفاسداقتصادی نيز قوه قضاييه کارنامه بسيار روشنی دارد و ما در همين مدت کوتاه با پرونده‌هايی برخورد کرديم که به برخی اهرم‌های فشار و قدرت رسيده بودند و تلاش بسياری برای پوشاندن اين قضايا کردند اما بحمدالله قوه قضاييه ايستادگی و برخورد قاطعی کرده است.

آيت‌الله آملی لاريجانی با اشاره به اينکه جريانی انحرافی و ضد روحانيت در پی تضعيف قوه‌قضاييه است، تاکيد کرد: متاسفانه عجيب است که هر بار دستگاه قضايی اعلام می‌کند برخورد قاطعی با مفسدين خواهد داشت، جريانی عليه قوه قضاييه راه می‌اندازند و در چند نوبت مختلف اين مسئله بروز کرده و من ردپای جريان انحرافی را در پس اين حملات و هجمات عليه قوه قضاييه می‌بينم.

وی تصريح کرد: به گمان بنده، حمايت‌ها، تشويق‌ها و تقديرهايی هم که می‌شود اين معما را تا حد زيادی حل می‌کند. متاسفانه اين جريان انحرافی که هم در اعتقادات و هم در عمل فاسد است و به شدت نيز ضد روحانيت است و به شدت تبليغ دوری از روحانيت را می‌کند در پس اين جريانات است و اين چيزی نيست که از ديدگاه اهل نظر دور باشد و اهل نظر می دانند که اين جريان حتی نسبت به ولی فقيه زمان هم با زبان‌های مختلف مطالبی را می‌گويند و به شدت قوم‌گرايی را ترويح می‌کنند و تعصبی را که بايد معطوف به اسلام و مسلمين باشد به قوميت می‌برند و کاری که رژيم فاسد پهلوی نمی توانست بکند اينها اصرار بر انجامش دارند و در عمل هم بسيار فاسدند.

رييس قوه قضاييه تاکيد کرد: ما ردپای فساد اينها را خيلی جاها ديده‌ايم و اين عده گمان نکنند که همچون «کبک» سرشان را زير برف می کنند و کسی آنان را نمی بيند. بايد بدانند که افعال‌شان در منظر ديگران هست و اين‌طور نيست که اگر افرادی را به وسط ميدان بکشند خودشان پنهان می مانند.

آيت‌الله آملی لاريجانی افزود: يکی از خصائص اين جريان فاسد اين است که هر وقت درکشور مسئله‌ای ولو کوچک پيش بيايد فوراً از آن موجی می‌سازند و بر آن موج سوار می شوند و متأسفانه خيال می کنند که خودشان پنهانند. آنها خيال می‌کنند که می توانند با اين حرکات مذبوحانه باقی بمانند. اگر يزيد با فسادش ماند، اين جريان انحرافی هم باقی می ماند. چرا که هيچ گاه مخالفت با مظاهر دينی، با روحانيت ، با مراجع و مخالفت با جريان حق هيچ وقت باقی نمی ماند و ما به اين گروه فاسد اخطار می کنيم که دست از فساد بردارند و بدانند که ريشه های فساد مالی و غيرمالی اينها را رديابی کرده‌ايم ودستگاههای نظارتی در حال پيگيری هستند.

وی تاکيد کرد: ما متأسفيم که گاهی مسائل کوچکی در جايی از کشور رخ می دهد. گاهی از شور و نشاط يک جوان احساساتی استفاده می کنند، بر يک موجی سوار می‌شوند تا کل قوه قضاييه و روسای قوا را تخريب کنند و اين واقعاً جای تاسف دارد که چرا اينها يک چنين مجالی بايد پيدا کنند و از اعتماد برخی مسئولان سوء استفاده کنند.

در ادامه اين جلسه، همچنين مقرر شد با تشکيل کارگروهی تخصصی لايحه مقابله با جرايم سازمان‌يافته تدوين و جهت تصويب به دولت و مجلس ارائه شود.

تشکيل بانک‌اطلاعاتی برای جرايم سازمان‌يافته و شناسايی مناطق جرم‌خيز، ايجاد شعبات تخصصی رسيدگی به جرايم سازمان‌يافته از ضرورت‌های مقابله با اين جرايم است که در اين جلسه بر آن تاکيد شد. برخورد شديد و سريع با جرايمی مانند سرقت مسلحانه، زورگيری با سلاح سرد، تجاوز به عنف و اعمال اشد مجازات برای اين جرايم و نيز از بين‌بردن فضای امن برای متجاوزان به حقوق مردم و اشرار و اوباش از طريق تشکيل ستاد ويژه رسيدگی و مقابله با اين نوع جرايم در دادستانی کل کشور و استقرار نماينده اين ستاد در دادستانی استان‌ها به تصويب مسئولان عالی قضايی رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016