سه شنبه 19 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنبش اشغال وال استريت مجوز چهار ماهه تظاهرات در نزديکی کاخ سفيد گرفت، کلمه

همچنان که تظاهرات جنبش “اشغال وال‌استريت” در آمريکا گسترش پيدا می‌کند و روزبه‌روز بر جمعيت معترضان افزوده می‌شود،‌ اين افراد در واشنگتن موفق شده‌اند که برای ادامه اعتراضات‌شان در ميدانی نزديک کاخ سفيد، مجوزی چهارماهه به دست آورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنبش اعتراضی تحت عنوان “ماشين را متوقف کنيد” که ميدان آزادی شهر واشنگتن را با تجمعات خود اشغال کرده، در کنار جنبش “اشغال واشنگتن دی‌سی” دو گروه اصلی سازمان‌دهنده اعتراضات در پايتخت آمريکا هستند.

اين جنبش ابتدا از سوی نهاد نظارت‌کننده بر ميدان آزادی واشنگتن مجوزی چهار روزه را برای تجمع در اين ميدان به دست آورده بود که روز دوشنبه مهلت آن به پايان رسيد. اما اواخر روز دوشنبه نهاد نظارتی فدرال مجوزی را برای برگزاری تجمع تا ماه فوريه ‌٢٠١٢ به آنها داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که جنبش اعتراضی “اشغال واشنگتن دی سی” تحت تدابير امنيتی پليس همچنان بدون مجوز در ميدان مک فرسن واشنگتن به تجمع ادامه می‌دهد.

جنبش “ماشين را متوقف کنيد” که از ابتدا به خاطر مخالفت با جنگ عراق و افغانستان به وجود آمد، چند ماه پيش سازماندهی فعاليت‌های خود را آغاز کرد.

جنبش “اشغال واشنگتن دی سی” نيز که با الهام از جنبش “اشغال وال استريت” در نيويورک به وجود آمد، روزبه‌روز پذيرای تعداد بيشتری از معترضان در ميدان مک فرسن واشنگتن است. اين ميدان محل استقرار دفاتر بسياری از لابی‌های بانفوذ سياسی است.

روز شنبه اعتراضات واشنگتن با حمله نگهبانان امنيتی موزه هوا و فضای ملی اين شهر به معترضان با استفاده از گاز فلفل به خشونت کشيده شد. دست‌کم يک نفر در اين اعتراضات دستگير شد و موزه درهای خود را به روی بازديدکنندگان بست.

از سوی ديگر روزنامه ديلی ميل، گزارش داد با وجود آنکه از ابتدای اعتراضات ضدسرمايه‌داری، معترضان خود را جزو ‌٩٩ درصد از جامعه غيرمرفه آمريکا تلقی می‌کردند، اما هم‌اکنون فرزندان و جوانان جزو جامعه يک درصدی ثروتمندان آمريکايی نيز به اين اعتراضات پيوسته‌اند. اين مساله چندان به مذاق معترضان خوش نيامده، زيرا سبب شده مقاماتی نظير شهردار نيويورک با استناد به اين موضوع عنوان کنند که تظاهرکنندگان فقط برای تفريح و وقت‌گذرانی به اعتراض می‌پردازند و چندان در تظاهرات خود جدی نيستند.

وی تاکيد کرده که ادامه اعتراضات ضدسرمايه‌داری در نيويورک وابسته به وضعيت آب و هوايی است!

همچنين گزارش شده که هکرهايی که وب‌سايت بازار بورس سهام نيويورک را مورد حمله قرار داده و آن را از دسترس خارج ساخته‌اند، حاميان جنبش ضد سرمايه‌داری “اشغال وال استريت” بوده‌اند.

گروه هکرهای موسوم به انانيموس (ناشناس) نيز پيشتر تهديد کرده بود که روز دوشنبه وب‌سايت بازار بورس آمريکا را مورد حمله قرار خواهد داد و به نظر می‌رسد که آنها در حملات خود موفق بوده‌اند.

وب‌سايت بازار بورس نيويورک روز دوشنبه برای مدت چند ساعت از دسترس خارج شد، با وجود اين سخنگوی بازار بورس نيويورک گفت که اين مساله بر تعاملات بورس تاثيری نگذاشته است.

اين حمله در حالی انجام شد که معترضان متحصن در منطقه مالی نيويورک هيچ نشانی از عقب‌نشينی از اعتراضات خود ندارند.

گزارش شده که معترضان حاضر در اعتراضات جنبش “اشغال وال استريت” که شبکه خبری فاکس نيوز آمريکا را حامی سياست‌های تبعيض‌آميز و مفسدانه سرمايه‌داری قلمداد می‌کنند، با مشاهده خبرنگار اين شبکه که قصد مصاحبه با معترضان را داشته، با وی برخورد کرده و او را مجبور به فرار کرده‌اند.

جرالدو ريورا، مجری باسابقه شبکه خبری فاکس نيوز آمريکا روز يکشنبه در حالی که قصد داشته با معترضان ضدسرمايه‌داری نيويورک مصاحبه کند با موجی از آنان روبه‌رو شده که به سوی وی حمله کرده و شعار می‌دادند: “فاکس نيوز دروغ می‌گويد”، وقتی که وی دريافته که توسط معترضان مورد شناسايی قرار گرفته است، توسط محافظان خود فرار را بر قرار ترجيح می‌دهد و معترضان با شعار “خداحافظ” او را بدرقه می‌کنند.

اعتراضات ضدسرمايه‌داری اکنون به بيش از ‌٢۵ شهر آمريکا کشيده شده است، اين شهرها عبارتند از بوستون، فيلادلفيا، واشنگتن دی سی، شيکاگو، برلينگتون، ريچموند، شارلوت، آتلانتا، نيويورک، جکسونويل، ميامی، تامپا، موبايل، سينسيناتی، ايندياناپليس، مينياپليس، اوستين، والاس، دنور، لاس وگاس، سان ديگو، لس‌آنجلس، سان فرانسيسکو، ساکرامنتو، سن خوزه، پورتلند، سياتل و آنکوريج.

از سوی ديگر همچنان که اعتراضات ضدسرمايه‌داری وارد چهارمين هفته خود می‌شود، افسران پليس مجبور هستند که در محل اعتراضات همواره به طور فوق‌العاده حضور داشته باشند و هزينه‌های پرداخت حقوق فوق‌العاده به آنان تاکنون برای پليس نيويورک ‌٩/١ ميليون دلار تمام شده است. اين افزايش هزينه در حالی است که شهردار نيويورک چند روز پيش به همه سازمان‌های تحت امر خود دستور داده بود آماده کاهش هزنيه‌های خود تا سقف دو ميليارد دلار در مدت ‌١٨ ماه آينده شوند. اين موضوع سبب شد که رئيس پليس نيويورک هشدار دهد که اين کاهش هزينه‌ها ممکن است به لغو پذيرش نيروهای جديد که قرار است ماه ژانويه وارد آکادمی پليس شوند، منجر شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016