چهارشنبه 25 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

غريبانی، رييس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: از چند ماه قبل برگزاری همايش را اعلام کرده بوديم، ايلنا

- بايد پرسيد که کداميک از همايش‌هايی که در چند ماه اخير در تهران يا شهرستان‌ها برگزار شده با مجوز وزارت کشور بوده است؟
- از چند ماه قبل برگزاری همايش و درخواست اجاره سالن وزارت کشور را طی نامه‌هايی به فرمانداری اعلام کرديم.


ايلنا: رييس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در پاسخ به اظهارات مدير کل سياسی وزارت کشور مبنی بر اينکه هيچ درخواستی از سوی اصلاح‌طلبان برای برگزاری همايش به دست ما نرسيده است، گفت: بايد پرسيد که کداميک از همايش‌هايی که در چند ماه اخير در تهران يا شهرستان‌ها برگزار شده با مجوز وزارت کشور بوده است؟

علی محمد غريبانی در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، تصريح کرد: برگزاری اين گونه همايش‌ها نيازی به مجوز وزارت کشور ندارد، زيرا مسئول امنيتی و سياسی در هر شهرستان فرمانداری است و اگر نياز به مجوز باشد بايد با اين مرکز صورت بگيرد.

رئيس دوره ای شورای هماهنگی اصلاحات گفت: بايد عنوان کنم که از چند ماه قبل برگزاری همايش و درخواست اجاره سالن وزارت کشور را طی نامه‌هايی به فرمانداری اعلام کرديم.

وی افزود: اگر نياز به مجوز بود فرمانداری بايد نامه نگاری های ما را به عنوان درخواست مجوز تلقی می کرد و به آن پاسخ می داد، اما هيچ پاسخی دريافت نشد و شورای اصلاحات اين بی‌پاسخ ماندن را دليلی برای موافقت در نظر گرفت.

وی در ادامه با تاکيد بر اينکه همه گروه هايی که در شورای هماهنگی اصلاحات شرکت می کنند دارای پروانه فعاليت هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۸ گروه تحت پوشش و عضو شورا هستند و در جلسات شرکت می‌کنند.

غريبانی با اشاره به اينکه اين گروه ها نه به صورت رسمی يا غير رسمی پروانه شان لغو نشده است، گفت:‌ هيچ دستگاهی نيز نامه مکتوبی مبنی بر عدم فعاليت اين گروه ها صادر نکرده است.

وی تصريح کرد: اين که عنوان کرده‌اند گروه‌هايی که پروانه ندارند، در همايش شرکت داشتند، با چه مدرکی عنوان شده است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دوره ای شورای هماهنگی اصلاحات گفت: اسامی برخی از گروه ها را بهانه‌ای برای لغو پيش همايش اصلاح طلبان قرار دادند، در حالی که اين گروه ها چندين ماه است در جلسات شرکت نمی‌کنند.

رئيس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات با تاکيد بر اينکه وزارت کشور بايد از گروه ها در روزهای حساس حمايت کند، خاطر نشان کرد: خودی و غير خودی کردن طيف‌ها درست نيست، خط مشی و سياست اصلی وزارت کشور نبايد يک جانبه يا تبعيض آميز باشد.

رئيس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات با اشاره به مطالبی که درباره ممانعت از برگزاری پيش همايش اصلاح طلبان عنوان شده است، گفت: بهتر است کسانی که اطلاعات دقيقی از اين موضوع ندارند يک بار ديگر اطلاعيه دبيرخانه شورای هماهنگی اصلاحات درباره چگونگی لغو پيش همايش و مطالبی که درباره لغو همايش غدير در روزنامه‌ها عنوان کرده‌ام را بخوانند.

***
محمد جواد حق‌شناس:
برگزاری همايش از شروط حداقلی رقابت است که محقق نشد

بخش اجرايی نسبت به ممانعت از فعاليت اصلاح‌طلبان، آزادی کسانی که در بند به سر می‌برند و شاخص‌هايی که رقابت را به شکل عادلانه مطرح می‌کند بی‌توجه است.


ايلنا: يک فعال سياسی اصلاح طلب با انتقاد از اقدامات صورت گرفته که مانع از برگزاری همايش اصلاح‌طلبان در عيد غدير شد، گفت: وضعيت منسجمی در حوزه تصميم گيران مشاهده نمی‌شود و دچار تناقض هستند، برخی از اين افراد در سطح عالی خواستار حضور اصلاح طلب‌ها هستند و حتی پيام‌های جدی برای امکان حضور اصلاح طلب‌ها می‌دهند ولی رفتار‌ها چيز ديگری را نشان می‌دهد.

محمد جواد حق‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايلنا، با اشاره به خواسته‌های مطرح شده از سوی سيد محمد خاتمی، گفت: اصلاح طلبان يکی از خردمندانه‌ترين و معقول‌ترين مباحث چند ماه گذشته را مطرح کرده‌اند و به اين ترتيب منتظرند بستر حضور عادلانه اصلاح طلبان با تحقق اين شرايط فراهم شود.

حق‌شناس با تاکيد بر اينکه برگزاری همايش يکی از شروط حداقلی است که محقق نشد، تصريح کرد: شايد بخشی از مشکلات موجود با توجه به خواسته‌های اصلاح طلب ها برطرف شود، اما بخش اجرايی نسبت به ممانعت از فعاليت اصلاح‌طلبان و شاخص‌هايی که رقابت را به شکل عادلانه مطرح می‌کند هنوز رفع نشده است.

وی با تاکيد بر اينکه نبايد وضع به گونه‌ای پيش رود که شاهد باشيم گفتار اصولگرايان با رفتارشان متفاوت است، گفت: حضور اصلاح طلب‌ها برای جامعه و نظام سياسی مفيد است اما نه به هر قيمتی، اگر اين روند ادامه داشته باشد اين کشور است که متضرر خواهد شد.

وی افزود: کسانی که در موقعيت تصميم گيری در حوزه‌های امنيتی، سياسی و فرهنگی ايران هستند به دو طيف تقسيم می‌شوند يک طبقه چهره‌های معتدل و ميانه رو و گروه ديگر جريان افراطی و تند رو.

حق‌شناس در ادامه در تشريح گروه اول گفت: گرچه اين گروه با تاخير، اما به اين درک رسيده است، روندی را که نظام سياسی کشور در ۶ سال گذشته طی کرده موفقيت آميز نبوده است.

اين فعال سياسی اصلاح طلب در ادامه افزود: ادامه اين روند منجر به ريزش قابل توجه در پايگاه اجتماعی آن‌ها و اعتماد عمومی نسبت به جريان سياسی حاکم در کشور خواهد شد.

وی تاکيد کرد: عملکرد مجموعه دولت نهم و دهم و همچنين مجلس هفتم و هشتم تا اندازه‌ قابل توجهی موجب ياس و نااميدی اقشار مردم از بخش سياسی و اجتماعی کشور شده است.

حق‌شناس افزود: با بروز اين مشکلات گروه معتدل و ميانه‌رو به اين تشخيص رسيده‌اند که حضور اصلاح طلب‌ها در عرصه سياسی نظام می‌تواند بخشی از سرمايه اجتماعی را که در حال ضعيف شدن است به حال قبل باز گرداند.

وی با اشاره به اينکه بخش ديگر جريان تندرو است، گفت: بنا به باور قديم اين طيف، با اينکه در برخی از حوزه‌ها نيز به بن بست رسيده‌اند، اما همچنان در مسير نادرست خود گام برمی‌دارند.

اين فعال سياسی با تاکيد بر اينکه تصميمات اين حوزه به دليل تفسير نادرست و ناروا از نظام اجتماعی است، گفت: اگر بزرگان کشور به خود نيايند و زمينه رفاه و وفاق اجتماعی را فراهم نکنند نتيجه‌ای به غير از اتفاقات ناخوش در آينده رقم نخواهد خورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016