چهارشنبه 4 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرتاج الدينی: رهبر راه را برای بررسی نظام پارلمانی باز کرد، اين موضوع نبايد ‌سياسی شود، فارس

معاون پارلمانی رئيس جمهور با بيان اينکه رهبر انقلاب راه را برای بررسی نظام پارلمانی باز کردند، گفت که جای بررسی اين طرح در مجامع علمی است و نبايد آن را سياسی کرد.


حجت الاسلام سيد محمد رضا مير تاج الدينی معاون پارلمانی رئيس‌جمهور درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، معايب و مزايای نظام پارلمانی را تشريح کرد.

وی در ابتدای گفت‌وگوی خود به وضعيت کنونی نظام سياسی کشور اشاره کرد و گفت : نظام جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر نظام پارلمانی رياستی است و سه قوه هم استقلال دارند.

ميرتاج الدينی افزود: در ۱۰ سال اول انقلاب اسلامی ما يک شکل از نظام حاکميتی اسلامی را تجربه کرديم و آن وجود رئيس جمهور و نخست وزير در نظام سياسی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با يادآوری اينکه نخست وزير را مجلس و رئيس جمهور به طور مستقيم از سوی مردم انتخاب می‌‌کرد، متذکر شد: پس از ۱۰ سال به اين نتيجه رسيدند که يکی از اينها نبايد باشد چرا که تعارض و تضادهايی در عمل به وجود می‌آمد.

معاون رئيس جمهور در امور مجلس ادامه داد: آنچه مردم به آن رای دادند و برگزيدند رئيس جمهور بود. اما عملا هيچ چيز را در دست نداشت و در مقابل، نخست وزير بود که همه کارها را در دست داشت.

وی افزود: در اصلاح بعدی مقرر شد که رئيس دولت همان رئيس جمهور باشد که طبق رای مردم انتخاب می‌شد؛ در حال حاضر پارلمان همان نقش خود را دارد و کابينه را پارلمان انتخاب می‌کند و تنها رئيس جمهور است که به‌طور مستقيم از سوی مردم انتخاب می‌شود.

ميرتاج الدينی با بيان اينکه يک روش ديگر اين است که رئيس جمهور توسط نخبگان جامعه يعنی همان پارلمان انتخاب شود، اظهار داشت: بر اين اساس نخبگان يا پارلمان تک مجلس يا دو مجلس رئيس جمهور را انتخاب می‌کنند.

وی تاکيد کرد که بايد مزايای همه اين موارد را بررسی کرد و نبايد اين موضوع به بحث‌های سياسی کشيده شود. چرا که اين موضوع نياز به بحث علمی آکادميک داشته و در حد کلان نظام است.

معاون پارلمانی رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه مقام معظم رهبری با طرح نظام پارلمانی راه را باز کرده‌اند و در آينده دور می‌توان آن را پياده کرد، افزود: اين موارد تاکتيکی‌های مديريتی جامعه ما است و می‌توان درباره آنها فکر کرد. روش درست اين است که نظام پارلمانی ابتدا در محافل علمی اعم از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علميه بررسی و کنکاش و مزايای و معايب آن سنجيده شوند و در مجموع آسيب شناسی بر روی آن صورت بگيرد.

وی بر همين اساس به نظام پارلمانی و رياستی اشاره کرد که در حال حاضر وجود دارد و اظهار داشت: نظام پارلمان رياستی يک سری نواقص و مشکلات دارد؛ رئيس جمهور مستقيم از طرف مردم انتخاب می‌شود و در مقام مديريتی کشور بايد مشکلات اجرايی را حل کند اما با يک سری موانع روبه رو می‌شود.

مير تاج الدينی در ادامه گفت‌و‌گوی خود با فارس تاکيد کرد: بايد اين موضوع بررسی شود که اگر رئيس جمهور از طرف پارلمان انتخاب شود اين موانع کمتر می‌شود يا بيشتر؟ نقش مردم بيشتر می‌شود يا کمتر؟ از هر نوع اقدامی که نقش مردم را کمرنگ کند، بايد پرهيز شود.

معاون پارلمانی رئيس جمهور در ادامه، اين سؤالات را مطرح کرد که اگر بنا باشد درخصوص نظام پارلمان تصميم گرفته شود، آيا بهتر است تک مجلسی باشد يا دو مجلسی؟ يعنی دو مجلس به‌صورت مشترک رئيس جمهور را انتخاب کنند يا خير؟ آيا مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بايد با هم باشند يا مجلس ديگری را پيش‌بينی کنيم؟ اينها از جمله مواردی است که بايد درخصوص آن فکر شود.

وی بر همين اساس ادامه داد: در بسياری از کشورها به اين شکل است که مجلس ديگری پيش‌بينی می‌شود و حتی در مقام قانون گذاری نيز يک قانون از يک مجلس بيرون نمی‌آيد؛ چراکه در آن صورت استحکام قانون هم بيشتر می‌شود. از اين رو در حال حاضر هر نوع نظر دادن قبل از بررسی‌های کامل درست نيست.

مير تاج الدينی تصريح کرد: مهم اين است که مقام معظم رهبری با نگاه جامعی که دارند راه را برای بررسی اين موضوع باز گذاشته‌اند و اين بسيار مهم است. از اين رو بايد برنامه ريزی صورت گرفته و از پراکنده کاری اجتناب کرد.

معاون پارلمانی رئيس جمهور در خاتمه يادآور شد: بهترين مکان‌ها برای بررسی اين موضوع محافل علمی است؛ چرا که اين موضوعات بحث‌های سياسی و مديريتی است و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها می‌توانند در اين زمينه نشست‌های تخصصی را برگزار و در آن اساتيد نظر بدهند تا جامعه برای تاثير گذاری آنچه در قانون اساسی منعکس می‌شود، آماده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016