پنجشنبه 1 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تحليل هاشمی​رفسنجانی از هدف اهانت کنندگان به خانواده​اش و علت سکوت وی، خبرآنلاين

احزاب و تشکل ها - رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در عين حال که می گفت به کرات خود و خانواده​اش پاسخ تهمت​ها و شبهات را داده​اند از اتخاذ مشی سکوت در قبال تداوم اين اهانت​ها سخن گفت.


به گزارش خبرآنلاين، آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در ديدار با اعضای انجمن علمی تخصصی علوم سياسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در پاسخ به پرسشی درباره هجمه‌ها و بداخلاقی‌های اخير نسبت به ايشان و لزوم پاسخگويی به هتاکی‌های مطرح شده، با بيان اينکه تهمت‌ها و دروغ‌های اخير موارد جديدی نيست، تصريح کرد: اگر واقعاً سؤال يا شبهه‌ای وجود داشت، بنده و خانواده‌ام به کرات پاسخ تهمت‌ها و شبهات را داده‌ايم، ولی عده‌ای دنبال واقعيت نيستند و با قصد و غرض سوء هر روز به شکلی جديد به دروغ‌ها و تهمت‌های خود ادامه می‌‌دهند و در واقع خواب نيستند که بيدار شوند، بلکه خود را به خواب زده‌اند. به هر حال در حال حاضر بنا ندارم به دروغ‌ها و بداخلاقی‌ها پاسخ دهم، چرا که اعتقاد دارم در شرايطی که تيرهای زهرآگين تهديد و تحريم از سوی دشمنان به سمت کشور و مردم نشانه رفته، نبايد به درگيری‌ها و اختلافات افزود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اظهار تأسف از گسترش بداخلاقی سياسی و رسانه ای به‌ويژه توسط کسانی که مدعی پايبندی به ارزش‌های اسلامی هستند، دعوا و درگيری را به ضرر نظام و کشور دانست و گفت: تهمت و دروغ ما را از فضای اسلامی دور می‌کند و اين قطعاً مورد رضای خداوند متعال و مردم نيست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره انتخابات آينده مجلس شورای اسلامی و شرايط و کيفيت حضور فعالان سياسی در اين عرصه، حضور طيف‌های گوناگون در تعيين سرنوشت خود را بيمه‌کننده و موجب نشاط سياسی جامعه خواند و با اشاره به لزوم برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و به دور از جناح‌بازی، تأکيد کرد: اگر همه افراد و گروه​هايی که صلاحيت قانونی شرکت در انتخابات را دارند، وارد عرصه شده و رقابتی برابر و عادلانه را دنبال کنند و همه دلسوزان نظام در حد توان کمک کنند، مجلسی توانمند، مردمی و مستقل شکل می‌گيرد که بهترين وسيله مقاومت در مقابل تهديدها خواهد بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تداخل وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام با شورای حل اختلاف سران قوا، اين تداخل را رد کرد و گفت: وظايف مجمع تشخيص مصلحت نظام در قانون اساسی به روشنی مشخص شده و در کنار رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان، مشاور رهبری در حل معضلات ارجاعی توسط ايشان و نيز تدوين سند چشم‌انداز و سياسيت‌های کلی نظام است.

هاشمی رفسنجانی افزود: از آنجايی که مطابق قانون اساسی، رهبری معظم انقلاب، مسئوليت تنظيم روابط قوای سه‌گانه را برعهده دارند، ايشان با تشکيل شورای مشورتی حل اختلاف، قصد دارند اختلافات سران قوا را حل و فصل و روابط را در مسير درست قرار دهند.

رئيس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره ايجاد محدوديت در محيط‌های علمی و نيز لزوم توجه بيشتر به توانمندی‌های علمی و فنی بانوان در محيط‌های علمی و دانشگاهی، زنان و دختران دانشجو را پيشتاز عرصه‌های علمی خواند و تصريح کرد: دختران و زنان ايران اسلامی همان‌گونه که تاکنون عمل کرده‌اند، بايد با اثبات توانمندی‌های خود در عرصه‌های علمی، همراه و همدوش مردان راه پيشرفت خود را براساس موازين اسلامی هموار کنند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی ايجاد محدوديت پرسشگری را متناسب شأن محيط‌های علمی و دانشگاهی ندانست و تصريح کرد: دانشجو و استاد بايد بتوانند بدون ترس و هراس افکار علمی، تخصصی و حتی سياسی خود را در چارچوب قانون اساسی، برای ارتقای جامعه بيان و ابراز کنند.

رئيس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره لزوم توجه بيشتر و جدّی‌تر حوزه‌های علميه به مباحث فقه حکومتی، با بيان اينکه فقه جامع حکومتی نياز اساسی امروز ماست، حکومت شيعه را بسيار جوان دانست و تصريح کرد: از آنجايی که بعد از ائمه معصومين(عليه‌السلام) تا انقلاب اسلامی ايران، حکومتی شيعی بر مبنای فقه و معارف اهل بيت تشکيل نشده، علما و مجتهدين نتوانسته‌اند مسائل سياسی، اداری، اقتصادی و فرهنگی مبتلا‌به جامعه و حکومت شيعی را عملاً تبيين و برای آن احکام اجرايی دقيق و مستدل پيدا کنند.

آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه اگر می‌خواهيم حکومت اسلامی داشته باشيم، بايد برای تمامی مسائل و نيازهای جامعه امروزين پاسخ‌های مبنايی و مستدل داشته باشيم، تصريح کرد: همان‌گونه که چند سال قبل هم مطرح کردم، معتقدم همه مسائل و تخصص‌های موجود در جوامع امروزی می‌بايست متخصص خود را در حوزه‌های علميه و از ميان مجتهدين خوش‌فکر و علاقمند داشته باشد، تا بتوانند برای مسائل جديد با بحث و چالش از ميان فقه و اعتقادات اسلامی حکم صحيح و به روز را بيابند.

وی وظيفه حوزه‌های علميه و علما و روحانيون را در مقطع کنونی حساس و تعيين‌کننده خواند و با تأکيد بر لزوم تحرک بيشتر و مبتکرانه‌تر حوزه‌ها در زمينه فقه حکومتی گفت: در همين زمينه بنا داريم يکی از واحدهای علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامی را به علما و طلاّب علاقمند و با انگيزه اختصاص دهيم تا با کسب تخصص در يکی از رشته‌های دانشگاهی، بتوانند احکام علوم و تخصص‌های گوناگون را با آگاهی و به صورت مستدل از درون فقه شيعه استخراج کنند و البته انتظار اين است که حوزه‌های علميه نيز به‌تدريج به همين سمت حرکت کنند تا تحقق عملی شعار وحدت حوزه و دانشگاه اتفاق بيفتد.

در ابتدای اين ديدار تعدادی از دانشجويان و اساتيد حاضر در جلسه دغدغه‌ها و سؤالات مختلف خود در زمينه‌های علمی، اجتماعی، سياسی و دانشگاهی را طرح و خواستار مساعدت فکری آيت‌الله هاشمی رفسنجانی برای پاسخگويی به شبهات خود شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016