شنبه 10 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: بايد نگاهمان به انگشت اشاره رهبری باشد، فارس

خبرگزاری فارس: وزير علوم تاکيد کرد: هرچه داريم از ولايت داريم و اگر قرار است مسير را درست ادامه دهيم بايد نگاهمان به انگشت اشاره رهبری باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس اعزامی به استان فارس، کامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوری در ابتدای مراسم افتتاح ساختمان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری تاکيد کرد: هرچه داريم از ولايت داريم و اگر قرار است مسير را درست ادامه دهيم بايد نگاهمان به انگشت اشاره رهبری باشد.

وی با اشاره به اينکه پژوهش مقدمه‌ای بر دانايی و دانايی اساس اقتدار و توان است، گفت: در دنيا به آن اندازه بايد حرف برای گفتن داشته باشيم که در علم و فناوری به رشد و پيشرفت رسيده باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: بايد اين سؤال را مطرح کرد که پژوهش و تحقيقات برای چيست؟ در اين خصوص ۲ نگرش وجود دارد. نگرش اول جهان‌بينی غربی است که پژوهش را ابزاری برای سلطه بر انسان‌های ديگر می‌داند و هدف آن اين است که توليد دانش و علم کند تا انسان‌های ديگر را تحت سلطه قرار دهد.

وزير علوم در ادمه تصريح کرد: غرب علم را بريده‌ای از مبدا فاعلی می‌بيند. آنها معتقدند خلقتی وجود ندارد و تمام اين آفريده‌ها طبيعت است.
وی افزود: غرب سعی دارد آپارتايد علمی را رشد و گسترش دهد و علم را محصور به خود کند.

دانشجو تاکيد کرد: اما نگاه ديگری نيز به علم و دانش وجود دارد که آن جهان‌بينی توحيدی است و در اين جهان‌بينی علم و پژوهش در مسير خلقت قرار دارد.

وزير علوم اظهار داشت: علم و دانش ابزاری است برای تعالی بشريت نه سلطه بر انسان‌های ديگر.

وی افزود: در جهان‌بينی توحيدی آپارتايد علمی معنايی ندارد و نمونه عدم وجود اين آپارتايد علمی جمهوری اسلامی ايران است.

وزير علوم در ادامه بيان داشت: ايران اسلامی به محض اينکه به دانش هسته‌ای دست پيدا کرد، آمادگی خود را برای اشاعه اين علم و دانش در کشورهای ديگر اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: اگر قرار بود دانش به صورت مطلق موجب تعالی شود، اکنون آمريکا بايد محبوب‌ترين کشورها در جهان می‌شد، درحالی که اکنون اين کشور منفوترين دولت در جهان است.

دانشجو خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشورمان بايد به سمتی حرکت کنند که بر اساس رويه‌های جهان‌بينی توحيدی باشد.

وزير علوم با اشاره به اينکه علمی که نتواند در درون انسان تحول ايجاد کند، چگونه می‌تواند ساير افراد را متحول کند؟ تاکيد کرد: اگر می‌گوئيم غربزدگی به اين معنی است که می‌خواهيم غربزدگی‌زدايی کنيم و قصد نداريم غرب‌ستيزی کنيم.

دانشجو با تاکيد بر اينکه محتوا و ظاهر بايد با يکديگر متناسب باشد، در پايان خاطرنشان کرد: ظاهر مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بايد به گونه‌ای طراحی شود که وقتی فردی وارد اين مرکز می‌شود، احساس کند که وارد يک مرکز علمی اسلامی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016