شنبه 5 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خواب اسلامی! احمد وحدت خواه

ahmad-vahdat.jpg
«بیداری اسلامی» مورد نظر خامنه ای و شرکای عقیدتی او نه در تلاش برای ارزش گذاری بر انسان و حقوق مدنی او و زندگی مسالمت آمیز آدمیان در پناه قانون و عدالت، بلکه در نفرت از غربیان، هرج و مرج اجتماعی به نام قیام و سرکوب دگراندیشان به نام دین خلاصه می شود. این «بیداری» سی و سه سال آزگار است که حتی لحظه ای خواب خوش را هم از ملت ما ربوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ویژه خبرنامه گویا

هفته جاری سالگشت بزرگداشت ابوعلی سینا در ایران بود. برتراند راسل فیلسوف برجسته در کتاب «تاریخ فلسفه» این اندیشمند بزرگ ایرانی را از مفاخر جهان فلسفه و یکی از ستونهای استواری معرفی می کند که تمدن امروزین مغرب زمین بر مبنای عقل گرایی و جهان بینی امثال او بنا شده است.

دکتر یحیی یثربی استاد فلسفه و مترجم آثار ابن سینا در گفت و گویی با روزنامه خراسان به مناسبت این بزرگداشت تعارفات معمول در بحث های فلسفی- سیاسی را کنار گذاشته و با توجه به اوضاع فلاکت بار اجتماعی امروز در میهن ما و به طور کلی جهان اسلام اظهار کرده است که بدبختی مسلمانان از روز دوری آنها از عقل گرایی مورد توجه ابن سینا و توجه آنها به خرافات دینی و گرایشات عوام فریبانه آغاز شده است.

ابوعلی سینا درخشان ترین ستاره در آسمان فصلی از تاریخ بشری است که به «عصر طلایی تمدن اسلامی» شناخته می شود. در این عصر که از قرن هشتم تا سیزده میلادی را در بر می گیرد فلاسفه و دانشمندان مشرق زمین با بهره گیری از آثار علمی و اکتشافات پزشکی، ریاضی و نجوم برگرفته از تمدنهای هند، یونان و روم، و آمیزش آنها با فلسفه ایران باستان، تعاریف و تعابیر جدیدی از علت وجودی انسان، طبیعت و عالم هستی و رابطه میان آنها خلق کردند. در مرکز این تفکرات جدید فلسفی که از مکتب ارسطویی پیروی می کرد جوهر اندیشه ای علمی وجود داشت که قرنها بعد در اروپا بنیاد انقلابات عظیم علمی و صنعتی و نهایتا تشکیل اجتماعات جدید بشری در غالب تمدن های امروزی شد.

این اندیشه فلسفی جهان و عالم هستی را تابع مقررات و اصولی علمی و تکاملی می داند که انسان می تواند با درک و شناخت این اصول به مرزهای جدیدی از دانش و آگاهی برای حل مشکلات و رفع نیازهای مادی و معنوی خود دست یابد. به عبارت دیگر، انسانی که شعور و دانش را برای مبارزه با قهر طبیعت، درمان بیماریها، رفع نابسامانی های اجتماعی، حل اختلافات قومی و هزاران معضل دیگری زندگی روزمره در جامعه بشری به کار می گیرد از انسانی که برای بقای خود به ورد و دعا پناه می برد و چشم به آسمانها می دوزد بخت بیشتری برای موفقیت در زندگی و اجتماع برای خود فراهم کرده است.

بر مبنای این اندیشه فلسفی و کاربرد آن در زندگی و فعالیت اجتماعی خود بود که ابوعلی سینا موفق می شود در عمر پر ثمر خویش بیش از ۴۵۰ کتاب و نوشتار و اثر تحقیقاتی - علمی را در مورد ریشه بیماریهای بشری، قوانین فیزیک، نجوم، ریاضیات، شیمی، مهندسی، منطق و ادبیات ووو به رشته تحریر دربیاورد. به گفته فلاسفه معتبر غرب اندیشه و جهان بینی ابوعلی سینا در حقیقت زبان و سخنگوی بی همتای تمدن ایرانی - اسلامی چهار قرن متوالی از تاریخ تمدن بشری بوده است.

اما نقطه متقابل این اندیشه و آغاز سقوط این تمدن با ظهور تفکرات ماورا طبیعی آندسته از فلاسفه ای همراه می شود که به جای همزیستی و در آمیختن با جهان گسترده تفکرات انسانی، این بار تنها و تنها اندیشه مذهبی خود را کانون هر گونه بحث های عقیدتی با دیگران قرار دادند.

فلسفه مورد دلخواه و نشر این جماعت متفکران اسلامی با وجود رویارویی و بحث با سایر اندیشه های مکتبی، در اثر جزمگرایی و پافشاری خود بر این امر که اسلام دین دنیا و آخرت می باشد جهان گسترده فلسفه را به تنگنای تفکرات مذهبی خود خلاصه کرده و معیار سنجش عقلانیت و حقانیت سایر فلاسفه، و در نتیجه اندیشه های سیاسی و اجتماعی دیگراندیشان را در تطبیق آنها با اصول شریعت مورد نظر خود قرار داده است.

در دایره تنگ رهروان این بنیادگرایی اسلامی اندیشه های مذهبی آنها عین حقیقت و سایر جهان بینی ها و حتی ادیان یا کفر یا باطل و بی اعتبار هستند.

و این همان بلای خانمانسوزی است که امروز دامنگیر ایران و ایرانی و در ابعاد وسیعتر، جهان اسلام شده است.

تمامی تلاش روشنفکران عرفی و غربگرای جهان اسلام در دویست سال گذشته برای بازگرداندن تفکر مسلمانان به نحوه جهان بینی علمی ابن سیناها برای همگام شدن و بهره وری از دستاوردهای تمدن نوین بشری در برخورد با سد سنتگرایان و تاریک اندیشان مذهبی به بیراه رفته اند.

در ایران خود ما هر سه انقلاب مشروطه، جنبش ملیون و انقلاب بهمن در پس پیروزی بر نیروهای استبدادی و مقابله با دخالت قدرتهای استعماری با دخالت مستقیم نیروهای مذهبی پیرو این فلسفه مخرب با شکست روبرو شده اند.

امروز نیز یکبار دیگر و در زمینه تحولات عمیق ایدئولوژیکی و تکنولوژیکی در میان جوامع بشری، ملت های مسلمان در راستای اندیشه های فلسفی همگون با صلح، پیشرفت اجتماعی و احترام به حقوق بشر یک بار دیگر برای دستیابی به آرمانهای سرکوب شده تاریخی خود بپا خواسته اند. و چه جای شگفتی اگر نوادگان برحق ابن سینا در وطن عزیز او ایران امروز پرچمدار این جنبش نوین اجتماعی در منطقه شده باشند.

جنبشی که با هدف محو نظام ولایت فقیه به عنوان جرثومه همه تفکرات استبدادی تاریخ ایران و اسلام و برپایی نظامی دموکراتیک و سکیولار می تواند به خواب قرون متمادی مسلمانان برای همیشه پایان دهد.

«بیداری اسلامی» مورد نظر خامنه ای و شرکای عقیدتی او نه در تلاش برای ارزش گذاری بر انسان و حقوق مدنی او و زندگی مسالمت آمیز آدمیان در پناه قانون و عدالت، بلکه در نفرت از غربیان، هرج و مرج اجتماعی به نام قیام و سرکوب دگراندیشان به نام دین خلاصه می شود. این «بیداری» سی و سه سال آزگار است که حتی لحظه ای خواب خوش را هم از ملت ما ربوده است »

avahdatkhah@gmail.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016