چهارشنبه 2 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"فرانسه به دنبال تحريم نفت ايران و بانک مرکزی است"، راديو فردا

برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت، پاريس به دنبال مذاکره و گفت وگو با متحدان خود است تا بتوان تحريم های گسترده و يکپارچه ای را به سرعت عليه بانک مرکزی ايران و نيز خدمات فروش نفت ايران اعمال کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز در حالی که برخی از کشورهای غربی می گويند چنين فشارهای گسترده ای به رغم فشار بر تهران ممکن است به اقتصاد جهانی هم آسيب بزند، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت، اين مذاکرات برای ادامه فشارها ادامه خواهد داشت.

آقای والرو در پاسخ به اين پرسش که فرانسه امسال واردات نفت خود از ايران را افزايش داده و آيا ممکن است پاريس به طور يکجانبه خريد نفت ايران را متوقف کند، گفت:«اگر ديگر متحدان با ما همراه شوند، اين کار را خواهيم کرد. ولی اگر قرار باشد خودمان به تنهايی چنين کاری را دنبال کنيم، آن وقت بايد ابعاد آن را بررسی کرده و تصميم بگيريم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: «پاريس به دنبال اين است که در يک اقدام مشخص و جمعی، تحريم بانک مرکزی ايران و نيز توقف خريد نفت ايران دنبال شود. نظر ما اين است که تحريم های سنگين بايد بر ايران اعمال شود تا حاکميت ايران يک تصميم استراتژيک بگيرد که آيا می خواهد وارد مذاکرات صادقانه شود و مسئوليت های بين المللی خود را انجام دهد يا اين که راه ديگری انتخاب کرده است.»

فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد خواستار اعمال تحريم هايی در ابعاد «بی سابقه» عليه ايران شده و از قدرت های جهانی خواسته تا از خريد نفت ايران خودداری کرده و دارايی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کنند.

نيکلا سرکوزی، رييس جمهور فرانسه، در نامه ای به رهبران آمريکا، بريتانيا، آلمان اتحاديه اروپا، کانادا، و ژاپن پيشنهاد خود برای تحريم های تازه را مطرح کرده بود.

نيکلا سرکوزی گفته است:«همزمان با اين که ايران برنامه هسته ای خود را به جلو برده از مذاکره سرباز می زند و مردم خود را به انزوا محکوم می کند، فرانسه از تحريم های تازه در ابعاد بی سابقه حمايت می کند تا از اين طريق ايران متقاعد شود که بايد مذاکره کند.»

رييس جمهوری فرانسه اضافه کرده است:«بنابراين فرانسه به اتحاديه اروپا و کشورهای عضو آن، ايالات متحده، ژاپن و کانادا و کشورهای ديگری که مايل (به همکاری هستند) پيشنهاد می کند تا فورا در خصوص مسدود کردن دارايی های بانک مرکزی ايران و توقف خريد نفت اين کشور تصميم بگيرند.»

فرانسه از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای و آزمايش موشک های بالستيک را متوقف کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «اگر متحدان همکاری کنند، ما هم بخشی از اين مسئوليت را به عهده می گيريم چرا که مسئله مهم، همکاری متحدان در کنار يکديگر است و اين کار را بايد به سرعت دنبال کرد چرا که همين طور که ما حرف می زنيم و مذاکره می کنيم، سانتريفوژها در ايران کار می کنند.»

به گزارش رويترز، فرانسه در نيمه اول سال جاری ميلادی و به دليل مشکلات صادرات نفتی که به دليل ناآرامی ها در ليبی به وجود آمده بود، برای تامين نفت مورد نياز خود به ايران روی آورده و خريد نفتی خود از ايران را افزايش داد. سال گذشته ميلادی، ايران حدود ۲.۸ درصد از نفت فرانسه را تامين کرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنين گفت نيکلا سرکوزی، از وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا خواسته اين مسئله را بررسی کرده و به راهکاری عملی برای افزايش فشارها بر ايران برسند.

ديپلمات ها در مقر اتحاديه اروپا می گويند که اين اتحاديه قصد دارد تا در نشست روز اول دسامبر خود ۲۰۰ نفر از شخصيت ها و شرکت های ايرانی را مورد تحريم های تازه قرار دهد. اين اقدام اتحاديه اروپا برای تشديد فشارها بر جمهوری اسلامی ايران به دليل مقابله جويی آن با درخواست های بين المللی در زمينه حل و فصل ابهام های مربوط به برنامه هسته ای اش صورت می گيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است تحريم های جديد اتحاديه اروپا در نشست روز اول دسامبر وزيران امور خارجه اين اتحاديه در بروکسل بررسی و مورد تصويب قرار گيرد.

تحريم های اتحاديه اروپا در واکنش به گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز هشتم نوامبر است که در آن تاکيد شده است: شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.

يک ديپلمات اروپايی که نخواست نامش فاش شود، به اين خبرگزاری گفته است که «۲۰۰ نام ديگر به فهرست» تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران اضافه می شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016