شنبه 4 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الهام: اصولگرايان هنوز فکر می کنند احمدی ن‍ژاد عارضه است، القای احمدی‌نژاديسم انحراف است، فارس

خبرگزاری فارس: مشاور احمدی‌نژاد يک اشتباه وی در انتخابات مجلس هشتم و حمايتش از برخی افراد را سرآغاز سياسی‌کاری‌های او می‌داند و تأکيد می‌کند که به نوعی برخی مجلسی‌ها موجب شدند که احمدی‌نژاد معادلات را بخواهد با معاملات حل کند و از اين رو جريان نزديک‌تر به آرمان‌های احمدی‌نژاد از دولت وی حذف شد.

سوم تير سالگرد انتخابات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در سال ۸۴، بهانه خوبی است که با غلامحسين الهام که در دولت نهم ردای سخنگويی دولت و وزارت دادگستری را بر تن داشت و از ياران نزديک منتخب ملت در آن زمان محسوب می‌شود، از گفتمان اصولگرايی که احمدی‌نژاد از بستر آن متولد شد تا انحرافی به نام "احمدی‌نژاديسم " و تاکيد بر گفتمان امام و رهبری در شکل‌گيری حادثه سوم تير سخن بگوييم و از او پاسخ بگيرم.

آنچه در ذيل از نظرتان می‌گذرد گفت‌وگوی تفصيلی خبرنگار حوزه دولت خبرگزای فارس با غلامحسين الهام مشاور حقوقی امروز رئيس‌جمهور است؛

* فارس: آقای دکتر چه عاملی موجب شد که مردم در سال ۸۴ از بين شخصيت‌های مطرح به آقای احمدی‌نژاد رای دهند؟
- الهام: مسئله سوم تير به يک عامل وابسته نيست، عوامل متعدد و مختلفی که در طول سال‌ها به وجود آمده بود موجب پيدايش سوم تير شد.
يک عامل مهم اين بود که در طول چهار دوره دولت‌ها، توده مردم را به حساب نياوردند و استفاده از آنها استفاده ابزاری بود.

** احمدی‌نژاد وارد منطقه ممنوعه شد

همه اتکای آنها به قشر‌های خاص و برخی خواص جامعه بود. دولت اصلاحات که اتکای به مردم را به عنوان پوپوليسم کاملا تخطئه کرد. دولت سازندگی هم که به عنوان عوام مهر بطلان بر نقش و تاثيرگذاری آنها زده بود. از اين جهت بود که حرف انتقادی احمدی‌نژاد به عنوان اينکه به منطقه ممنوعه قدم گذاشته است با واکنش مثبت مردم مواجه شد.

توصيف او به عنوان "مردی از جنس مردم " واکنش به اين پديده مردم‌زدايی بود، از طرف ديگر مردم علاقه‌مند و وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی بودند. در حالی که به تعبير شما شخصيت‌های مطرح فکر می‌کردند مردم به "هوای تازه " و "دين تازه " نياز دارند. از اين جهت ابا داشتند به مبانی انديشه‌ای انقلاب اسلامی به خصوص عدالت نزديک شوند. فاصله از روح عدالت‌خواه انقلاب اسلامی و ارزش‌های اخلاقی مبتنی بر آن، مردم را دور احمدی‌نژاد جمع کرد که شعار عدالت‌خواهی داشت و فرهنگ انقلاب را در توجه به نقطه مطلوب و آرمانی يعنی امام عصر (عج) احيا می‌کرد.
"ساده زيست بود، خود را نوکر مردم می‌دانست و در گفتارش صداقت موج می‌زد. به هيچ گروه خاصی هم اتکا نکرده بود. اعتماد به نفس بالايی داشت و 'می‌توانيم' او يعنی انقلاب اسلامی و گفتمان امام قدرت رساندن کشور به اعتلا و عزت مطلوب ملت را دارد. "



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** تفاوت‌های "احمدی‌نژاد ۸۴ "با "احمدی‌نژاد ۹۰ "

* فارس: احمدی‌نژاد سال ۸۹ و ۹۰ را چقدر متفاوت از احمدی‌نژاد ۸۴ می‌دانيد؟
- الهام: تغييری در روحيات فردی او ديده نمی‌شود، ساده زيست و مردم‌گرا است. هيچ بدبينی و شائبه مالی نسبت به شخص او به وجود ندارد. فوق‌العاده پر کار است. استکبار ستيز است. انقلابی است. روحيه ضدصهيونيستی او تغييری نکرده است. مقاوم است.

** سياسی‌کاری احمدی‌نژاد از يک اشتباه در انتخابات مجلس آغاز شد

البته احمدی‌نژاد در برخی رفتارهای سياسی از جمله انتخابات مجلس هشتم دچار اشتباهاتی در حمايت از برخی اشخاصی شد که با دست خود برای روند خدمت خود، مشکلاتی ايجاد کرد. همين مشکلات باعث شد که اندکی سياسی‌کار بشود و سياسی‌کاری با صداقت زلال سوم تير، هميشه قابل جمع نيست. اين مشکلات وی را با واکنش‌ها و اقداماتی روبه‌رو کرد که گاهی مزيد بر مشکلاتش شد؛ از جمله چينش همکارانش.

** اعتماد احمدی‌نژاد به طيف ويژه‌ای که سنخيت اعتقادی و رفتاری با او ندارند

اين چينش بر اساس روش سياسی شکل می‌گيرد که برای حل مشکلات خود ابتدا معادلاتی تعريف می‌کند و برای حل معادلات ناگزير به معامله می‌شود، نتيجه اين معامله به سود احمدی‌نژاد که فقط بنا بوده است با خدا معامله کند، معمولا تمام نمی‌شود و زيان می‌کند؛ چرا که جنس صدق او از جنس ديگری است ولی نگرانی مهم و اساسی اين است که به طيفی اعتماد ويژه کرد که واقعا سنخيت فکری و اعتقادی و رفتاری با او ندارند.

** طيف ويژه‌ای که خود را سخنگوی گفتمان احمدی‌نژاد می‌داند

اين طيف خود را سخنگوی گفتمانی احمدی‌نژاد می‌دانند و به دنبال آن هستند که طی يک فرايند، احمدی‌نژادی متفاوت از آنچه از ملت تحويل گرفته‌اند به ملت و جامعه جهانی تحويل دهند. اين طيف تجلی او شده‌اند در حالی که طبعا چنين نيستند. مديريت فرايندی اين جريان به وحدت و يکپارچکی حاکميت آسيب زد؛ در حالی که اين وحدت و يکپارچگی مهمترين عامل اقتدار و کارآيی دولت می‌شود. اعتماد محکم دوستان را به شخص رئيس‌جمهور خدشه‌دار کرد و در دريای زلال "صدق " و "عدل " امواج کاذب ساخت.

** حل معادلات با معاملات موجب حذف جريان نزديک‌تر به آرمان‌های احمدی‌نژاد شد

روش‌های سياسی‌کارانه و حل معادلات با معاملات موجب حذف يک جريان نزديک‌تر به آرمان‌های او شد. مدل رفتاری اصولگرايان که از اول با احمدی‌نژاد ناعادلانه و غلط پايه‌ريزی شد و به‌رغم تلاش‌ها، تأکيدات و حتی فرامين مقام معظم رهبری (مدظله) اصلاح نشد و گاهی بدتر شد، شرايط را برای شتاب در تقويت اين جريان که علناً گفتمان انحرافی می‌سازد بيشتر و بيشتر کرد.

** به اصطلاح اصولگرايانی که به جای راه حل به‌دنبال بن‌بست‌سازی‌اند

متاسفانه طيف به اصطلاح اصول‌گرايان همچنان دنبال بن‌بست‌سازی به جای راه‌حل برای برون رفت هستند، در حالی که اين کار با وحدت و خدمت صادقانه به مردم در پرتو اعتقاد به خداوند و ولايت، که شاکله احمدی‌نژاد را می‌سازد، ممکن و ميسر است. کينه‌های سياسی را بايد کنار گذاشت و مسير تقويت گفتمان انقلاب اسلامی را از راه خدمت خالصانه به مردم طی کرد.

** آيا رأی دهندگان به احمدی‌نژاد ۸۴ اشتباه کردند؟

* فارس: آقای دکتر؛ آنها که در سال ۸۴ به احمدی‌نژاد رای دادند، هم اکنون با حضور يک گروه انحرافی در بدنه دولت مواجه هستند و انتقادات فراوانی را به اين گروه وارد می‌دانند، آيا رای‌دهندگان به احمدی‌نژاد در سال ۸۴ را بايد ملامت کرد؟ يا اينکه رای دهندگان و حاميان احمدی‌نژاد در سال ۸۴ در رای خود اشتباه نکردند و هم‌اينک نيز به تکليف خود در انتقاد به گروه انحرافی عمل می‌کنند؟
- الهام: در اصالت و درستی حرکت سوم تير و ۲۲ خرداد ۸۸ نمی‌توان ترديد و تشکيک کرد؛ حرکت و انتخاب مردم در هر دو دوره حرکتی عدالت‌خواهانه، ضد اشرافيت، ضد استکبار و ظلم ستيز بود. دينی بود. انقلابی بود. امام‌خواه و ولايت‌محور بود. موجب عزت و اقتدار ملی شد.
انقلاب را پويا و مستمر کرد. روح حرکت و خودباوری را در ملت‌ها بار ديگرزنده کرد.

** در صورت برگشت به شرايط ۸۴ و ۸۸ بازهم درست‌ترين انتخاب احمدی‌نژاد است

ملت بهترين انتخاب و تاريخی‌ترين تصميم خود را گرفت و تجربه ماندگاری را در مقابله با جنگ نرم همه دشمنان به‌جا گذاشت. اگر به آن شرايط باز گرديم باز بهترين و دقيق‌ترين و درست‌ترين انتخاب همين است. بايد دانست که آغاز يک حرکت پايان آن نيست مردم بايد فرآيند حرکت و تداوم آن را نظارت کنند. کما اينکه در انقلاب هم همين‌طور بوده است. وظيفه امر به معروف و نهی از منکر ضامن تداوم حق در همه اعصار است. آيا نهضت پيامبر (ص) به دليل گرفتار شدن به سلطنت طولانی اموی و گرفتار شدن به اسلام اموی قابل تخطئه است؟!

** علل شکل‌گيری جريان‌های انحرافی

آنچه قابل تخطئه و سرزنش خواهد بود بی‌تفاوتی در تداوم جريان انقلاب اسلامی است که منجر به حاکميت جريان‌های انحرافی می‌شود در طول تاريخ هميشه همين‌طور بوده است. مگر خود احمدی‌نژاد در دوره نهم مکرر نگفت: "اگر بی‌عدالتی ديديد آنچنان فرياد بزنيد که صدايتان از دورترين نقطه در پايتخت شنيده شود! "

** گفتمان عدالت مربوط به اسلام و انقلاب است؛ اما احمدی‌نژاد ...

* فارس: احمدی‌نژاد خود مطرح کننده و به وجود آوردند يک گفتمان (گفتمان عدالت) بود يا اينکه می‌توان انتخاب وی به عنوان رئيس‌جمهور را ثمره اين گفتمان‌سازی( "گفتمان عدالت ") که توسط رهبر انقلاب انجام گرفت، دانست؟
- الهام: گفتمان عدالت مربوط به اسلام و انقلاب اسلامی است که امام (ره) آن را احيا کرد. بنايراين شاخصه مکتب امام است چنانکه رهبر معظم انقلاب بر آن تاکيد ويژه کردند، در طول ۱۶ سال دولت‌های اصلاحات و سازندگی مطالبه مستمر رهبر انقلاب اسلامی همين عدالت بوده است. اگر مروری به بيانات رهبر معظم انقلاب از سال ۶۸ تا ۸۴ داشته باشيم عدالت‌خواهی پر رنگ‌ترين مطالبه است، البته تذکر مستمر به مسئولين و حاکمان در ساده‌زيستی، پرهيز از تجمل و اسراف و اشرافيگری، مراقبت از ارزش‌های اصيل اسلامی، مبارزه با فقر و تبعيض و فساد، ساختن کشور بر معيارهای اسلامی، ارتقای علمی، خودباوری همه شاخص‌های مکتب امام و رهبری بوده است و ويژگی‌ مهم احمدی‌نژاد اين بود که به اين مطالبات تحقق عينی و عملی پوشانيد؛ بعد از يک دوره طولانی یأس و انحراف.

** مردم سال ۸۴ دچار تزاحم اهم و مهم شدند؛ قالب‌های را شکستند و انتخاب مسقيم کردند

* فارس: چه عواملی موجب شد مردم در انتخابات ۸۴ به جناح راست سنتی و جناج چپ همزمان "نه " گفته و به فرد ديگری روی بياروند که به هيچ يک از اين دسته‌ها تعلقی خاصی نداشت؟
- الهام: مردم ما پرورش‌يافته اسلام و مکتب اهل بيت عليهم‌السلام هستند. امام اين مردم را با اين معيارها، رشد و ارتقا داد و مسئول در صحنه نگه داشت و انقلاب را به آنان سپرد. بنابراين مردم، معيارها را می‌شناسند و اشخاص و احزاب را به اين معيارها محک می‌زنند و اين راز پايداری آنها است؛ لذا هيچ‌گاه حزب‌محور نبوده‌اند، و اصولا ولايت محوری با اصالت حزب مغاير است. چرا ولايت فقيه و ولايت حزبی در عرض يکديگر انحراف از ولايت حقه است؟ به نظرم وقتی مردم فاصله جناح‌ها و احزاب را با معيارهای اصيل اسلامی يافتند و فرصت انتخاب اصيل و درست را هم در پيش‌رو داشتند، دچار تزاحم اهم و مهم شدند. مضطر در رای دادن به اين جناح‌ها نبودند؛ چرا که اين قالب شکسته شده بود، لذا انتخاب مستقيم خود را انجام دادند.

** احمدی‌نژاد محصول اصول‌گرايی است

* فارس: برخی در درون دولت عنوان می‌کنند که اصولگرايان در روی‌کار آمدن احمدی‌نژاد هيچ نقشی نداشتند، آيا جناب‌عالی اين موضوع را قبول داريد؟
- الهام: اگر مقصود اصولگرايان جناح‌ها و احزاب شناخته شده به اين عنوان هستند، بله همين‌طور است؛ چرا که اين طيف‌ها نامزد ديگری غير از احمدی‌نژاد داشتند و حتی بعد از روی‌کار آمدن دولت از منتقدان دائم آن تاکنون بوده‌اند. اما احمدی‌نژاد محصول اصول‌گرايی است و اصول‌گرايی تعلقی به احزاب ندارد، بلکه محکی است که خود احزاب با آن شناخته می‌شوند.ملت اين حرکت را آفريد و جز ملت اين حرکت مديون هيچ گروه و حزب نيست.

** اصولگرايی را رهبری هدايت و مديريت کرد تا زنده بماند

* فارس: فکر می‌کنيد در طول ۶ ، ۷ سال گذشته اصول‌گرايان فکری اساسی برای تداوم و توسعه گفتمانی که موجب روی‌کار آمدن احمدی‌نژاد در سوم تير ۸۴ شد، انجام داده‌اند و يا به نوعی با يک "درجا زدن " و بلکه "پس‌رفت " در ميان اصول‌گرايان روبه‌رو بوده‌ايم؟
- الهام: به نظر بنده اصول‌گرايان به همان معنای مصطلح سؤال قبلی شما، هنوز فکر می‌کنند احمدی‌نژاد عارضه‌ای است که دير يا زود بايد رفع يا دفع شود. عمر اصول‌گرايان بعد از احمدی‌نژاد صرف چالش و جبران شکست خودشان با طرق نادرست شده است؛ اگر چه پايه‌های رفتاری که بر اساس اين گفتمان رقم خورد، بزودی از بين‌رفتنی نيست و اصول‌گرايان بايد به اين رفتارها سلوک کنند تا بمانند، اما اين موج که درست ايجاد شد و رهبری آن را هدايت و مديريت کرده‌اند زنده و پويا و روبه جلوست. به نظرم نمی‌توان به راحتی دور برگردان ايجاد کرد.

** القای 'احمدی‌نژاديسم' يک انحراف است

* فارس: برخی معتقدند گروه انحرافی به دنبال قرار دادن احمدی‌نژاد در برابر 'احمدی‌نژاديسم' است. اين موضوع را قبول داريد؟
- الهام: خود القای 'احمدی‌نژاديسم' انحراف است، احمدی‌نژاد مکتبی در برابر مکتب انقلاب و امام نيست. احمدی‌نژاد نماد و سمبل گفتمان امام و انقلاب بود. به اين اعتبار برگزيده شد، جايگاه قوی و قديمی در نظام اسلامی بلکه جامعه جهانی يافت. هويت او آميخته با اين مکتب است. ويژگی‌ و رفتار او بر عمل به اين مبانی بوده است و استمرار آن هم در گرو همين است.
همه کسانی که در ارتباط با يک "مکتب " هويت و شخصيتی می‌يابند بدون آن هويت خود را از دست می‌دهند، عبور از اين ارزش‌ها، عبور از خودشان خواهد بود، در کشور ما اعتبار و ماندگاری عالمان و سياست‌‌مداران به هويت اسلامی آنان وابسته است.

** روی آوردن به راست سنتی برای جبران اشتباهات احمدی‌نژاد باطل است

* فارس: آيا برای جبران برخی اشتباهات احمدی‌نژاد، متوسل شدن و روی آوردن به جناح راست سنتی مانند لاريجانی، هاشمی و غيره را به صلاح می‌دانيد يا اين را يک اشتباه بزرگ قلمداد می‌کنيد؟
- الهام: انحراف از حق به فرض تحقق، مشروعيت و حقانيت برای باطل ايجاد نمی‌کند. بازگشت به باطل هميشه باطل و غلط است و مؤمن حتی در رفتارها و سليقه‌ها هم از يک سوراخ دوبار گزيده نمی‌شود چه برسد به اينکه در مبانی خود بخواهد تجديد نظر کند.

* فارس: فکر می‌کنيد رئيس‌جمهور بعدی ايران با چه گفتمانی روی کار خواهد آمد؟
- الهام: نمی‌دانم، آينده دست خداوند است، اما سنت خداوند بر اين استقرار دارد که هر ملتی بر اعتقادات و اصول خود پايداری کند و استقامت ورزد، آينده از آن او خواهد بود "إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ "
به نظرم ملت گفتمانی را انتخاب کرده است که از آن پشيمان نيست بلکه بدان بسيار خرسند است، مهم اين است که حامل چنين گفتمانی را در صحنه ببيند.

** گفت‌وگو از عباس کلاهدوز و رسول بابازاده


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016