دوشنبه 2 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: پارلمانی شدن ساختار سياسی کشور مستلزم تغيير در جمهوريت نظام است، ايلنا

- برخی ادامه حيات سياسی خود را در التهاب جامعه می‌دانند
- اگر به مُرّ قانون به دور از دخالت سلايق شخصی و جناحی عمل شود،انتخابات پيش روی کشور با شفافيت و سلامت برگزار خواهد شد
- در شرايط کنونی تفرقه و درگيری را به صلاح نمی‌دانم


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار جمعی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور در واکنش به سؤالات متعدد آنان پيرامون مسائل و دغدغه‌های سياسی، اجتماعی و فضای رسانه‌ای کشور، پاسخ به بسياری از سؤالات و دغدغه‌ها را به آينده موکول کرد و با اشاره به شرايط و حساسيت مقطع کنونی حيات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی گفت: اولويت من در اين مقطع اين است که تا آنجا که می‌توانيم از تفرقه، طرد و عوامل کينه‌ساز خودداری کنيم.

به گزارش ايلنا، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نياز فوری و حياتی کشور به اتحاد و همدلی ميان اقشار و گروه‌های گوناگون جامعه، توطئه‌های چندجانبه و تهديدهای قدرت‌های استکباری را جدّی خواند و تصريح کرد: در شرايط کنونی تفرقه و درگيری را به صلاح نمی‌دانم. البته همواره در جامعه بايد باب نقد سازنده باز و تحمل عقايد مخالف وجود داشته باشد، چرا که همين نقدها و نصيحت‌هاست که مسير تکامل و آينده نظام را همچون چراغی در تاريکی روشن خواهد ساخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در مورد نقش و جايگاه مجمع تشخيص مصلحت نظام در مقطع کنونی، با تشريح دليل و نحوه شکل‌گيری اين نهاد توسط حضرت امام(ره) گفت: علاوه بر وظايف سه‌گانه‌ای که در قانون اساسی برای مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده، اين نهاد در ساليان گذشته وظيفه تدوين سند چشم‌انداز، سياست‌های کلی کشور و نيز تفسير ذيل اصل ۴۴ را نيز بر عهده داشته است.

ايشان افزود: بخش مهمی از سياست‌های کلی مصوب مجمع، توسط رهبری معظم انقلاب ابلاغ شده است و قرار به اين بوده که برنامه‌ها، سياست‌ها، قوانين و عملکردها براساس اين سياست‌ها باشد که متأسفانه يا عمل نشده يا برعکس عمل شده است.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی، نظارت بر اجرای سياست‌های کلی را طبق قانون مسئوليت مقام معظم رهبری خواند و گفت: ايشان بنا به صلاحديد، بخش وظيفه نظارتی خود در سياست‌های کلی را به مجمع واگذار کرده‌اند، اما به دليل اينکه ابزار اجرايی لازم نظارت را نداشته‌ايم، متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ايم در اين بخش موفق عمل کنيم و راضی‌کننده نيست.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به دغدغه برخی حاضران در مورد منتقل نشدن تجربيات بزرگان نظام به جوانان و عدم توجه به کادرسازی برای اداره آينده کشور و نظام گفت: يکی از مراکزی که در آن از تجربيات و افکار سابقون نظام استفاده می‌شود، همين مجمع تشخيص مصلحت نظام است. در واقع اعضای مجمع کپسول تجربه و اتاق فکر نظام هستند و اشراف بسيار خوبی به مسائل و مشکلات دارند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنانش پيرامون فضای جامعه در آستانه انتخابات مجلس با تأکيد بر اينکه متأسفانه برخی ادامه حيات سياسی خود را در آغاز يا ادامه تنش و ايجاد التهاب در کشور می‌بينند، خطاب به جمع حاضر گفت: جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر مظلوم و هدف تيرهای زهرآگين دشمنان است و در اين شرايط نبايد در داخل تنش و تفرقه ايجاد کرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی در خصوص پارلمانی شدن ساختار سياسی کشور، با اشاره به اينکه طبق قانون اساسی، جمهوريت و اسلاميت دو رکن غيرقابل تغيير نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: البته رهبری اين موضوع را به آينده دور که ممکن است قابل بررسی باشد، محول کردند، چون تحقق محتمل اين کار مستلزم تغيير در قانون اساسی آن هم با سازوکار خود و تغيير در جمهوريت نظام است، در غير اين صورت تضعيف بخش جمهوريت نظام خلاف قانون اساسی است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌گردد که قطعاً اين مهم مدنظر رهبری نبوده است.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالاتی پيرامون شرايط و فضای پيش روی انتخابات مجلس، قانون را مبنای برگزاری و نظارت بر انتخابات خواند و تأکيد کرد: اگر به مُرّ قانون اساسی و قانون انتخابات به درستی و به دور از دخالت سلايق شخصی و جناحی عمل شود، انتخابات پيش روی کشور با شفافيت و سلامت و عدالت برگزار خواهد شد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام يکی از عوامل و زمينه‌های ايجاد اتحاد جامعه و دوری از تفرقه و تشتت را صندوق‌های رأی خواند و تصريح کرد: راه درست اين است که مردم احساس کنند مسئولان به رأی و حق سياسی آنان احترام می‌گذارند و اگر اين‌گونه شود مهمترين اقدام سياسی مقطع حساس کنونی کشور اتفاق افتاده است.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اين سؤال که آيا نسل جوان کشور آمادگی دريافت تجربيات مسئولان نظام را دارد يا خير، تقیّد عملی به ارزش‌های اسلامی و انقلابی و دوری از حرف و شعارزدگی را مبنای تصميم و عمل جوانان کشور در آينده عنوان کرد و گفت: يکی از اهداف انقلاب اسلامی، حذف رذائل و حاکميت اخلاق و ادب اسلامی و صداقت بود و ما بايد همان‌گونه که به اعتقادات و عبادات اسلام اهميت می‌دهيم، اخلاقيات اسلامی را نيز رعايت کنيم. نمی‌توان دروغ گفت و تهمت و انگ زد و از مردم به ويژه جوانان انتظار داشت که اخلاقيات را رعايت کنند. تناقض در عمل و گفتار، ريشه اعتقادات و باورهای مردم را سست و متزلزل می‌کند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام جوانان و دانشجويان را سرمايه‌های حال و آينده کشور خواند و با اشاره به لزوم حضور مؤثر و تأثيرگذار جوانان در عرصه‌های تصميم‌گيری کشور، تصريح کرد: امروزه با تحولات عميقی که در دنيا و به‌خصوص در عرصه ارتباطات و اطلاعات اتفاق افتاده است، قطعاً جوانان بهتر از نسل گذشته می‌توانند مسائل و مشکلات را تحليل و برای آينده نظام و انقلاب راه‌حل ارائه کنند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی آرزوی قلبی خود را انتقال صحيح و تأثيرگذار تجربيات خود به نسل جوان آينده‌ساز کشور خواند و تأکيد کرد: اميدواريم روزی فرا برسد که بتوانم بدون دغدغه پاسخ سؤالات و پرسش‌های اذهان بی‌پروای جوانان را بدهم.

در ابتدای اين ديدار که در آستانه برگزاری هجدهمين نمايشگاه بين‌المللی مطبوعات برگزار شد، تعدادی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور مشکلات و مسائل موجود در فضای رسانه‌ای و سياسی کشور را عنوان کردند و خواستار راهنمايی و مساعدت آيت‌الله هاشمی رفسنجانی برای برطرف شدن مشکلات روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه کشور شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016