شنبه 30 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری شنبه: نگرانی از وضعیت امیرعلی علامه‌زاده در بند ۲ الف زندان اوین

نگرانی از وضعیت امیرعلی علامه‌زاده در بند ۲ الف زندان اوین، رهانا

مجتبی سمیع‌نژاد: امیرعلی علامه‌زاده ۳۰ ساله دبیر سابق سرویس دیپلماتیک خبرگزاری ایلنا، استاد دانشگاه علمی کاربردی و دانشجوی کاردانی به کارشناسی حقوق از تاریخ ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۰ بازداشت و در بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران است، نگهداری می‌شود.
علامه‌زاده که تاکنون هیچ اتهامی برای بازداشت وی اعلام نشده است در طی این یک ماه تنها یک تماس تلفنی و یک ملاقات حضوری کوتاه با خانواده‌اش داشته است و خانواده‌یوی در نگرانی از وضعیتش به سر می‌برند.
زینب علامه‌زاده خواهر این روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با «خانه حقوق بشر ایران» در مورد آخرین وضعیت برادرش گفت: «اولین و آخرین تماس تلفنیش یک هفته بعد از بازداشتش بود که خیلی کوتاه در حد شاید دو دقیقه یا کمتر‬ بود. که در آن تماس گفته بود من حالم خوبه شماها حالتون چطوره و تک تک بچه‌ها را اسم برد و حالشان رو پرسید، همین‬. بعد از آن تماس دوشنبه ۱۸ مهرماه بود که فقط به پدر اجازه ملاقات دادند.»
‫علامه‌زاده که این ملاقات را غیرعادی توصیف کرد، گفت: «قبل از ملاقات به پدر گفتند که هیچ سوالی از امیرعلی نمی پرسی، که کجایی؟ اتهامت چیه؟ انفرادی هستی یا نه؟ چی ازت می پرسن؟ فقط فقط احوالپرسی‬. که پدر هم دقیقا همین کار را کرد. پدرم می‌گفت که امیرعلی از وضعیت روحی خوبی برخوردار نبوده و مدام گریه می کرده است، ولی گفته است که حالم خوب است و نگران نباشید. این‌ها با من بد رفتاری نمی کنن‬د. ولی من فکر نمی‌کنم از شرایط خوبی برخوردار باشد و وضعیت مناسبی داشته باشد.»

زینب علامه‌زاده در مورد محل ملاقات گفت: «ملاقات در یک اتاق در زندان اوین صورت گرفته است. پدرم را قبل از ملاقات حتا بازرسی نکردند و تلفن همراهش را هم نگرفته بودند. این مسأله برای ما عجیب و غیرعادی آمد. ولی می‌دانیم که برادرم در بند ۲ الف زندان اوین نگهداری می‌شود.»

خواهر این روزنامه‌نگار زندانی در مورد پیگری‌هایش برای کسب اطلاع از وضعیت برادرش گفت: «امروز رفتم شعبه ۱۴ ناحیه ۲۸ بازپرسی که پرونده‌اش آن‌جا است. از آن‌ها خواستم که عنوان اتهام برادر چیست، اما جوابی ندادند. گفتند که نمی‌توانند بگویند. اما بیان کردند که اتهاماتش امنیتی است. حتا بعد از چهار ساعت و نیم که منتظر بازپرس شدم آخر هم نتوانستم باها او ملاقات داشته باشم‬. ولی‬ درخواست ملاقات من را به عنوان خواهرش فعلا قبول کرد‬. باید ببینم که امکان این ملاقات در زندان اوین فراهم می‌شود و این دستور را قبول می‌کنند یا نه؟»

خواهر امیرعلی علامه‌زاده در مورد نحوه بازداشت برادرش به «خانه»ی ما گفت: «روز ۲۷ شهریور ماه صبح که داشت می رفت سر کار‬. گویا نزدیک منزل جلوی‌اش را در خیابان می‌گیرند.
‫من خود هم داشتم حاضر می شدم بروم سر کار‬. امیرعلی زودتر از من برگشت و گفت لباس بپوشید حکم دارند خانه را بگردند و من را هم با خودشان می برن‬د. سه نفر بودند که مشغول بازرسی منزل شدند. هیچ صحبتی نکردند و اجازه هم ندادند که ما با هم صحبت کنیم.»

وی در ادامه گفت: «همان روز بازداشت به امیرعلی در خانه گفتند که یک هارد هزار گیک هم داری، آن را هم بیاور. امیرعلی در پاسخ‌شان گفت که آن در هارد در خانه‌مان در بابل هست. همین مساله باعث شد که یک ماه بعد برای پیدا کردن آن هارد به خانه‌مان در بابل بروند و آن‌جا را بازرسی کنند. در بابل ریسور ماهواره و ال ام بی و دیگر وسائل را برداشتند و با خود بردند و ما را هم تهدید کردند.»

زینب علامه‌زاده در مورد تهدید خودش و برادرش در بابل گفت: «در بابل وقتی خانه را به هم ریختند و هارد را پیدا نکردند، با بردار ۱۷ ساله‌ام که در مدرسه بود تماس گرفتند و گفتند بیاید خانه. برادرم را تهدید کردند که هم خودش و هم خواهرش، یعنی من را بازداشت می‌کنند. آن‌ها حق نداشتند که چنین کاری انجام دهند. این کار غیرقانونی بود که بخواهند خانواده من را تهدید کنند. آن‌ها جو خانه ما را متشنج کردند و بعد هم رفتند.»

خواهر وی در پایان گفت: «ما نگران وضعیت امیر هستیم. هیچ حرف راستی به ما نمی‌زنند. اتهامات و دلیل بازداشتش را هم حتا اعلام نکرده‌اند. پدر و مادر من از ناراحتی وضعیت بسیار بدی دارند و خانواده ما دارد رنج می‌کشد. ما می‌خواهیم که هر چه زودتر وضعیتش مشخص شود و آزاد شود. هیچ دلیلی برای بازداشت برادرم وجود ندارد. برادرم مبتلا به دیسک کمر شدید است. نمی‌توانست بنشیند و خیلی سخت بود انجام کارها به خاطر مریضی‌اش. اما حالا مشخص نیست در بند ۲ الف زندان اوین چه وضعیتی دارد. ما نگرانش هستیم.»

دکتر سعید ماسوری از تحصیل در زندان محروم شد، هرانا

دکتر سعید ماسوری، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که قریب به ۱۱ سال است در زندان به سر می برد، به تازگی از سوی مسئولان زندان از ادامه تحصیل در زندان نیز محروم شده است.

دکتر ماسوری از دی ماه سال ۱۳۷۹ که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می برد.

مادر این زندانی سیاسی در گفتگو با گزارشگر هرانا می گوید که طی این مدت بارها از مسئولان درخواست مرخصی کردند منتها هیچ گاه درخواست های بی نتیجه بوده و کسی پاسخگوی ایشان نبوده است و حتی به تازگی ماموران اطلاعات به آن ها گفته اند که در این خصوص پیگیری نکند چرا که نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

وی می افزاید که مسئولان حتی وعده داده بودند که پس از ۱۰ سال وی مجدد مشمول عفو خواهد شد اما این وعده هم محقق نشده است.

سعید ماسوری که در ابتدا به اعدام محکوم شده بود، پس عفو، با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد.

وی با اشاره به اینکه آقای ماسوری در بند ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج، در شرایط سختی محبوس است اشاره می کند که وی از ناحیه ی کمر دچار مشکلات حاد است و همین طور سال هاست که درد دندان دارد اما علی رغم اینکه هزینه های مربوطه را هم پرداخت کردند، مسئولان نسبت به درمان وی اقدامی به عمل نمی آورند.

وی هم چنین در پاسخ به سوال گزارشگر هرانا مبنی بر وضعیت روحی اش نیز می افزاید: "مگر تحمل زندان در چنین شرایطی و پس از ۱۰ سال روحیه را می تواند خوب نگه دارد؟ سعید تنها دلخوشی اش تلفن بود که آن را هم قطع کردند."

خانم ماسوری در ادامه یادآور می شود که از زمان انتقال فرزندش به بند امنیتی زندان رجایی شهر، امکان استفاده از تلفن نیز از وی سلب شده و به همراه دخترش مجبورند دو هفته یکبار از خرم آباد به تهران جهت ملاقات کابینی سفر کنند و پدر این زندانی سیاسی نیز به علت کسالت و ناراحتی های جسمی قادر به سفر و ملاقات با فرزندش نیست.

مادر این زندانی سیاسی در پایان اشاره می کند که آقای ماسوری پس از اینکه در زندان موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد، مدتی ست از ادامه تحصیل نیز محروم شده است و آن ها علاوه بر اینکه مبلغ شهریه را پرداخت کرده اند اما مسئولان حتی اجازه ی دریافت کتاب را به وی نمی دهند.

این در حالیست که به گفته ی خانم ماسوری، چندین ماه است علاوه بر کتاب حتی برخی روزنامه های کثیرالانتشار که معمولا در زندان توزیع شده و در اختیار زندانیان قرار می گرفت هم ممنوع شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صدور حکم زندان برای سه شهروند کرد، موکريان

سه شهروند از اهالی خوی و ماکو واقع در استان آذربایجان غربی از طرف دادگاه انقلاب اسلامی به زندان محکوم شدند.

براساس گزارش رسیده به سرویس حقوق بشر آژانس خبری موکریان، یک شهروند اهل خوی به نام ناصر جعفری به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف به تحمل یک سال حبس و دو شهروند دیگر به نام های ابراهیم کچلان لو و شفیق دالایی میلان اهل ماکو به اتهام فعالیت به نفع یکی از گروههای مخالف نظام هر کدام به 6 ماه زندان محکوم شدند.

گفتنی است این سه شهروند هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه دوران محومیت خود را سپری می نمایند.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016