جمعه 16 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شليک به مردم در روز نافرمانی سوريه دست‌کم شش کشته به جا گذاشت، راديو فردا

گزارش‌ها از سوریه حاکی است تظاهرات معترضان پس از نماز جمعه با برخورد شدید نيروهای امنيتی و نظامی روبه رو شده که با شليک به مردم سعی در متفرق کردن آنها داشته‌اند.

همزمان رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که رياض سيف، چهره شاخص مدافع حقوق بشر در سوريه، هم بازداشت شده است.

مخالفان و معترضان که در هفت هفته گذشته پس از نماز جمعه تظاهرات اعتراضی در سراسر کشور برگزار کرده‌اند روز جمعه را «روز نافرمانی» خوانده و از معترضان خواسته بودند با پرهيز کامل از خشونت، دست به اعتراض گسترده و همگانی بزنند.

در همین حال رامی عبدالرحمان، رئيس گروه ناظران حقوق بشر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که رياض سيف، از ناراضيان و منتقدان جدی حاکميت بشار اسد، روز جمعه در سوريه بازداشت شده است.

آقای عبدالرحمان گفت: «نيروهای امنيتی به مسجد الحسن در محله ميدان در دمشق حمله کرده و رياض سيف را با خود بردند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رياض سيف از نمايندگان سابق مجلس و از چهره‌های اصلی مخالفان دولت است که چندین بار بازداشت و زندانی شده است.

جومانا سيف، دختر رياض سيف، در همین زمینه به خبرگزاری رويترز گفت: «ماموران عده‌ای از معترضان را به همراه پدرم دستگير کرده و همه آنها را با اتوبوس از مسجد بيرون بردند.»

رياض سيف که ۶۴ سال دارد، به سرطان پروستات مبتلاست و حدود هشت سال را به اتهام‌هايی چون «خدشه‌دار کردن اخلاق ملی» يا «تهديد نظام» که از رايج‌ترين اتهام‌ها برای مخالفان سياسی در سوريه است، در زندان گذرانده است.

همچنين شاهدان عينی می‌گويند که در شهر دمشق و حومه و در حمص، تانک‌های نظامی ساعاتی پيش از نماز جمعه مستقر شدند و با شروع راهپيمايی، با معترضان درگير شده و نيروهای امنيتی به سوی آنها شليک کردند.

به گفته معترضان، در حمص دست‌کم شش تن کشته شده‌اند. گفته می‌شود که پنج تن در «باب السبا» هدف گلوله قرار گرفته‌اند.

با اين حال شاهدان عينی می‌گويند هزاران معترض هنوز در خيابان‌ها تظاهرات و در عین حال از هرگونه خشونتی پرهيز می‌کنند.

تظاهرکنندگان ديگر از شعارهای اصلاح ساختار دست برداشته و سرنگونی نظام و حکومت بشار اسد را در شعارهای خود مطرح می‌کنند.

شاهدان عينی از شهر حمص در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس گفتند که «هيچ گونه اعمال خشونت‌ از سوی معترضان ديده نشده و حتی يک سنگ هم پرتاب نکرده‌اند.»

يک شاهد ديگر گفت: «با اين حال تا ما به ميدان رسيديم، آنها به سوی معترضان شليک مستقيم کرده و خيلی‌ها را زخمی کرده یا از پا درآوردند.»

تصاوير ويدئويی که از سوی معترضان از شهر حما ارسال شده، نشان می‌دهد که زخمی‌ها در خيابان در خون افتاده‌اند و شعار الله‌اکبر از سوی مردم شنيده می‌شود.

همچنين گفته می‌شود که سنگين‌ترين حضور نظامی در دمشق و نزديکی دمشق ديده شده و شهر دوما شاهد حضور سنگين نيروهای امنيتی و نظامی است.

در هفت هفته گذشته و از زمان شروع ناآرامی‌ها در سوريه، بيش از ۵۶۵ تن از شهروندان و به گفته مقامات دولتی حدود يک‌صد نيروی نظامی کشته شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016