دوشنبه 25 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالله گل در ديدار با احمدی‌نژاد: اصلاحات همسو با خواست ملت‌ها مورد توجه قرار گيرد، ايسنا

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور کشورمان و عبدالله گل، رييس‌جمهور ترکيه ظهر امروز(دوشنبه) بعد از برگزاری نشست تقريبا مفصل مذاکرات خصوصی روسای جمهور دو کشور و همچنين نشست هيات‌های مشترک در جمع خبرنگاران حضور پيدا کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.


برگزاری مذاکرات ايران با ۱+۵ در استانبول به خودی خود يک موفقيت است

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوال يک خبرنگار ترک در مورد گسترش روابط اقتصادی ايران و ترکيه و رفع موانعی که در اين ارتباط وجود دارد، گفت: در ابتدا بار ديگر به آقای رييس‌جمهور و هيات همراه‌شان جهت سفر به ايران خوشامد می‌گويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: روابط دو کشور ايران و ترکيه روابطی عميق، برادرانه و پايدار است و خوشبختانه در سال‌های اخير روابط ما در ارتباط با موضوعات و جهت‌های گوناگون رو به گسترش است. حجم روابط تجاری ما در سال گذشته از مرز ۱۰ ميليارد دلار عبور کرد و ما مصمم هستيم با همکاری همه‌جانبه اين را به مرز ۳۰ ميليارد دلار در سال برسانيم و اين علاوه بر سرمايه‌گذاری گوناگونی است که در بخش برق و انرژی صورت می‌گيرد.

احمدی نژاد تاکيد کرد: ظرفيت و اراده دو کشور اجازه می‌دهد که ما به هدف ۳۰ ميليارد دلار برسيم و ان‌شاءالله به زودی به آن دست پيدا خواهيم کرد.

وی ادامه داد: در مورد همکاری‌های منطقه‌ای کارهای خوبی در حال انجام است و ديدگاه‌های مشترک و همکاری‌های ما به نفع صلح، امنيت و توسعه همکاری‌ها در منطقه است.

وی تصريح کرد: ما فکر می‌کنيم همکاری‌های دو کشور و توسعه همکاری‌هايمان در منطقه می‌تواند ما را به سرعت به يک قطب قدرتمند اقتصادی و فرهنگی در منطقه تبديل کند.

رييس‌جمهورکشورمان همچنين با اشاره به گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه فرهنگی، گفت: همکاری‌های دو کشور در زمينه فرهنگی رو به گسترش است. تعداد گردشگران رو به افزايش است. نشست‌های فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی بين دو کشور رو به گسترش است. همکاری‌های بين‌المللی ما نيز همکاری‌های بسيار خوبی است و ما از حقوق ترکيه در مجامع بين‌المللی حمايت می‌کنيم. موفقيت‌ها و پيشرفت‌های ترکيه را از آن خودمان می‌دانيم و هيچ مانعی برای توسعه همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و مطمئن هستيم که ترکيه از حقوق ملت ايران در تمام مجامع دفاع می‌کند.

وی افزود: ما به صورت ويژه از آقای رييس‌جمهور بخاطر مواضع دولت ترکيه در دفاع از حقوق مسلم هسته‌يی ايران تشکر می‌کنيم. همچنين از مديريت خوبی که برای برگزاری نشست ۱ + ۵ در استانبول انجام دادند. ما فکر می‌کنيم اين نشست يک موفقيت بود هم برای دو طرف مذاکره کننده و هم برای دولت ترکيه که به خوبی اين مذاکرات را برنامه‌ريزی و مديريت کرد.

احمدی‌نژاد گفت: برگزاری اين مذاکرات در استانبول به خودی خود يک موفقيت است و معنای آن اين است که کشورهای مستقل و صاحب تمدن مثل ترکيه دارای جايگاه بالايی در عرصه بين‌المللی و منطقه‌ای هستند؛ چرا که مهمترين مسئله سياسی امروز در عرصه بين‌المللی در استانبول می‌آيد، مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گيرد و ما از اين بابت خوشحال هستيم که اين اتفاق بزرگ در استانبول رخ داد.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که برای توسعه همکاری‌ها بين دو کشور هيچ مانعی وجود ندارد، ادامه داد: امروز مذاکرات نسبتا مفصلی با آقای رييس‌جمهور داشتيم. تمام موضوعات اصلی مشترک مورد بررسی قرار گرفت و تصميمات کلانی برای گسترش همکاری‌ها گرفته شد. در جلسه مشترکی که با وزرا و مسوولان دو کشور داشتيم جزييات کارها مورد بررسی قرار گرفت. موانعی که در راه توسعه همکاری‌های اقتصادی و ساير بخش‌ها هست، مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد که من و آقای رييس‌جمهور دستورات لازم را برای برداشتن اين موانع صادر کنيم.

وی گفت: من فکر می‌کنم با اراده قاطعی که بين مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد هيچ مانعی برای رسيدن به سقف ۳۰ ميليارد دلار وجود ندارد و اين سفر نيز گام بلندی است برای توسعه روابط خواهد بود.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود، افزود: برنامه فشرده مذاکرات مسوولان دو طرف در جريان اين سفر تنظيم شده و امروز همراه با آقای رييس‌جمهور ملاقاتی با تجار و صنعتگران دو کشور خواهيم داشت و در واقع برای توسعه همکاری‌ها و سرمايه‌گذاری‌ها صحبت می‌کنيم.

رييس‌جمهور در پايان ابراز اميدواری کرد که دو ملت ايران و ترکيه از نتايج اين سفر به خوبی بهره‌مند شوند.


تحولات منطقه امری غيرمنتظره نبوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالله گل در پاسخ به سوال يک خبرنگار ايرانی در مورد اهدافش از اين سفر و همچنين تحولات رخ داده در خاورميانه و به وجود آمدن خاورميانه اسلامی در ابتدا، گفت: ما امروز در قالب يک هيات عالی‌رتبه در ايران هستيم. تعدادی از وزرا، نمايندگان مجلس، دانشگاهيان، تجار و کارفرمايانی از کشور ترکيه ما را در اين سفر همراهی می‌کنند و ما در خدمت شما هستيم.

وی به سفر قبلی خود به تهران اشاره کرد و تصريح کرد: اولين سفر من در قالب نشستی چندجانبه بود و اين اولين سفر رسمی من در ارتباط با همکاری‌های دوجانبه بين دو کشور است و افتخار دارم که اين سفر را انجام دادم.

عبدالله گل افزود: ايران و ترکيه دو کشور همسايه و دارای تاريخ کهنی هستند و دو کشور دارای مرز مشترک هستند و از نظر تاريخی و فرهنگی دو کشور روابط ديرينه و عميقی دارند.

وی با بيان اين‌که در اين سفر علاوه بر مسائل دوجانبه در مورد مسائل منطقه‌ای نيز به صورت مفصل بحث و گفت‌وگو کرديم ، به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: در منطقه به ويژه منطقه خاورميانه و جهان اسلام ما شاهد يکسری تغييرات ريشه‌ای و اساسی هستيم و اين مسائل را با يکديگر مورد بررسی قرار داديم.

رييس‌جمهور ترکيه ادامه داد: ديدگاه من اين است که تحولات جديد در منطقه امری غيرمنتظره نبوده و در دنيای جديد که بحث ارتباطات اينقدر گسترش پيدا کرده است، چيزی را نمی‌شود از مردم پنهان کرد و مردم به تمام زاويای موضوعات واقف هستند.

گل به حضور و سخنرانی‌اش در اجلاس کنفرانس اسلامی در سال ۲۰۰۳ در تهران اشاره کرد و گفت: من در آن سخنرانی تحولات را ارزيابی کردم و در آنجا بدون اين‌که کشور خاصی را مدنظر و مورد اشاره قرار دهم، گفتم که همه ما (کشورهای منطقه) بايد يک ارزيابی از واقعيت‌های درونی کشور خودمان داشته باشيم. خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار دهيم و بايد اصلاحات سياسی و اقتصادی همسو با خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار دهيم و در آنجا در مورد اين مسائل تاکيد کردم. لذا می‌بينيم وقتی رهبران و روسای کشورها خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار نمی‌دهند، خود مردم در جهت احقاق خواسته‌هايشان وارد عمل می‌شوند.

رييس‌جمهور ترکيه در پايان گفت: آرزوی ما اين است که منافع و خواسته‌های مردم مورد اجابت مسوولان و دولت‌های منطقه قرار بگيرد.

به گزارش ايسنا، در مصاحبه مطبوعاتی روسای جمهور دو کشور تعدادی از مقامات دو کشور حضور داشتند از جمله مشايی رييس‌دفتر رييس‌جمهور، صالحی وزير امور خارجه و تعدادی ديگر از وزرا.

گفتنی است؛ عبدالله گل به همراه رييس‌جمهورکشورمان عصر امروز(دوشنبه) با تجار ايرانی و ترک ديدار می‌کنند.

عبدالله گل فردا بعد از انجام تعدادی ديدار در تهران اين شهر را به مقصد اصفهان ترک خواهد کرد و بعد از اصفهان به تبريز خواهد رفت و به سفر چهار روزه خود به تهران خاتمه می‌دهد.


عبدالله گل که يک شنبه شب با استقبال علی‌اکبر صالحی وارد تهران شد، صبح دوشنبه در محل وزارت خارجه، عبدالله گل رييس‌جمهور ترکيه، مورد استقبال رسمی دکتر محمود احمدی‌نژاد رييس‌جمهور کشورمان قرار گرف، هياتی بالغ بر ۲۵۰ نفر وی را همراهی می‌کنند.

تعدادی از تجار و بازرگانان ترکيه و مقامات عالی‌رتبه اين کشور و همچنين تعدادی از خبرنگاران در سفر ۴ روزه عبدالله گل به ايران وی را همراهی می‌کنند.

در طول رياست جمهوری احمدی‌نژاد، اين بار دوم است که عبدالله گل به تهران سفر می‌کند و رييس‌جمهور نيز تاکنون چندين بار به ترکيه سفر کرده است.

در جريان استقبال از عبدالله گل دو رييس‌جمهور بعد از اين‌که سرود ملی دو کشور نواخته شد، از يگان‌های ويژه مستقر در محل سان ديدند.

در اين مراسم تعدادی از وزرا و معاونان رييس‌جمهور نيز حضور داشتند.

عبدالله گل در سفر ۴ روزه به ايران به اصفهان و تبريز نيز سفر می‌کند.

پيش از اين، مراسم استقبال رسمی از پوتين رييس‌جمهور سابق روسيه، بشار اسد رييس‌جمهور سوريه و استقبال يا بدرقه از چاوز نيز در وزارت امور خارجه انجام شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016