سه شنبه 20 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موج بازداشت مخالفین حکومت، در شهرهای مختلف سوریه از سر گرفته شد، جرس

جــرس: در حالیکه رسانه های خبری روز دوشنبه نهم ماه مه خبر داده بودند که ارتش سوریه همچنان مناطق بیشتری از کشور را تحت کنترل می‌گیرد تا مانع از ادامه اعتراض‌ها شود، شامگاه این روز گزارش رسید که نيروهای نظامی و امنيتی سوريه به طور گسترده به شهرهای حمص، بانياس، برخی از مناطق حومه دمشق و نيز روستاهای نزديک به درعا حمله کرده و افرادی را که مظنون به شرکت در تظاهرات ضد دولتی هستند را دستگير کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبدالرحمان، مدير سازمان نظارت حقوق بشر سوريه گفته است: "نيروهای امنيتی به طور گسترده به شهرهای حمص، بانياس، برخی از مناطق حومه دمشق و نيز روستاهای نزديک به درعا حمله کرده و هرکسی که شايد توان حضور در تظاهرات داشته باشد را دستگير کردند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين گزارش می گويد دولت بشار اسد سعی دارد از هر راه ممکن جلوی تظاهرات مردمی را بگيرد و آن را به نوعی در نطفه خفه کند. گزارش ها حاکی است که تک تيرانداز ها در ساختمان های بلند مستقر شده و در جريان تظاهرات، مردم را هدف گلوله قرار می دهند.

در جريان سرکوب هایی که طی هفت هفته گذشته در شهرهای مختلف سوريه توسط پليس و نيروهای امنيتی صورت گرفته است، بيش از ۶۳۰ تن از شهروندان غيرنظامی کشته شده اند.

با این حال منبع مخالف دولت آمار کشته شده ها را فراتر از اين رقم می دانند و گفته اند که بيش از ۸۰۰ تن در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه کشته شده اند. ضمن اين که گزارش هايی از بازداشت صدها تن وجود دارد ولی آمار دقيقی از زندانيان از سوی دولت سوريه اعلام نشده است.

شاهدان شهر حمص نیز به خبرگزاری رويترز گفتند روز يکشنبه درگيری های گسترده ای در درون شهر و در حومه روی داده است. شهر حمص در شمال سوريه و ۱۶۵ کيلومتری دمشق واقع شده و بيش از يک ميليون نفر سکنه دارد.

فعالان حقوق بشر سوريه می گويند تانک های نظامی شبانگاه يکشنبه و بامداد دوشنبه وارد حومه شهر حمص و باب سبعا، باب عمارو و تل الصور شده که دستکم يک کودک ۱۲ ساله در جريان اين حضور نظامی کشته شده است.

همچنين شاهدان عينی می گويند در جريان حضور نيروهای نظامی و امنيتی در شهر «دير الزور» دستکم دو شهروند غيرنظامی کشته شده اند. شاهدان عينی می گويند در شهرهايی که نظاميان راهی آن شده اند، خطوط اينترنت و تلفن همراه قطع شده و حتی در زمان جست و جوی خانه به خانه و دستگيری ها، برق خانه ها قطع می شود.

هرچند درخواست های گسترده بين المللی برای پایان سرکوب غيرنظاميان از سوی دولت بشار اسد صورت گرفته است، با اين حال ارتش سوريه در دو روز گذشته چند شهر سوريه را به کنترل کامل خود درآورده و حتی از سه جهت وارد شهر ساحلی بانياس واقع در غرب سوريه شده است.

بنا بر گزارش‌ها، تانک‌های ارتش سوريه روز شنبه شهر کوچکتر بيضا در نزديکی بانياس را نيز به محاصره خود درآورده‌اند.

شهر ۵۰هزار نفری و سنی‌نشين بانياس در هفته‌های اخير شاهد راهپيمايی‌ های مختلف عليه رژيم بشار اسد بوده‌است و شاهدان عينی می‌گويند که هم‌اينک هدف تانک‌های ارتش، محلات سنی‌نشين اين شهر است و مناطق علوی‌نشين شهر از حملات دولتی در امان هستند.

ايالات متحده آمريکا پيشتر و در واکنش به کشته شدن ۲۷ معترض سوری در روز جمعه، تهديد کرده بود در صورت متوقف نشدن کشتار غيرنظاميان توسط دولت سوريه اقدامات تازه‌ای عليه مقام‌های اين کشور انجام خواهد داد.

اتحاديه اروپا روز شنبه توافق کرد تا ۱۳ مقام سوری که "مسئول سرکوب خشونت‌بار معترضان هستند" را تحريم کند و اعضای اين اتحاديه نيز برای تصميم گیری در مورد اعمال تحريم عليه بشار اسد و ديپلمات‌های سوری جلسه ای برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اپوزيسيون سوريه روز شنبه از بشار اسد خواست تا دموکراسی را بپذيرد و ظرف شش ماه انتخاباتی آزاد را در کشور برگزار کند.

لازم به ذکر است، طبق قرار و تصمیم اتحادیه اروپا، از روز سه‌شنبه (۱۰ مه / ۲۰ اردیبهشت) تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه به اجرا در خواهد آمد و صدور تسلیحات به سوریه به حال تعلیق درخواهد آمد. سفر شماری از مقام‌های ارشد حکومت به اروپا نیز ممنوع خواهد شد و دارایی‌های آنها در بانک‌های اروپایی نیز مسدود می‌شود. البته نام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در فهرست مقام‌های یادشده دیده نمی‌شود که دلیل آن مخالفت فرانسه عنوان شده است.

خبرگزاری آلمان شامگاه دوشنبه نوشته بود "اکنون دولت سوریه مخالفان تبعیدی را متهم می‌کند که آنها می‌کوشند از طریق تماس با طرفداران اسرائیل در آمریکا، ایالات متحده آمریکا را به دخالت نظامی در سوریه برانگیزند. مهم‌ترین چهره در میان مخالفان تبعیدی و مهاجر سوریه عبدالحلیم خدام، وزیر خارجه سابق این کشور است."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016