دوشنبه 24 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پی‌گيری مطالبات صنفی، کارگران اخراجی فولاد زاگرس را به تهران کشاند

ايلنا ـ صبح امروز حدود ۱۸۰ نفر از کارگران اخراج شده کارخانه «فولاد زاگرس» برای پيگيری خواسته‌های قانونی خود در خيابان پاستور تهران تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سه شنبه ۱۸ تيرماه، ۲۳۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس واقع در استان کردستان به دليل آنچه از سوی کارفرما «ناتوانی مالی و زيان‌ده بودن توليد» ذکر می‌شد اخراج شدند. اين کارگران اخراجی که در روزهای ۱۹ و ۲۰ تيرماه در مقابل اداره کار قروه و استانداری کردستان تجمع کرده بودند امروز (دوشنبه ۲۴ تيرماه) به دليل دريافت نکردن پاسخی از سوی مسئولان استانی راهی تهران شدند و با تجمع در خيابان پاستور که محل استقرار تعدادی از نهادهای دولتی و حکومتی است، خواستار بازگشايی کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شدند.

معترضان همچنين از پرداخت نشدن سه ماه دستمزد و حق بيمه خود خبر دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته يکی از کارگران پس از اخراج هفته گذشته فعاليت کارخانه متوقف شده است و در حال حاضر تنها کارکنان اداری در محل کار خود حاضر می‌شوند.

يکی از کارگران حاضر در اين تجمع اعتراضی به خبرنگار ايلنا گفت: ناتوانی مسئولان استانی در احقاق حقوق کارگران باعث شده آنان برای رايزنی با مسئولان کشوری جهت دريافت مطالبات خود به تهران سفر کنند.

او افزود: هفته گذشته دو تجمع (نوزدهم و بيستم تير ماه) در مقابل استانداری و اداره کار برای پی گيری مطالبات خود داشته‌ايم که با بی‌اعتنايی مسئولان استانی روبرو شديم.

اين کارگر با اشاره به افزايش مشکلات کارخانه فولاد زاگرس وبه تبع کارگران، اظهار داشت: هفته گذشته (۱۸ تير ماه) کارفرما با اخراج ۲۳۵ کارگر به بهانه زيان ده بودن توليد مشکلات معيشتی کارگران را که حتی با دريافت دستمزد قادر به تامين مخارجشان نبودند، دوچندان کرد.

اين کارگر معترض با اشاره به سوابق کاری بين ۱۰ تا ۲۳ سال کارگران اخراجی، گفت: کارگری که ۲۰ سال در يک کارگاه کار کرده و از سنين جوانی‌اش گذشته است در اين شرايط اقتصادی چگونه می‌تواند شغل ديگری برای امرار معاش بيابد.

او ادامه داد: کارفرما در بيشتر مواقع با ما قرار داد کار امضاء نمی‌کند و اگر هم قرار دادی بين ما و کارفرما رد و بدل شود، زمانش يک تا سه ماهه و آنهم بصورت يکطرفه است، به طوريکه بعداز گذشت يک ماه از موعد قرار داد قبلی از ما خواسته می‌شود قرار داد سه ماهه گذشته را امضاء کنيم که برای ما هيچ ارزش حقوقی ندارد و کارفرما هرگاه اداره کرد می‌تواند عذر ما را بخواهد.

نماينده کارگران فولاد زاگرس با تاکيد بر اينکه بايد تکليف مطالبات صنفی کارگران مشخص شود، گفت: پی‌گيری و حضور امروز ما در تهران تا اين لحظه بی‌نتيجه بوده است و کارگرانی که در «قروه» هستند با تماس‌های مکرر همچنان منتظرند خبر اميدوار کننده‌ای از سوی مسئولان بشنوند.

کارفرما: ناچار به اخراج کارگران شديم

مدير عامل شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس با تاييد تعديل ۲۳۵ کارگر اين کارخانه، گفت: ناچار شديم اين تعداد کارگر را به سبب زيان‌ده بودن توليد تعديل کنيم.

«ابراهيم ملا بيگی» در گفتگو با ايلنا ضمن اعلام اين وعده که «معوقات حقوقی کارگران پرداخت می‌شود»، افزود: اين کارگران اخراجی تا زمان مشخص شدن تکليف نهايی کارخانه به اداره کار شهرستان قروه معرفی خواهند شد و از مستمری بيمه بيکاری استفاده خواهند کرد.

اين مقام کارفرمايی در کارخانه فولاد زاگرس پيرامون مشکلات فعلی کارخانه گفت: اين کارخانه با سرمايه اوليه ۴ ميليارد تومان در سال ۸۲ برای توسعه اقتصادی واشتغال در شهرستان قروه توسط «محمدرضا رحيمی» معاون اول رئيس جمهور که در آن زمان استاندار کردستان بود، احداث شد.

ملابيگی ادامه داد: در طول اين ده سال، به دليلی آنکه صنايع بالا دستی و پايين دستی توليدات اين کارخانه در منطقه ايجاد نشده است، فولاد زاگرش هر ساله حدود ۵ تا ۱۵ ميليارد تومان زيان داده است به طوری که تاکنون اين شرکت حدود ۹۰ ميليارد تومان زيان داده و ۶۰ ميليارد تومان انباشت سرمايه دارد.

او با يادآوری اينکه قروه زادگاه معاون اول رئيس جمهور است، گفت: در طول اين سال‌ها اين کارخانه با توصيه معاون اول دولت و نامه نگاری‌های ايشان با وزارت صنعت، معدن و تجارت اجبارا به فعاليت خود ادامه داده است.

مدير عامل فولاد زاگرس در خاتمه با اشاره به اينکه اين کارخانه نياز به امکانات وتعميرات دارد گفت: هم اکنون بدنبال سرمايه گذاری هستيم که بتواند طرح توسعه در اين واحد توليدی را بخوبی اجرا کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016