سه شنبه 22 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: محدوديت برای فعاليت احزاب، بی‌توجهی به قانون‌اساسی ‌است، ايلنا

فعاليت آزاد و مسئولانه احزاب و رسانه‌ها بهترين و مؤثرترين ابزار نظارت بر عملکرد دولت‌ها و حکومت‌هاست و امر به معروف و نهی از منکر اسلام هم به خوبی بيانگر اهميت و لزوم حضور اين ناظران در جامعه است.

ايلنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضای شورای مرکزی و داوری حزب اسلامی کار، برگزاری کنگره سراسری اين تشکّل را کاری بزرگ و مفيد خواند و با اشاره به نقش اساسی و ترديدناپذير احزاب در اداره جوامع کنونی، گفت: در حال حاضر احزاب شناسنامه‌دار می‌توانند بهترين کمک به حکومت‌ها باشند، چرا که با تربيت انسان‌های توانمند و ارائه برنامه‌های مؤثر با گرايش‌های گوناگون، نظام‌ها و حکومت‌ها را از ضربه‌های مضر و نابودکننده مصون نگه می‌دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آبه گزارش ايلنا، يت‌الله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از وضعيت احزاب کشور در مقطع کنونی، راه صحيح و درست برای اداره کشور را نقش‌آفرينی احزاب فراگير، سالم و توانمند دانست و تصريح کرد: در اين حالت اگر حزبی مسئوليت اداره کشور را برعهده گرفت و دچار نارسايی شد، صدمات آن متوجه اصل نظام نخواهد شد و با برگزاری انتخابات و واگذاری امور کشور به ديگر احزاب، کشور در مسير درست قرار خواهد گرفت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تأکيد قانون اساسی بر تعدد احزاب، جلوگيری يا ايجاد محدوديت برای فعاليت تشکّل‌ها و احزاب را بی‌توجهی به خواست عمومی و قانون اساسی خواند و تأکيد کرد: تکيه بر نظرات معدودی افراد خاص برای اداره کشور، خسارت جبران‌ناپذيری را متوجه ارکان نظام می‌کند و کشور را از توانمندی احزاب و تشکّل‌های برنامه‌دار و فراگير محروم خواهد کرد. چرا که تنها احزاب شناسنامه‌دار هستند که در مواقع حساس، برخلاف افراد و اشخاص، مسئوليت‌ عملکردها را می‌پذيرند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی مطبوعات و رسانه‌ها را رکن به درستی چهارم دموکراسی خواند و با تأکيد بر لزوم حضور فعال احزاب و رسانه‌ها در کنار هم تصريح کرد: فعاليت آزاد و مسئولانه احزاب و رسانه‌ها بهترين و مؤثرترين ابزار نظارت بر عملکرد دولت‌ها و حکومت‌هاست و امر به معروف و نهی از منکر اسلام هم به خوبی بيانگر اهميت و لزوم حضور اين ناظران در جامعه است.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگرچه خاستگاه دموکراسی‌های امروزی، کشورهای غربی هستند، ولی اسلام و اعتقادات اسلامی را نيز حامی و پشتيبان بی‌چون و چرای نظارت‌پذيری حاکمان دانست و افزود: امر به معروف و نهی از منکر مورد تأکيد دين مبين اسلام در واقع همين اصل نظارت عمومی در جوامع امروزی است که به شيوه جديد توسط احزاب و رسانه‌ها به عنوان چشم و زبان جامعه بر حاکمان اعمال می‌شود.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنانش لزوم توجه جدّی و اساسی به توليد و صنعت و فضای کار را يادآور و با بيان آسيب‌پذيری بيش از پيش اقشار ضعيف جامعه به ‌خصوص کارگران، گفت: اگرچه قشر کارگر جامعه همواره نجيب و همراه انقلاب بوده، اما افزايش اعتراضات و گسترش تجمعات برای اشتغال و دريافت دستمزدهای معوق، بايد اهتمام بيشتر مسئولان برای رفع مشکلات معيشتی اين قشر را سبب شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام حمايت از واحدهای توليدی فعال کشور در قالب پرداخت سهم آنان از قانون هدفمندی يارانه‌ها را يکی از راه‌های باز گرداندن نشاط و حيات به اقتصاد و اشتغال کشور خواند و تأکيد کرد: تأمين نقدينگی و تسهيلات موردنياز توليد، صنعت کشاورزی و نيز هموار کردن فضای کسب و کار و سرمايه‌گذاری راه صحيح ايجاد اشتغال و توليد در کشور است.

در ابتدای اين ديدار آقای کمالی دبير کل حزب اسلامی کار با ارائه گزارشی از نحوه برگزاری کنگره سراسری اين حزب، انتخاب اعضای جديد شورای مرکزی و علی‌البدل و نيز شورای داوری اين حزب را يکی از دستاوردهای اين نشست عنوان کرد و گفت: علی‌رغم موانع و سنگ‌اندازی‌های گوناگونی که در مسير برگزاری کنگره سراسری حزب اسلامی کار انجام شد، اين نشست به موقع برگزار شد، اما بسياری از احزاب و تشکّل‌ها هستند که به دلايل متعدد نمی‌توانند اجلاس‌های خود را برگزار و فعالانه در عرصه سياسی کشور حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اينکه متأسفانه در کشور ما به احزاب با ديد اپوزيسيون نگريسته می‌شود، گفت: احزاب موجود و شناسنامه‌دار کشور دلسوز نظام و انقلاب هستند و می‌خواهند در چارچوب قانون اساسی کمکی برای نظام و کشور باشند، اما همين اندازه هم تحمل نمی‌شود.

کمالی هدف حزب کار را علاوه بر حمايت از کارگران کشور، رونق فضای کار و توليد عنوان و تصريح کرد: متأسفانه فرهنگ کار و تلاش در سايه بی‌بندوباری اداری در کشور به محاق رفته که نتيجه آن رشد فساد و گسترش رکود، تورم و خاموشی توليد در کشور است.

همچنين عليرضا محجوب دبيرکل خانه کارگر با ارائه گزارشی از وضعيت کار و اشتغال در کشور، اوضاع محيط کار و توليد را راضی‌کننده ندانست و گفت: واحدهای توليدی کوچک و بزرگ کشور نيازمند حمايت‌های فوری و جدّی هستند، وگرنه بايد بيش از پيش شاهد تعطيلی يا ورشکستگی صنايع کشور باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016