دوشنبه 18 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الهام: رييس مجمع تشخيص به وضوح مخالفت خود را با رييس دولت نشان می دهد، ايرنا


قم-مشاور حقوقی رييس جمهوری با انتقاد از عملکرد مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت:متاسفانه رييس اين مجمع کسی است که به وضوح مخالفت خود را با رييس دولت نشان می دهد و می خواهد که اين دولت اصلا نباشد .


به گزارش ايرنا،دکتر 'غلامحسين الهام' يکشنبه شب در ادامه سلسله نشست های بصيرت در مسجد اهل البيت (ع) قم افزود: مجمع تشخيص مصلحت نظام بدون توجه به مصالح حزبی، جناحی و انتخاباتی خود بايد مصلحت نظام و دولت را در نظر بگيرد و خارج از اختيارات خود اقدامی را صورت ندهد چرا که حضرت امام تشخيص مصلحت را از انجام اقدامات هم عرض با قوای سه گانه و خارج از حوزه اختيارات و وظايف منع فرموده اند.
وی ، رهبری را محور مصلحت نظام عنوان کرد و افزود: تمام کارها بايد مطابق خواسته و نظرات شخص ولی فقيه صورت گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


الهام خاطر نشان کرد: در فتنه ۸۸ نظرات برخی اعضای تشخيص مصلحت نظام در قبال دولت ،نزديکی و شباهت های بسياری داشت با آنچه در رسانه ها و تريبون های دشمن گفته می شد.
وی، با اشاره به ضرورت تعامل قوای سه گانه اظهار داشت: کليه قوای سه گانه بايد با يکديگر بر سر نظام، ارزش های اسلامی و حفظ آن تعامل داشته باشند و راهکارهای لازم را به يکديگر ارايه دهند چرا که آنچه برای هر سه قوه مهم است حفظ و پايداری نظام اسلامی است.
وی افزود: مسوولان قوا وقتی دوره مسووليتشان به پايان برسد، می روند اما مردم و جامعه می مانند و در مورد عملکردشان قضاوت خواهند کرد ، اما آنچه بيشتر از همه مهم است پاسخگويی در پيشگاه خداوند است.
وی، در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص استيضاح وزير راه و ترابری گفت: آنطور که من شنيدم ظاهرا منتفی شده بود ولی با امضای جديد، استيضاح جديد بوجود آمد.
الهام اظهار داشت: اينکه وزير يا رييس جمهور در زمان استيضاح حضور نداشته باشند مشکلی نيست چرا که رييس جمهور و وزير مورد استيضاح تنها حق حضور دارند ولی ملزم به آن نيستند و اين بستگی به تشخيص نظر رييس جمهور دارد و حتی دولت و مجلس می توانند توافقی کنند و استيضاح را به تعويق بياندازند.
الهام افزود: برخی اين را به عنوان مشکل می پندارند ولی مشکل جای ديگر بوده است و آنطور که من شنيدم استيضاح منتفی شده و عدد باقی مانده از ده کاهش پيدا کرده و رييس جمهور و وزير مطمئن بودند که ديگر استيضاحی صورت نمی گيرد اما ناگهان استيضاح با امضاهای جديد شکل جديدی پيدا می کند.
وی تصريح کرد: اين موضوع به رييس مجلس از طريق نمايندگان تذکر داده شده است و بايد از طريق حقوقی پيگيری می شد.
وی، با بيان اينکه استيضاح حق نماينده و تحقيق و تفحص وظيفه مجلس است، اظهار داشت: اين استيضاح شبهه بر انگيز بوده و تمام شواهد نيز بر آن دلالت دارد و بايد نظرات نمايندگان و يا تفسير قانون اساسی در مورد آن عمل می شد.
مشاور حقوقی اظهار داشت: مجلس بايد در مورد زمان برگزاری اين استيضاح دقت کافی را می نمود چرا که زمان برگزاری به جهت همزمانی با روز اول دهه فجر کاملا نامناسب بود.
الهام در بخش ديگری از سخنان خود با انتقاد از عملکرد مجلس در قبال دولت اظهار داشت: مجلس های هفتم و هشتم در مورد دولت رويه تندی را اتخاذ کردند که نمونه بارز آن مصوبه تغيير ساعت بود.
وی افزود: در حالی که به مدت ۱۵سال برای اجرای اين قانون مطابق مصوبه دولت عمل می شد اين حق برای دولت نيز وجود داشت که مصوبه خود را باطل اعلام کند ولی مجلس با مداخله ،قانونی را هم عرض دولت تصويب کرد که دولت هيچ اقدامی ديگر نمی توانست صورت دهد.
الهام تصريح کرد: چگونه می شود که اين مصوبه دولت به مدت ۱۵ سال به اجرا گذاشته می شود و مجلس مداخله ای نمی کند ولی اين بار مجلس خود را وارد آن می کند.
مشاور حقوقی رييس جمهور در بخش ديگری از سخنان خود همراهی دين با سياست را يک ضرورت اجتناب ناپذير خواند و افزود: اجرای احکام اسلام بر هر مسلمانی واجب است و بدون تشکيل حکومت اسلامی اين امر ناممکن می شود.
وی افزود: کسانی که خود را مسلمان و معتقد به دين اسلام می دانند و با همراهی دين با سياست نيز مخالفت می کنند اين مخالفت آنها در اصل با قوانين اسلام در جامعه است چرا که جدايی دين از سياست به معنای عدم گسترش اسلام و دستورات آن در جامعه است.
الهام اظهار داشت: در دوران اصلاحات و بويژه در مجلس ششم عده ای تلاش داشتند تا با بيان اينکه دمکراسی بايد در جامعه اجرا شود حکومت را مدام در وضعيت استحاله و در تغيير و تحول قرار دهند اما اين وضعيت هيچ گاه منجر به تامين رفاه و امنيت و همچنين پيشرفت اقتصادی نمی شد چرا که نوعی بی نظمی و عدم پايداری در ساختار حکومت ايجاد می گرديد.
مشاورحقوقی رييس جمهور در بخش ديگری از سخنان خود ولايت مطلقه فقيه را برای حفظ نظام ضروری دانست و گفت: حتی در نظرات فقهی اشخاصی مانند منتظری به ضرورت حفظ نظام بسيار تاکيد شده است و بی گمان اين حفاظت بدون بودن ولی فقيه در راس امور ميسر نمی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016