پنجشنبه 13 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت الله لاريجانی: گزارشگر سازمان ملل دروغگوست، قاضی کهريزک معلق است، مهر


رئيس قوه قضائيه با تشريح بخش هايی از گزارش گزارشگر سازمان ملل که در مورد حقوق بشر در ايران نوشته است، گفت: اين گزارش و اين گزارشگر تماما کذب و دروغ است.

به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله صادق آملی لاريجانی صبح پنجشنبه و در سومين نشست تخصصی حقوق بشر که در مجتمع شهيد بهشتی تهران برگزار شد، با تشويق علمی و فلسفی حق و حقوقی انسانی گفت: در فلسفه سياسی روز بحث حق يک رکن اساسی است و خود حق هم در فقه و هم در دين به آن توجه خاصی شده است ولی در تعريف حق با غرب اختلاف نظرهايی داريم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: در مضامين حقوق بشری از حق گفته شده ولی هيچ گاه اعلام نشده که اين حقی که می گويند برخاسته از چيست؟ در حقوق بشر تمامی حقوق قراردادی است و مغرب زمين از آن دفاع می کند. بعد گروهی آمدند و اعلاميه حقوق بشر را نوشتند در حاليکه دليلی برای تحميل اين اعلاميه به جهانيان تعريف نشد.

رئيس دستگاه قضا اظهار داشت: ما می گوييم بدون داشتن نگاه خاص به عالم و آدم چگونه می توانيم نظريه ای در باب حق داشته باشيم در حاليکه نخست بايد ببينيم اين عالم را چگونه شناخته و خدا را چگونه می بينيم و از خلقت انسان چه می دانيم ولی آنها انسان را برآمد از تکامل و موجودی مادی تعريف می کنند، و حقيقت انسانی را تنها در محصور بدن می دانند.

آيت الله آملی لاريجانی با اشاره به متن اعلاميه حقوق بشر گفت: در سطر اول اين اعلاميه آمده است، کرامت انسانی و کرامت ذاتی انسان بايد رعايت شود در حاليکه معنی کرامت ذاتی و شناخت انسانی تعريف نشده است، همچنين در ماده ۲۹ اين اعلاميه آمده است، آزادی ها و حقوق در موارد مختلف بر اساس قوانين کشورها قابل تغييراند، ولی بايد قوانين در مسير احترام به حقوق انسانها، رعايت مقتضيات عادلانه اخلاقی و نظم عمومی و رفاه همگانی باشد.

رئيس دفتر قضا با اشاره به اينکه تمامی اين تعاريف با تشخيص جامعه دموکراتيک به صورت ظريف می خواهند به جامعه ايرانی اسلامی تحويل کنند، گفت: دموکراتيک همان معنای ليبرال دموکراسی را می دهد و آن گروهی که نشستند اطلاعيه حقوق بشر را نشستند اساس شان ارزشهای ليبرال دموکراسی بوده است. به عنوان مثال آزادی دين و انتخاب همسر در اين حقوق آمده است ولی آنها آزادی انتخاب همسر را با مقياس خود تا حد همجنسگرايی هم پيش برده اند يعنی انسان می تواند همسر خود را از همجنس خود هم انتخاب کنند.

وی افزود: اگر ما مومن هستيم و در فضايی تنفس می کنيم که خدايی را عبادت می کنيم، نخستين حق اطاعت از خداست که اين واژه در اطلاعيه حقوق بشر نيامده است. دنيای غرب دارد بحث هايی را در حقوق بشر می کند، که به صورت مخفی انديشه های ليبرال دموکراتی را تحميل می کند.

آيت الله آملی لاريجانی با ارائه چند مثال در تضادهای موجود در تعاريف حقوق بشری گفت: در نظام ليبرال دموکراسی اجبار در تعليم و تربيت تحميلی است و اگر پدر و مادر فرزند خود را به تحصيل الزام نکنند زندانی می شوند. حال اگر با مقياس حقوق بشر بسنجيم آيا اين اقدام صحيح است؟ در مرحله دوم جالب اينجاست که غربی که حرف های زيبادر بحث حقوق بشر می زند خودش تحت نيرنگ و تزوير است، به عنوان نمونه به بهانه های واهی به کشورها لشکرکشی می کند، نفت عراق را می برند، هزاران کشته بر جای می گذارند نسل های را ناقص الخلقه می کند و اين با چه موازين حقوق بشری تراز است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ايران ۳۴ سال قبل بر اساس مردمی بودن و اخوت و برادری ايجاد شد هم چپ ها سر کار بودند و هم راست ها و بيشترين انتخابات را در ميان کشورها داشتند در حاليکه برخی از کشورهای اسلامی يک انتخابات هم نداشتند ولی حقوق بشر به سراغ آنها نرفتند.

وی با اشاره به روش های دوگانه حقوق بشر با کشورها گفت: سوريه به جرم مقاومت با رژيم صهيونيستی و حمايت از فلسطين تحت فشار است و برخی عرب ها هم که فهم و شعور ندارند در شورای امنيت رأی به مجرميت می دهند اگر روسيه و چين هم وتو نمی کردند باز هم حقوق بشر ناديده گرفته می شد آيا بحرين حقوق بشر ندارد که با ماشين در روز روشن مردم را زير می گيرند.

آملی لاريجانی در مورد بحث هلوکاست گفت: غربی ها هلوکاست ها همانند خدا برايش حريم تهيه کرده اند، اگر کسی بگويد در هلوکاست انسان سوزی شده، زندانی می شود، در حاليکه گزارشگر حقوق بشر در گزارش خود عليه ايران نوشته است، در ماده ۵۱۳ قانون هر کس به مقدسات اسلام، انبياء و اوليا اهانت کند از اعدام تا ۵ سال حبس در انتظارش است و اين قوانين با ساز و کار حقوق بشری مغايرت دارد، اين جا يک سوال مطرح می شود آيا اهانت به خدا و رسولان خدا با اهانت به هلوکاست يکی است؟ که آنها انکار کنندگان هلوکاست را زندانی می کنند.

وی افزود: در حقوق بشر آمده است، شکنجه ممنوع ولی آيا غرق مصنوعی، در زندان های ابوغريب و شکنجه در گوانتانامو نقص حقوق بشر نيست؟

لاريجانی اظهار داشت: در گزارش احمدی شريف آمده است، قاضی متهم در پرونده کهريزک مصونيت دارد در حاليکه اين قاضی هم اکنون معلق است و اين قابل اثبات است.

رئيس دستگاه قضا گفت: متأسفانه امروز حقوق بشر به ابزار تبديل شده است و ما بايد چشمانمان را باز کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016