یکشنبه 1 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز یکشنبه: حکم شش سال زندان عبدالرضا تاجیک تائید شد

حکم شش سال زندان عبدالرضا تاجیک تائید شد، بی بی سی

دادگاه تجدید نظر حکم شش سال زندان عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال ملی مذهبی ایرانی را به اتهام آنچه “تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی” عنوان شده است، تائید کرد.

عبدالرضا تاجیک دبیر سرویس سیاسی روزنامه های اصلاح طلب در سال های اخیر، نخستین بار در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ دستگیر و یک ماه و نیم در بازداشت به سر برد.

این روزنامه نگار و فعال مذهبی در عاشورای سال ۱۳۸۸ مجدد بازداشت شد و دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی بود.

آقای تاجیک ۲۲ خردادماه سال گذشته نیز برای بار سوم بازداشت شد و دی ماه همان سال با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.


حکم اعدام سعید ملک پور برای بار دوم ابلاغ شد

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: حکم اعدام سعید ملک پور زندانی ایرانی کانادایی در زندان اوین تهران که در دیوان عالی کشور نقض شده بود برای بار دوم در شعبه 28 دادگاه انقلاب توسط قاضی مقیسه تایید و روز چهارشنبه به او ابلاغ شد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، بر اساس گفته خانواده سعید ملک پور، او روز چهارشنبه 27 مهرماه به شعبه 28 دادگاه انقلاب منتقل شد تا هفت سال و نیم حبس تعزیری و پس از آن حکم اعدام از سوی قاضی مقیسه برای بار دوم به او ابلاغ شود. قاضی مقیسه بار اول در پائیز سال 1389 به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق طراحی سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام، و فساد فی الارض، حکم اعدام را صادر کرده بود که به تایید دادگاه تجدید نظر رسید، اما در خرداد ماه امسال در دیوان عالی کشور نقض شد. حکم جدید نیز در صورت اعتراض به دیوان عالی کشور برای بررسی ارسال خواهد شد.

سعید ملک پور از متهمان پرونده موسوم به «مضلین ۲» مربوط به جرائم رایانه‌ای است که سه سال پیش توسط سپاه پاسداران دستگیر شده و در زندان به شدت شکنجه شده است، بطوریکه فک او در رفته است. همسر او زهره افتخاری پیشتر عنوان کرده بود که او تحت شکنجه در سلول انفرادی مجبور به اعتراف شده است.

حکم اعدام سعید ملک پور نه تنها مورد اعتراض فعالان مدنی و اجتماعی و نیز دانشجوبان و دانشگاهیان دانشگاه های ایران قرار گرفت، بلکه از سوی دولت کانادا محکوم شد.

امید می رفت با نقض این حکم در دیوان عالی کشور شرایط محاکمه عادلانه و استفاده از کارشناسان کامپیوتر در پرونده برای قضاوت دقیق تر رعایت شود اما به همان روش سابق این حکم ابلاغ شد. دادگاه سعید ملک پور بار اول تنها 15 دقیقه طول کشید و او امکان دفاع از خود را نیافت و این بار نیز تنها برای ابلاغ حکم به دادگاه فراخوانده شد.

سعید ملک پور در سال 83 به کانادا مهاجرت کرد و در سال 87 در حالی که برای عیادت از پدر بیمارش به ایران سفر کرده بود، توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و مدت یک سال را در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه گذراند.

خودداری از آزادی رضا جوشن علی‌رغم پایان دوران محکومیت، خانه حقوق بشر ایران

مسئولین قضایی و زندان رجایی‌شهر با وجود پایان دوران محکومیت رضا جوشن از آزادی وی خودداری کرده و او را در سلول انفرادی نگاه داشته‌اند.

رضا جوشن به همراه مادرش زهرا اسدپور گرچی در تاریخ دهم آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. رضا جوشن و مادرش هر دو به دو سال زندان محکوم شده بودند.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» زهرا اسدپور گرجی پیش‌تر در شهریور ماه سال جاری از زندان آزاد شد. تاریخ پایان محکومیت رضا جوشن نیز ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۰ بود که علی‌رغم پایان این مدت وی از زندان آزاد نشده است.

یک منبع مطلع به «خانه»ی ماه گفت: «جوشن در حالی که باید دیروز از زندان آزاد می‌شد، هم اکنون در سلول انفرادی به سر می‌برد. جوشن به دلیلی که اعلام نشده از ۴۵ روز قبل به سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر منتقل شده و در آن‌جا به سر می‌برد.»

جوشن دوشنبه هفته گذشته به از زندان به دادگاه منتقل شده در برگه‌ی بازداشت موقتش را امضاء کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دستگیری دو تن از دانشجویان در جریان تجمع اعتراض آمیز صنفی در کوی دانشگاه تهران، خانه حقوق بشر ایران

در جریان تحصن اعتراض آمیز صنفی دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران در شامگاه شنبه، دو تن از دانشجویان توسط حراست بازداشت شدند.

دانشجویان ساکن در خوابگاه تهران، شامگاه شنبه ۳۰ مهر ماه، در اعتراض به وضعیت نامناسب صنفی دانشگاه و کوی، در میدان اصلی خوابگاه تجمع کردند.

این گزارش تعداد دانشجویان را بین پانصد تا هفتصد نفر اعلام کرد، که ابتدا به کیفیت پایین غذا، افزایش بی سابقه نرخ غذا و هزینه خوابگاه، سخت گیری بیش از حد به عدم اسکان دانشجویان سنواتی، سرعت بسیار پایین اینترنت، نامناسب بودن امکانات رفاهی و از همه مهمتر عدم پاسخگویی شفاف مسئولین دانشگاه اعتراض داشتند تا اینکه به خواندن سرودهای جنبش پرداختند.

به گزارش جرس این تجمع که از ساعت هشت و سی دقیقه آغاز شد، با دخالت مسئولین پر تعداد حراست دانشگاه پس از یک ساعت با وعده حضور مسئولین در کوی دانشگاه در روز یکشنبه با خواندن یار دبستانی پایان داده شد.

بنا به گزارش مذکور، ده ها تن از لباس شخصی ها و نیروهای حراست که وارد کوی شده بودند، اقدام به گرفتن کارت دانشجویی متحصنین و فیلمبرداری از آنان و درگیری های لفظی با دانشجویان کرده و شدیدا از گسترش تجمع و سیاسی شدن تحصن آنها ممانعت بعمل آوردند.

طبق آخرین گزارش ها، دو تن از دانشجویان دانشکدۀ فنی، به دلیل فیلمبرداری از تحصن و حضور ماموران، با ضرب و شتم توسط نیروی های حراست دستگیر و به محلی نامعلوم منتقل شدند.

دانشجویان کوی اعلام کرده اند تا تحقق خواسته هایشان هر شب در میدان کوی دانشگاه تجمع خواهند کرد.

گفتنی است، هفته گذشته نیز، در ادامه اعتراض های صنفی دانشجویان سراسر کشور، نامه ای با امضای بیش از هزار نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران به شورای صنفی این دانشگاه تقدیم گردید تا خواستار تغییر در وضعیت صنفی – رفاهی خود شوند.

طبرزدی از داخل زندان: تشویق مردم به شرکت در انتخابات ریختن آب به آسیاب استبداد است

زندانی سیاسی مهندس حشمت الله طبرزدی با ارسال پیامی از داخل زندان گوهردشت در کرج اعلام کرد در شرایط موجود و با توجه به غیر دموکراتیک بودن انتخابات در جمهوری اسلامی ، هرگونه تبلیغ و تلاش در انتخابات برای مشارکت مردمی که خون خود را نثار حق طلبی، آزادی خواهی و دموکراسی خواهی کرده اند انحرافی بزرگ محسوب می شود.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و به نقل از روابط عمومی جبهه دمکراتیک ایران، مهندس حشمت الله طبرزدی در حالی تلاش برای تشویق مردم در انتخابات را انحراف خواند که نیروهای وابسته به حکومت از جناح های مختلف سعی در فراخوانی مردم به پای صندوقهای رای دارند. انتخابات در جمهوری اسلامی در فضای استبداد، زندان و شکنجه هیچگاه پاسخگوی مطالبات مردم ایران نبوده و نخواهد بود. شعار انتخابات آزاد در فضای خفقان آور جمهوری اسلامی تنها ریختن آب به آسیاب استبداد و انحرافی بزرگ از مسیرمقاومت سیاسی – مدنی دراستقرار دموکراسی، حاکمیت غیر دینی (سکولاریسم) و احیای حقوق بشر محسوب می شود.

نماینده جنبش سکولار- دموکراسی درایران ضمن تاکید بر برابری حقوق همه مردمان ایران از طیفهای مختلف فرهنگی و دینی در بخش دیگری از این پیام به 11 زندانی پیرو دیانت بهایی اشاره کرده و گفته است در شرایطی که 11 زندانی بهایی بی گناه در بند 12 زندان رجایی شهر با حبس های طویل المدت به سر می برند، چگونه نیروها و احزاب سیاسی آزادیخواه در قبال این رفتار ضد بشری حکومت سکوت اختیار کرده اند،؟ آیا بهتر نیست این نیروها و احزاب بخاطر سکون و انفعال خود در برابر این فجایع غیر انسانی فکری به حال خویش بکنند ؟!!!

در بخشی دیگر از این پیام آمده است: با توجه به تحریمها و رسانه ای شدن اختلاسها و دزدی های کلان سران حکومتی ، کمر جمهوری اسلامی طوری شکسته است که دیگر قادربه راست شدن دوباره نیست. این نوع رفتارهای ضد ملی از سوی جمهوری اسلامی امروز بر هیچ کسی پوشیده نیست. نظام جمهوری اسلامی که مدعی عدالت و برابری تنها برای مسلمانان جهان بوده است آنقدر دچارفساد درونی خود شده است که قادر به پوشاندن فضاحتهای خود حتی در میان خودی ها نیست .این فضاحت اما نتیجه رقابت در چپاول اموال ملی مردم مصیبت زده کشورمان بین طیف های رقیب ولایت است.دعوت به سکوت ولایت در سرپوش گذاشتن بر فضاحت اختلاس 3000 میلیاردی اثباتی بر این مدعا است که خانه از پای بست ویران است وخواجه اندر پی نقش ایوان!

احسان مهرابی روزنامه‌نگار با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد، خانه حقوق بشر ایران

احسان مهرابی روزنامه‌نگاری که به یک سال زندان محکوم شده بود، روز جاری با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد.

احسان مهرابی در تاریخ دوم بهمن ۱۳۸۹ جهت گذراندن یک سال محکومیت خود بار دیگر بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده بود و دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» مهرابی که پیش‌تر در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و تا اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ در بازداشت موقت در زندان به سر برده بود، روز جاری با احتساب بازداشت قبلی دوران محکومیتش به پایان رسیده و از زندان آزاد شد.

مهرابی پس از آزادی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق گفت و گو با بی بی سی فارسی و رادیو فردا» در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست مقیسه محاکمه و با امضای وی به یک سال «حبس تعزیری» محکوم شد. این در تاریخ حکم در ۱۷ دی ماه ۱۳۸۹ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر به ریاست زرگر نیز عینا تایید شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016