دوشنبه 11 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس مرکز آمار ايران: نرخ بيکاری تابستان امسال ۱۱.۱ درصد است، ايسنا

‌رييس مرکز آمار ايران با تشريح جزييات برگزاری هفتمين دوره سرشماری نفوس مسکن در سال ۹۰ گفت: عمليات سراسری سرشماری در کشور از دوم تا بيست و دوم آبان ماه به مدت ۲۱ روز اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عادل آذر در افتتاحيه ستاد اجرايی سرشماری عمومی نفوس مسکن گفت: سرشماری عمومی نفوس مسکن يک رخداد بزرگ برای هر کشوری است و با توجه به نقش مهم آمار در برنامه‌ريزی‌های آينده کشور و مباحث اجتماعی، بهداشت و سلامت و همچنين خانواده‌ها هفتمين دوره از سرشماری بزرگ نفوس و مسکن کشور از دوم آبان کار خود را آغاز می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: با توجه به اين‌که بيشترين جمعيت کشور در استان تهران متمرکز است حدود ۲۰ درصد از انرژی و فعاليت ستاد اجرايی سرشماری در استان تهران صرف می‌شود.

آذر با بيان اين‌که اعلام آمار دقيق يکی از مهمترين برنامه‌های توسعه‌ای هر کشور محسوب می‌شود، گفت: تا سال ۸۵ سرشماری در ايران هر ۱۰ سال يک‌بار انجام می‌شد اما برای به‌روز کردن داده‌ها و اطلاعات مقرر شده سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر پنج سال يکبار صورت بگيرد.

‌رييس مرکز آمار ايران تصريح کرد:‌ در اين دوره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۱۴ هزار نفر در ستاد اجرايی فعاليت دارند و ۵۴ هزار مامور آمارگيری در سراسر کشور برای ثبت اطلاعات و داده‌ها به منازل مراجعه خواهند کرد.

وی با بيان اين‌که سرشماری يک پروژه نيست بلکه يک رخداد بزرگ در کشور است، اضافه کرد: در عمليات سرشماری بسياری از دستگاه‌ها و همچنين همه مردم درگير هستند لذا اين موضوع از اهميت بسيار بالايی برخوردار است و لازمه اجرای موفق آن همکاری مردم با ماموران آمارگيری برای ثبت اطلاعات است.

آذر عنوان کرد: در اين دوره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۶۰ مورد اطلاعات جمع‌آوری می‌شود تا وضعيت سلامت، تحصيلات‌،‌آموزش و پرورش، بيکاری و محل سکونت افراد مشخص شود. از اين رو بر اساس برنامه زمان‌بندی حدود ۲۰ دقيقه برای ثبت اطلاعات هر خانوار در نظر گرفته شده است.

‌رييس مرکز آمار ايران تاکيد کرد: لازم است خانواده‌ها شناسنامه، شماره ملی،‌ کدپستی و اطلاعات ساختمان خود را در دست داشته باشند تا ضمن ثبت دقيق اطلاعات خانوار مدت زمان ثبت داده‌ها نيز کاهش يابد تا آمارگيری در مدت زمان اعلام شده در کل کشور به اتمام برسد.

او با اشاره به اين‌که با ثبت اطلاعات در هفتمين دوره از سرشماری افراد به جغرافيا متصل می‌شوند اين نوع سرشماری را يکی از ويژگی‌های سرشماری مدرن عنوان و خاطرنشان کرد: براساس قانون مرکز آمار تمامی اطلاعات شخصی افراد و خانوار به صورت کاملا محرمانه نگهداری خواهد شد اما آمار مربوط به تراکم جمعيت، نرخ بيکاری، مهاجرت، تعداد مدارس، آبرسانی، نسبت جنسی و اطلاعات عمومی در طول اجرای عمليات سرشماری به صورت هفتگی اعلام خواهد شد.

آذر تصريح کرد: پس از اتمام اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن اطلاعات اوليه و نخستين خروجی آمار در آذر ماه سال جاری و اطلاعات آماری تکميلی ارديبهشت سال ۹۱ اعلام خواهد شد.

‌رييس مرکز آمار ايران در ادامه از الکترونيکی شدن عمليات سرشماری عمومی نفوس مسکن در سال ۹۵ خبر داد و گفت: در حال طراحی برنامه شبکه آمار هستيم تا هشتمين دوره سرشماری کشور به صورت کاملا الکترونيکی اجرا شود.

وی درباره نظارت به نحوه آمارگيری در اين دوره نيز گفت: با تمهيداتی که صورت گرفته اين دوره از آمارگيری از نظارت و امنيت کاملی برخودار است چرا که کارشناسان مسوول آمارگيری حضور دارند و تلاش شده از افراد با تجربه که در سرشماری‌های گذشته حضور داشتند استفاده شود لذا هيچ نگرانی در اين باره وجود ندارد.

‌رييس مرکز آمار ايران درباره نحوه ثبت اطلاعات خانوارهای غايب در زمان اجرای اين عمليات آمارگيری گفت: بر اساس برنامه يک مدت زمان ديگری برای ثبت آمار خانواده‌های غايب در نظر گرفته می‌شود و تحت عنوان بازشماری پس از اتمام زمان آمارگيری اين بازشماری انجام خواهد شد.

به گفته آذر هزينه‌های مستقيمی که برای عمليات سرشماری عمومی نفوس مسکن در نظر گرفته شده با توجه به همکاری بسياری از دستگاه‌ها رقم دقيق نيست اما آنچه در بودجه ۹۰ برای سرشماری در نظر گرفته شده است رقمی معادل ۷۰ ميليارد تومان است.

وی عنوان کرد: ‌برای تعيين هزينه کلی و نهايی عمليات سرشماری عمومی نفوس مسکن با توجه به هزينه‌هايی که دستگاه‌های دولتی در تمامی استان‌ها متقبل می‌شوند بايد اعتبار اعلام شده در عدد سه يا چهار ضرب کنند.

آذر همچنين تصريح کرد: در اين دوره از سرشماری عمومی نفوس و مسکن، سرشماری کارگاهی نداريم و مراجعه به کارگاه‌ها صرفا برای اطلاع از سکونت خانوارها در کارگاه‌هاست.

‌رييس مرکز آمار ايران گفت:‌ در سرشماری عمومی نفوس و مسکن اين دوره تنها سرشماری خانوار و آبادی‌ها انجام می‌شود تا اطلاعات دقيقی از جمعيت کشور و همچنين ميزان دسترسی روستاها به راه‌آهن شهری، بهداشت و درمان،‌ آموزش و پرورش به دست آيد.

وی همچنين نرخ بيکاری تابستان سال ۹۰ براساس طرح نيروی کار را معادل ۱۱.۱ درصد اعلام کرد و گفت: اين آمار رو به کاهش است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016