سه شنبه 30 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مذاکرات ایران با قدرت های جهان٬‌ اختلاف بین آمریکا و اسرائیل را آشکار کرده است

به نظر می رسد٬‌ چند روز پی از مذاکرات ایرات با گروه ۱+۵ اختلاف بین اسرائیل و مهمترین متحدش ایالات متحده بیشتر می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اسوشیتدپرس: در حالیکه مقامات آمریکایی از امکان کاهش فشار تحریم بر ایران سخن می گویند٬‌ روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بار دیگر از ایالات متحده خواست فشار بر ایران را افزایش دهد. همزمان یک روزنامه اسرائیلی مهمترین نکات احتمالی پیشنهادات ایران را از دیگاه کشورهای غربی منتشر کرد.

فاصله گرفتن دیدگاه ها بین اسرائیل و آمریکا در شرایطی که مذاکره بین ایران و قدرت های جهان با امید بیشتر ادامه می یابد می تواند برای اسرائیل عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

نتانیاهو معتقد است ایران قصد دستیابی به سلاح های هسته ای را دارد و می خواهد غرب را گول بزند تا تحریم های اقتصادی علیه این کشور را کاهش دهد. ایران همواره تاکید کرده که برنامه اتمی اش صرفا مقاصد صلح آمیز دارد.

نتانیاهو در جلسه کابینه اش اعلام کرد: " در شرایطی که ایران هیچ تغییری در رفتارهایش نداده و تنها لحن سخنانش را عوض کرده٬‌ فکر می کنم فشار بین المللی روی این کشور باید ادامه یابد و حتی بیشتر شود."

نتانیاهو معتقد است تحریم ها تا زمانیکه ایران غنی سازی را کاملا متوقف نکند٬ ذخیره اورانیوم غنی شده اش را از کشور خارج نکند و فعالیت هایش در زمینه تولید پلوتونیم‌ (در اراک)‌ را متوقف نکند باید ادامه یابد.

اما علی رغم هشدارهای نتانیاهو٬‌نشانه های روز افزونی از توافقاتی میان ایران و غرب وجود دارد. به نظر می رسد این روند خارج از اراده نتانیاهو است.

آخر هفته گذشته مقامات کاخ سفید اعلام کردند در حال بررسی طرحی برای آزاد سازی دارایی های ضبط شده ایران هستند. روز یکشنبه جک لو٬ وزیر دارایی ایالات متحده در گفتگویی با شبکه NBC صحبت کردن از رفع تحریم ها علیه ایران را " بسیار زود" دانست. اما او از ادبیات تندروی اسرائیلی فاصله گرفت و گفت ایالات متحده در پاسخ به تغییرات در رفتار ایران رفتار دوستانه تری خواهد داشت.

او درباره خواسته نتانیاهو در مصاحبه اش با NBC گفت: " من چنین کاری را توصیه نمی کنم."

روزنامه اسرائیلی هاآرتز روز یکشنبه خطوط کلی احتمالی پیشنهاد ایران به غرب را منتشر کرد. روزنامه یدوت آرونود وقوع "انفجاری" در روابط بین اوباما و نتانیاهو را اجنتاب ناپذیر می داند. در حالیکه طرح پیشنهادی ایران حواس مقامات اسرائیل را به خود جلب کرده است:" مقامات نزدیک به نتانیاهو به شدت نگران این هستند که اوباما دست به کاهش تحریم ها علیه ایران بزند. حتی پیش از اینکه مذاکرات به نتیجه مشخصی برسند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016