دوشنبه 8 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحليل خبرگزاری مهر از وقايع سوريه: "جنگ نرم و توطئه سازمان يافته به رهبری آمريکا عليه سوريه"

خبرگزاری مهر- گروه بين الملل : دستگيری يک تبعه آمريکايی و تعداد زيادی از اتباع کشورهای عربی همسايه که در اقدامات خشونت آميز درعا و لاذقيه دست داشتند و همسويی برخی رسانه های عربی با طراحان جنگ نرم غرب مهر تاييدی بر وجود توطئه هدفمند و سازمان يافته خارجی به رهبری آمريکا و رژيم صهيونيستی عليه يکی از اضلاع جبهه مقاومت است.
سليم عبود يکی از نمايندگان مجلس الشعب سوريه، تاکيد کرده است حوادث و ناآرامی های اخير در برخی مناطق اين کشور در چارچوب توطئه های سازمان يافته دشمنان سوريه قرار دارد که اين توطئه ها به سبب حمايت سوريه از مقاومت و قرار گرفتن در جبهه حاميان آن طراحی و اجرا می شود.

توطئه ای عليه سوريه شکل گرفته است و مواضع اصولی رهبران در خصوص مسائل مهم جهان اسلام به ويژه مسئله فلسطين و ايستادگی و مقاومت ملت را هدف قرار داده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هر چند برگزاری تظاهرات مردمی بيشتر در کشورهای عربی که رژيمهای ديکتاتوری آنها با رژيم صهيونيستی رابطه داشته و دارند، است ولی وضعيت سوريه کاملا با اين کشورها از اين نظر فرق می کند که سوريه نه تنها با رژيم اشغالگر قدس رابطه ندارد بلکه حتی همچنان بخشی از خاک اين کشور يعنی بلنديهای استراتژيک جولان همچنان در اشغال اين رژيم است و سوريه در کنار جمهوری اسلامی ايران و مقاومت فلسطين و لبنان، جبهه بازدارندگی و مقاومت در برابر جبهه سازش را تشکيل می دهد.

سليم عبود گفته است : حوادث اخير در سوريه نشان داد که اين مسائل مسالمت آميز نيست، آتش سوزيها، کشته ها و تيراندازی ها نشان داد تمام اين حوادث نتيجه توطئه حساب شده و برنامه ريزی شده دشمنان مقاومت وحاميان آن است که ثبات و امنيت و مواضع اصولی سوريه را هدف قرار داده است.

بشار اسد رئيس جمهوری در اظهار نظری جالب گفته است خيلی ها با سوريه مشکل دارند، چرا که اين کشور به اصول اسلامی و ملی خود پايبند است و همواره در کنار مقاومت مشروع لبنان و فلسطين قرار دارد و هيچ گاه حمايت خود را از مقاومت و راه دشمنی با اسرائيل و طرحهای آمريکا در منطقه قطع نکرده است.

اما چرا برای اجرای توطئه عليه سوريه، شهرهای درعا و لاذقيه انتخاب شدند؟ با توجه به شواهد و قرائن می توان با ضرس قاطع گفت آنچه در سوريه رخ داده است، يک توطئه سازمان يافته است ، کشورهايی که توطئه می کنند، به خوبی زمان و مکان اجرای آن را محاسبه و مشخص کرده اند، چرا که درعا و لاذقيه، نمادهای مهمی برای سوريه به شمار می روند، درعا که دژ مستحکم جنوبی سوريه در برابر رژيم اشغالگر و متجاوز اسرائيل و در خط رويارويی با اين رژيم و در نزديک نقطه تماس قرار دارد.

درباره لاذقيه هم بايد گفت اين شهر به داشتن ساکنانی منسجم و متحد و تاريخ ملی و مبارزاتی مشهور است و البته به خاطر اينکه زادگاه رئيس جمهوری سوريه است، دشمنان دمشق می خواستند از طريق ناآرام کردن اين دو شهر مهم يعنی درعا و لاذقيه، کشور سوريه را به سمت بی ثباتی و هرج و مرج بکشانند و درگيريهايی ميان مردم ايجاد کنند، مردمی که به اتحاد و انسجام در مواضع و حمايت از رهبران سياسی خود و در راس آنها بشار اسد مشهور هستند و سالهای سال است فشارها و تهديدها و حتی تجاوزات رژيم صهيونيستی و تهديدها و تحريمهای غربی ها سبب دست برداشتن آنها از مواضع اصولی شان نشده است.

البته رئيس جمهوری سوريه و ديگر رهبران اين کشور با ارائه بسته بزرگ اصلاحات اقتصادی و سياسی و سازماندهی بهتر مسائل جامعه و حل مشکلات معيشتی و اجتماعی با توجه به امکانات، درصدد گرفتن هر گونه بهانه از دشمنان اين کشور هستند و در اين ميان مهمترين تصميمی که اعلام شده است، لغو حالت فوق العاده در اين کشور پس از بيش از چهل سال است.

بی شک خواسته های مردم سوريه درباره معيشت و اقتصاد و آزاديهای اجتماعی و فعاليت سياسی غير قانونی نيست و رهبران سوريه هم بر محق بودن مردم تاکيد می کنند، ولی نکته آنجاست که برخی طرفهای مشکوک درصدد استفاده ابزاری و نامشروع از اين خواسته ها و قرار دادن ملت و دولت سوريه در مقابل يکديگر هستند تا با تيره و بحرانی کردن اوضاع و غرق کردن کشور در هرج و مرج و ناآرامی به خواسته های شوم خود که همان خواسته های دشمنان قسم خورده سوريه يعنی رژيم صهيونيستی است، جامعه عمل بپوشانند.

سليم عبود درباره حوادث درعا و لاذقيه گفته است اگر واقعا افراد و گروههايی که دست به تحرکات خشونت آميز در اين شهرها زدند، خواسته دارند، به شکل مسالمت آميز در خيابانهای شهرها حرکت می کردند و سلاح به دست نمی گرفتند و تاسيسات و مراکز دولتی و خصوصی را به آتش نمی کشيدند و مردم بيگناه و حتی نيروهای امنيتی را هدف گلوله های خود قرار نمی دادند که اقدامات خشونت آميز اين گروهها و افراد نشان می دهد سوريه در برابر توطئه خطرناکی قرار گرفته است که هدف از آن ايجاد رعب و وحشت درميان مردم و اختلال و هرج ومرج در کشور است.

اعلام دستگيری يک تبعه آمريکايی و تعداد زيادی از اتباع کشورهای عربی همسايه در اقدامات خشونت آميز و اغتشاشات درعا و لاذقيه هم مهر تاييدی بر وجود توطئه هدفمند و سازمان يافته خارجی به رهبری آمريکا و رژيم صهيونيستی است.

بافت جامعه سوريه و خصوصيات مردم اين کشور به گونه ای است که آنها هرگز به دشمنان قسم خورده کشورشان و وعده های فريبنده آنها دل نمی بندند، دشمنانی که با تکيه بر ابزارهای ارتباطاتی پيشرفته و شبکه مجازی و تحريک افراد به آشوب و هرج و مرج و به راه انداختن جنگ نرم عليه سوريه می خواهند اين کشور را از هويت و ماهيت اصلی اش يعنی صهيونيستم ستيزی دور و وادار کنند به جبهه سازش بپيوند.

مردم سوريه نمی توانند با وجود ادامه تهديدهای آشکار رژيم صهيونيستی که چندی پيش حتی با تجاوز به حريم هوايی و حاکميت کشورشان، منطقه ای را در مقابل ديدگان جامعه جهانی بمباران کرد و همچنين ادامه مواضع خصمانه غربی ها از خصوصيات ملی و اسلامی خود دست بردارند و عليه نظام خود قيام کنند.

کسانی که در شهرهای درعا و لاذقيه دست به اغتشاش و هرج و مرج و حتی تيراندازی به سوی نيروهای امنيتی زدند، هيچ نسبت وارتباطی با ارزشها و اصول و سنتهای ملت مقاوم سوريه ندارند و به گفته منابع رسمی سوريه، اسناد و مدارکی که در اين زمينه به دست آمد، نشان داد بسياری از اتباع کشورهای عربی و غير عربی به سوی مردم و نيروهای امنيتی تيراندازی کردند و حوادث و ناآرامی های اخير را به وجود آوردند.

"احمد بدرالدين حسون" مفتی سوريه علت وقوع حوادث اخير در برخی مناطق اين کشور را به سبب حمايت دمشق از مقاومت دانست؛ وی البته از رويکرد رسانه های عربی در راستای برهم زدن اوضاع سوريه و بزرگنمايی حوادث اخير انتقاد کرده است.

شبکه العربيه که يکی از مهمترين اهداف آن تقويت جبهه سازش و گرايشهای سازشکارانه و مخدوش کردن وجهه مقاومت و جبهه حاميان آن يعنی ايران و سوريه است، از جمله رسانه های عربی است که به گفته مفتی سوريه در راستای فتنه افکنی و ايجاد هرج و مرج و تحريک مردم حرکت می کند.

شيوه نخ نما شده اين شبکه در خبرسازی و دروغ پراکنی عليه جبهه حاميان مقاومت،استناد به آنچه شاهدان عينی و يا فعالان حقوق بشری می خواند که نام و هويتی مبهمی دارند.

العربيه و رسانه های همسو با آن در حالی به بزرگنمايی حوادث اخير سوريه و ارائه گزارشها و تحليلها و مصاحبه های جانبدارانه و يک طرفه ادامه می دهند که در قبال تجاوزات مستمر رژيم صهيونيستی به مردم فلسطين به ويژه در نوار غزه و اهانتها به مقدسات اسلامی جانب سکوت را در پيش گرفته اند و البته هرگز از واژه شهيد برای مردم بی دفاع فلسطين که قربانی جنايات اشغالگران قدس می شوند، استفاده نمی کند.

اوج دوگانگی و تناقض در رويکرد اين شبکه به قيام مردم بی دفاع بحرين ضد رژيم وابسته به اقليت آل خليفه که ماهيت غير بحرينی دارد، بر می گردد؛ العربيه قيام اکثريت مردم بحرين يعنی شيعيان عليه آل خليفه را با نه تنها سانسور می کند که اعتراضات و درخواستهای مشروع و به حق آنها را تحرکات مذهبی و طايفه ای و هدايت شده از سوی ايران و حزب الله القاء کرد و به صراحت به حمايت گسترده از سرکوب اين مردم بی دفاع پرداخت و ورود تجاوزکارانه نظاميان سعودی و ديگر کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس را با عناوين فرينده ای مانند سپرجزيره توجيه کرد.

العربيه برای عقب نماندن از هجمه گسترده رسانه ای و به عبارت ديگر جنگ نرم نظام سلطه عليه سوريه و رسانه هايی همچون فيس بوک، تويتر و... ، حتی صفحه ای مخصوص عليه سوريه ايجاد کرده و به پخش شايعات و اخبار دروغين دست می زند.

نکته ديگر در خصوص سوريه، موضع سئوال برانگيز و دوگانه شيخ يوسف القرضاوی از علمای مصری و رئيس اتحاديه جهانی علمای اهل سنت است که از تحرکات خشونت طلبانه اخير در برخی مناطق سوريه حمايت کرده است.

رويکرد خصمانه العربيه عليه سوريه که در خصوص جمهوری اسلامی ايران و حوادث پس از انتخابات کاملا خصومت و عناد خود با ملت و نظام مقدس اسلامی را بر همگان آشکار کرد، احتمال همدستی حکام سعودی با آمريکا و رژيم صهيونيستی برای بی ثبات کردن سوريه و حذف اين کشور از محور قدرتمند جبهه بازدارندگی و پايداری در برابر نظام سلطه و صهيونيسم جهانی را وارد می داند که البته بلال تقی الدين رئيس حزب وفاق ملی لبنان هم از توطئه مشترک عربستان و آمريکا عليه سوريه سخن گفته است.

بثينه شعبان مشاور رئيس جمهوری سوريه هم تاکيد بر حمايت از مقاومت و اقدامات گسترده دولت برای حل مشکلات اقتصادی مردم، تصريح کرده است سوريه به خاطر حمايت از مقاومت، در معرض توطئه های دشمنان قرار گرفته است.

شعبان از تصميمات مهم دولت برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی و اصلاحات سياسی و عزم جدی نظام سوريه برای مقابله با فساد خبر داده است.

قطعا بی ثباتی به نفع مردم سوريه نيست و آنها بيش از هر کسی به اين حقيقت واقف هستند که دشمنان سوريه يعنی آمريکا و رژيم صهيونيستی و غربی ها و برخی کشورهای عربی دنباله رو آنها هرگز خير و صلاح سوريها را نمی خواهند و ادعای آنها درباره حمايت از حقوق و خواسته های مردم سوريه دروغ و بهانه ای بيش نيست تا با اين بهانه به اهداف شوم خود يعنی سلطه بر سوريه و وارد کردن اين کشور به جبهه سازش و تسليم نائل شوند .

البته مردم سوريه در مقاطع مختلف ثابت کرده اند هيچ گاه از اصول و مواضع ضد صهيونيستی خود دست برنخواهند داشت و قطعا اميد فتنه افکنان و توطئه چينان را نااميد خواهند کرد و سوريه همچنان حامی بزرگ مقاومت عليه رژيم صهيونيستی باقی خواهد ماند؛ تظاهرات گسترده آنها در حمايت از نظام فعلی و شخص بشار اسد نشان داد که تير دشمنان مقاومت و جبهه پايداری اين بار نيز به سنگ خواهد خورد.

گزارش : رضا مهری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016