چهارشنبه 10 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: بيش از ۶۰ نفر در ۳۰ خرداد کشته شدند، روز

حسين محمدی
Mohammadi1363(at)gmail.com

علی مطهری، نماينده مجلس هشتم، و از منتقدان محمود احمدی‌نژاد، در مناظره‌ای با حميد رسايی، از اعضای جبهه پايداری و حاميان محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان تظاهرات اعتراضی در روز ۳۰ خرداد سال ۸۸ – يک روز پس از برگزاری نماز جمعه به امامت رهبر جمهوری اسلامی – بيش از ۶۰ نفر بوده است.

اين سخنان مطهری در حالی بيان شده است که وی چند روز پيش نيز در مناظره‌ای، از دانشجويان بسيجی تجمع کننده در مقابل مجلس با عنوان "سانديس‌خور" ياد کرده بود، لقبی که منجر به شکايت بسيج دانشجويی دانشگاه شريف از وی شد.

وی اکنون نيز در مناظره با حميد رسايی، با اشاره به اين‌که "مديريت بحران" اعتراضات پس از انتخابات را "ضعيف" خواند، اضافه کرد که به همين دليل " رهبری نيز مجبور شد که وارد عرصه شود و شعار‌ها در ‌‌نهايت عليه وی مطرح شد".

وی همچنين اضافه کرد که جمهوری‌اسلامی به "مردم معترض" اجازه "حرف زدن و تجمع" نداده و تنها "باتوم‌ها را بالا برديم و آن‌ها را کتک زديم و در ۳۰ خرداد ۴۰، ۵۰ نفر کشته شدند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رسايی در واکنش به اين سخنان مطهری، گفت: "بی‌بی سی چنين ادعايی را در رابطه با آمار کشته شدگان بعد از انتخابات نکرد که شما مطرح می‌کنيد". اما مطهری در پاسخ به وی، گفت: "تعداد کشته‌ها بيش از اين نيز بود اما من خيلی کمتر گفتم".

مطهری در بخشی از سخنان خود نيز با اشاره به تجمع در مقابل سفارت انگليس، گفت: "در مجلس تصويب کرديم که سطح روابط ايران و انگليس را تا حد کاردار تنزل دهيم و سفير انگليس را به صورت خفت باری از کشور اخراج کنيم، اما هجوم به سفارت انگليس توسط عده‌ای که آقای رسايی نيز در آن روز و در آنجا نماز جماعت به پا کردند باعث شد که ما از انگليس عذرخواهی نيز کنيم".

وی چند روز پيش نيز در مناظهر‌ای با نبويان، از اعضای جبهه پايداری، با اشاره به تجمع در مقابل مجلس برای اعتراض به مصوبه مجلس پيرامون دانشگاه آزاد، گفته بود: "پس از تصويب اين مصوبه دوستان آقای روانبخش فحش دادند و اراذل و اوباشی را جلوی مجلس آوردند، ماشين هايی با پلاک های يکی از نهادها جلوی مجلس پارک شده بود، در اين تحصن چند ساعته تا توانستند به نمايندگان و رياست مجلس توهين کردند".

اين سخنان مطهری در چند روز گذشته اما با انتقادات تند اصول‌گرايان مواجه شده است. سايت جهان‌نيوز، نزديک به علی‌رضا زاکانی، نوشت: "تعبير سانديس‌خور پس از آن در مجموعه وب‌سايت‌های اقماری جريانات برانداز ساخته شد، که علل حضور ميليونی جمعيت تظاهرکننده در ۹ دی و ۲۲ بهمن ۸۸ در خيابان‌های تهران و اکثر شهرهای بزرگ، برای‌شان غيرقابل درک و فهم شد. اين عبارت ساخته شد تا هم‌پای راه‌پيمايی مهندسی‌شده و انتخابات مهندسی‌شده و راه‌پيمايی اتوبوس‌سواران و... موجوديت هويت جمعی ايرانيان را زير سوال ببرد. وقتی عبارت سانديس‌خور، در چارچوب يک ادبيات خاص توليد می‌شود، پرهيز يا استفاده از آن و در مقامی بالاتر تمسخر و ضديت با آن، می‌تواند معنادار و جهت‌دهنده باشد... به‌کاربردن لفظ سانديس‌خور، نشان‌دهنده رسوب ادبياتی خطرناک، آزاردهنده و اغتشاش‌برانگيز است که اگر اين لفظ با مجموعه محتوايی متناظر با آن در ذهن گوينده وجود داشته باشد، حتما نمی‌توان نام گوينده را در رديف اهل انصاف قرار داد".

در همين حال، حميدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی، اجتماعی فرمانده کل سپاه پاسداران، درباره جريان انتخاباتی که علی مطهری به عنوان يکی از سران آن مطرح است، گفت: "صدای ملت کاملا خطا می‌کند و از آب گل آلود ماهی می‌گيرد و آن‌ها نه برای قصد قربت بلکه جذب رای مردم به دولت نقد می‌کنند".

مطهری، پس از عدم حضور در ليست جبهه متحد اصول‌گرايان، همراه با افرادی چون علی عباسپور و حميدرضا کاتوزيان، ائتلافی با عنوان "صدای ملت" را تشکيل دادند و اقدام به ارائه فهرست انتخاباتی جدا کردند.

اين نماينده مجلس هشتم درباره علت تشکيل اين ائتلاف گفته بود: "اگر جبهه پايداری به وحدت تمکين می کرد و فهرست نميداد، ساير گروهها هم اين کار را نمی کردند. اما آنها از اول زير بار اتحاد نرفتند. وقتی يک گروه فهرست انتخاباتی مجزا می دهد، اين حق برای ديگران هم ايجاد می شود و عدالت حکم می کند که ديگران هم بتوانند ليست بدهند".

مطهری به همراه علی عباسپور، حميدرضا کاتوزيان و مصطفی رضا حسينی از اصلی ترين افراد اين جريان هستند. ابوالحسن نواب، معاون سياسی جامعه روحانيت مبارز هم که نامش در دو فهرست ديگر قرار ندارد، در اين ليست حضور دارد.

پس از اعلام موجوديت اين جبهه انتخاباتی، سايت جهان‌نيوز، نزديک به علی‌رضا زاکانی، نوشته بود علت عدم حضور اين افراد در ليست جبهه متحد اصول‌گرايان "بخاطر مواضع عجيب آنها در دوران فتنه و پس از آن بوده است".

اين سايت همچنين در واکنشی به خبر انتشار فهرست انتخاباتی جديد، اين‌گونه اظهارنظر کرده بود: "پيش از اين نيز برخی گروه های شبه اصولگرا پس از آنکه موفق به سهم خواهی از جبهه متحد اصولگرايان نشده بودند اعلام کرده بودند که بصورت مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد". اين رسانه اصول‌گرا ارائه چنين فهرستی را مصداق "جرزنی و تفرقه‌افکنی" دانسته بود.

مطهری همچنين در روزهای گذشته در پاسخ به يک خبر روزنامه کيهان، خطاب به حسين شريعتمداری نوشته بود: "نمی دانم روش «چزاندن» و يا متهم ساختن هر کس که با کيهان اختلاف دارد چه لذتی برای شما دارد و يا تا کنون چه نتيجه ای جز دورکردن افراد از رهبر بزرگوار انقلاب (به دليل جايگاه شما) داشته که دست بردار نيستيد. يادآوری توصيه های دينی و نصيحت دوستان هم که اثر نکرده است... آيا شما و يا همفکرانتان مثل گردانندگان برخی بخشهای خبری شناخته شده رسانه ملی، هرگز اجازه نشر يا پخش تکذيبيه از گروه دوم و سوم را حتی از ذهن شريف عبور داده ايد؟ آری، اگر با منتقدان و مخالفان «رادمردی و مروت» داشتيم امروز اوضاع طور ديگری بود. فتنه های درون را خاموش نکرديم که فتنه های بيرون چنين طولانی شد و البته هنوز هم دير نيست".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016