پنجشنبه 9 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: ماهيت حوادث سوريه با ماهيت حوادث ديگر کشورهای منطقه متفاوت است، ايرنا

تهران - حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در ديدار مسئولان نظام و قشرهای مختلف مردم، با تبريک عيد شريف مبعث به ملت ايران و امت اسلامی، بعثت پيامبر اکرم (ص) را بزرگترين نعمت الهی و برترين و پربرکت ترين روزهای سال خواندند و تأکيد کردند: بيداری اسلامی ملتهای منطقه، حرکتی در مسير نبوی است و ملتهای مسلمان و ملت بزرگ ايران، با هوشياری اجازه نخواهند داد امريکايی ها و صهيونيستها، با ايجاد اختلاف و حيله های ديگر، اين حرکت عظيم را منحرف و يا بر آن موج سواری کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به «آثار تعيين کننده، بسيار عميق و پيش برنده» دوران ۲۳ ساله بعثت پيامبر خاتم (ص) در تاريخ و سرنوشت بشريت افزودند: نبی مکرم اسلام (ص) در همين دوران کوتاه که فقط ۱۰ سال آن به ايجاد نظام اسلامی اختصاص داشت، جامعه ای بر پايه های ايمان، عقلانيت، مجاهدت و عزت بنا کردند که تمدنهای امروز بشری نيز، مديون تمدن اسلامیِ شکل گرفته برچنين پايه هايی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايشان، مشکلات و دردهای ديروز و امروز امت اسلامی را ناشی از ناسپاسی نعمت عظيم بعثت دانستند و خاطرنشان کردند: اگر ملتهای مسلمان، ايمان را در دل و عمل تقويت کنند، از عقلانيت و خرد انسانی به عنوان هديه بزرگ الهی بهره گيرند، جهاد فی سبيل الله را در ميدانهای نظامی،سياسی، اقتصادی و فرهنگی دنبال کنند و احساس عزت و کرامت انسانی را مغتنم بشمارند يقيناً به جايگاه شايسته خود دست می يابند.
حضرت آيت الله خامنه ای، حوادث جاری در برخی کشورهای شمال افريقا و خاورميانه را، نشان دهنده توجه ملتهای مسلمان به نعمت سعادت بخش اسلام خواندند و افزودند: بيداری عظيم اسلامی در مصر و تونس و ديگر کشورها نشان می دهد موازنه ظالمانه و تحقيرکننده ای که غربی های سلطه گر و حکام وابسته، در ۱۵۰ سال اخير بر ملتهای منطقه تحميل کرده بودند به هم خورده و فصل جديدی در تاريخ منطقه آغاز شده است.
رهبر انقلاب اسلامی، آينده تحولات منطقه را به فضل الهی، روشن دانستند و با اشاره به لجاجت و «جان سختی» قدرتهای مستکبر برای انکار و مخفی کردن جنبه اسلامی اين تحولات افزودند: امريکايی ها، صهيونيستها و مزدوران و همراهان آنها در منطقه، همه امکانات خود را به کار گرفته اند تا حرکت عظيم ملتها را منحرف کنند و با روی کار آوردن عناصر وابسته، معادلات ظالمانه گذشته را دوباره حاکم سازند اما وقتی ملتی بيدار شد و جان بر کف به ميدان آمد نمی توان او را شکست داد.
ايشان با اشاره به لزوم بيداری، هوشياری و بصيرت ملتها و نخبگان جهان اسلام در مقابل تلاشها و طرحهای پيچيده امريکا و رژيم غاصب صهيونيستی افزودند: البته تحرکات سلطه گران، دردسرهايی را برای ملتهای بيدار شده به همراه خواهد آورد اما به برکت هوشياری و مراقبت مردم و نخبگان امت اسلامی، مسير روشنی که در منطقه آغاز شده، انشاءالله با قوت ادامه خواهد يافت.
رهبر انقلاب اسلامی، در همين زمينه با يادآوری توطئه های گوناگون دشمنان اسلام در قبال پيروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ايجاد اختلاف، نفوذ، ترور، «درگيريهای قومی مذهبی»، فتنه انگيزی و تحريک دشمن خارجی به حمله به ايران از جمله تحرکات ناکام مستکبران برای تضعيف حرکت عظيم ملت ايران بوده است که همين توطئه ها يا نظائر آنها در قبال ملتهای بيدار شده منطقه نيز طراحی و اجرا خواهد شد.

* معيار ملت ايران برای شناخت توطئه ها
ايشان در تشريح راههای اصولی مقابله با اينگونه توطئه ها، پرهيز ملتها و نخبگان جهان اسلام از مباحث بيهوده و کم اهميت، بی توجهی به «اختلافات مذهبی، قومی و سليقه ای» و درک عظمت تاريخی قيام ملتهای مسلمان را مورد تأکيد قرار دادند.
حضرت آيت الله خامنه ای، با اشاره به حمايتهای هميشگی ملت ايران و نظام اسلامی از هر حرکت عدالت طلبانه و ضد استکباری افزودند: هرجا حرکتی عليه امريکا و صهيونيسم روی دهد و هر ملتی که بر ضد ديکتاتوری بين المللی امريکا و ديکتاتورهای داخلی قيام کند با حمايت ملت فهيم ايران روبرو خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، شبيه سازی را يکی از طرحهای پيچيده امريکا خواندند و با اشاره به حوادث سوريه افزودند: امريکايی ها با تلاش برای شبيه سازی حوادث مصر، تونس، يمن و ليبی، در سوريه، سعی می کنند اين کشور را که در خط مقاومت قرار دارد دچار مشکل کنند اما ماهيت حوادث سوريه با ماهيت حوادث ديگر کشورهای منطقه متفاوت است.
ايشان افزودند: جوهره بيداری اسلامی در کشورهای منطقه، حرکت ضدصهيونيستی و ضد امريکايی است اما در حوادث سوريه، دست امريکا و اسرائيل آشکار است و «منطق و معيار ما ملت ايران» اين است که هرجا به نفع امريکا و صهيونيسم شعار داده شود حرکت، انحرافی است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته پايداری ملت ايران و نظام اسلامی بر اين منطق و معيار دشمنان نظام را خشمگين می کند و بر توطئه های آنان می افزايد اما ملت آب ديده و مقاوم ايران، در مواضع خود سستی نخواهد کرد.
ايشان با اشاره به مظلوميت ملت بحرين افزودند: حرکت مردم بحرين، ماهيتاً شبيه حرکت ملت مصر و تونس و يمن است و تفکيک ميان اين تحرکات مشابه، معنا ندارد اما متأسفانه برخی به جای توجه به حرف دل ملتها، همان راهی را می روند که دشمنان اسلام می خواهند.
حضرت آيت الله خامنه ای در پايان سخنانشان با يادآوری کار و تلاش گسترده و پراميد دستگاههای گوناگون در سراسر کشور، موضوع ادغام وزارتخانه ها و کوچک کردن دولت را، بسيار مهم برشمردند و با اشاره به همکاری متقابل دولت و مجلس در اين مسئله افزودند: اينگونه کارها بايد با جديت دنبال شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به طمع ورزيهای دشمنان به برخی مسائل و حوادث داخلی تأکيد کردند: ملت ايران با ايستادگی، اعتماد و اميد بی پايان به کمک پروردگار و مسئولان کشور با همکاری و وحدت کلمه، بار ديگر اميد دشمنان را به یأس و نوميدی تبديل خواهند کرد.

* سخنان رييس جمهور
در آغاز اين ديدار که سفيران کشورهای اسلامی نيز حضور داشتند، رئيس جمهور، پيامبر خاتم را بزرگترين هديه پروردگار به بشريت خواند و افزود: بعثت بزرگترين حادثه تاريخ است که می تواند بشر را در گذر از مسير نورانی کلمه توحيد، به حيات طيبه و سعادت حقيقی برساند.
آقای احمدی نژاد جهل و غفلت بشر و ظلم و بی عدالتی طاغوتها را موانع اصلی بهره گيری کامل جوامع بشری از پيام حيات بخش بعثت پيامبر اعظم خواند و افزود: شيطان بزرگ امريکا و رژيم غاصب صهيونيستی با سرکوب ملتها، جامعه بشری را از حرکت در صراط مستقيم الهی باز می دارند.
رئيس جمهور، بشر امروز را بيش از هر زمان ديگر نيازمند پيام بعثت خواند و افزودند: ظهور بقيه الله الاعظم (عج) تکميل کننده حادثه تاريخی بعثت و نويد سعادت حقيقی بشر خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016